• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Grattis till en fin 103 samling!
9 månader, oj.
Är inte subbarna på den lika stora som som K12?
Hann du ta en bild på baksidan innan du gjöt in den? Den har väl en hel baksida, vilket jag gillar. Samt inga skruvade pushers.
Stämmer att subbarna är lika stora som på klassik 12 men på orginaler 103 ATM är subbarna betydligt mindre synd att Sinn missade den detaljen.
Baksidan är av plåt och täckt av en stor blaffig klisterlapp.

1688756595231.jpeg
 
Är lite sugen på en 356 med safir och F-länk men verkar vara en ovanlig kombo? Är det akryl som gäller eller? Har inte varit och kikat på dem IRL än.
 
Är lite sugen på en 356 med safir och F-länk men verkar vara en ovanlig kombo? Är det akryl som gäller eller? Har inte varit och kikat på dem IRL än.
Kan nog vara en svår kombination att hitta begagnad, men du får väl köpa en med safirglas och annan länk/band och komplettera med F-länk.
 
Kan nog vara en svår kombination att hitta begagnad, men du får väl köpa en med safirglas och annan länk/band och komplettera med F-länk.
Aa har förstått så mycket också.
Ni som föredrar akryl framför safir, hur går resonemanget? På pappret är ju safirglas bättre. Är det bara för att det känns lite mer ”äkta” eller?
 
Aa har förstått så mycket också.
Ni som föredrar akryl framför safir, hur går resonemanget? På pappret är ju safirglas bättre. Är det bara för att det känns lite mer ”äkta” eller?
Många anser att det finns en en annan ton i ett akrylglas, en "värme". Man kan kanske översätta det som att det blir förvrängningar i det när du vinklar klockan samt att reflektionerna blir färre.
Och så lever det mer än ett safirglas på gott och ont. Samt är mindre känsligt för stötar. Det kommer aldrig att "explodera" som ett safirglas kan göra om du t ex tappar klockan i backen.

Så det finns fördelar och nackdelar.
 
Senast ändrad:
Provade nåt som dömts ut på nätet av vissa, av andra inte.
Isofrane är mjukt, så är det. Men det är fortfarande typ 4 mm gummi som ska böjas. Viss kraft kräver det. Och mothållet blir min handled. Jag gillar inte det oavsett om det står Crafter Blue eller Isofrane på bandet.

Nä. Det får bli kaffekoppen igen.
20230708_213300.jpg


5 + 7 min i kokhett vatten.
Blev det någon märkbar skillnad? Ja, lite kanske, men ingen bestående deformation som det kan bli med band med plast i.
Men framför allt lättade vaniljdoften av. Alltid något.

20230708_220044.jpg
20230708_220052.jpg
 
Provade nåt som dömts ut på nätet av vissa, av andra inte.
Isofrane är mjukt, så är det. Men det är fortfarande typ 4 mm gummi som ska böjas. Viss kraft kräver det. Och mothållet blir min handled. Jag gillar inte det oavsett om det står Crafter Blue eller Isofrane på bandet.

Nä. Det får bli kaffekoppen igen.
20230708_213300.jpg


5 + 7 min i kokhett vatten.
Blev det någon märkbar skillnad? Ja, lite kanske, men ingen bestående deformation som det kan bli med band med plast i.
Men framför allt lättade vaniljdoften av. Alltid något.

20230708_220044.jpg
20230708_220052.jpg
Jag tror det beror på vilket gummi som bandet är gjort på. Jag har provat samma metod på Breitlings band med väldigt gott resultat.
 
Senast ändrad:
Provade nåt som dömts ut på nätet av vissa, av andra inte.
Isofrane är mjukt, så är det. Men det är fortfarande typ 4 mm gummi som ska böjas. Viss kraft kräver det. Och mothållet blir min handled. Jag gillar inte det oavsett om det står Crafter Blue eller Isofrane på bandet.

Nä. Det får bli kaffekoppen igen.
20230708_213300.jpg


5 + 7 min i kokhett vatten.
Blev det någon märkbar skillnad? Ja, lite kanske, men ingen bestående deformation som det kan bli med band med plast i.
Men framför allt lättade vaniljdoften av. Alltid något.

20230708_220044.jpg
20230708_220052.jpg
sådana problem har man inte om man väljer ett Alligatorband från ABP , de är mjuka och följsamma. Formar sig omgående efter handleden. Men jag förstår problemet, dykare = vatten och då är det gummiband som gäller. :p

1688848562292.png
 
Provade nåt som dömts ut på nätet av vissa, av andra inte.
Isofrane är mjukt, så är det. Men det är fortfarande typ 4 mm gummi som ska böjas. Viss kraft kräver det. Och mothållet blir min handled. Jag gillar inte det oavsett om det står Crafter Blue eller Isofrane på bandet.

Nä. Det får bli kaffekoppen igen.
20230708_213300.jpg


5 + 7 min i kokhett vatten.
Blev det någon märkbar skillnad? Ja, lite kanske, men ingen bestående deformation som det kan bli med band med plast i.
Men framför allt lättade vaniljdoften av. Alltid något.

20230708_220044.jpg
20230708_220052.jpg
Har två Isofrane, svart och orange.
Tycker att det svarta är bekvämare, lite mjukare. Tror inte riktigt på att forma Isofrane, blir ju platta direkt efter användandet?
 
Har två Isofrane, svart och orange.
Tycker att det svarta är bekvämare, lite mjukare. Tror inte riktigt på att forma Isofrane, blir ju platta direkt efter användandet?
Ja, det tycks så. Köpte ett begagnat 20 mm som jag sålde direkt.
Det var faktiskt lite böjt, men hur det uppstått vet jag såklart inte. Skulle nästan tro att det böjts med användandet.

Men som sagt, vaniljdoften minskar i a f, så alltid något gott.
 
Tillbaka
Topp