• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tror att även på en helt ny UX kan fenomenet förkomma, om den är väldigt kall.
Har du någon anledning att misstänka det, eller är det spekulation?
Jag vet att de gjort om baklocket för att minimera risken för att det inte ska kunna "hålla emot", och med tanke på att kolven är lättrörlig så är ju meningen att rörligheten hos den ska kompensera för utrymmesskillnaden som uppstår som en funktion av antingen tryck eller temperatur. Därför tänker jag att en ny och fräsch UX ska klara sina -20° utan att för den delen behöva bubbla sig.
 
Har du någon anledning att misstänka det, eller är det spekulation?
Jag vet att de gjort om baklocket för att minimera risken för att det inte ska kunna "hålla emot", och med tanke på att kolven är lättrörlig så är ju meningen att rörligheten hos den ska kompensera för utrymmesskillnaden som uppstår som en funktion av antingen tryck eller temperatur. Därför tänker jag att en ny och fräsch UX ska klara sina -20° utan att för den delen behöva bubbla sig.
Ren spekulation :)
Men tänker kyla kan påverka- men som sagt en tanke bara.
 
Har du någon anledning att misstänka det, eller är det spekulation?
Jag vet att de gjort om baklocket för att minimera risken för att det inte ska kunna "hålla emot", och med tanke på att kolven är lättrörlig så är ju meningen att rörligheten hos den ska kompensera för utrymmesskillnaden som uppstår som en funktion av antingen tryck eller temperatur. Därför tänker jag att en ny och fräsch UX ska klara sina -20° utan att för den delen behöva bubbla sig.

Ren spekulation :)
Men tänker kyla kan påverka- men som sagt en tanke bara.

@Laddsladd har en rätt ny UX och nyligen skrev han att det kunde synas en bubbla efter att resväskan varit på villovägar om jag minns rätt.
 
@Laddsladd har en rätt ny UX och nyligen skrev han att det kunde synas en bubbla efter att resväskan varit på villovägar om jag minns rätt.
Japp. Hade klockan i necessären i bagaget.

Såg en bubbla som försvann snabbt när jag hade klockan på armen. Syns vid 45 på vridringen. Klockan är från aug 2021
IMG_4782.jpeg
 
Japp. Hade klockan i necessären i bagaget.

Såg en bubbla som försvann snabbt när jag hade klockan på armen. Syns vid 45 på vridringen. Klockan är från aug 2021
IMG_4782.jpeg
Modigt! :) jag har förlorat två kollin som aldrig återfunnits under interkontinentala flygningar genom åren, så rent statistiskt borde det ju aldrig inträffa igen. Men som sagt, huvuddelen av alla baggage är ju bara ”försenade”
 
Jag vet att somliga inte bryr sig om bubblan, medan andra vill vara utan den, så jag lägger inte någon värdering i den biten.
Oavsett vilket kommer bubblan i a f att försvinna i o m service. Men frågan är om den kommer att komma tillbaka efteråt, eller inte.

Jag hade en annan UX tidigare, förvisso Chronometermärkt, m a o äldre än din, som var nere på service men som bubblade sig snabbt igen efter servicen. Det skulle den inte göra, så de tog tillbaka den för en andra service.

Jag vet att de har haft problem (om man nu kallar det för problem) med att det bildas bubblor i klockorna med tiden, och att de har konstruerat om delar av klockan till följd av det. Exakt när det skett under åren vet jag inte, men jag vet att det åtminstone skedde i trakterna av halvårsskiftet 2018, vilket ska göra att sannolikheten för att det händer på klockor tillverkade efter det är påtagligt lägre har de sagt.

...så det var därför jag var intresserad av att förstå om din klocka har de uppdateringarna (bl a kronan och baklockets tätning) eller inte. Men det har den alltså inte.
Helt rätt att de nyare modellerna har Sinns D3 system vilket betyder att du i princip hade kunnat ha en oskruvad krona och fortfarande ha den vattentät. baklocket har en funktion som liknar ett expanderande membran för att justera trycket för oljan beroende på expansion/komprimering vid värme och kyla. det betyder alltså att med största sannolikhet så får alla en bubbla när det är kallt och oljan krymper för att sedan bubblan försvinner när oljan expanderar igen i värme.
index gulnar inte längre då både annan olja och även annan färg för visarna används om jag inte missminner mig.
har läst en hel del kring detta under de första veckornas väntan på min.
 
Tillbaka
Topp