• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Väldigt charmigt gjort av Sinn. Läste sidan du länkade till och blev ännu mer förtjust i uret. Älskar tiden runt 1890-1930, det gjordes så mycket fin och banbrytande konst då - inom musik, arkitektur, måleri, illustration, design, typografi etc. Så denna homage till en betydelsefull era värmer åtminstone mitt hjärta.

Kan bara hålla med :)
 
Läst att entusiaster vill ha utan datum, manuella verk och (vissa vill ha) mindre modeller. Men det som säljer är med datum, automat och större modeller. Krass ekonomisk verklighet
Datum är väl okej men det går lika bra utan. Däremot förvånar det mig att alla tillverkare som använder 7750 kloner gör sina klockor så förbaskat tjocka. min gamla Navitimer är bara 12 mm tjock och den har ett automatiskt 7750 verk. Diametern kanske är i grövsta laget. 37 mm tycker jag är en perfekt diameter på en klocka även kronografer. Naturligtvis är en manuell att föredra i mitt tycke man vinner ännu mer på tjockleken. Tillverkarna skulle säkert spara någon/några millimeter på att ge f.n i safirbaksida, vem är road av att se en rotor som täcker halva urverket?
Ska man se krasst på tex Sinn och andra tillverkare som köper sina urverk tex selita så är det enda de gör en urtavla och en boett. Urverket är egentligen själva hjärtat i klockan. Sen finns det vissa som modifierar verket och det borde inte vara omöjligt att krympa en SINN från 16 mm tjocklek till åtminstone 13-14 mm. Dit gick förr men dagen tillverkar är lite för lata och klockköpare acepterar tjocka klockor med diametrar som mer påminner om dasslock.

Bonus bild från arkivet på en lyckad sinn med manuellt verk.. 103 B HD

IMG_1495.JPG
 
Datum är väl okej men det går lika bra utan. Däremot förvånar det mig att alla tillverkare som använder 7750 kloner gör sina klockor så förbaskat tjocka. min gamla Navitimer är bara 12 mm tjock och den har ett automatiskt 7750 verk. Diametern kanske är i grövsta laget. 37 mm tycker jag är en perfekt diameter på en klocka även kronografer. Naturligtvis är en manuell att föredra i mitt tycke man vinner ännu mer på tjockleken. Tillverkarna skulle säkert spara någon/några millimeter på att ge f.n i safirbaksida, vem är road av att se en rotor som täcker halva urverket?
Ska man se krasst på tex Sinn och andra tillverkare som köper sina urverk tex selita så är det enda de gör en urtavla och en boett. Urverket är egentligen själva hjärtat i klockan. Sen finns det vissa som modifierar verket och det borde inte vara omöjligt att krympa en SINN från 16 mm tjocklek till åtminstone 13-14 mm. Dit gick förr men dagen tillverkar är lite för lata och klockköpare acepterar tjocka klockor med diametrar som mer påminner om dasslock.

Bonus bild från arkivet på en lyckad sinn med manuellt verk.. 103 B HD

IMG_1495.JPG
Det här med att någon annan tillverkar urverken är ju långt ifrån ett nytt fenomen. Så har det varit väldigt länge. Det är ju egentligen först på senare år som inhouse blivit så oerhört populärt. Med skenande priser som följd. Breitling tex, de körde mest ETA innan och nu mer inhouse. Har ingen koll men skulle gissa att man dubblat priserna de senaste åren. Oris med inhouse drar också iväg.
Säger inte att inhouse är dåligt men visst driver det kostnader och därmed priser både för nytt och service.

Tjockleken beror delvis på vattenskyddet. Navitimern tål 3 atm. 103an tål 20. Behöver man så hög resistens? Det kan man fundera på men skulle anta att det är en kompromisslösning för sinn så att alla klockor ska vara tåliga.
 
Kul med ett nytt släpp - och inte minst flirten med art deco som flera förtjänstfullt varit inne på =) Men något jag hakar upp mig på (som fan av just art deco) är att Sinn inte riktigt mäktat med att göra detta fullt ut. Hade älskat om de t.ex. valt ett mer typiskt snitt för siffrorna. Särskilt som siffrorna såklart är så utmärkande i sammanhanget.
Klistrar in en trubbig googling av vad detta kunde inneburit, och ser inte att Sinn skjuter särskilt nära någon av toppträffarna? Kanske finns det någon anledning som jag missat?

1693604477635.png
 
Och för att vara litet mer positiv så gillar jag Sinns nya 356or: upphöjda loggan, blygsamma diametern, och de där visarna som jag glömt vad de kallas. Kan tyda på visst självförtroende vilket bådar gott inför nästa huvudsläpp.
 
Det här med att någon annan tillverkar urverken är ju långt ifrån ett nytt fenomen. Så har det varit väldigt länge. Det är ju egentligen först på senare år som inhouse blivit så oerhört populärt. Med skenande priser som följd. Breitling tex, de körde mest ETA innan och nu mer inhouse. Har ingen koll men skulle gissa att man dubblat priserna de senaste åren. Oris med inhouse drar också iväg.
Säger inte att inhouse är dåligt men visst driver det kostnader och därmed priser både för nytt och service.

Tjockleken beror delvis på vattenskyddet. Navitimern tål 3 atm. 103an tål 20. Behöver man så hög resistens? Det kan man fundera på men skulle anta att det är en kompromisslösning för sinn så att alla klockor ska vara tåliga.
Du har så rätt i vad du skriver. Ta tex breitling med deras pistagio som är manuell och med inhouse verk, dyrt som f.n men tunnare, även omerga med sina manuella varianter och inhouse är tunnare. men har vi vekligen behov av att kunna gå ner till 200 meter med en 103a? eller 5000 meter men ux varianterna?
Vad jag saknar är något nytt. Jag vill inte ha en till 103a med skrentryckt tavla i olika färger. 103 klassick 12 var lite på rätt spår med keramisk ring och applied index. varför inte testa något nytt material i urtavlan, tex svart onyx, granit eller något annat spännande material även om det kanske driver upp priset lite. Använd gärna 7750 kloner men gör något åt tjockleken, eller använde den manuella varianten. trixa till boetten lite istället för att använda samma gamla som tidigare.
Ett lysande exempel på en tråkig 103 variant är den med grönfläckig tavla (som jag har) bara tryckta siffror och ändå ses den som något speciellt.
Nya 556 är fortfarande ett selita 510 verk men men har tagit bort en av subbarna och datumet.
Ge mig något mer, jag betalar gärna lite premium för en urtavla som sticker ut i något annat material, en boett som är lite nytänkande eller ett modifierat verk med en annan kronograf modul. Sinns länkar ska vi inte prat om, en fullständig katastrof. Ska det var så svårt för ett "inovativt" företag som SINN att få fram en länk med mickrojustering? Många andra märken har lyckas med det.
Säger som gammle scania ordföranden.. VAFAN FÅR JAG FÖR PENGARNA ;)
 
Dreglade lite över 356:an, håller även med föregående kommentarar att den upphöjda loggan verkligen förhöjer. Men är redan med 556 sedan januari i år som jag är nöjd med, men drömma kan man alltid göra i dessa inflationstider! Någon dag, kanske, tyvärr lär då den limiterade modellen som var grymt fin vara slut sedan länge tillbaka. Får tänka på min vackra 556 tills dess ;).
IMG_1604.jpg
 
Jag blir inte det minsta upphetsad av ett inhouseverk. Så länge det är hållbart, prisvärt och går bra spelar märket ingen roll. Särskilt eftersom jag föredrar baklock i stål. Ta en vanlig Oris Aquis som exempel. Har ärligt talat lite svårt att förstå varför vissa vill betala 43 900 kr istället för 27 500 kr för att det ska stå Oris istället för Sellita på urverket. Nä, jag hoppas verkligen att Sinn inte hoppar på inhousetåget. Tänk då vad 103, 856 eller U50 kommer kosta efter fem-tio år med några procents prispåslag varje år. Då är vi nog uppe på Omeganivåer inom en snar framtid.
 
Kul med ett nytt släpp - och inte minst flirten med art deco som flera förtjänstfullt varit inne på =) Men något jag hakar upp mig på (som fan av just art deco) är att Sinn inte riktigt mäktat med att göra detta fullt ut. Hade älskat om de t.ex. valt ett mer typiskt snitt för siffrorna. Särskilt som siffrorna såklart är så utmärkande i sammanhanget.
Klistrar in en trubbig googling av vad detta kunde inneburit, och ser inte att Sinn skjuter särskilt nära någon av toppträffarna? Kanske finns det någon anledning som jag missat?

1693604477635.png
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
- Tycker nog de lyckats ganska bra. 3 är ett bra exempel tycker jag.
Det är nog bra att de inte försökte göra en ren kopia :)

The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.

darm.jpeg
sinn.jpeg
 
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
- Tycker nog de lyckats ganska bra. 3 är ett bra exempel tycker jag.
Det är nog bra att de inte försökte göra en ren kopia :)

The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.

darm.jpeg
sinn.jpeg
Solklart, tack för utredningen!
 
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
- Tycker nog de lyckats ganska bra. 3 är ett bra exempel tycker jag.
Det är nog bra att de inte försökte göra en ren kopia :)

The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.

darm.jpeg
sinn.jpeg
Eller @Tusenö Watches 😏
_DSC6885.jpg
 
De använder ofta 1739 till tyska viktiga händelser/byggnader/kultur.
Tycker det är lite fint att Sinn lägger lite tid och resurser på att ta hand om sitt lands historia. Att tornet numera är ett världsarv är ju värt att fira. Titta lite på länken, byggt i början av 1900-talet.
Att ta fram visare som ser ut som tornets är ju säkert ngt som inte gjordes på en kvart.
Och endast 100 stycken.
Respekt.

Det håller jag helt med om! Den typen av historisk koppling är trevligt!
 
Exakt! Och lägg till korta bandhornen på det....
Det är kul med olika smaker, jag gillar korta horn. Helt klart är jag fast i Sinn träsket och har nog lite svårt att bredda blicken, jag testar lite då och då. Hittills har jag inte hittat något som gör mig lika glad som Sinn gör.

Äger du någon Sinn nu ?? @Bezelman ?? Isf, vilken och hur kommer du överens med den?
 
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
- Tycker nog de lyckats ganska bra. 3 är ett bra exempel tycker jag.
Det är nog bra att de inte försökte göra en ren kopia :)

The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.

darm.jpeg
sinn.jpeg
200w (2).gif
 
Tillbaka
Topp