Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vore ännu häftigare om någon klickar hem en 1739:a @Limeee var är du när vi behöver dig!Blev faktiskt glad för detta lilla släpp. Ser fram mot att se vem som köper den första nya 356an i tråden.
Den applicerade loggan på den limiterade blev riktigt lyckad dessutom
Såklart. Men där ser jag sannolikheten som så låg att jag bortsåg från detVore ännu häftigare om någon klickar hem en 1739:a @Limeee var är du när vi behöver dig!![]()
DEN skulle behöva vara typ 35-36mm. Dessa stora klockor med öppnar tavlor och smal glasring ser så...ahem...billigt ut.Oj vilka konstiga proportioner![]()
Läst att entusiaster vill ha utan datum, manuella verk och (vissa vill ha) mindre modeller. Men det som säljer är med datum, automat och större modeller. Krass ekonomisk verklighetDEN skulle behöva vara typ 35-36mm. Dessa stora klockor med öppnar tavlor och smal glasring ser så...ahem...billigt ut.![]()
Jo jag vet, stora-klock-trenden är stark änLäst att entusiaster vill ha utan datum, manuella verk och (vissa vill ha) mindre modeller. Men det som säljer är med datum, automat och större modeller. Krass ekonomisk verklighet
Det är jag glad för. Jag klarar inget under 41 mmJo jag vet, stora-klock-trenden är stark än
Jag skulle nog bli riktigt frestad av en 358....Det är jag glad för. Jag klarar inget under 41 mm
Därför jag inte har en 356. Synd för jag gillar den. Funderat på en 358 men det känns inte som originalet på nåt sätt
Jag med. Antagligen. Ville bara verka coolJag skulle nog bli riktigt frestad av en 358....
Väldigt charmigt gjort av Sinn. Läste sidan du länkade till och blev ännu mer förtjust i uret. Älskar tiden runt 1890-1930, det gjordes så mycket fin och banbrytande konst då - inom musik, arkitektur, måleri, illustration, design, typografi etc. Så denna homage till en betydelsefull era värmer åtminstone mitt hjärta.
Datum är väl okej men det går lika bra utan. Däremot förvånar det mig att alla tillverkare som använder 7750 kloner gör sina klockor så förbaskat tjocka. min gamla Navitimer är bara 12 mm tjock och den har ett automatiskt 7750 verk. Diametern kanske är i grövsta laget. 37 mm tycker jag är en perfekt diameter på en klocka även kronografer. Naturligtvis är en manuell att föredra i mitt tycke man vinner ännu mer på tjockleken. Tillverkarna skulle säkert spara någon/några millimeter på att ge f.n i safirbaksida, vem är road av att se en rotor som täcker halva urverket?Läst att entusiaster vill ha utan datum, manuella verk och (vissa vill ha) mindre modeller. Men det som säljer är med datum, automat och större modeller. Krass ekonomisk verklighet
Det här med att någon annan tillverkar urverken är ju långt ifrån ett nytt fenomen. Så har det varit väldigt länge. Det är ju egentligen först på senare år som inhouse blivit så oerhört populärt. Med skenande priser som följd. Breitling tex, de körde mest ETA innan och nu mer inhouse. Har ingen koll men skulle gissa att man dubblat priserna de senaste åren. Oris med inhouse drar också iväg.Datum är väl okej men det går lika bra utan. Däremot förvånar det mig att alla tillverkare som använder 7750 kloner gör sina klockor så förbaskat tjocka. min gamla Navitimer är bara 12 mm tjock och den har ett automatiskt 7750 verk. Diametern kanske är i grövsta laget. 37 mm tycker jag är en perfekt diameter på en klocka även kronografer. Naturligtvis är en manuell att föredra i mitt tycke man vinner ännu mer på tjockleken. Tillverkarna skulle säkert spara någon/några millimeter på att ge f.n i safirbaksida, vem är road av att se en rotor som täcker halva urverket?
Ska man se krasst på tex Sinn och andra tillverkare som köper sina urverk tex selita så är det enda de gör en urtavla och en boett. Urverket är egentligen själva hjärtat i klockan. Sen finns det vissa som modifierar verket och det borde inte vara omöjligt att krympa en SINN från 16 mm tjocklek till åtminstone 13-14 mm. Dit gick förr men dagen tillverkar är lite för lata och klockköpare acepterar tjocka klockor med diametrar som mer påminner om dasslock.
Bonus bild från arkivet på en lyckad sinn med manuellt verk.. 103 B HD
![]()
Du har så rätt i vad du skriver. Ta tex breitling med deras pistagio som är manuell och med inhouse verk, dyrt som f.n men tunnare, även omerga med sina manuella varianter och inhouse är tunnare. men har vi vekligen behov av att kunna gå ner till 200 meter med en 103a? eller 5000 meter men ux varianterna?Det här med att någon annan tillverkar urverken är ju långt ifrån ett nytt fenomen. Så har det varit väldigt länge. Det är ju egentligen först på senare år som inhouse blivit så oerhört populärt. Med skenande priser som följd. Breitling tex, de körde mest ETA innan och nu mer inhouse. Har ingen koll men skulle gissa att man dubblat priserna de senaste åren. Oris med inhouse drar också iväg.
Säger inte att inhouse är dåligt men visst driver det kostnader och därmed priser både för nytt och service.
Tjockleken beror delvis på vattenskyddet. Navitimern tål 3 atm. 103an tål 20. Behöver man så hög resistens? Det kan man fundera på men skulle anta att det är en kompromisslösning för sinn så att alla klockor ska vara tåliga.
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.Kul med ett nytt släpp - och inte minst flirten med art deco som flera förtjänstfullt varit inne på =) Men något jag hakar upp mig på (som fan av just art deco) är att Sinn inte riktigt mäktat med att göra detta fullt ut. Hade älskat om de t.ex. valt ett mer typiskt snitt för siffrorna. Särskilt som siffrorna såklart är så utmärkande i sammanhanget.
Klistrar in en trubbig googling av vad detta kunde inneburit, och ser inte att Sinn skjuter särskilt nära någon av toppträffarna? Kanske finns det någon anledning som jag missat?
![]()
Solklart, tack för utredningen!Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
- Tycker nog de lyckats ganska bra. 3 är ett bra exempel tycker jag.
Det är nog bra att de inte försökte göra en ren kopia
The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.
![]()
![]()
Ja riktigt snyggt!!Snyggt med applicerade loggan verkligen
Eller @Tusenö WatchesTror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
The design of the dial and hands of the 1739 World Heritage Darmstadt model was inspired by the two clocks on the Wedding Tower at Mathildenhöhe.
Every detail is carefully crafted to reflect the charm and elegance of the original tower clocks. The black electroplated dial is complemented by an ornate silhouette of the Wedding Tower, skilfully showcasing Mathildenhöhe’s famous landmark. The crystal made of sapphire crystal with an anti-reflective coating on both sides expressively highlights the distinctive features of this special edition.
![]()
![]()
Exakt! Och lägg till korta bandhornen på det....Mindre storlek, längre boett och bredare zon för siffrorna hade nog blivit betydligt bättre.DEN skulle behöva vara typ 35-36mm. Dessa stora klockor med öppnar tavlor och smal glasring ser så...ahem...billigt ut.![]()
Det håller jag helt med om! Den typen av historisk koppling är trevligt!De använder ofta 1739 till tyska viktiga händelser/byggnader/kultur.
Tycker det är lite fint att Sinn lägger lite tid och resurser på att ta hand om sitt lands historia. Att tornet numera är ett världsarv är ju värt att fira. Titta lite på länken, byggt i början av 1900-talet.
Att ta fram visare som ser ut som tornets är ju säkert ngt som inte gjordes på en kvart.
Och endast 100 stycken.
Respekt.
![]()
The official Sinn Spezialuhren online shop
Range of watch - Classic Timepieces. Sinn Spezialuhrenwww.sinn.de
Det är kul med olika smaker, jag gillar korta horn. Helt klart är jag fast i Sinn träsket och har nog lite svårt att bredda blicken, jag testar lite då och då. Hittills har jag inte hittat något som gör mig lika glad som Sinn gör.Exakt! Och lägg till korta bandhornen på det....
Tror de försökt göra allt så likt klockan på "wedding tower" eller inspirerats av den som de skriver.
![]()
![]()
Verkar vara mycket vatten i sjön eller brukar staketet gå ut i vattnet?Lördag kväll kamrater! Hoppas ni har det förträffligt. Själv är man ute i stugan. Känns som sista svängen för säsongen givet vädret. På menyn står grill, burköl och whisky. På schemat Elfsborg på TV (går sådär), grill och kortspel.
![]()
![]()