• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

IMG_6358.JPG
Hej!
Har ärvt ett antal klockor av min morfar som jobbade med flygplan på en flotta. Skulle behöva lite hjälp att kolla värdet på dessa. Någon som vet?

Först och främst vill jag beklaga bortgången av din morfar.

Som övriga redan har påpekat så får du gärna ta fler bilder från alla möjliga vinklar, fram- och baksida. Fota även boxarna och om du eventuellt har några papper som hör till. Men om allt stämmer så är det en ansenlig summa pengar som ligger på bordet.
 
Tack!

Okej, fotar under dagen. Tusen tack för hjälpen

Ett till tips i all välmening. Acceptera inga snabba bud även om det kan te sig lockande innan du har fått bekräftat vad det är du sitter på.

Nu tror jag inte någon i Sinn-tråden skulle göra så, men det har hänt tidigare på KS mer än en gång att det kommer skambud när det postats bilder på arvegods men inte har kännedom om själv.
 
Jag spottade en Facebook annons om dessa ur, såg samtidigt att det fanns fler annonser som pekade på att det är ett dödsbo så jag skrev till säljaren att om de är äkta så har de ett helt annat värde än de 1000 kr som begärdes. Jag skrev till säljaren att han borde ställa frågan om värde här på klocksnack istället eftersom jag inte kan något nämnvärt om Sinn direkt. Risken finns ju att de är fake i.o.m. att de är flera av lika modell men häng mig då o inte den som ställer frågan.

Stor heder till dig som tipsade om att han skulle titta in här istället för att köpa alla för en tusenlapp!
 
Tack!

Okej, fotar under dagen. Tusen tack för hjälpen
Är bilderna på gång?

Finns många i tråden, inklusive jag själv, som gärna vill veta mer om detta fantastiska arv med sju Sinn, där flera är av samma modell.

Med bilder kan många med mycket Sinn-kunskap hjälpa till med information och värdering.
 
IMG_6382.JPG
IMG_6379.JPG
IMG_6378.JPG
IMG_6376.JPG
IMG_6375.JPG
IMG_6374.JPG
Hej!
Uppskattar verkligen allas hjälp!

Jag är som sagt totalt okunnig inom detta område. Tog några bilder, vet inte om det hjälper er att se värdet men testar.
 

Bilagor

  • IMG_6381.JPG
    IMG_6381.JPG
    115.3 KB · Visningar: 81
  • IMG_6383.JPG
    IMG_6383.JPG
    103.7 KB · Visningar: 79
  • IMG_6384.JPG
    IMG_6384.JPG
    129.6 KB · Visningar: 78
  • IMG_6385.JPG
    IMG_6385.JPG
    187.9 KB · Visningar: 367
  • IMG_6386.JPG
    IMG_6386.JPG
    208.9 KB · Visningar: 78
  • IMG_6387.JPG
    IMG_6387.JPG
    84 KB · Visningar: 81
IMG_6382.JPG
IMG_6379.JPG
IMG_6378.JPG
IMG_6376.JPG
IMG_6375.JPG
IMG_6374.JPG
Hej!
Uppskattar verkligen allas hjälp!

Jag är som sagt totalt okunnig inom detta område. Tog några bilder, vet inte om det hjälper er att se värdet men testar.

Det är galet vanskligt att uttala sig baserat på ett par bilder, men 101:n ser äkta ut. För transparens så skriver jag här i tråden är jag intresserad av att köpa den för marknadspris om det är så att du har tänkt dig att sälja.

Ser ut om att det är minst en 142 pdv. De tre med dag/datum där det står "automatik" utan lilla Sinn-loggan ovanför fönstren har jag inte sett tidigare, bara på klockor med endast datumfönster. Som på den här 142:n. Jag har heller aldrig sett den där typen av viklås, men det betyder ju inte att det inte är korrekt för det.

Jag skulle göra som @Moorflax tipsade om ifall du bor i närheten av Stockholm. Ring Erikson Urhandel och se som du kan komma förbi. Jag är inte säker på att de har svaren heller, men de kan garanterat förmedla kontakten så att du kommer i kontakt med rätt person på Sinn.

Skärmavbild 2017-10-29 kl. 16.35.13.png
 
Senast ändrad:
Du skrev tidigare att den nere till höger på första bilden som jag tror är en 101 heter 1057. Får man fråga vart du har fått de siffrorna ifrån?
 
7B20439D-D657-484B-8A4D-5CBE992C4B50.jpeg
Riktigt spännande fynd, även om anledningen är sorglig. Hoppas utvecklingen med klockorna kan ge ljusa minnen @Lumbeno

Skulle mycket väl kunna vara intresserad av en av dom där på hålat gummi om och när du beslutar dig att sälja. Ingen koll på dom alls, men jag gillar verkligen looken! Ska försöka hålla mig uppdaterad här, skicka gärna ett PM annars om försäljning blir aktuellt.
 
Ska åka till Eriksons Urhandel imorgon eller tisdag och be dom titta på klockorna. Om dom kan hjälpa mig.

Och bara så ni vet, alla är till salu!

Jag gissar på att de kommer rekommendera att du skickar till Sinn. Man måste nog öppna upp klockorna för att vara helt på den säkra sidan, och jag tror inte att någon där är expert på vintage Sinn. Men du gör helt rätt i att åka dit så kan de hjälpa till med frakt och att de kommer till rätt person.

När du har sålt klockorna sen får du ta med @Tärnan till Grands Veranda och bjuda på skaldjursplatå och champagne :)
 
Jag gissar på att de kommer rekommendera att du skickar till Sinn. Man måste nog öppna upp klockorna för att vara helt på den säkra sidan, och jag tror inte att någon där är expert på vintage Sinn. Men du gör helt rätt i att åka dit så kan de hjälpa till med frakt och att de kommer till rätt person.

När du har sålt klockorna sen får du ta med @Tärnan till Grands Veranda och bjuda på skaldjursplatå och champagne :)
Haha, gillar både champagne o skaldjur :) Men blir bara glad om det visar sig vara väl efterfrågade ur så Lumbeno kommer ur detta utan att ha blivit lurad av någon. Kul att göra någon glad också. Har redan flaggat för @Lumbeno att jag gärna köper en av uren så länge jag har råd med det.
 
Hej hörni!

Efter ett par veckors användning har jag olyckligtvis kommit till insikt om att min nyinförskaffade 556i känns för liten på handleden :( Jag överväger därför att flippa den redan nu, trots att den köptes ny hos Eriksson den 29/8. Jag tänkte höra med er vad ni anser vara ett rimligt pris? Total handledstid är kanske två-tre veckor så den är förstås i närmast nyskick undantaget ett par mikroskopiska hairlines på länken. Plockade ut den för 11590:-

20171029_182054.jpg
 
Hej hörni!

Efter ett par veckors användning har jag olyckligtvis kommit till insikt om att min nyinförskaffade 556i känns för liten på handleden :( Jag överväger därför att flippa den redan nu, trots att den köptes ny hos Eriksson den 29/8. Jag tänkte höra med er vad ni anser vara ett rimligt pris? Total handledstid är kanske två-tre veckor så den är förstås i närmast nyskick undantaget ett par mikroskopiska hairlines på länken. Plockade ut den för 11590:-

20171029_182054.jpg
Tyvärr är det ju ofta så att det största droppet i värde hos en ny klocka sker i samma sekund man stänger dörren till affären bakom sig. Skulle hoppas på 8000kr kanske med tanke på att det är rätt trögt på köp och sälj dessutom.
 
Tyvärr är det ju ofta så att det största droppet i värde hos en ny klocka sker i samma sekund man stänger dörren till affären bakom sig. Skulle hoppas på 8000kr kanske med tanke på att det är rätt trögt på köp och sälj dessutom.

Ja, det är väl så dessvärre. All right. Får se om den får hänga på ett tag till då eller om den åker iväg här framöver. Tack för svar!
 
IMG_6382.JPG
IMG_6379.JPG
IMG_6378.JPG
IMG_6376.JPG
IMG_6375.JPG
IMG_6374.JPG
Hej!
Uppskattar verkligen allas hjälp!

Jag är som sagt totalt okunnig inom detta område. Tog några bilder, vet inte om det hjälper er att se värdet men testar.
img_0928-jpg.656745

Det där ser ut ser ut som en 103B med ett Valjoux 726 i. Inte den vanligaste där ute. Ligger en nu på tyska ebay för 6600€ vilket väl kanske är lite väl mycket men värde har den definitivt. Fanns det boxar och papper till alla klockor?
Beklagar bortgången morfar.
 
img_0928-jpg.656745

Det där ser ut ser ut som en 103B med ett Valjoux 726 i. Inte den vanligaste där ute. Ligger en nu på tyska ebay för 6600€ vilket väl kanske är lite väl mycket men värde har den definitivt. Fanns det boxar och papper till alla klockor?
Beklagar bortgången morfar.

Hm...du kanske har rätt i att det är 103 och inte 101. Men att öppna så att man får se vilket verk det är kommer att underlätta. Oavsett vilken modell det är så är det inget man springer på varje dag.
 
Tillbaka
Topp