• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Sennelier

Guld
2-Faktor
Jodå, jag fortsätter OWG:a med favoritklockan! Har dock en sprojtans ny Omega Railmaster på ingång, så snart får den konkurrens om handledsplatsen. Men den kommer inte utkonkurreras helt, det är ett som är säkert. 856 alltså - vilken klocka!

1000005818.jpg
 
Senast ändrad:

Lauda

Diamant
2-Faktor
Helt klart! Precis min smak. Helt borstad toolklocka som flyger under de flestas radar. No-nonsense. Mycket gemensamt med Sinn således. Har också sneglat länge på just Railmaster och slog till slut till.

Sorry för inlägg out of topic men jäklar vad bra Railmaster är! Kan sakna min ibland. Utifrån specen grym GADA. Utifrån mått och dimensioner mer toolig än all-rounder…

Bra jobbat @Sennelier som lyckats hitta en från AD. Låter som att det är ett helt nytt exemplar. Blev det en svart?

Nostalgiska bilder från arkivet:

16F411B6-56AD-4F06-AFA3-ABCE0B17A29D.jpeg

EE984CA0-1BE4-4901-8A15-7DE3669E2509.jpeg

E020269A-B886-41CD-A955-6DAD22E990F1.jpeg
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Sorry för inlägg out of topic men jäklar vad bra Railmaster är! Kan sakna min ibland. Utifrån specen grym GADA. Utifrån mått och dimensioner mer toolig än all-rounder…

Bra jobbat @Sennelier som lyckats hitta en från AD. Låter som att det är ett helt nytt exemplar. Blev det en svart?

Nostalgiska bilder från arkivet:

16F411B6-56AD-4F06-AFA3-ABCE0B17A29D.jpeg

EE984CA0-1BE4-4901-8A15-7DE3669E2509.jpeg

E020269A-B886-41CD-A955-6DAD22E990F1.jpeg
Väldigt snygga foton! Det blev ett helt nytt exemplar. Railmaster har länge lockat med sin avskalade design och fenomenala urverk, så jag tänkte att jag får passa på nu innan de säljer slut överallt - det ryktas ju om att modellen har slutat produceras. Jag beställde den blåa på länk. Var länge sugen på den svarta men kom fram till att den skulle bli lite för lik min 856 B-Uhr (som är min personliga favoritklocka av alla jag provat hittills) med sin varmgula och vita lysmassa. Bild för jämförelse och för att hålla mig on topic:

1000005820.jpg
 
Senast ändrad:

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Tja! Snart tänkte jag hänga lite mer i den här tråden. Hänger med fingret över avtryckaren vad gäller en 104 med grön urtavla. Har redan en annan "affordable" på väg men misstänker att den kanske går i retur utan att jag ens tar av skyddsklibborna, vi får se 😅
Sen jag beställde den har jag hittat Sinn som känns mer rätt för mig.

Jag har dock en fråga ni här i tråden kanske kan hjälpa mig med. HELST vill jag beställa direkt från Sinn, tvåa i prioriteringsordningen Erikson Ur pga svensk AD, trea andra seriösa handlare och längst ned beggat.
Nu visar det sig dock att en annan handlare, i Sverige dessutom, än Sinn själva och Erikson Ur har just en flång ny 104 med grön tavla och H-länk hemma redo för leverans. Den är dessutom marginellt (några hundra) billigare än Sinn själva och en 1500 billigare än Erikson Ur. Och ingen väntetid pga i lager.
Finns det någon anledning till att jag borde välja Sinn eller Erikson istället? Ny och oanvänd i box tänker jag att priset styr, garanti osv gäller väl oavsett försäljare?
 

Kaffefredrik

Silver
2-Faktor
Tja! Snart tänkte jag hänga lite mer i den här tråden. Hänger med fingret över avtryckaren vad gäller en 104 med grön urtavla. Har redan en annan "affordable" på väg men misstänker att den kanske går i retur utan att jag ens tar av skyddsklibborna, vi får se 😅
Sen jag beställde den har jag hittat Sinn som känns mer rätt för mig.

Jag har dock en fråga ni här i tråden kanske kan hjälpa mig med. HELST vill jag beställa direkt från Sinn, tvåa i prioriteringsordningen Erikson Ur pga svensk AD, trea andra seriösa handlare och längst ned beggat.
Nu visar det sig dock att en annan handlare, i Sverige dessutom, än Sinn själva och Erikson Ur har just en flång ny 104 med grön tavla och H-länk hemma redo för leverans. Den är dessutom marginellt (några hundra) billigare än Sinn själva och en 1500 billigare än Erikson Ur. Och ingen väntetid pga i lager.
Finns det någon anledning till att jag borde välja Sinn eller Erikson istället? Ny och oanvänd i box tänker jag att priset styr, garanti osv gäller väl oavsett försäljare?
Kul, välkommen till forumets trevligaste tråd!!

Om du köper från den andra svenska AD så borde det inte vara några problem. Har själv handlat där en del, dock inte Sinn (för jag hann inte innan de sålde slut den jag ville ha).
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Kul, välkommen till forumets trevligaste tråd!!

Om du köper från den andra svenska AD så borde det inte vara några problem. Har själv handlat där en del, dock inte Sinn (för jag hann inte innan de sålde slut den jag ville ha).
Tack tack! Har lurkat här inne lite den senaste veckan i väntan på betalningen som möjliggör det här köpet, Sinn-ägare verkar Sinnerligen hyggliga 😉😆

När du säger "den andra svenska AD" vilka menar du då? Jag trodde bara det fanns en AD för Sinn i Sverige (Erikson)? Handlaren jag tänker på är Care of Carl och dom är väl knappast AD för några seriösa klockmärken?
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Tack tack! Har lurkat här inne lite den senaste veckan i väntan på betalningen som möjliggör det här köpet, Sinn-ägare verkar Sinnerligen hyggliga 😉😆

När du säger "den andra svenska AD" vilka menar du då? Jag trodde bara det fanns en AD för Sinn i Sverige (Erikson)? Handlaren jag tänker på är Care of Carl och dom är väl knappast AD för några seriösa klockmärken?
Hej och välkommen.

Jodå, Care of carl är faktiskt AD. Dessutom ingen tvekan på att de är seriösa. Det är bara det att de inte är konventionella urhandlare och inga klockexperter. Men hur svårt är det att skicka en klocka liksom.

Jag hade köpt där alla dagar i veckan om jag sparat 1500.

I övrigt är det bara att kolla så att cert är ifyllt, har hört att de glömt det någon gång.
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Hej och välkommen.

Jodå, Care of carl är faktiskt AD. Dessutom ingen tvekan på att de är seriösa. Det är bara det att de inte är konventionella urhandlare och inga klockexperter. Men hur svårt är det att skicka en klocka liksom.

Jag hade köpt där alla dagar i veckan om jag sparat 1500.

I övrigt är det bara att kolla så att cert är ifyllt, har hört att de glömt det någon gång.
+1 på den.
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Hej och välkommen.

Jodå, Care of carl är faktiskt AD. Dessutom ingen tvekan på att de är seriösa. Det är bara det att de inte är konventionella urhandlare och inga klockexperter. Men hur svårt är det att skicka en klocka liksom.

Jag hade köpt där alla dagar i veckan om jag sparat 1500.

I övrigt är det bara att kolla så att cert är ifyllt, har hört att de glömt det någon gång.
Tack!
Jaha, se där, ja men då avgör det dilemmat!
Skulle certet inte vara ifyllt lär det väl bara vara att posta tillbaka och få ifyllt antar jag.

Då blir det kanske att krama avtryckaren ikväll...! Den kanske till och med hinner anlända innan det jag beställde från Uret den 6 januari som ännu inte skickats 🙄 "fjärrlager", pfft 😤
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Tack!
Jaha, se där, ja men då avgör det dilemmat!
Skulle certet inte vara ifyllt lär det väl bara vara att posta tillbaka och få ifyllt antar jag.

Då blir det kanske att krama avtryckaren ikväll...! Den kanske till och med hinner anlända innan det jag beställde från Uret den 6 januari som ännu inte skickats 🙄 "fjärrlager", pfft 😤
Då ser vi fram mot bilder i tråden inom en snar framtid
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Tack!
Jaha, se där, ja men då avgör det dilemmat!
Skulle certet inte vara ifyllt lär det väl bara vara att posta tillbaka och få ifyllt antar jag.

Då blir det kanske att krama avtryckaren ikväll...! Den kanske till och med hinner anlända innan det jag beställde från Uret den 6 januari som ännu inte skickats 🙄 "fjärrlager", pfft 😤
Du har ju full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Möjligt att du får betala en returfrakt men det kan det ju vara värt om du nu ångrar dig.
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Då ser vi fram mot bilder i tråden inom en snar framtid
Absolut 🥰


Du har ju full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Möjligt att du får betala en returfrakt men det kan det ju vara värt om du nu ångrar dig.
Jo, jag ska ju prova den på handleden och se vad jag känner men misstänker att jag i den alkoholstinna dimman den där kvällen gick för mycket på en diffus känsla och inte så mycket vad som passar mig... Det är en ganska "out there" pjäs. Men vem vet, kanske blir en keeper den med! 🤷 Om inte annat så åker den tillbaka.
 
Senast ändrad:

Watchie

Diamant
2-Faktor
Absolut 🥰



Jo, jag ska ju prova den på handleden och se vad jag känner men misstänker att jag i den alkoholstinna dimman den där kvällen gick för mycket på en diffus känsla och inte så mycket vad som passar mig... Det är en ganska "out there" pjäs. Men vem vet, kanske blir en keeper den med! 🤷 Om inte annat så åker den tillbaka.
O va e de för dinka ? Vi gillar out there 😊
 

Olofgren87

Basic
2-Faktor
Men den var cool, kanske inget owg mtrl, men cool, Hamilton som Sinn, ger bra pang för pengen
Jo jag har precis kommit ur en tre och ett halvt år lång period av OWG-liv. Sålde den enda jag hade och fick råd att köpa två lite billigare, en rätt påkostad kniv jag suktat efter i flera år och lite annat smått.
Så just nu lutar det åt att 104'an jag precis ropat hem blir daily driver och så kan man ha en eller två andra lite mer utstickande klockor att variera med 👍
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Hamilton Khaki Aviation, Air Zermatt Edition. På stållänk. Den är rätt ball faktiskt men osäker om den passar mig. Den är väldigt blå 😆 och rätt spretig tavla. Väldigt... Out there 🙄
Cool utan tvekan. Gillar modellen. Men väldigt blå 😅 Finns en risk att den kanske inte används så frekvent.

104 är en jäkligt trevlig rackare. Just nu ligger min mest i lådan men hade den mycket i somras. Bra pang för pengen
 

snickarjesus

Basic
2-Faktor
Är det någon i tråden som kan kasta lite ljus över urtavlorna på 556A resp 556I?

Jag äger en 556A och tycker urtavlan ser helt otroligt bra ut i alla ljus, förutom direkt solljus, där jag upplever den som en smula blek, och därav använder jag den mest under vinterhalvåret.

556I har jag förstått skall inte alls vara lika matt, så möjligen kan det vara en bättre sommar-sinn. Är det någon som har erfarenhet av bägge och vill dela med sig?

Tack på förhand!
 

Sparrisprinsen

Silver
Pledge Member
2-Faktor
Jag tar en köplats , när du ledsnat 😀

Är det någon i tråden som kan kasta lite ljus över urtavlorna på 556A resp 556I?

Jag äger en 556A och tycker urtavlan ser helt otroligt bra ut i alla ljus, förutom direkt solljus, där jag upplever den som en smula blek, och därav använder jag den mest under vinterhalvåret.

556I har jag förstått skall inte alls vara lika matt, så möjligen kan det vara en bättre sommar-sinn. Är det någon som har erfarenhet av bägge och vill dela med sig?

Tack på förhand!
A har ju matt tavla och I en blank (svarta modellerna), så det kanske inte är så konstigt? :)
 
Senast ändrad:
Topp