• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

+1 där, låg just och kollade på om det kunde vara en 140 till höger, men.. Vristskottet däremot, yes!

Det är verkligen dåligt dokumenterat med äldre Sinn. Var tveksam först då jag läste på flera ställen att 140 alltid kom med ljusa subsekunder, men märkte sen att det inte dämmer. Den omnämns någonstans som 143, men den reffen hittar jag bara på ett enda ställe. Rörigt, minst sagt :)

Tror jag har skrivit det förut, men det är synd att inte Sinn har en komplett lista på hemsidan där de har sitt Watch Archive.

Det är verkligen dåligt dokumenterat med äldre Sinn. Var tveksam först då jag läste på flera ställen att 140 alltid kom med ljusa subsekunder, men märkte sen att det inte dämmer. Den omnämns någonstans som 143, men den reffen hittar jag bara på ett enda ställe. Rörigt, minst sagt :)

Tror jag har skrivit det förut, men det är synd att inte Sinn har en komplett lista på hemsidan där de har sitt Watch Archive.

Lite charmen med vintage-Sinn, det kräver sin googlare. Inte som vintagerollar, som en handfull på forumet skulle kunna doktorera på :)

Mycket trist att de inte har hållt ett just arkiv. Man kanske skulle maila Helmut själv..

Postdiarré här nu, jäklar så bra 140:an är! Jag har ju tokfastnat för 143:an, men på veisten sådär är 140 snygg som tusan.

Något som jag inte har hittat något skrivet om är de besynnerliga länkarna. Min första tanke när jag först såg bilden var nästan att det kunde vara fejk.

Men jag undrar om det kanske kan vara så att de har hamnat på en hylla i väntan på att en köpare skulle välja länk eller läderband? Hur låter det som teori? :)

Dear Helmut,

Please show and tell what you did during the 80’s.

Best regards,
Sinntråden.

Han är ju över 100år nu så om man har frågor är det nog dags att skicka. Hm, man skulle egentligen försöka komma i kontakt med honom och lämna en lista med frågor.

EDIT: Som jag har förstått det så gick det en hel del information förlorad vid ägarbytet. Eller rättare sagt att det inte fördes lika noggrann dokumentation under Helmuts tid.

Något som jag inte har hittat något skrivet om är de besynnerliga länkarna. Min första tanke när jag först såg bilden var nästan att det kunde vara fejk. Men jag undrar om det kanske kan vara så att de har hamnat på en hylla i väntan på att en köpare skulle välja länk eller läderband?
Just det, länkarna ja. Var de Sinn-märkta?

Vad roligt att vintage Sinn har fått ta plats de senaste dagarna :) Av någon anledning så verkar det inte riktigt tilltala varken Sinn-tokar eller vintage-tokar i lika stor utsträckning som många andra märken. Inte ens på WUS så har vintage en egen tråd medan U1 och 556 har flertalet trådar vardera.

Jag blir mer och mer sugen på att åka ner till Frankfurt och besöka fabriken. Undrar hur många äldre utgångna modeller som de har på display och som man kan titta på.

Vad roligt att vintage Sinn har fått ta plats de senaste dagarna :) Av någon anledning så verkar det inte riktigt tilltala varken Sinn-tokar eller vintage-tokar i lika stor utsträckning som många andra märken. Inte ens på WUS så har vintage en egen tråd medan U1 och 556 har flertalet trådar vardera.

Jag blir mer och mer sugen på att åka ner till Frankfurt och besöka fabriken. Undrar hur många äldre utgångna modeller som de har på display och som man kan titta på.
Hoppas Erikssons urhandel stämmer av med Sinn direkt och får ref o lite historia :)

ohh tackar o bockar. Har fått höra såväl "bra gjort" som "va fan köpte du inte för" av kompisar o kollegor. Sunt förnuft tänker jag o kul att det väckte intresse i dessa härliga nördkretsar.

Jag tror på karma och ditt konto är nu fullproppad på plussidan. Det här var ju dessutom ett arv, så extra fint att det blev ett "lyckligt" slut.

Håller verkligen med dig, det är jättekul att vintage har fått ta lite plats! Hade gärna varit intressent på tex 103 men har inte den möjligheten just nu. Hoppas hur som att flera av dem stannar i tråden.

Angående länkarna. Om morfar var i det militära, kan det vara så att de är special just för dem? Kanske att de skulle kunna sitta utanpå uniformen eller så. Ett långskott :)

Det finns en herre på Instagram som AdrianO länkade bild från, han verkar ha en imponerande samling och stor kunskap om vintage Sinn. Han kanske kan hjälpa till med historian?
https://www.instagram.com/vintage_sinn_collector/

Håller verkligen med dig, det är jättekul att vintage har fått ta lite plats! Hade gärna varit intressent på tex 103 men har inte den möjligheten just nu. Hoppas hur som att flera av dem stannar i tråden.

Angående länkarna. Om morfar var i det militära, kan det vara så att de är special just för dem? Kanske att de skulle kunna sitta utanpå uniformen eller så. Ett långskott :)

Det finns en herre på Instagram som AdrianO länkade bild från, han verkar ha en imponerande samling och stor kunskap om vintage Sinn. Han kanske kan hjälpa till med historian?
https://www.instagram.com/vintage_sinn_collector/

Gick in lite snabbt och tittade nu, det verkar som att han köpte den 103:a som jag haft uppe i tråden tidigare som en drömklocka och som fanns på C24 :) Och vilken fantastisk bild p honom och Helmut Sinn. Men...för att prata länkar, på en av de gamla reklambilderna så ser man lite av något som ser ut att vara samma länk...grymt tips!!!

Samtliga bilder är urklippta från hans Instagram.

Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.48.53.png
Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.49.38.png
Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.49.17.png

Gick in lite snabbt och tittade nu, det verkar som att han köpte den 103:a som jag haft uppe i tråden tidigare som en drömklocka och som fanns på C24 :) Och vilken fantastisk bild p honom och Helmut Sinn. Men...för att prata länkar, på en av de gamla reklambilderna så ser man lite av något som ser ut att vara samma länk...grymt tips!!!

Samtliga bilder är urklippta från hans Instagram.

Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.48.53.png
Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.49.38.png
Skärmavbild 2017-11-01 kl. 07.49.17.png
Historien klarnar :) Vilket drama det här är, riktigt intressant :D

Förresten, finns det intresse för en passaround på den nya blå 556? Ska till Erikson idag och det skulle vara kul med samma upplägg som på tidvattenklockan, att den första sålda i Sverige gick till KS.

Obs, det här är ingen anmälningstråd utan bara ett finger i luften om det finns intresse. Ca 20pers, max en vecka per man/kvinna. Kommer hamna på mellan 5-600sek.

För det praktiska kommer det i sådana fall bli på H-länk.

Förresten, finns det intresse för en passaround på den nya blå 556? Ska till Erikson idag och det skulle vara kul med samma upplägg som på tidvattenklockan, att den första sålda i Sverige gick till KS.

Obs, det här är ingen anmälningstråd utan bara ett finger i luften om det finns intresse. Ca 20pers, max en vecka per man/kvinna. Kommer hamna på mellan 5-600sek.

Jag är i intresserad. Vill gärna klämma på den blåa!

Hade hellre kört på svarta MOP, men jag är på den blåa om det bara körs på den. Kanske går att få ihop folk till båda?

Jag passar, men uppmuntrar initiativet! 556 är en såndär klocka som är skitsnygg på andra och på bild, men inte alls lirar på min handled.

Kul som fan med engagemanget oavsett!

Sånt här gillas! Är inte omöjligt att jag är med :)

Vi får samma som när @Moorflax så elegant styrde upp förra passarounden intyg att det är den första sålda 556 I B i Sverige.

Om vi kör bara klockan hamnar man på ca 580sek. Om även en oanvänd fine-link ska skickas med till vinnaren tillkommer ytterligare ca 150sek baserat på om vi är 20 deltagare.

Tankar om alternativen?

Tillbaka
Topp