• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag var på Erikson då mitt lås var klart, men det hade blivit en miss så jag fick behålla klockan. Hade redan min Chronolink på mig så U1, länk och Hirsch-band åkte ner i en påse. Skulle bara slänga i mig några köttbullar, men ville inte lämna klockan i bilen så jag tog med mig den. Det kan ha varit så att jag la påsen på stolen bredvid mig då min jacka har väldigt små fickor och att jag helt enkelt gick därifrån utan klocka.

Men imorgon när det är ljust så får jag gå igenom precis varenda skrymsle här hemma, alla kläder och i bil/lastbil.

Jag var på Erikson då mitt lås var klart, men det hade blivit en miss så jag fick behålla klockan. Hade redan min Chronolink på mig så U1, länk och Hirsch-band åkte ner i en påse. Skulle bara slänga i mig några köttbullar, men ville inte lämna klockan i bilen så jag tog med mig den. Det kan ha varit så att jag la påsen på stolen bredvid mig då min jacka har väldigt små fickor och att jag helt enkelt gick därifrån utan klocka.

Men imorgon när det är ljust så får jag gå igenom precis varenda skrymsle här hemma, alla kläder och i bil/lastbil.
Usch vilken ont i magen-känsla!! :depressed::arghh:Hoppas verkligen att den kommer till rätta!

Restaurangpersonalen går ju runt hela tiden o plockar så de har förhoppningsvis tagit påsen åt dig. Surt annars. Ring direkt på morgonen eller åk dit.

Det här känns ju som en skitdum fråga, men om 556:an stannar är det bäst att dra igång den med att dra upp för hand eller att svinga några gånger med armen?
Sen om man drar upp den för hand, hur ska den låta?

Det här känns ju som en skitdum fråga, men om 556:an stannar är det bäst att dra igång den med att dra upp för hand eller att svinga några gånger med armen?
Dra upp den för hand några varv. Den ska ge ifrån sig ett lätt surr och man känner att det är ett litet motstånd i kronan.

Jag upplever det här urverket som väldigt annorlunda mot tex många av Seikos urverk. En Seiko kan man skaka igång och sedan räcker det med att bära den typ en kvart och röra sig normalt för att den ska vara fullt uppdragen.
Med ETA 2824 upplever jag att en dags användning drar upp verket till hälften ungefär.
Stannade din när du bar den eller hur gick det till?

Har den stannat för att den är oanvänd eller stannar den när du har den på armen?
Mina klockor hjälper jag på traven genom att dra upp för hand och sedan använda dem. Min Panerai är manuell så den drar jag upp varje kväll. Önskar att Sinn hade en manuell klocka. :angel:

Dra upp den för hand några varv. Den ska ge ifrån sig ett lätt surr och man känner att det är ett litet motstånd i kronan.

Jag upplever det här urverket som väldigt annorlunda mot tex många av Seikos urverk. En Seiko kan man skaka igång och sedan räcker det med att bära den typ en kvart och röra sig normalt för att den ska vara fullt uppdragen.
Med ETA 2824 upplever jag att en dags användning drar upp verket till hälften ungefär.
Stannade din när du bar den eller hur gick det till?

Har den stannat för att den är oanvänd eller stannar den när du har den på armen?
Mina klockor hjälper jag på traven genom att dra upp för hand och sedan använda dem. Min Panerai är manuell så den drar jag upp varje kväll. Önskar att Sinn hade en manuell klocka. :angel:

Den stannade efter den varit oanvänd.
Det låter som ljudet du beskriver leiden.
Tack då har jag gjort allt normalt. Skulle frågat direkt när jag köpte den.
Inte brytt mig när jag haft billigare ur.

Ja, manuellt är mysigt. Det blir liksom lite pysseltid tillsammans med klockan varje morgon när man drar upp.

Vet du något om det blir någon annan feedback när man dragit upp den? Drog ca 40 varv som manualen sa, drog lite till för jag ville märka hur den sa ifrån, men märkte ingenting
Tänkte ifall det blir onödigt slitage om man vrider för mycket?
Du behöver inte dra upp den fullt när du ska använda den. Den frikopplar dock vid fullt uppdrag så det är ingen fara. När min stannar drar jag ca 20 drag på kronan och sätter den på handleden. Har funkat bra hittills.

Vet du något om det blir någon annan feedback när man dragit upp den? Drog ca 40 varv som manualen sa, drog lite till för jag ville märka hur den sa ifrån, men märkte ingenting
Tänkte ifall det blir onödigt slitage om man vrider för mycket?
När jag drar upp min 104 så upplever jag att de går väldigt lätt i början för att sen ge mer motstånd. Brukar bara dra typ 20 max 30 "drag". Anledningen till att jag drar upp mina automatare är att jag ofta skiftar klocka på kvällen och vill att klockan då på morgonen fortfarande tickar på.

Brukar skriva drag då jag inte upplever att ett drag motsvarar ett fullt varv utan snarare ett halft

Ja, även om jag har försäkring så vill jag ju ha tillbaka mitt ex. Har inga rationella skäl för det egentligen, men jag gillar att den har det äldre ETA-verket istället för SW. De är väl mer eller mindre klonverk, men det är trevligt med gen1.

Hoppas den kommer tillbaka. Förstår dig man vill ju ha tillbaka den som hade. Inte samma sak med nytt liksom.

Tillbaka
Topp