• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Om båda parter är nöjda så är väl allting gott :)
Inte så kul för oss andra som också blivit lovade klockorna :D. Riktig cirkus. Nåja så länge klockorna är ok och CK är nöjd är ju ingen skada skedd. Tror inte säljaren har för avsikt att vara kvar så har inget att förlora. Tror heller inte han menade ngt illa med det ngt udda beteendet.

Ni får tycka vad ni vill, jag har sagt vad jag tycker.
Detta är ett entusistforum och nivån i denna tråd är bitvis pinsam både vad gäller beteende och kunskap. Vet man inte så bör man låta bli att gissa.

Säljaren är säkert nöjd och jag har ingen aning om vart han fått klockorna ifrån eller vad han betalat men jag tycker gott att vi som ett community bör hålla en viss nivå på hur vi behandlar de som kommer hit för att få råd.

Så tyck gärna att jag är knäpp, jag bryr mig inte men jag hade högre förhoppningar om detta forum. Vem som helst av vintagerävarna hade haft koll på dessa klockor alternativt låtit bli att gissa.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men vintagerävar är mer än välkomna här.

Inte så kul för oss andra som också blivit lovade klockorna :D. Riktig cirkus. Nåja så länge klockorna är ok och CK är nöjd är ju ingen skada skedd. Tror inte säljaren har för avsikt att vara kvar så har inget att förlora. Tror heller inte han menade ngt illa med det ngt udda beteendet.

Uff, den är sur! Nej, tror inte säljaren blir kvar. Försökte uppmuntra att i alla fall behålla en, men nådde nog inte helt fram.

Jag vet inte vad som har försiggått utanför tråden men tråkigt om någon upplever att allt inte har gått schysst till.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men vintagerävar är mer än välkomna här.
Då kunde man ha taggat någon av dem, inte direkt svårt om man vill hjälpa till. Bättre än gissningsleken. Eller tipsat personen om att gå till rätt ställe för en riktig värdering, eller tipsat om vintagedelen.

Ni får tycka vad ni vill, jag har sagt vad jag tycker.
Detta är ett entusistforum och nivån i denna tråd är bitvis pinsam både vad gäller beteende och kunskap. Vet man inte så bör man låta bli att gissa.

Säljaren är säkert nöjd och jag har ingen aning om vart han fått klockorna ifrån eller vad han betalat men jag tycker gott att vi som ett community bör hålla en viss nivå på hur vi behandlar de som kommer hit för att få råd.

Så tyck gärna att jag är knäpp, jag bryr mig inte men jag hade högre förhoppningar om detta forum. Vem som helst av vintagerävarna hade haft koll på dessa klockor alternativt låtit bli att gissa.
Jag har själv inte varit inblandad i att reda ut vilka modeller det kunde vara eller vad som kunde vara ett rimligt pris men jag har läst alla inlägg och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning.
Det är väl ingen som med säkerhet har gått in och slagit fast vare sig modeller eller priser? Säljaren har blivit hänvisad till Eriksons, rätt eller fel, och det är väl lite väl magstarkt att personerna här ska klä skott för vad Eriksons gör eller inte gör.
På grund av att kompetensen inte fanns i tråden så har säljaren blivit hänvisad vidare. På vilket sätt är det ett klanderligt beteende menar du?

Jag har själv inte varit inblandad i att reda ut vilka modeller det kunde vara eller vad som kunde vara ett rimligt pris men jag har läst alla inlägg och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning.
Det är väl ingen som med säkerhet har gått in och slagit fast vare sig modeller eller priser? Säljaren har blivit hänvisad till Eriksons, rätt eller fel, och det är väl lite väl magstarkt att personerna här ska klä skott för vad Eriksons gör eller inte gör.
På grund av att kompetensen inte fanns i tråden så har säljaren blivit hänvisad vidare. På vilket sätt är det ett klanderligt beteende menar du?
Som sagt, vet man inte så bör man inte gissa utan bjuda in folk till diskussionen som kan ha koll eller rikta personen åt rätt håll.

Vad Eriksons gjort eller inte gjort vet jag inte, jag vet däremot att jag inte hade gått dit för värdering eller verifiering. En annan sak jag och största delen av KS medlemmar vet är att det finns folk i STHLM som arbetar med värdering och verifiering av klockor, en av dem äger dessutom en Sin 101. Utöver det har de i vintagedelen garanterat kunskap om klockor med 726 i sig.

Tror jag sagt mitt nu. Jättebra om köpare och säljare är nöjda men jag tycker vi ska hålla en högre kvalitetsnivå. Om säljaren fått bra råd om värde men inte lyssnat så skulle jag som köpare dra öronen åt mig.

Senast ändrad:
Du får det att låta som att säljaren blivit hänvisad till första bästa pantbank.
Jag inbillar mig att Svenska AD har alla möjligheter att ta reda på vad det är för klockor, vad de sedan gör kan bara dem svara på.
Som sagt, vet inte vad de gjort. Kanske har de knallat bort till de som arbetar med värdering och verifiering.

Som sagt, vet inte vad de gjort. Kanske har de knallat bort till de som arbetar med värdering och verifiering.

Så du vet inte vad som blivit gjort, och inte vad som betalats och inte heller vad säljaren tycker? Men du för ett jäkla väsen och och beskyller? Yonsson in a nutshell.

Just detta var anledningen att jag ville flyga lite lågt. Inte ett dugg osäker vad jag gjort, och funderat en hel del kring moralen i det här genom affären. Snackat endel med säljaren, och fick intrycket av att han var med på banan. Jag kunde erbjuda krångelfritt, jag värderade risken som värd det för min del utifrån given osäkerhet, och han värderade tydligen budet som bra nog. Jag fick absolut intrycket av att krångelfritt var nyckeln. Efter att ha pratat med honom hade inte jag några moraliska dilemman kvar, då håller jag ändå min affärsmoral rätt högt.

Du har helt rätt i att det här är jäkligt svårt, men som vanligt dyker du upp med dunder och brak. Ibland tror jag faktiskt att det du försöker få fram går förlorat i hur du säger det. Snöra av dig kängorna innan du kliver in, så ska du se att diskussionen blir mer givande.

IMG_2381.JPG
IMG_2385.JPG

Förstår inte varför ni kallar den 103, det är en Sinn 101 med val 726.
Tror du har fel här. Bilden du la upp
img_2388-jpg.659738

är på andra generationen 103:a.
Tidiga 101 hade Valjoux 7733 i sig.
Första gen 103A med Valjoux 726 såg ut så här
IMG_1050.JPG

och 103B verkar vara är den @Lumbeno hittade hos sin morfar.
Tycker du stormar in lite väl hårt här ang. "gissningar" och vetskap om värde.
Jag nämnde tex att det låg en ute för + 6000€ (vilket är lite väl optimistiskt, något jag också skrev)

Senast ändrad:
Det skulle förvåna mig mycket om Sinn hade gett ett värde eller berättat annat än modell och vilket urverk som ska sitta i.
Bättre än gissningsleken
Vad Eriksons gjort eller inte gjort vet jag inte,

Du klagar på att det gissas o så gör du inget annat själv? Du uttalar dig om något som du själv inte tycks ha koll på o sedan tycker att nivån är pinsamt låg på forummedlemmar som ändå väglett säljaren vidare? Ditt beteende är pinsamt om något. Du ska ändå vara moderator o föregå med gott exempel.

Senast ändrad:
Så du vet inte vad som blivit gjort, och inte vad som betalats och inte heller vad säljaren tycker? Men du för ett jäkla väsen och och beskyller? Yonsson in a nutshell.

Just detta var anledningen att jag ville flyga lite lågt. Inte ett dugg osäker vad jag gjort, och funderat en hel del kring moralen i det här genom affären. Snackat endel med säljaren, och fick intrycket av att han var med på banan. Jag kunde erbjuda krångelfritt, jag värderade risken som värd det för min del utifrån given osäkerhet, och han värderade tydligen budet som bra nog. Jag fick absolut intrycket av att krångelfritt var nyckeln. Efter att ha pratat med honom hade inte jag några moraliska dilemman kvar, då håller jag ändå min affärsmoral rätt högt.

Du har helt rätt i att det här är jäkligt svårt, men som vanligt dyker du upp med dunder och brak. Ibland tror jag faktiskt att det du försöker få fram går förlorat i hur du säger det. Snöra av dig kängorna innan du kliver in, så ska du se att diskussionen blir mer givande.
Well, får man ett PM om att 5 av 7 klockor gått till kraftiga underpriser med konstiga motiveringar så är det svårt att inte gå igång.

Jag blir direkt nedstämd av att se hur detta skötts i tråden. Hur kan någon tro att säljaren får ut bra marknadspris genom att lägga ut vintageur i en märkestråd för nya ur? Och en urhandel som säljer nya klockor? Pinsamt och håller helt klart med @yonsson . Detta förstörde min dag, fan!

Får lite känslan av gamarna och aset.
Men marknaden är marknaden är marknaden osv. osv...julafton helt klart för en del. Rent filosofiskt då? Jo:
Tror inte yonsson är ute efter att lugga någon för bristande Sinn kunskap, vi vet inte allt om allt med 100%säkerhet, men däremot läser jag mellan raderna en önskan om att höja den etiska ribban.
Vad händer med forumet och dess rykte om okunniga kommer hit och ber om råd och helt plötsligt finner sig omgivna av hugande spekulanter med köplöften om än det ena och varningar för än det andra om de kan tänka sig sälja ett objekt?
Håller med om att det inte känns helt fräscht.

Får lite känslan av gamarna och aset.
Men marknaden är marknaden är marknaden osv. osv...julafton helt klart för en del. Rent filosofiskt då? Jo:
Tror inte yonsson är ute efter att lugga någon för bristande Sinn kunskap, vi vet inte allt om allt med 100%säkerhet, men däremot läser jag mellan raderna en önskan om att höja den etiska ribban.
Vad händer med forumet och dess rykte om okunniga kommer hit och ber om råd och helt plötsligt finner sig omgivna av hugande spekulanter med köplöften om än det ena och varningar för än det andra om de kan tänka sig sälja ett objekt?
Håller med om att det inte känns helt fräscht.
Hårda ord när drevet går.
I det här fallet så talade många tidigt om att värdet troligen var högt på vissa pjäser och säljaren fick tidigt rådet att lämna in för värdering men valde köra ett "annorlunda" auktionsförfarande i och utanför tråden. Sålde billigt (den som betalde snabbast snarare än mest fick klockan) trots vetskapen om att värdet troligen var högre. I fallet 101 så hade säljaren en bud på 9k mer men tackade nej då han föredrog att få pengarna i förskott istället för vid överlämnande. Jag var inte ensam om att säga "värdera klockan så betalar jag marknadsmässigt pris" för den fina 101an. Tycker inte nån av köparna gjort ngt oetiskt utan snarare skött det väldigt snyggt. Kan dock hålla med @yonsson om att tråden inte håller japansk världsklass men nu kan det ju bara bli bättre.

Senast ändrad:
Jag blir direkt nedstämd av att se hur detta skötts i tråden. Hur kan någon tro att säljaren får ut bra marknadspris genom att lägga ut vintageur i en märkestråd för nya ur? Och en urhandel som säljer nya klockor? Pinsamt och håller helt klart med @yonsson . Detta förstörde min dag, fan!
Styrkekram till dig! Ny dag nya möjligheter:).

Ja det berömda KS-drevet... :angel:
Folk ”har fått pm” och ”blir nedstämda” och tycker deras i efterhand uppsatta nivåer är låga.
Alla är välkomna att delta och höja nivån i tråden men det är ju såklart roligare att nät-trolla när man får chansen.
Jag tror att medlemmarna i Sinntråden trots allt står över dessa fjanterier och fortsätter med den sköna Sinn-andan.
KS-andan har blivit något annat än den var förut.
Kanske dags för en Sinn-gtg snart? :)

Tillbaka
Topp