Så här ser jag på det. Jag tycker att det är viktigt att den här försäljningen som har varit så speciell får full transparens. Sen får var och en göra sin egen bedömning om jag har gått och blivit en bad guy.
Jag börjar gällande modellen 101/103 där jag fortfarande inte är helt säker på vad som stämmer. Långt tidigare i tråden har jag gett uttryck för att 101 är min drömklocka, och jag skriver först i tråden att det är en 101 på bilden. Nä, jag tar förresten avstamp i mina första inlägg gällande värde och tillvägagångssätt med en eventuell försäljning.
För att återgå till modell, så skriver jag i mitt första inlägg efter att det kommer fler foto att jag tror att det är en 101:
Jag skriver också att han kan gå till Erikson, men också att de kanske saknar rätt kompetens men att han kan kanske kan få rätt person på Sinn att prata med. Skriver samma i nästa inlägg, att det nog är Sinn som gäller.
Sen kommer det info i tråden att det kan vara 103B, och rätt specifik info med vilket urverk det sitter i. Även att det ligger en ute till salu för en jäkla massa pengar.
101/103 har varit uppe tidigare i tråden och då har dessa bilder dykt upp. Går man efter de bilderna så ser det ut att vara 103. Sen att vintage-delen skulle ha sådan koll tvivlar jag på, åtminstone utan att öppna klockorna. Mig veterligen finns det inte en enda vintage-Sinn på hela KS undantaget någon quartz och yonsson´s tidigare 103 med datum. Absolut kan man ha koll på urverk m.m., men att sanningen skulle finnas på Vintage är jag tveksam till. Och återigen...min rekommendation med Erikson har varit att etablera kontakt med Sinn.
Att det fanns en värderingsman i Stockholm med Sinn 101/103 visste jag inte förrän igår då jag fick informationen hos Erikson....och dessutom, han köpte sitt ex av 101/103 för en hyfsat sudd
mindre än vad jag köpte min för. Den info jag fick berättat var att det var en 103 och jag utgick från att informationen kom från källan själv.
Men det här med modell är ju spännande och vi kan fortsätta och titta på 101. På de bilder jag har suktat över den tidigare, har den rutmönstrad krona...precis som Lemania-Viggen, och även att baklocket är märkt. Inget av detta är fallet med den klocka som jag har köpt och den troligtvis orörd, så därav att jag fortfarande tvekar.
http://forums.watchuseek.com/f24/sinn-101-review-414144.html
http://www.blogmywatch.com/index.php?album=msaint/sinn-101
Det är absolut en hel del gissningar i tråden. Det är ju något fantastiskt som helt plötsligt dykt upp, så att inte gissa och diskutera kring det skulle bara vara konstigt.
Säljaren postar sen en bild och skriver att klockan finns hos Erikson och att det är en 103. Eftersom jag har puffat honom i den riktningen med information om att det är Sinn som sannolikt sitter på rätt info tänker jag att han har fått det bekräftat från Tyskland. Här ifrågasätter jag inte informationen,
det borde jag kanske ha gjort.
Jag har i det här skedet varit i kontakt med säljaren och frågat om jag kan få träffa honom hos Erikson och titta på klockorna. Det skulle jag få, men sen får jag mess dagen efter att han redan varit där och att de är inlämnade men att Richard har tillstånd att visa klockorna. Han lägger ut i tråden att han har tre stycken till salu till att börja med och när vi pratar berättar han att han har fått ett bud på 15´för alla tre. Jag säger åt honom att absolut inte sälja för det priset och att de definitivt är värda mer.
Det är då jag postar i tråden och beklagar att det har kommit in skambud vilket jag fortfarande står för.
Jag tycker knappast heller att mina inlägg vittnar om något annat än att säljaren sitter på något fantastiskt. Jag är också den enda som åker till Erikson och postar bilder till allas beskådning. Även att han nog får bättre betalt utanför KS.
Här är PM mellan mig och säljaren:
Det här är vad som finns i skrift, vad jag har talat med säljaren om i telefon kan jag så klart inte bekräfta men jag har pratat med honom i telefon i över en timme vid flertalet olika tillfällen och det jag har sagt hela tiden är tålamod tålamod, tålamod. Även att det finns utländska forum och kanske att någon av de större säljarna på C24 kan tänka sig att köpa hela klabbet. Visst att han inte får lika mycket för alla klockor men han då får även de mer okända referenserna sålda på ett bräde. Jag har också flera gånger sagt åt honom att lugna sig och invänta värderingen. Det har han lyssnat på precis för stunden, men sen helt plötsligt kunde han ringa och berätta att han nu hade sålt ett antal klockor.
Säljaren har från ett tidigt stadium sagt till mig att jag har första tjing på 103:n för att han tycker att jag har varit hjälpsam samt att jag har ett genuint intresse av Sinn. Vad han har sagt till andra har jag ingen aning om, men jag hade ingen anledning att inte tro på det då vi pratade mycket i telefon.
Jag fick även erbjudande att köpa de två kvarvarande 142 för ca 20´vilket jag tackade nej till och informerade honom igen att det är på tok för billigt.
Jag tycker att det har varit väldigt svårt då på ett sätt känner att jag på ett sätt har har betalat för lite för både 140b och 101/103.
Samtidigt i och med att säljaren har agerat så som han har gjort så hade jag blivit helt utan, och de hade ändå blivit sålda till samma eller till och med lägre pris om jag inte hade slagit till. Detta tror jag att samtliga som har varit i kontakt med honom kan bekräfta, och jag vet att det inte bara är folk som brukar husera här i Sinn-tråden som har budet.
Jag har även sagt till honom rakt ut ett flertal gånger att han kan få mer betalt än om han säljer till mig bara han ger sig till tåls, men han har ändå valt att sälja till mig.
Så att alla ska veta, så betalade jag 15´ för 140b och 21´ för 101/103.
Jag vet att säljaren hade fått högre bud på 101/103....det jag vet med säkerhet är 25´ men han valde ändå att sälja till mig. Jag tycker inte att det är så extremt stor skillnad mellan 25´och 21´att det ska anses som fulbud och återigen, värderingsmannen från ett stort auktionshus i Stockholm köpte sin 101/103 för långt under 21´.
Jag tycker också att relationen i pris mellan 101/103 och 140b är rimlig. Men återigen....140b hade säkert kunnat gå för 20-25´eller kanske till och med mer om tålamodet hos säljaren hade funnits vilket han har haft 100% vetskap om.
Jag tycker inte att det är något fel av
@yonsson att gå in och ifrågasätta. Jag tycker att man som köpare har ett ansvar och speciellt när det är personer som inte har någon som helst kunskap om klockor. Det har inte varit en helt vanlig och enkel försäljningsprocess, och jag hade lika gärna kunnat sitta även med två 142 om det inte hade känns alldeles för fel i magen.
Att säljaren är nöjd, det är jag övertygad om. Men självklart hade han varit lika och ännu mer nöjd om han hade fått 10´mer för varje klocka, så att bara hänvisa till att han är nöjd haltar en del. Jag är glad som en speleman, men samtidigt så svävar det ett litet mörkt moln i periferin och irriterar.
Sen så tycker jag att ditt inlägg
@Aurum mest är ett slag i luften och det känns inte som att du har läst från börjar till slut utan gjort antaganden baserat på sista sidan i tråden.
Det finns för det första ingen separat vintagetråd för Sinn, då det helt enkelt inte finns mer än ett fåtal äldre Sinn-klockor på forumet. De vintage som har dykt upp har postats och pratats om här i tråden så ditt påstående gällande det är helt irrelevant. Med det sagt vågar jag även påstå att det heller inte finns någon på forumet som sitter inne på 100% info om modellnummer, tavelvarianter, årtal och framförallt marknadsvärde av den enkla anledning att det i Sinn´s vintagevärld är dåligt dokumenterat och att de inte finns mängder av försäljningar av dessa modeller att hänvisa till. Visst, det ligger en 103b på C24 för över 60´men det är ett lika trovärdigt pris som att min Certina Chronolympic Regatta låg ute där för över 50´eller att ett exemplar av Tissot T12 som jag nu letar efter är prissatt till över 30´hos en handlare i England, återigen fantasipris och inget som det säljs för.
Så vem på vintage som skulle spikat korrekt info utöver att påpeka intresset för ett specifikt urverk får du gärna berätta om, för i sådan fall finns det massor om vintage Sinn som skulle kunna klarna inte bara här utan även på internationella Sinn-forum.
Angående Erikson och att de bara säljer nya ur. Skulle det då per automatik innebära att det finns noll kunskap om vintage? Så ingen på Rob Engström, Nymans kan något om vintage bara för att de säljer nya klockor? Dessutom återigen om du hade läst hela händelseförloppet så har han blivit rekommenderat att ta kontakt med Erikson då de trots allt är enda AD för Sinn och har så alltid varit, och att han därför borde kunna få kontakt med rätt person på Sinn i Tyskland som kan hjälpa till med identifiering. Hur kan det vara fel?
Då jag har varit aktiv i det här och kommit med tips, pratat med säljaren vid ett flertal gånger så tar jag åt mig av det du skriver. Jag tycker att den stora massan har varit hjälpsam mot säljaren, men också att han har fått ta emot bud som varit på tok för låga, vilket jag skrev öppet i tråden. Jag har heller inte köpt för spekulation och möjligheten att tjäna snabba cash om det nu kan påverka din inställning till det hela.
Sammanfattningsvis så vill jag återigen lyfta fram
@Tärnan som ensam är anledning till att säljaren inte blev totalt snuvad på konfekten. Om någon har missat det så hittade han en säljesannons på Facebook där samtliga sju klockor var till salu för 1.000sek! Men som jag skrev tidigare, det går heller inte bara att säga att säljaren nu fick mer än 1´så då borde han vara nöjd. Håller med om att det är marknadspris som ska gälla men marknadspris är när det gäller vintage Sinn som sagt inte helt enkelt.
Nu sk jag bege mig till Erikson och hämta klockan, och efter det ska jag söka upp ovan nämnda värderingsman....Inte för att få en värdering utan för at se om han har 100% info gällande modellbeteckning.