• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Så jäkla coolt....håller tummarna att det går vägen :)

Via Erikson, en jäkla tid tog det och när den väl kom så passade den inte. Inte Eriksons fel men irriterande var det.

Lite konstigt kan man ju tycka i och med att det väl är samma boett från 80-tal fram till nu. Jäklar vad jag ångrar att jag inte slog till på den när chans gavs. Over-size sekundvisaren på den är inget man skojar bort

@Geparden

Här är vad jag tror ett korrekt facit gällande modellbeteckningar och är även vad som går att läsa sig till på http://www.vintage-sinn-collector.de/index.html och också exakt vad du skrivit tidigare i tråden. När man läser runt på olika forum samt tittar i gamla annonser så finns det heller ingenting som säger att det här inte är det som stämmer.

Det ju mycket som skiljer sig, både case, tavlor och urverk. Så varför man ska envisas med att kalla 103B för 101 bara för att andra ofta gör det har jag svårt att förstå. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara lika godtyckligt om vi pratade vintage Omega eller Rolex.

Samtliga bilder lånade från internet.

101 A, Valjoux 7723

Skärmavbild 2017-11-24 kl. 10.55.38.png

101 B, Valjoux 7723

Skärmavbild 2017-11-24 kl. 11.32.51.png

103 A Valjoux 72

Skärmavbild 2017-11-24 kl. 11.01.35.png

103 B, Valjoux 726

Skärmavbild 2017-11-24 kl. 11.04.26.png

Sen finns ju även 102 A och B som har ytterligare ett annat case, tavla och urverk...Valjoux 234/236. 102 finns även utan datum samt med de vanliga visarna.

Här ser man tydligt hur de olika modellerna skiljer sig åt vid en line-up. 101A, 102A, 103A.

28_011overallweb.jpg

Min 103B

IMG_20171106_123923.jpg

Satans vad fina! Blir Sinn nästa Heuer? Kom ihåg var ni läste det först. ;)

Den var dock manuell så boetten var lite tunnare än dagens.

Ok, men märkligt ändå att Sinn inte har koll på det. Det verkar tyvärr ha försvunnit mycket information vid ägarbytet och det hade varit intressant att veta hur den affären gick till mer i detalj och varför det är så dåligt dokumenterat gällande äldre modeller. Om det bara var ointresse från de nya ägarna eller om Helmut tog med sig all dokumentation.

Sinn skulle verkligen tjäna på lite pr. Ett par rejäla reklamkampanjer där man lyfter fram teknik, "toolighet" och andra aspekter utfört med poliser, brandmän, dykare och piloter borde öka försäljningen och varumärkesmedvetenheten oändligt.

Jag håller med om att det skulle vara relativt enkelt att göra reklam som tilltalar en stor del potentiella köpare som inte har koll på varumärket med tanke på bakgrunden i olika specialförband m.m. Sen så vad jag har förstått så är kanske mer försäljning inte riktigt högsta prioritet just nu för Sinn, utan snarare att få ihop allt med tillverkning, logistik m.m. efter flytten till nya lokaler.

Vet någon hur mycket extra gummin kostar?
Jag tror att jag skulle gilla det ett snäpp tightare men kapar jag så finns det ju ingen återvändo. Lite märkligt att man inte har mikrojustering när man ändå har världens längsta spänne..
8E9B0730-13B6-413B-A978-F8F658602EC8.jpeg

Nytt gummi kostar ca 900sek. Är det mycket löst för tillfället? Tänk på att handleden ju ofta är något större på sommaren när det är varmt ute.

Det är ju priser förutsatt att inget måste bytas, men visst känns det billigt.Nästan som att det är bruttopriser till AD så att de kan lägga på sin marginal sen. Hm, jag kanske hittade en hemlig prislista nu :)
Kanske är så. Men jag har hört från andra håll att Sinn har billig service, så kan säkert mycket väl stämma. :)

Jag vill verkligen att 256:n ska landa snart men det lär ta ett bra tag till....avskyr verkligen att vänta. Minst 5-6 veckor kvar till 103:n är tillbaka också.

Men jag vill se hur 256 känns på armen och se om militärblinkningen attraherar. Är ju inne på en 156 Military, men idiot som jag är skickade jag till fel mail två gånger och nu när jag äntligen kom fram var klockan såld sedan ett par dagar.

EDIT: 156 har Valjoux 5100 och inget annat. Tack @TorNet för klargörande.

156 tillverkades mellan 1981-2003. Det finns tre olika versioner av 156 och om jag fick önska fritt skulle jag välja version 2 men med den första länken. Men kanske ändå att den första har helheten som gör att den vinner. Däremot är den svårare att hitta, så version nummer 2 är mer realistisk.

156 är bestyckad med Lemania 5100. Version 1 har två subdials och en äldre typ av länk som jag har sett omnämnas som Roll-länk på olika forum. Version 1 och 2 delar också att boklocket är fastsatt med fyra stycken skruvar mot version 3 som har ett standard skruvlock.

156-12.jpg
156 caseback.jpg

Version har tre subdials där jag är otroligt förtjust i olikheten mellan visarna på varje subdial, så jäkla snyggt!
Den har också den mer Sinn-typiska H-länken. Version 3 är identisk utseendemässigt med 2:n förutom skruvad bakboett som sagt.

SHu4FoG.jpg

Senast ändrad:
Jag håller med om att det skulle vara relativt enkelt att göra reklam som tilltalar en stor del potentiella köpare som inte har koll på varumärket med tanke på bakgrunden i olika specialförband m.m. Sen så vad jag har förstått så är kanske mer försäljning inte riktigt högsta prioritet just nu för Sinn, utan snarare att få ihop allt med tillverkning, logistik m.m. efter flytten till nya lokaler.

Det är ett företag, klart de vill ha ökad efterfrågan :p

Just nu verkar Sinn leva helt på entusiaster och word by mouth, en pr-kampanj(och nya clasps!) Skulle de må gott av!

Jag vill verkligen att 256:n ska landa snart men det lär ta ett bra tag till....avskyr verkligen att vänta. Minst 5-6 veckor kvar till 103:n är tillbaka också.

Men jag vill se hur 256 känns på armen och se om militärblinkningen attraherar. Är ju inne på en 156 Military, men idiot som jag är skickade jag till fel mail två gånger och nu när jag äntligen kom fram var klockan såld sedan ett par dagar.

156 tillverkades mellan 1981-2003. Det finns tre olika versioner av 156 och om jag fick önska fritt skulle jag välja version 2 men med den första länken. Men kanske ändå att den första har helheten som gör att den vinner. Däremot är den svårare att hitta, så version nummer 2 är mer realistisk.

Den första versionen kom med Lemania 5100/5012, har två subdials och en äldre typ av länk som jag har sett omnämnas som Roll-länk på olika forum.
Version 1 och 2 delar också att boklocket är fastsatt med fyra stycken skruvar mot version 3 som har ett standard skruvlock.

156-12.jpg
156 caseback.jpg

Version 2 är bestyckad med pålitliga Valjoux 7750. Den har tre subdials där jag är otroligt förtjust i olikheten mellan visarna på varje subdial, så jäkla snyggt!
Den har också den mer Sinn-typiska H-länken. Version 3 är identisk utseendemässigt med 2:n förutom skruvad bakboett som sagt.

SHu4FoG.jpg
Version 2 var mumma :)
God jaktlycka!

Just nu verkar Sinn leva helt på entusiaster och word by mouth, en pr-kampanj(och nya clasps!) Skulle de må gott av!

Men om de skulle börja med mer reklam så måste de mest troligtvis att höja priserna på sina produkter? Hur skulle det påverka deras image, just nu levereras en kvalitativ produkt till ett resonligt pris. Just nu verkar de ha en bra mariginal som kan räknas hem hos vissa urhandlare, men inte många.

Om de istället fortsätter leva på WOM och hur entusiaster pratar om dem så kan de dock lägga mer pengar på produktutveckling och komma med fortsatt spännande klockor. Eller tänker jag helt fel? Däremot har jag ännu ingen egen erfarenhet av clapsen, så det är kanske något de kommer se över.

Nja, så klart att inte alla företag vill ha ökad efterfrågan vid varje tillfälle...men det känns som en diskussion för Lifestyle :)

Sen så låter det som om vi pratar om ett litet micro-märke men de tillverkar ju ändå +30.000 klockor, (edit...siffran taget från huvudet efter samtal med Erikson, så en liten reservation gällande antalet), per år. Som exempel är det inte bara kufiska fanboys som smyger in till Erikson och köper Sinn, utan det både varierar vilka som köper och även om man har kännedom om märket innan eller spontanhandlar när man får se produkterna i butiken utan att ha koll på historiken.

Med det sagt säger jag inte emot dig om att några reklamkampanjer i rätt ton skulle vara bra :)

ERIT: Och ny clasp...yay till det!

Senast ändrad:

Den första versionen kom med Lemania 5100/5012, har två subdials och en äldre typ av länk som jag har sett omnämnas som Roll-länk på olika forum.
Version 1 och 2 delar också att boklocket är fastsatt med fyra stycken skruvar mot version 3 som har ett standard skruvlock.

156-12.jpg
156 caseback.jpg

Version 2 är bestyckad med pålitliga Valjoux 7750. Den har tre subdials där jag är otroligt förtjust i olikheten mellan visarna på varje subdial, så jäkla snyggt!

SHu4FoG.jpg
156 har Lemania 5100. 256 har V7750.

V7750 har minuträknare vid 12. L5100 har central minuträknare, 24h-visare vid 12 samt bredare mellanrum mellan dag och datum än V7750.

Bra tells att hålla koll på! Men hur är det med skillnaden mellan 5100 och 5012? Jag hade till exempel läst att min 141 skulle ha 5012 på grund av avsaknad av register vid 12, men när jag öppnade den var det 5100. Jag har läst samma spekulationer angående 156.

Tillbaka
Topp