Visst, märkligt var det.
Har nu läst på lite mer och det visar sig att den första generationen hade en skruvad krona med många varv. Den hade jag.
Den andra generationen hade lustigt nog inte skruvad krona, hur märkligt det än låter. Den tredje och nuvarande generationen har åter skruvad krona.
Med den andra generationen kom det Sinn kallar D3-systemet vilket är en kompetent lösning för att göra kronan robust. Men i kombination med en icke skruvad krona så tyckte kunderna och även Sinn själva att det med tiden fanns risk för att robustheten avtog. Så då gick man tillbaka till en skruvad krona igen, dock med kort gänga.
Om jag fattat rätt så är lösningen med kronan okonventionell i den bemärkelsen att den är mycket tåligare än vanliga kronlösningar.
Jag tror jag led av att luft på något sätt tog sig in i klockan. Kanske genom kronan, som efter den andra servicen var bra mycket trögare än tidigare. Men likväl inte gjorde jobbet (kanske).
Med den vetenskapen i bagaget kanske det var så att Sinn visste om att kronan inte var tillräckligt bra på de äldre, och insåg att loppet var förlorat. En spekulation från min sida, så god som någon.
Tack, ja det känns bra att ha en modern klocka igen. Vintage ska man apassa sig för