• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det var ett bra pris, det är några tior mindre än vad jag betalade.

Posta bild på 104 sen, tror det kan bli bra :)
Nu har jag gett Zulu en ärlig chans igen och även moddad det så de blev så bekvämt som möjligt.

Original orört
IMG_20171129_090549.jpg

Blir väldigt bulkigt så kapade av flärpen, sandpapprade ordentligt och flyttade ner klockan på bandet.
IMG_20171129_090642.jpg

Lite bättre iaf.
IMG_20171129_090715.jpg

Och en annan bild
IMG_20171129_090510.jpg

Slutsats? Jag ska inte köpa några fler Zulu som jag misstänkte. Tunna Nato är min grej men på just 104 saknar jag finelänken redan. En till halvlänk är dessutom beställd till den för mer optimal passform :)

Tror jag skiftar till Nato på lunchen

Alltså Sinn.
Så jäkla bäst!
Har ju min UX från 2009 som bråkat med mig i omgångar.
IMG_20171120_050705.jpg

Fick en bubbla i den efter service. Fick skicka tillbaka för åtgärd. Fick tillbaka den igen. Ny bubbla efter några dagar.
Mejlar igen och får skicka tillbaka igen. Jag kommer med ett förslag; byt ut den till en annan eftersom de inte lyckas lösa problemet. Jag accepterar att betala lite emellan.
Nu: de skickar en NY med samma länk, men lätt upputsad, länken var nära nyskick innan.
Free of charge.
Kungligt bemötande.
De är verkligen service minded! Så jäkla nöjd!
Den nya kommer inte ha chronometer cert, eftersom den inte är swiss made :facepalm:, de har fått sluta med dem, men
vad gör väl det när jag får ett nytt garantikort :happyhappy:
:heart::sinn:
Så är min gamla 2009 ersatt av en komplett ny. Alles neu.
Jag har betalt exakt 0:- för detta. Och till på köpet tre friska års garanti! :)
Skillnad är det dock mellan dem. De gamla är ju Chronometerklassade vilket de nya inte är. Precisionen är nog den samma hur som helst. Men det står ju inte Chronometer på tavlan längre :(

In alles: GRYMT att ersätta en nära 9 år gammal klocka med en ny! Har t o m Sinn-kvitto på den :)

Ps
Vem har varit Sinn's speaking partner i detta tror ni?
Awesome Sinn-girl Sandra så klart :happyhappy:
Ds

IMG_20171129_171859.jpg

Jag har betalt exakt 0:- för detta. :)
Skillnad är det dock mellan dem. De gamla är ju Chronometerklassade vilket de nya inte är. Precisionen är nog den samma hur som helst. Men det står ju inte Chronometer på tavlan längre :(

In alles: GRYMT att ersätta en nära 9 år gammal klocka med en ny! Har t o m Sinn-kvitto på den :)

Ps
Ds

IMG_20171129_171859.jpg

Hon är bäst! :)

Är säker att det är samma precision för det är väl exakt samma urverk? Till skillnad från tex U1 där man gått från ETA till Sellita så har ju UX fortfarande ETA.

Nu har jag gett Zulu en ärlig chans igen och även moddad det så de blev så bekvämt som möjligt.

Original orört
IMG_20171129_090549.jpg

Blir väldigt bulkigt så kapade av flärpen, sandpapprade ordentligt och flyttade ner klockan på bandet.
IMG_20171129_090642.jpg

Lite bättre iaf.
IMG_20171129_090715.jpg

Och en annan bild
IMG_20171129_090510.jpg

Slutsats? Jag ska inte köpa några fler Zulu som jag misstänkte. Tunna Nato är min grej men på just 104 saknar jag finelänken redan. En till halvlänk är dessutom beställd till den för mer optimal passform :)

Gillade färgen iaf, du borde ha ett Nato i samma kulör

Original orört
IMG_20171129_090549.jpg

IMG_20171129_090642.jpg

Lite bättre iaf.
IMG_20171129_090715.jpg

Och en annan bild
IMG_20171129_090510.jpg

Det ser betydligt mer lättburet ut efter moddningen :) Kan få lite skön karaktär också om du låter det fransa sig lite istället för att elda på den klippta änden.

@Clark Kent
Hm, bra fråga. Jag får svara någon gång mellan 2009 och 2017:oops:
Inte en aning tyvärr. Min gissning är när schweizarna började hålla hårdare i det de anser vara sitt, tänk swiss made etc. Men när det var vet jag inte...

Dock är min upplevelse att de äldre upplevdes robustare. Bortsett från att de inte är helt täta, eller inte klarar att kompensera ordentligt för tryckskillnaderna vid temperaturväxling då...

I april 2016 får en medlem på WUS sin UX levererad som EZM Chronometer. Nästa medlem som köper nytt postar i september 2016 och har då enbart Einsatzzeitmesser på tavlan.

Svårt att veta när enskilda ex har blivit producerade så klart, men givet det WatchBuys hintade om i oktober 2015 plus exemplen ovan känns väl 2016 som en inte alltför djärv gissning när cosc-verken fasades ut.

Senast ändrad:
Jag har betalt exakt 0:- för detta. Och till på köpet tre friska års garanti! :)

Ps
Ds

IMG_20171129_171859.jpg
Nu är det bara att njuta av några (förhoppningsvis) problemfria år :)

Hur många gånger hade du haft den hos Sinn? Tänker att de kanske har något track record på den och helt enkelt bestämde sig för att det inte var lönsamt att hålla på med den. Eller så är de bara jäkligt awesome ändå :D

Nu är det bara att njuta av några (förhoppningsvis) problemfria år :)

Hur många gånger hade du haft den hos Sinn? Tänker att de kanske har något track record på den och helt enkelt bestämde sig för att det inte var lönsamt att hålla på med den. Eller så är de bara jäkligt awesome ändå :D
Det blev tre ggr till slut.
Det luriga i kråksången var att den var tom, alltså utan olja, när jag köpte den. Visste inte det men anade det efter ett tag. Så kanske hade någon redan tröttnat, och tömt den. Jag vet inte. Så jag skickade ned den för service. Att den saknade olja var hur som helst inget Sinn reagerade på vid service mer än att det kommenterades. Allt verkade frid och fröjd efter servicen. Men sen började den trilskas ändå.
Å sen blev det en följetong.
Men awesome är de allt tycker jag. :)

Ps
Ds

IMG_20171129_171859.jpg
Ja, det där var en jäkla bra affär! :D

Det där är en riktig skönhet! Det finns ju en variant också med bara datum och månfas...kom som både manuell och automat.

s-l400.jpg
Just den där med månfas har ju fått lite skit i olika forum. Jag tycker den är rätt frän!

Just den där med månfas har ju fått lite skit i olika forum. Jag tycker den är rätt frän!

Den är riktigt cool ju. WUS gillade inte mitt viklås till U1:n så de räknar jag helt bort när det gäller snille och smak :)
Tillverkades bara under två år mellan 1993-95 och gjordes i ca 600 ex. Finns både som manuell och automat, plexi och safir.

Källa: Vintage Sinn Collector.

44458995_0.jpg

Det luriga i kråksången var att den var tom, alltså utan olja, när jag köpte den. Visste inte det men anade det efter ett tag. Så kanske hade någon redan tröttnat, och tömt den. Jag vet inte. Så jag skickade ned den för service. Att den saknade olja var hur som helst inget Sinn reagerade på vid service mer än att det kommenterades. Allt verkade frid och fröjd efter servicen. Men sen började den trilskas ändå.

Vad märkligt att den var tom. Frågade du säljaren efter att du fick reda på det?

Vad knepigt att den var tom! Då var den beg när du köpte den?
Skönt att du har en ny nu i alla fall även :)

Edit: Såg nu att den var beg :)

Vad knepigt att den var tom! Då var den beg när du köpte den?
Skönt att du har en ny nu i alla fall även :)

Edit: Såg nu att den var beg :)
Visst, märkligt var det.
Har nu läst på lite mer och det visar sig att den första generationen hade en skruvad krona med många varv. Den hade jag.
Den andra generationen hade lustigt nog inte skruvad krona, hur märkligt det än låter. Den tredje och nuvarande generationen har åter skruvad krona.
Med den andra generationen kom det Sinn kallar D3-systemet vilket är en kompetent lösning för att göra kronan robust. Men i kombination med en icke skruvad krona så tyckte kunderna och även Sinn själva att det med tiden fanns risk för att robustheten avtog. Så då gick man tillbaka till en skruvad krona igen, dock med kort gänga.
Om jag fattat rätt så är lösningen med kronan okonventionell i den bemärkelsen att den är mycket tåligare än vanliga kronlösningar.
Jag tror jag led av att luft på något sätt tog sig in i klockan. Kanske genom kronan, som efter den andra servicen var bra mycket trögare än tidigare. Men likväl inte gjorde jobbet (kanske).
Med den vetenskapen i bagaget kanske det var så att Sinn visste om att kronan inte var tillräckligt bra på de äldre, och insåg att loppet var förlorat. En spekulation från min sida, så god som någon.

Tack, ja det känns bra att ha en modern klocka igen. Vintage ska man apassa sig för ;)

Senast ändrad:
Visst, märkligt var det.
Har nu läst på lite mer och det visar sig att den första generationen hade en skruvad krona med många varv. Den hade jag.
Den andra generationen hade lustigt nog inte skruvad krona, hur märkligt det än låter. Den tredje och nuvarande generationen har åter skruvad krona.
Med den andra generationen kom det Sinn kallar D3-systemet vilket är en kompetent lösning för att göra kronan robust. Men i kombination med en icke skruvad krona så tyckte kunderna och även Sinn själva att det med tiden fanns risk för att robustheten avtog. Så då gick man tillbaka till en skruvad krona igen, dock med kort gänga.
Om jag fattat rätt så är lösningen med kronan okonventionell i den bemärkelsen att den är mycket tåligare än vanliga kronlösningar.
Jag tror jag led av att luft på något sätt tog sig in i klockan. Kanske genom kronan, som efter den andra servicen var bra mycket trögare än tidigare. Men likväl inte gjorde jobbet (kanske).
Med den vetenskapen i bagaget kanske det var så att Sinn visste om att kronan inte var tillräckligt bra på de äldre, och insåg att loppet var förlorat. En spekulation från min sida, så god som någon.

Tack, ja det känns bra att ha en modern klocka igen. Vintage ska man apassa sig för ;)
Intressant! Det låter som en rimlig teori :) Och om den stämmer så är det föredömligt av Sinn att inte fortsätta lappa ihop något som de vet inte håller måttet över tid. Att byta till nya kronan var väl inte ett lockande alternativ heller så då återstod att byta hela klockan. Kan mycket väl vara så det gick till :)

Även om du förlorade certifieringen från den gamla så vann du möjligheten att ha fullständig historik över klockan :)
En tidig julklapp av det bra slaget!

Funderar på att skaffa läderband till 556A. Men vet inte vad jag ska satsa på. Hirsch liberty i brunt kanske.
Svårt med dessa val:shifty:

Intressant! Det låter som en rimlig teori :) Och om den stämmer så är det föredömligt av Sinn att inte fortsätta lappa ihop något som de vet inte håller måttet över tid. Att byta till nya kronan var väl inte ett lockande alternativ heller så då återstod att byta hela klockan. Kan mycket väl vara så det gick till :)

Även om du förlorade certifieringen från den gamla så vann du möjligheten att ha fullständig historik över klockan :)
En tidig julklapp av det bra slaget!
Eller hur! Känns bra! Gången är förmodligen lika bra i denna. Blev lustigt nog min första flång nya Sinn. Det var inte där jag trodde att detta skulle sluta tidigare. :)

Visst, märkligt var det.

När jag letade datum på WUS så var det ett antal som också hade reklamerat för luft i boetten, och det verkar som att Sinn generellt haft en generös policy med utbyte. Så din teori är nog fullt rimlig. När man har en mer avancerat funktion såsom oljefylld boett så bör man också vara mer generös med eventuella reklamationer för att inte riskera att få rykte om att ha en produkt som inte håller måttet.

Tillbaka
Topp