• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tycker att jag fick till en ganska bra bild,
IMG_2045.JPG
 
Lite nyfiken på en svart 144, vet någon om den finns i lager någonstans ?

Jag tror att det bara finns en enda på forumet, så räkna inte med att det är något som dyker upp på köp&sälj. Det ligger några stycken på C24.

EDIT: Det ligger ju förresten en just nu på köp&sälj i ett fantastiskt skick om man gillar att det syns att den har använts :)
 
Här är en riktig cooling som jag är sugen på, men nu är det köpstopp om det inte dyker upp en bra 156.

https://www.chrono24.se/sinn/244-ti...apiere--seltenes-sammlerstueck--id7361735.htm

Det är även en historiskt intressant Sinn då det är den första klocka som släpptes efter att Lothar Schmidt köpt verksamheten och som la grunden för hela den nya tekniska inriktning som har blivit kännetecken för Sinn.

36mm och endast 10,5mm tjock. Boett i titan och med skydd mot magnetisk upp till 80.000 A/m där även tavlan är gjort av mjukt järn utöver det som omger urverket. Vattentäthet 20ATM. Cosc-certifierat ETA 2892-A2. AR endast på insidan av glaset.

Lite läsning från -98 på TimeZone:

Within the last several years Helmut Sinn, now at least 80, decided to slow down a bit and sold the company to Herr Lothar Schmidt, who came from IWC by way of Lange & Sohne. I'm not sure of this, but have been told that LS was Technical Director at IWC. In some new product offerings his background can be seen. For instance, a COSC certified chronometer with a double case, including an inner soft-iron anti-magnetic screen, with rubber shock mounts between the outer and inner cases. Reminescent of the Ingenieur, although the case design is different and is rendered in titanium.

Det skulle vara kul om den hamnade på forumet :)


Det fanns även med en adapter till läderband, den är Inte med i försäljningen dock. En annan bra sak att veta är att länken räcker upp till 18cm handled enligt säljaren.

Utan adapter
9b145ce9b099.jpg


Med adapter
01f22062730a.jpg
 
Fick idag hem läderarmband nummer tre från sinn. Brunt hästläder. Jag tänkte att det skulle lyfta klockan, ”klä upp” den lite mer. Hittills lite tveksam. Lite mer chokladig i färgen än jag trodde men jag ska ge det en ärlig chans att få lite fin patina innan jag bestämmer mig om ytterligare band måste köpas in. :)

Brunt hästläder
4B8C38A0-D564-4C87-B22F-B3C410FD561E.jpeg

På bilden ser det mer rött ut än i verkligheten. Hade bandet set ut så här irl hade jag varit sjukt nöjd. :)

05A33C23-2F45-4FD2-8499-2001739B612E.jpeg

Så här ser det ut i lysrörets sken. En mer korrekt återgivning.
 

Bilagor

  • 6D5049A0-437E-44BE-8AB1-72E2590BE794.jpeg
    6D5049A0-437E-44BE-8AB1-72E2590BE794.jpeg
    260.3 KB · Visningar: 16
  • A3A2B299-E9A1-4A65-A634-8F7E9AAA97A0.jpeg
    A3A2B299-E9A1-4A65-A634-8F7E9AAA97A0.jpeg
    189.9 KB · Visningar: 17
Här är en riktig cooling som jag är sugen på, men nu är det köpstopp om det inte dyker upp en bra 156.

https://www.chrono24.se/sinn/244-ti...apiere--seltenes-sammlerstueck--id7361735.htm

Det är även en historiskt intressant Sinn då det är den första klocka som släpptes efter att Lothar Schmidt köpt verksamheten och som la grunden för hela den nya tekniska inriktning som har blivit kännetecken för Sinn.

36mm och endast 10,5mm tjock. Boett i titan och med skydd mot magnetisk upp till 80.000 A/m där även tavlan är gjort av mjukt järn utöver det som omger urverket. Vattentäthet 20ATM. Cosc-certifierat ETA 2892-A2. AR endast på insidan av glaset.

Lite läsning från -98 på TimeZone:

Within the last several years Helmut Sinn, now at least 80, decided to slow down a bit and sold the company to Herr Lothar Schmidt, who came from IWC by way of Lange & Sohne. I'm not sure of this, but have been told that LS was Technical Director at IWC. In some new product offerings his background can be seen. For instance, a COSC certified chronometer with a double case, including an inner soft-iron anti-magnetic screen, with rubber shock mounts between the outer and inner cases. Reminescent of the Ingenieur, although the case design is different and is rendered in titanium.

Det skulle vara kul om den hamnade på forumet :)


Det fanns även med en adapter till läderband, den är Inte med i försäljningen dock. En annan bra sak att veta är att länken räcker upp till 18cm handled enligt säljaren.

Utan adapter
9b145ce9b099.jpg


Med adapter
01f22062730a.jpg

Häftig klocka. Den har ju tydliga likheter med vissa Porsche-design klockor som Iwc släppte Under en period. Man kan ju tänka sig att han tagit med sig lite influenser därifrån. :)

Dess klockor var också i titan förövrigt!
5810AA31-DFDB-4B93-80AA-AA4975E162F4.jpeg

98323BB8-24AB-4F95-8AC4-516CBFBC02C7.jpeg
 
Här är en riktig cooling som jag är sugen på, men nu är det köpstopp om det inte dyker upp en bra 156.

https://www.chrono24.se/sinn/244-ti...apiere--seltenes-sammlerstueck--id7361735.htm

Det är även en historiskt intressant Sinn då det är den första klocka som släpptes efter att Lothar Schmidt köpt verksamheten och som la grunden för hela den nya tekniska inriktning som har blivit kännetecken för Sinn.

36mm och endast 10,5mm tjock. Boett i titan och med skydd mot magnetisk upp till 80.000 A/m där även tavlan är gjort av mjukt järn utöver det som omger urverket. Vattentäthet 20ATM. Cosc-certifierat ETA 2892-A2. AR endast på insidan av glaset.

Lite läsning från -98 på TimeZone:

Within the last several years Helmut Sinn, now at least 80, decided to slow down a bit and sold the company to Herr Lothar Schmidt, who came from IWC by way of Lange & Sohne. I'm not sure of this, but have been told that LS was Technical Director at IWC. In some new product offerings his background can be seen. For instance, a COSC certified chronometer with a double case, including an inner soft-iron anti-magnetic screen, with rubber shock mounts between the outer and inner cases. Reminescent of the Ingenieur, although the case design is different and is rendered in titanium.

Det skulle vara kul om den hamnade på forumet :)


Det fanns även med en adapter till läderband, den är Inte med i försäljningen dock. En annan bra sak att veta är att länken räcker upp till 18cm handled enligt säljaren.

Utan adapter
9b145ce9b099.jpg


Med adapter
01f22062730a.jpg
Cool! Den andra cross hair tavlan med annorlunda visare var ju inte heller så dum.
Vet du om det finns ytterligare versioner?
 
Fick idag hem läderarmband nummer tre från sinn. Brunt hästläder. Jag tänkte att det skulle lyfta klockan, ”klä upp” den lite mer. Hittills lite tveksam. Lite mer chokladig i färgen än jag trodde men jag ska ge det en ärlig chans att få lite fin patina innan jag bestämmer mig om ytterligare band måste köpas in. :)

Brunt hästläder
4B8C38A0-D564-4C87-B22F-B3C410FD561E.jpeg

På bilden ser det mer rött ut än i verkligheten. Hade bandet set ut så här irl hade jag varit sjukt nöjd. :)

05A33C23-2F45-4FD2-8499-2001739B612E.jpeg

Så här ser det ut i lysrörets sken. En mer korrekt återgivning.
Kul! Tycker att det ser ganska bra ut ändå!
Att det skiftar i olika ljus är bara trevligt :)

Jag är själv intresserad av ett sånt till 356.
När jag tittade på det så tyckte jag att det såg välgjort och fint ut och jag gillade färgen.
Har inte bestämt mig för om jag ska slå till så du får gärna återkomma med vad du tycker om bandet när du haft det en stund :)
 
Kul! Tycker att det ser ganska bra ut ändå!
Att det skiftar i olika ljus är bara trevligt :)

Jag är själv intresserad av ett sånt till 356.
När jag tittade på det så tyckte jag att det såg välgjort och fint ut och jag gillade färgen.
Har inte bestämt mig för om jag ska slå till så du får gärna återkomma med vad du tycker om bandet när du haft det en stund :)

Bandet känns väldigt välgjort. Stygnen är väldigt jämna och det en fin glans på lädret. Färgen tror jag blir lite mer levande med tiden. Men det är en bit ifrån den ljusbruna ton som visas på hemsidan. Det väldigt bekvämt! Skönare än både det vintageinapirerade sinn-bandet och orginalbandet som är svart med vita stygn trots att jag bara haft det på i ett par timmar.

Jag återkommer om patinan. :)
 
Bandet känns väldigt välgjort. Stygnen är väldigt jämna och det en fin glans på lädret. Färgen tror jag blir lite mer levande med tiden. Men det är en bit ifrån den ljusbruna ton som visas på hemsidan. Det väldigt bekvämt! Skönare än både det vintageinapirerade sinn-bandet och orginalbandet som är svart med vita stygn trots att jag bara haft det på i ett par timmar.

Jag återkommer om patinan. :)
Glansen tyckte jag också var väldigt tilltalande :)
Bilden på hemsidan gör inte bandet rättvisa alls, färgen är helt off och att det skulle vara glansigt kan man inte tro.
Att det är bekvämt låter lovande ändå!
 
Jaha, här går man runt i en svag doft av wunderbaum. Luktar som när man var 18 år och satt i sin första bil med ett gult träd i backspegeln. Kände faktist samma doft bakom en yngre kollega häromdagen. Där var det äkta vara. Wünderbaum.

Här är det Bonetto som gäller. Jävligt snyggt om jag får säga det själv.
MmsCamera_2017-12-06-13-06-40.jpg
 
Fick idag hem läderarmband nummer tre från sinn. Brunt hästläder. Jag tänkte att det skulle lyfta klockan, ”klä upp” den lite mer. Hittills lite tveksam. Lite mer chokladig i färgen än jag trodde men jag ska ge det en ärlig chans att få lite fin patina innan jag bestämmer mig om ytterligare band måste köpas in. :)

Brunt hästläder
4B8C38A0-D564-4C87-B22F-B3C410FD561E.jpeg

På bilden ser det mer rött ut än i verkligheten. Hade bandet set ut så här irl hade jag varit sjukt nöjd. :)

05A33C23-2F45-4FD2-8499-2001739B612E.jpeg

Så här ser det ut i lysrörets sken. En mer korrekt återgivning.
En dos med bivax kanske gör susen? Körde det på ett ljusare brunt band än det där vilket antog en klart rödare färg. Blev dock mörkare i tonen också.
 
Senast ändrad:
Att finelänken inte levereras med 3 halvlänkar känns bra konstigt.

Med endast 2 halvlänkar kan det bli knepigt att få precis rätt passform eftersom spännet inte kan ha mikrojustering. Smått bilhandlarhäng eller nato tajt.

Nu har @ERIKSON URHANDEL hjälpt mig med detta och nu sitter länken perfekt runt min 16cm handled med 3 halvlänkar. Stort tack!

IMG_20171207_102638.jpg
 
Att finelänken inte levereras med 3 halvlänkar känns bra konstigt.

Med endast 2 halvlänkar kan det bli knepigt att få precis rätt passform eftersom spännet inte kan ha mikrojustering. Smått bilhandlarhäng eller nato tajt.

Nu har @ERIKSON URHANDEL hjälpt mig med detta och nu sitter länken perfekt runt min 16cm handled med 3 halvlänkar. Stort tack!

IMG_20171207_102638.jpg
Tänk att så lite kan göra så mycket. Kul att det blev bra!
 
Lite ambivalent kring 556.

Tycker att boetten inte till 100% lirar på band, och är inte överförtjust i länken. Nåt som inte klickar.

Funderar på om det faktiskt är en 104 jag ska ha istället. Har dock aldrig sett en i verkligheten, så tankar på det från någon som ägt eller i alla fall klämt ordentligt på båda?
 
Lite ambivalent kring 556.

Tycker att boetten inte till 100% lirar på band, och är inte överförtjust i länken. Nåt som inte klickar.

Funderar på om det faktiskt är en 104 jag ska ha istället. Har dock aldrig sett en i verkligheten, så tankar på det från någon som ägt eller i alla fall klämt ordentligt på båda?
Klämt på båda, inte mycket men litegrann, och jag vill ju påstå att 104 är tusen gånger roligare än 556 (som i mitt tycke är väldigt tråkig). Roligare boett, mycket roligare tavla och najs med vridring.
 
Tillbaka
Topp