• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Sinn 856S går inte av för hackor. Skulle in och hämta ett spänne hos Erikson, det var för mer än en timme sedan...det är lätt hänt att man dröjer sig kvar där :)

IMG_20171207_161015.jpg
Sneglade på den på håll när jag var där, ville inte väcka för mycket begär :D
Den är riktigt fin!
 
Klämt på båda, inte mycket men litegrann, och jag vill ju påstå att 104 är tusen gånger roligare än 556 (som i mitt tycke är väldigt tråkig). Roligare boett, mycket roligare tavla och najs med vridring.
Ja, den känns roligare, men är lite orolig för att den ska kännas lite billig och platt i verkligheten.
På vissa bilder och youtubevideos känns den kanon, men rätt trött på andra.
 
Lite ambivalent kring 556.

Tycker att boetten inte till 100% lirar på band, och är inte överförtjust i länken. Nåt som inte klickar.

Funderar på om det faktiskt är en 104 jag ska ha istället. Har dock aldrig sett en i verkligheten, så tankar på det från någon som ägt eller i alla fall klämt ordentligt på båda?

@Nissenutz är den jag vet på rak arm som har ägt båda. Dags för en jämförelserecension :)
 
Lite ambivalent kring 556.

Tycker att boetten inte till 100% lirar på band, och är inte överförtjust i länken. Nåt som inte klickar.

Funderar på om det faktiskt är en 104 jag ska ha istället. Har dock aldrig sett en i verkligheten, så tankar på det från någon som ägt eller i alla fall klämt ordentligt på båda?
Nu är ni två i denna tråd som ber om jämförelse. Jag har ägt 556 i en månad och äger för närvarande en vit 104.

Ska göra mitt bästa för att knåpa ihop lite tankar angående båda antingen ikväll eller imorgon på dagen :)
 
Svart ska det vara ju!

Precis som med 556, så är jag lite tveksam till vit 104.. :)
Svart trodde jag också att de skulle vara. Om du såg min och Anattas konversation så skulle du nog skratta gott åt hur jag velade fram och tillbaka över detta köp just pga detta.

Nu har jag inte sett den svarta i verkligheten men tycker index och visare blir mer levande när de får en fin kontur med svart. Tycker den svarta ser lite platt ut i jämförelse.
IMG_20171016_200339.jpg

En bild ur arkivet
 
Mina positiva tankar angående 556.
Härligt toolig klocka med bra mått även för oss med smala leder. Diskret datumvisning. Visarna är läckra och tavlan är magiskt svart tack vare tavlan i sig och dubbel AR. H-länken passar den perfekt.

Negativa tankar.
Den där jävla tavlan, den satte igång ett jäkla puts-OCD och dubbel AR ska man fasen inte ha om den inte är nära skottsäker. Mikrorepor i AR funkar inte för mig. Spännet på H-länk är inte bekvämt när man bär runt på småbarn, annars inga större problem förutom att den sänker intrycket lite. Och ingen indikering med lume var kl 12 är, detta var mer irriterande än väntat.

Mina positiva tankar om 104.
Vit tavla, kan man ha det? Ja jävlar va trevligt det var :) även denna har dubbel AR men har inte lyckats hitta en enda mikrorepa, kanske nyare AR eller bara att kupat glas och vit tavla döljer de bättre. Känslan i vridningen är inte jättemekanisk men precis och utan glapp 'åt båda hållen' (skönt, jag förlitar inte mitt liv på vridning åt endast ett håll) Vinklade bandhorn som ligger fint mot handleden. FINELÄNKEN! känns galet bra.

Negativa tankar om 104. Varför olika stora siffror på vridningen? Kunde varit samma runtom. Kl 12 på vridningen kunde fått en silverkontur då den ibland känns lite billig. Jag hade nöjd mig med endast datum.
Den kunde gärna fått ha lite fler borstade ytor på boetten

IMG_20170927_115033.jpg
IMG_20171115_120853.jpg

Så mitt slutord. Båda klockorna har nånting trevligt som gör att de känns lite egna. Båda ligger i en prisklass som är lagom att kliva upp till för den som lattjat runt i <5k klassen ett tag men inte vill punga ut +20k. Dessutom känns Sinn som mkt klocka för pengarna.

Så vilken ska man välja? Helt upp till dig!
För mig blev 104 en klar vinnare och 556 fick lämna. Mkt pga min putsOCD med 556, jag känner mig mer avslappnad med 104.

Men 556 satte igång ett ha-begär för något liknande. Vilken för min del landade i en BB36 som jag funderat på länge (blank urtavla utan AR på glaset, skönt!). Den kan dock ev vara ytterligare ett mellansteg till en 114270, vet inte riktigt ännu.

36mm och 41mm
IMG_20171208_114742.jpg

Edit: Känns nästan som jag borde snygga till denna recension/jämförelse och slänga upp i avsedd tråd nu när den blev lite mer matnyttig :)
 
Senast ändrad:
Mina positiva tankar angående 556.
Härligt toolig klocka med bra mått även för oss med smala leder. Diskret datumvisning. Visarna är läckra och tavlan är magiskt svart tack vare tavlan i sig och dubbel AR. H-länken passar den perfekt.

Negativa tankar.
Den där jävla tavlan, den satte igång ett jäkla puts-OCD och dubbel AR ska man fasen inte ha om den inte är nära skottsäker. Mikrorepor i AR funkar inte för mig. Spännet på H-länk är inte bekvämt när man bär runt på småbarn, annars inga större problem förutom att den sänker intrycket lite. Och ingen indikering med lume var kl 12 är, detta var mer irriterande än väntat.

Mina positiva tankar om 104.
Vit tavla, kan man ha det? Ja jävlar va trevligt det var :) ingen AR men kupat glas istället vilket känns mkt bättre och även lyckas få bort en hel del reflektioner ändå. Känslan i vridningen är inte jättemekanisk men precis och utan glapp 'åt båda hållen' (skönt, jag förlitar inte mitt liv på vridning åt endast ett håll) Vinklade bandhorn som ligger fint mot handleden. FINELÄNKEN! känns galet bra.

Negativa tankar om 104. Varför olika stora siffror på vridningen? Kunde varit samma runtom. Kl 12 på vridningen kunde fått en silverkontur då den ibland känns lite billig. Jag hade nöjd mig med endast datum.
Den kunde gärna fått ha lite fler borstade ytor på boetten

IMG_20170927_115033.jpg
IMG_20171115_120853.jpg

Tack för en bra jämförelse :) Men visst har väl 104 dubbel AR?
 
Mina positiva tankar angående 556.
Härligt toolig klocka med bra mått även för oss med smala leder. Diskret datumvisning. Visarna är läckra och tavlan är magiskt svart tack vare tavlan i sig och dubbel AR. H-länken passar den perfekt.

Negativa tankar.
Den där jävla tavlan, den satte igång ett jäkla puts-OCD och dubbel AR ska man fasen inte ha om den inte är nära skottsäker. Mikrorepor i AR funkar inte för mig. Spännet på H-länk är inte bekvämt när man bär runt på småbarn, annars inga större problem förutom att den sänker intrycket lite. Och ingen indikering med lume var kl 12 är, detta var mer irriterande än väntat.

Mina positiva tankar om 104.
Vit tavla, kan man ha det? Ja jävlar va trevligt det var :) ingen AR men kupat glas istället vilket känns mkt bättre och även lyckas få bort en hel del reflektioner ändå. Känslan i vridningen är inte jättemekanisk men precis och utan glapp 'åt båda hållen' (skönt, jag förlitar inte mitt liv på vridning åt endast ett håll) Vinklade bandhorn som ligger fint mot handleden. FINELÄNKEN! känns galet bra.

Negativa tankar om 104. Varför olika stora siffror på vridningen? Kunde varit samma runtom. Kl 12 på vridningen kunde fått en silverkontur då den ibland känns lite billig. Jag hade nöjd mig med endast datum.
Den kunde gärna fått ha lite fler borstade ytor på boetten

IMG_20170927_115033.jpg
IMG_20171115_120853.jpg
Där kom den, tack och bra gjort :)
Håller med dig om att dagvisning inte tillför något till 104. Hade gärna varit utan det.
Instämmer också i att lite större blandning av polerat och borstat hade varit nice.
Storleken på siffrorna på inlägget hade jag inte ens noterat :eek:
 
Där kom den, tack och bra gjort :)
Håller med dig om att dagvisning inte tillför något till 104. Hade gärna varit utan det.
Instämmer också i att lite större blandning av polerat och borstat hade varit nice.
Storleken på siffrorna på inlägget hade jag inte ens noterat :eek:

@Nissenutz Inte för att jag antar att det irriterar dig mindre :) Men redan på tidiga 101 och 103 använde man sig av olika storlek på siffrorna.

3_009-1.jpg
 
Tack för en bra jämförelse :) Men visst har väl 104 dubbel AR?
Korrekt, den har tydligen dubbel AR den med! Måste antingen vara att de kupade glaset gömmer mikrorepor bättre eller den vita tavlan. Kan inte se nånting på glaset alls jämfört med 556 där jag alltid tyckte jag såg nånting :facepalm::D

Har redigerat mitt långa inlägg om jämförelsen :)

Edit: Har uppdaterat recensionen ytterligare nu med mer info
 
Senast ändrad:
Kan man tighta till bezeln på en UX? Jag tycker att den är ganska slapp och glapp. Det finns ett litet spel i sidled på den som jag inte har på några andra klockor. Ingen biggie egentligen, men det bidrar ju inte till den där panzerwagengefühlen som man vill ha när man har lagt ut 20 lock..
 
Kan man tighta till bezeln på en UX? Jag tycker att den är ganska slapp och glapp. Det finns ett litet spel i sidled på den som jag inte har på några andra klockor. Ingen biggie egentligen, men det bidrar ju inte till den där panzerwagengefühlen som man vill ha när man har lagt ut 20 lock..
Nja... Det är nog svårt.
Jag har tagit bort den och gjort rent en gång. Kan inte riktigt se hur det skulle gå till att "tajta till" den.
Det är inte en bug, det är feature.
 
Kan man tighta till bezeln på en UX? Jag tycker att den är ganska slapp och glapp. Det finns ett litet spel i sidled på den som jag inte har på några andra klockor. Ingen biggie egentligen, men det bidrar ju inte till den där panzerwagengefühlen som man vill ha när man har lagt ut 20 lock..
Min känns likadan.
Hade ju en äldre nyss. När jag köpte den kändes den likadan åt bägge hållen, vreds obehindrat och distinkt. Åt bägge hållen... Efter service var den jäkligt precis i rörelsen. Och var enbart vridbar i en riktning.
Den nya är mycket flimsigare än den gamla. Pss som du beskriver. Så det är väl en feature. Hittar du nåt sätt att justera; spread the word!
 
Tomtefärg: jäpp.
Ja vi får se hur det ter sig imorrn.
Doftar vanilj, känns rejält. Mjukt och följsamt.
Bonetto Cinturini 317.
IMG_20171205_200007.jpg
IMG_20171205_200013.jpg
IMG_20171205_200025.jpg
IMG_20171205_195858.jpg
Så efter några dagar kan jag konstatera att kollegorna gillar klockan. Har inte fått så mycket kommentarer tidigare, men med det röda bandet, då var den helt plötsligt riktigt schysst. Å sånt är ju alltid kul att få höra!
Men fy fasen vad det luktar. Stinker, nämare bestämt. Googlade och läste diverse tips. Värma banden är man ju van vid för att forma dem, detta har dock en blandning där den värmda formen inte är beständig efteråt. Jag tog det dock ett steg längre och kokade bandet i 5 minuter spänt runt en träkloss. Kanske gör det nåt för formen, vi får se. Men framförallt verkar mycket av den där påträngande vaniljlukten ha lämnat. Nu luktar bandet... gummi. Med en lätt touch av vanilj. Som det ska alltså.
M a o har du ett band som luktar/stinker vaniljparfym (tänkte ett tag returnera dem pga detta), koka det och mycket försvinner.
 
Nja... Det är nog svårt.
Jag har tagit bort den och gjort rent en gång. Kan inte riktigt se hur det skulle gå till att "tajta till" den.
Det är inte en bug, det är feature.

Min känns likadan.
Hade ju en äldre nyss. När jag köpte den kändes den likadan åt bägge hållen, vreds obehindrat och distinkt. Åt bägge hållen... Efter service var den jäkligt precis i rörelsen. Och var enbart vridbar i en riktning.
Den nya är mycket flimsigare än den gamla. Pss som du beskriver. Så det är väl en feature. Hittar du nåt sätt att justera; spread the word!

Testar precis på min U1 och det rör sig ytterst lite, men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Men kan det inte i vissa fall vara så enkelt att skruvarna behöver tightas till? Det är väl inte helt vanligt med den här lösningen, men det borde ju kunna bli ett glapp om det har släppt vid en eller flera fästpunkter.

@Buddhaliscious
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp