• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Känner verkligen med dig!
Har råkat ut för samma sak för några år sedan och de känslorna man får när man kliver in hemma och ser kaoset är inget man vill uppleva igen.
Tyvärr kan man inte räkna med att polisutredningen leder någonstans heller, i Sverige är det i det närmaste riskfritt att göra inbrott :bored:
Hoppas att du får ut en skälig ersättning från försäkringsbolaget och att ni snart kan känna att hemma är hemma igen!

Vår tioåriga dotter har fortfarande inte sovit hemma sen inbrottet, dom andra barnen är för små för att kunna förstå. Treåringen frågar om polisen letar efter den som kastat en boll på glasrutan (ena glaset gick sönder när dom bröt). Mina sömntimmar kan man lätt räkna med fingrarna man har.
Jag går för det mesta runt och är förbannad, riktigt jävla arg. Det krävs inte mycket för att jag ska tända till.
Hoppas att det inte håller i sig iaf.
Klockorna dom kom över kan inte vara värda ett skit på svarta marknaden + att dom lämnade kvar samtliga cert. Lådorna låg utspridda över sovrumsgolvet och tömda på länkar mm (bär nästan alltid klockor på läder).
Jag har åtminstone kvar intyget från Eriksson Urhandel gällande 240 St GZ :(.
 
Vår tioåriga dotter har fortfarande inte sovit hemma sen inbrottet, dom andra barnen är för små för att kunna förstå. Treåringen frågar om polisen letar efter den som kastat en boll på glasrutan (ena glaset gick sönder när dom bröt). Mina sömntimmar kan man lätt räkna med fingrarna man har.
Jag går för det mesta runt och är förbannad, riktigt jävla arg. Det krävs inte mycket för att jag ska tända till.
Hoppas att det inte håller i sig iaf.
Klockorna dom kom över kan inte vara värda ett skit på svarta marknaden + att dom lämnade kvar samtliga cert. Lådorna låg utspridda över sovrumsgolvet och tömda på länkar mm (bär nästan alltid klockor på läder).
Jag har åtminstone kvar intyget från Eriksson Urhandel gällande 240 St GZ :(.
Fruktansvärt. Lider med er.
 
Vår tioåriga dotter har fortfarande inte sovit hemma sen inbrottet, dom andra barnen är för små för att kunna förstå. Treåringen frågar om polisen letar efter den som kastat en boll på glasrutan (ena glaset gick sönder när dom bröt). Mina sömntimmar kan man lätt räkna med fingrarna man har.
Jag går för det mesta runt och är förbannad, riktigt jävla arg. Det krävs inte mycket för att jag ska tända till.
Hoppas att det inte håller i sig iaf.
Klockorna dom kom över kan inte vara värda ett skit på svarta marknaden + att dom lämnade kvar samtliga cert. Lådorna låg utspridda över sovrumsgolvet och tömda på länkar mm (bär nästan alltid klockor på läder).
Jag har åtminstone kvar intyget från Eriksson Urhandel gällande 240 St GZ :(.
Man undrar ju om de som håller på med sån där verksamhet någon gång funderar över hur deras handlingar påverkar andra, tex barnen i familjerna. Det är så respektlöst så det går knappt att beskriva.

Känner igen de där känslorna du har. Funderade själv på vad som hade hänt om jag kommit hem och tagit de på bar gärning. Eftersom att jag bar batong i arbetet då så hade det inte slutat lyckligt, så det var kanske lika bra att det blev som det blev.
Jag var mest förbannad på fastighetsägaren som inte hade bytt ut dörrarna till säkerhetsdörrar. Hade tom skrivit till dem en tid före inbrottet men de hade bara kastat det meddelandet. Så jag besökte deras kontor och skällde ut VD:n för deras ignoranta stil.
Hur som helst så avtog ilskan efterhand och jag blev inte förbittrad, hoppas på samma utfall för dig :)

Angående klockorna så är det lite anmärkningsvärt att de inte tog boxar och alltihopa om klockorna var det enda de hade siktat in sig på.
Kanske var de okunniga, kanske hade de platsbrist osv.?
 
DSC_3527.JPG


Hoppsan, men det är nyttigt med grönt :D
 
Vår tioåriga dotter har fortfarande inte sovit hemma sen inbrottet, dom andra barnen är för små för att kunna förstå. Treåringen frågar om polisen letar efter den som kastat en boll på glasrutan (ena glaset gick sönder när dom bröt). Mina sömntimmar kan man lätt räkna med fingrarna man har.
Jag går för det mesta runt och är förbannad, riktigt jävla arg. Det krävs inte mycket för att jag ska tända till.
Hoppas att det inte håller i sig iaf.
Klockorna dom kom över kan inte vara värda ett skit på svarta marknaden + att dom lämnade kvar samtliga cert. Lådorna låg utspridda över sovrumsgolvet och tömda på länkar mm (bär nästan alltid klockor på läder).
Jag har åtminstone kvar intyget från Eriksson Urhandel gällande 240 St GZ :(.

Gud va tråkigt! Lider med dig och familjen. Såna här grejer får en att tänka till. Kanske dags att skaffa larm!
 

Mm, 8-9k hade känts okej.

Nu tycker jag ni är lite griniga. Den kommer ju med länk också så då är väl inte 10k anmärkningsvärt dyrt?

Gav 10k för min vita med finelänken och tyckte det kändes helt ok. Men det är klart, vitt är finare :p

Skänker dig en tanke @sinner. Klockorna löser sig, men känslorna och rädslan förstår jag kommer ta tid.

Önskar dig och familjen all lycka med att komma tillbaka från detta intrång på ens privataste av det privata, det egna hemmet :heart:

Tråkigt som fan!
 
Nu tycker jag ni är lite griniga. Den kommer ju med länk också så då är väl inte 10k anmärkningsvärt dyrt?

Gav 10k för min vita med finelänken och tyckte det kändes helt ok. Men det är klart, vitt är finare :p

Skänker dig en tanke @sinner. Klockorna löser sig, men känslorna och rädslan förstår jag kommer ta tid.

Önskar dig och familjen all lycka med att komma tillbaka från detta intrång på ens privataste av det privata, det egna hemmet :heart:

Tråkigt som fan!
Vitt är dyrare, det är sen gammalt ;)
 
Så där ja!
Då är man lika snygg som andra i denna tråd!
Köpte ett nytt armband över bukten, köpte låset separat. Bättre begagnat. Såg på bilderna ut som att det var borstat av tidigare ägare. Inget vidare faktiskt.
Slog till ändå och tänkte att det kanske ser okej ut iaf. Det gjorde det inte.
Läste på lite om olivinsand som man t ex kan nyttja om man blästrar. Testblästrade lite igår på en skrotklocka. Sen pajade kompressorn :facepalm:
Så i morse, iväg i ottan och köp en ny. Behövde ju en ändå :oops:
Så, ingen minns en fegis tänkte jag och startade. En annan finish än original förvisso, men ändå nöjd. Definitivt bättre än snedborstat och halvblankt...
Nästa steg att kapa bandet på rätt längd. Om man mäter typ tio ggr och dessutom märker på var stifthålen i låset hamnar så måste det väl ändå bli bra!
Jamenvisst! Riktigt fräsigt tycker jag!
Får bomba på med lite fler bilder sen när arbetskläderna åkt av.

God fortsättning på er!

IMG_20171230_135552.jpg
IMG_20171230_135514.jpg
IMG_20171230_135506.jpg
IMG_20171230_135424.jpg
 
Tycker det blev riktigt bra! Blästrat är det nya svarta och självklart behövde du en ny kompressor, det var ju givet;)
Hur exakt kan man blästra, Clark Kent länkade ju till en klocka för någon tid sedan som var blästrad och har funderat lite på det, hur skyddar man det som inte ska blästras?
 
Så där ja!
Då är man lika snygg som andra i denna tråd!
Köpte ett nytt armband över bukten, köpte låset separat. Bättre begagnat. Såg på bilderna ut som att det var borstat av tidigare ägare. Inget vidare faktiskt.
Slog till ändå och tänkte att det kanske ser okej ut iaf. Det gjorde det inte.
Läste på lite om olivinsand som man t ex kan nyttja om man blästrar. Testblästrade lite igår på en skrotklocka. Sen pajade kompressorn :facepalm:
Så i morse, iväg i ottan och köp en ny. Behövde ju en ändå :oops:
Så, ingen minns en fegis tänkte jag och startade. En annan finish än original förvisso, men ändå nöjd. Definitivt bättre än snedborstat och halvblankt...
Nästa steg att kapa bandet på rätt längd. Om man mäter typ tio ggr och dessutom märker på var stifthålen i låset hamnar så måste det väl ändå bli bra!
Jamenvisst! Riktigt fräsigt tycker jag!
Får bomba på med lite fler bilder sen när arbetskläderna åkt av.

God fortsättning på er!

IMG_20171230_135552.jpg
IMG_20171230_135514.jpg
IMG_20171230_135506.jpg
IMG_20171230_135424.jpg
Du har talang för det där, ser riktigt bra ut! :)
 
Tycker det blev riktigt bra! Blästrat är det nya svarta och självklart behövde du en ny kompressor, det var ju givet;)
Hur exakt kan man blästra, Clark Kent länkade ju till en klocka för någon tid sedan som var blästrad och har funderat lite på det, hur skyddar man det som inte ska blästras?
Kan tänka mig att man plockar ur verk och glas före blästring, men jag kan inget om det där :)
 
Kan tänka mig att man plockar ur verk och glas före blästring, men jag kan inget om det där :)
Jo det låter ju vettigt, känns bara lite osäkert att allt blir helt tätt igen när man ska sätta ihop alla delar men anar att ingreppet är såpass litet att det inte påverkar vattentäthet osv. Var lite intresserad av den blästrade 103:an men känns som sagt lite osäkert.
 
Så där ja!
Då är man lika snygg som andra i denna tråd!
Köpte ett nytt armband över bukten, köpte låset separat. Bättre begagnat. Såg på bilderna ut som att det var borstat av tidigare ägare. Inget vidare faktiskt.
Slog till ändå och tänkte att det kanske ser okej ut iaf. Det gjorde det inte.
Läste på lite om olivinsand som man t ex kan nyttja om man blästrar. Testblästrade lite igår på en skrotklocka. Sen pajade kompressorn :facepalm:
Så i morse, iväg i ottan och köp en ny. Behövde ju en ändå :oops:
Så, ingen minns en fegis tänkte jag och startade. En annan finish än original förvisso, men ändå nöjd. Definitivt bättre än snedborstat och halvblankt...
Nästa steg att kapa bandet på rätt längd. Om man mäter typ tio ggr och dessutom märker på var stifthålen i låset hamnar så måste det väl ändå bli bra!
Jamenvisst! Riktigt fräsigt tycker jag!
Får bomba på med lite fler bilder sen när arbetskläderna åkt av.

God fortsättning på er!

IMG_20171230_135552.jpg
IMG_20171230_135514.jpg
IMG_20171230_135506.jpg
IMG_20171230_135424.jpg
Ser ju kanonbra ut!
Har en gammal kompis på armen idag. Skön tyngd!

A65626CB-ECDF-4E91-A795-192E22A4AE97.jpeg
 
Jag kollade runt igår, det diskuteras till och från på WUS, men även här då och då. Bl a @rogart-63 har blästrat framgångsrikt, och visst, man tar isär innan. Jsg noterade att kladdig eltejp maskerar bra, men jag skulle inte våga lita på det.
Låset var tacksamt att hantera då det går bra att skruva isär.

Tack också för hejaropen, sådant värmer! :)
 
Jo det låter ju vettigt, känns bara lite osäkert att allt blir helt tätt igen när man ska sätta ihop alla delar men anar att ingreppet är såpass litet att det inte påverkar vattentäthet osv. Var lite intresserad av den blästrade 103:an men känns som sagt lite osäkert.
Är det någon som är hemma på att ta isär klockor så är det säkert inget problem. Om man känner sig osäker på tätheten efteråt får man väl kosta på en provtryckning.
Framgick det om 103:an är "hemmablästrad" eller professionellt utförd?
 
Kan tänka mig att man plockar ur verk och glas före blästring, men jag kan inget om det där :)
Beror på . Ska du byta glas så låt det sitta kvar under blästring. Även backlocket inskruvat och kronan på plats. Så slipper man blästra såna ytor som sen ska täta. Tror jag tejpa glaset när jag blästra min Citizen modd. Vilken senare av en annan ägare trycktes och var tätt .
 
Är det någon som är hemma på att ta isär klockor så är det säkert inget problem. Om man känner sig osäker på tätheten efteråt får man väl kosta på en provtryckning.
Framgick det om 103:an är "hemmablästrad" eller professionellt utförd?
Den var inlämnad men hos vem eller vad vet jag inte men verkade vara proffs, tror även glaset var bytt så det kanske lämnades på och byttes senare som rogart-63 skrev och det kanske är det säkraste.
 
Så där ja!
Då är man lika snygg som andra i denna tråd!
Köpte ett nytt armband över bukten, köpte låset separat. Bättre begagnat. Såg på bilderna ut som att det var borstat av tidigare ägare. Inget vidare faktiskt.
Slog till ändå och tänkte att det kanske ser okej ut iaf. Det gjorde det inte.
Läste på lite om olivinsand som man t ex kan nyttja om man blästrar. Testblästrade lite igår på en skrotklocka. Sen pajade kompressorn :facepalm:
Så i morse, iväg i ottan och köp en ny. Behövde ju en ändå :oops:
Så, ingen minns en fegis tänkte jag och startade. En annan finish än original förvisso, men ändå nöjd. Definitivt bättre än snedborstat och halvblankt...
Nästa steg att kapa bandet på rätt längd. Om man mäter typ tio ggr och dessutom märker på var stifthålen i låset hamnar så måste det väl ändå bli bra!
Jamenvisst! Riktigt fräsigt tycker jag!
Får bomba på med lite fler bilder sen när arbetskläderna åkt av.

God fortsättning på er!

IMG_20171230_135552.jpg
IMG_20171230_135514.jpg
IMG_20171230_135506.jpg
IMG_20171230_135424.jpg

Imponerade...såg riktigt bra ut! Mät tio gånger...och sen en gång extra för säkerhets skull :)

Tycker det blev riktigt bra! Blästrat är det nya svarta och självklart behövde du en ny kompressor, det var ju givet;)
Hur exakt kan man blästra, Clark Kent länkade ju till en klocka för någon tid sedan som var blästrad och har funderat lite på det, hur skyddar man det som inte ska blästras?

Det enda som var synd med den 103:n var att man använt plexi-varianten. Det hade passat mycket bättre att blästra safiren med skruvade pushers.
 
Beror på . Ska du byta glas så låt det sitta kvar under blästring. Även backlocket inskruvat och kronan på plats. Så slipper man blästra såna ytor som sen ska täta. Tror jag tejpa glaset när jag blästra min Citizen modd. Vilken senare av en annan ägare trycktes och var tätt .
Tack för lektionen, då fick vi lite klarhet i hur en sån operation går till :)
 
Japp,
Blev av med 103.150 klassik, 240 St GZ, turtle padi, certina ds action, omega Genève i näst intill orört skick.
Försäkringsbolaget var hemma hos oss och gjorde hembesök idag.
Dom använder tydligen Kaplans vid klockvärderingar, nu får vi hoppas att dom gör en rättvis bedömning så att man har råd att köpa tillbaka nåt.
Värderar dom som dom gör vid eventuell försäljning är man rätt körd.

Om du inte känner dig nöjd med värderingen så behöver du ju inte acceptera vad de erbjuder i första vändan. Vid varje tillfälle då det har varit aktuellt med ersättning från försäkringsbolag har jag fått mer än vad de först har återkommit med då jag inte har varit nöjd. Det ska tilläggas att det har varit cyklar och motorcyklar och inget där utomstående värderingsmän har varit inblandade.

Men om du tycker att de är helt ute och cyklar kan du ju alltid vända dig till Erikson och se om Richard gör en annan bedömning. Kombon AD för Sinn och att han är auktoriserad värderingsman borde ha relevans om det går så långt att du vill ta det till Försäkringsnämnden.

Hur mår du och familjen nu? Har ni hunnit landa i alla känslor? Sent påtänkt och kanske inte alls vad ni känner för just nu, men jag tänker att om ni skulle ha en riktigt rolig fest imorgon på nyårsafton med fokus på DeLuxe-fest speciellt för barnen så kanske det kan göra det enklare. Senaste minnet blir från den roliga kvällen istället för från inbrottet. Väldigt förenklad, jag vet...men det var bara en tanke som slog mig. Ta tillbaka hemmet...lite så.
 
Tillbaka
Topp