• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fellow Sinner har haft inbrott. Skänker en tanke till @sinner och hoppas tjuvarna får minst en snigel på ögat. :(

Ruskigt tråkigt, och det blir en extra dimension av att det är i juletider :(

Har varit på gång länge med att skaffa larm, men hittar inget som jag tycker passar. Verisure har ju det mesta, men där kan man inte välja siren som låter satan så då kan tjuvarna hålla på bäst de vill i alla fall. Väktarutryckning är ju inte heller någon garanti då de väl bara observerar och inte ingriper handfast?

Har varit på gång länge med att skaffa larm, men hittar inget som jag tycker passar. Verisure har ju det mesta, men där kan man inte välja siren som låter satan så då kan tjuvarna hålla på bäst de vill i alla fall. Väktarutryckning är ju inte heller någon garanti då de väl bara observerar och inte ingriper handfast?
Det är otroligt sällan som väktare hinner till platsen under pågående inbrott. Oftast har tjuvarna koll på hur lång tid de har på sig.
Väktarnas funktion är inte att ingripa mot tjuvarna utan att begränsa eventuella skador och underrätta bostadsinnehavaren.

Det är otroligt sällan som väktare hinner till platsen under pågående inbrott. Oftast har tjuvarna koll på hur lång tid de har på sig.
Väktarnas funktion är inte att ingripa mot tjuvarna utan att begränsa eventuella skador och underrätta bostadsinnehavaren.

Och då är ju ett högt ljudande larm än mer viktigt för att störa och stressa. Speciellt för de som inte är professionella inbrottstjuvar har det nog i de flesta fall effekten att man lägger benen på ryggen och inte ens går in i boendet.

Tar tacksamt emot tips på bra hemmalarm.

Och då är ju ett högt ljudande larm än mer viktigt för att störa och stressa. Speciellt för de som inte är professionella inbrottstjuvar har det nog i de flesta fall effekten att man lägger benen på ryggen och inte ens går in i boendet.

Tar tacksamt emot tips på bra hemmalarm.
Sirenerna brukar ljuda så pass högt att det blir jobbigt att tänka, åtminstone de jag haft nöjet att behöva lyssna på :)

Verisure och Sector är väl de två främsta. Ganska dyrt, men då finns också möjlighet till kamera, välutvecklade appar osv.
Ett bra alternativ till dem är Alert Alarm, hyfsat billigt, välfungerande app, fria väktarryck. Osäker på om de erbjuder kamera dock.

Om det är några specifika värdesaker, typ klockor, som man är särskilt rädd om så är ett brandklassat värdeskåp som är bultat i golvet en rätt säker metod för att skydda de specifika sakerna.
Sådana går att hitta på Blocket för rimlig peng.

Kollade med mitt försäkringsbolag angående larm, inget dom kunde rekommendera utifrån skadestatistiken. Gjorde helt enkelt ingen mätbar skillnad. Så lite splittrad i frågan..

Kollade med mitt försäkringsbolag angående larm, inget dom kunde rekommendera utifrån skadestatistiken. Gjorde helt enkelt ingen mätbar skillnad. Så lite splittrad i frågan..
Håller med dig. För egen del avstår jag larm än så länge. Prioriterar ett värdeskåp före.
Dock så finns det en annan aspekt med larm, utöver att hålla tjuvar ute, som jag tycker är värd att fundera över. Det är rök- och läckagedetektorer.
Tex så kan det vara trevligt att veta om huset börjar brinna eller om diskmaskinen springer läck så man förbättrar möjligheten till att begränsa skadorna. Det är inte så kul att komma hem från semestern och se att det står en decimeter vatten på köksgolvet...

Anekdotiskt givetvis men när jag bodde i villa drabbades flera hus på gatan av inbrott i olika omgångar. Varje gång valde inbrottstjuvarna enbart de olarmade husen. Nu föreställer jag mig att de flesta inbrotten utfördes av förmågor från det närliggande ”utanförskapsområdet”. Vi brukade ibland skrämma bort snokande gäng därifrån när de gick och kikade in i hus som såg semestertomma ut. Mer professionella tjuvar som vet vad de söker kan säkert ta sig förbi larmen också.

Håller med dig. För egen del avstår jag larm än så länge. Prioriterar ett värdeskåp före.
Dock så finns det en annan aspekt med larm, utöver att hålla tjuvar ute, som jag tycker är värd att fundera över. Det är rök- och läckagedetektorer.
Tex så kan det vara trevligt att veta om huset börjar brinna eller om diskmaskinen springer läck så man förbättrar möjligheten till att begränsa skadorna. Det är inte så kul att komma hem från semestern och se att det står en decimeter vatten på köksgolvet...
Ytterligare en fördel med larm är att den familjemedlem som kommer hem och larmar av vet att huset är tomt. En grannes barn i mellanstadieåldern kom en gång hem från skolan utan att veta att det var tjuvar i källaren.

Har Sector. Ger ett bra intryck tycker jag. Om man skjuter av larmet oavsiktligt ringer de inom 10 sekunder. Har också haft nåt som vält i garaget när jag inte var hemma. Blev uppringd, var bortrest, väktare åkte ut och kontrollerade. Hade någon varit inne hade de hunnit dra, men det kändes ändå bra.
Det där med skrikande siren tror jag inte på. Mitt larm låter obehagligt högt, men inte outhärdligt. De gånger jag haft förjävligt högt ljudande siren (tidigare larm) så har det enkelt lösts med hörselkåpor. Ska det ge nåt lär man behöva nåt liknande myndighetens chockgranater, med både ljus och överjävligt högt ljud.
Skulle jag vara tjuv med is is magen skulle en standard siren inte göra att jag gav mig iväg. Tror jag iaf. Sen att jag aldrig skulle komma på tanken, eller ens våga göra ett inbrott öht är en annan femma.
I vårt område har de med larm klarat sig, åtminstone så länge inte huset ser allt för välbeställt ut.

Tack alla!
Forumets näst snyggaste sinn är nu borta
Limiterad utgåva 239/500 ifall någon skulle få ett exklusivt erbjudande.

Tack alla!

Ska självklart hålla koll. Jag dammsuger ju de flesta säljsajter dagligen så om den dyker upp så hör jag av mig omedelbart. Är det även 240 St GZ?
Beklagar verkligen och det viktigaste nu är att du och familjen kan få tillbaka känslan av trygghet hemma.

Tack alla!
Borde det inte finnas en pinnad tråd för bilder och serienummer på stulna klockor här på forumet? Även om de inte säljs här utan snarare utomlands eller möjligen på Blocket kanske köparna googlar serienumret.

Tack alla!

Limiterat blir ju svårare att prångla ut som legit på vanliga marknaden. Högst osäker på om Sinn för något register, men testa maila Awesome Sinn girl informationen, med lite tur gör det den ännu kallare på marknaden. Hjälper ju inte dig nu, men om tillverkarna kommer på banan och spärrar stöldanmälda serienummer från service och liknande kanske intresset på stöldgodsmarknaden minskar till sist.

Mitt varmaste deltagande!

Hjälper ju inte dig nu, men om tillverkarna kommer på banan och spärrar stöldanmälda serienummer från service och liknande kanske intresset på stöldgodsmarknaden minskar till sist.
OT: Gör de inte redan det? Menar du att man kan gå in till Rob E och få en stulen klocka servad, men däremot inte en med eftermarknadstavla? Det låter ju helt bisarrt. De har ju serienummer på både boett och verk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dddppB/kronofogden-salde-falsk-rolex-pa-auktion--for-160-000

Riktigt tråkigt att höra, @sinner!
Finns ännu mer input i Tråden om larm i hemmet:
https://klocksnack.se/threads/tråden-om-larm-i-hemmet.53726/

(Jag är själv nöjd kund hos Verisure för lantstället, men har lyckligtvis sluppit få kundnöjdheten prövad i ett skarpt läge. Är nu på jakt efter någon slags lösning till lägenheten i stan, eftersom vi snart är de enda utan larm...)

EDIT: Allt blir litet bättre med en bild.
C941A803-7C1E-4436-9C4E-F02194BE83F6.jpeg

Senast ändrad:
Ska självklart hålla koll. Jag dammsuger ju de flesta säljsajter dagligen så om den dyker upp så hör jag av mig omedelbart. Är det även 240 St GZ?
Beklagar verkligen och det viktigaste nu är att du och familjen kan få tillbaka känslan av trygghet hemma.

Japp,
Blev av med 103.150 klassik, 240 St GZ, turtle padi, certina ds action, omega Genève i näst intill orört skick.
Försäkringsbolaget var hemma hos oss och gjorde hembesök idag.
Dom använder tydligen Kaplans vid klockvärderingar, nu får vi hoppas att dom gör en rättvis bedömning så att man har råd att köpa tillbaka nåt.
Värderar dom som dom gör vid eventuell försäljning är man rätt körd.

Japp,
Blev av med 103.150 klassik, 240 St GZ, turtle padi, certina ds action, omega Genève i näst intill orört skick.
Dom använder tydligen Kaplans vid klockvärderingar, nu får vi hoppas att dom gör en rättvis bedömning så att man har råd att köpa tillbaka nåt.
Fan va hemskt! Lider verkligen med dig! Hoppas allt löser sig så bra som det bara går!

Japp,
Känner verkligen med dig!
Har råkat ut för samma sak för några år sedan och de känslorna man får när man kliver in hemma och ser kaoset är inget man vill uppleva igen.
Tyvärr kan man inte räkna med att polisutredningen leder någonstans heller, i Sverige är det i det närmaste riskfritt att göra inbrott :bored:
Hoppas att du får ut en skälig ersättning från försäkringsbolaget och att ni snart kan känna att hemma är hemma igen!

Japp,
När jag värderade min Sub så upplevde jag att de var både grundliga, noggranna och gav en bra värdering.
Känns lite extra trist att den allra första 240 st gz är försvunnen. :(

Tillbaka
Topp