• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Blir nog att beställa en i veckan när jag bestämt mig finns flera modeller jag tycker är riktigt snygga hade jag velat ha en chronograf hade jag nog köpte 103 den är oerhört vacker. Inte så orolig över korta länken det brukar gå bra. Men ska nog maila sinn innan och fråga om länkbitarna. Synd att det inte finns några andra återförsäljare för oss som inte bor i Stockholm :)

Eriksson skickar inom Sverige också. Skulle föreslå att du ringer eller drar ett mail dit imorgon :)
 
Mystiken tätnar. Idag reser 104 iväg
IMG_20180215_081530.jpg
 
Aj, trist med Helmut Sinn. Och jag befinner mig på resande fot utan en Sinn (fråga inte), så jag kan inte hedra honom. Får ta igen det när jag kommer hem igen.
 
Läste någonstans att Helmut Sinn var inblandad i fler klockmärken. Har ni någon matnyttig info om detta?

Jag klipper och klistrar från http://watchesbysjx.com/2018/02/helmut-sinn-legendary-maker-of-pilots-watches-dies-at-102.html:

The unique Sinn style clearly had transnational appeal, for when Bell & Ross was set up in 1992 by a pair of French designers, they turned to Helmut Sinn to manufacture their watches.
[...]
His company was successful enough that Mr Sinn was able to acquire a substantial portion of the assets flogged off by an insolvent Breitling in 1979, explaining when Sinn today makes watches that are nearly identical to its Swiss rival’s Navitimer and Cosmonaute.
[...]
Two years afterward, Mr Sinn began his second act in watchmaking, setting up Jubilar in Frankfurt, which he later merged with Guinand, a defunct Swiss brand he acquired in 1995. Eventually the two were merged, and the company was renamed Guinand.


Sen sålde han ju till Lothar Schmidt som kom från IWC, men det kan man kanske inte kalla inblandning.
 
Jag klipper och klistrar från http://watchesbysjx.com/2018/02/helmut-sinn-legendary-maker-of-pilots-watches-dies-at-102.html:

The unique Sinn style clearly had transnational appeal, for when Bell & Ross was set up in 1992 by a pair of French designers, they turned to Helmut Sinn to manufacture their watches.
[...]
His company was successful enough that Mr Sinn was able to acquire a substantial portion of the assets flogged off by an insolvent Breitling in 1979, explaining when Sinn today makes watches that are nearly identical to its Swiss rival’s Navitimer and Cosmonaute.
[...]
Two years afterward, Mr Sinn began his second act in watchmaking, setting up Jubilar in Frankfurt, which he later merged with Guinand, a defunct Swiss brand he acquired in 1995. Eventually the two were merged, and the company was renamed Guinand.


Sen sålde han ju till Lothar Schmidt som kom från IWC, men det kan man kanske inte kalla inblandning.
Tack engst!
Intressant läsning.
Kikade lite närmare på klockor från Guinand. Påminner om Sinn men lite mer crazy!
 
Vilken tavla är ”mattast” i diver rangen? Eller är de likvärdiga allihopa? Svårt att få en uppfattning på bilder. Rip HS
 
08C2857B-76A9-4947-B268-14282C2DE7EA.jpeg
577D94D8-1154-43A0-A6EB-16371D92CEB3.jpeg
Ser att man tagit fram en ”flygare” på EZM3 varianten. Tycker tavlan på flygaren blev mer clean än diverns motsvarighet. Grymt!

Divern är rated till 500m medans flygaren är 200m, siffrorna räcker gott oavsett men finns det fler skillnader förutom vridring, tavla och WR?
 
Ser att man tagit fram en ”flygare” på EZM3 varianten. Tycker tavlan på flygaren blev mer clean än diverns motsvarighet. Grymt!

Divern är rated till 500m medans flygaren är 200m, siffrorna räcker gott oavsett men finns det fler skillnader förutom vridring, tavla och WR?

Jag älskar när den här frågan dyker upp - har själv länge ältat skillnaderna :)

Pilotversionens vridring är inte bara märkt annorlunda, utan går dessutom åt båda håll, men det visste Du säkert redan.

Förutom det Du räknar upp, och som syns på bilderna, så är pilotvarianten 0,6 mm tunnare. På armen tycker jag den känns något mer slimmad, vilket säkert är en kombo av faktisk skillnad, tavlans design, och ren inbillning.

Är Du i köptagen?
*hoppas*
 
Tillbaka
Topp