• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

08C2857B-76A9-4947-B268-14282C2DE7EA.jpeg
577D94D8-1154-43A0-A6EB-16371D92CEB3.jpeg
Ser att man tagit fram en ”flygare” på EZM3 varianten. Tycker tavlan på flygaren blev mer clean än diverns motsvarighet. Grymt!

Divern är rated till 500m medans flygaren är 200m, siffrorna räcker gott oavsett men finns det fler skillnader förutom vridring, tavla och WR?
EZM3 är en snygg klocka!
Har dock aldrig kännt på den eller provat den. Hur förhåller den sig mot en UX? Är dom lika stora / tunga? Är den tillverkad av samma typ av ubåtsstål? Några speciella funktioner?
 
EZM3 är en snygg klocka!
Har dock aldrig kännt på den eller provat den. Hur förhåller den sig mot en UX? Är dom lika stora / tunga? Är den tillverkad av samma typ av ubåtsstål? Några speciella funktioner?
EZM 3 är mindre, ungefär samma storlek och känsla som en Rolex Sub men mindre blingig. Inga andra funktioner än argonfyllning, kapsel som visar om fukt trängt in och skydd mot magnetism.

B4D7DA8C-2319-47FD-8375-948687EFEEC6.jpeg
 
EZM3 är en snygg klocka!
Har dock aldrig kännt på den eller provat den. Hur förhåller den sig mot en UX? Är dom lika stora / tunga? Är den tillverkad av samma typ av ubåtsstål? Några speciella funktioner?
Som @Mankebank skrev så är EZM3 mindre (41mm vs 44mm), tunnare (12,3 vs 13,3), lättare (81 gr vs 105 gr), EZM automatisk vs UX quartz och EZM3 har inte UX ubåtsstål.

Här hittar du mer info om respektive modell:
EZM3 https://www.sinn.de/en/Diving_Watches/EZM_3.htm
EZM3F https://www.sinn.de/en/Modell/EZM_3F.htm
UX https://www.sinn.de/en/Modell/UX.htm

Så med andra ord, trevliga ur med Sinn tech men väldigt olika :)
 
Jag älskar när den här frågan dyker upp - har själv länge ältat skillnaderna :)

Pilotversionens vridring är inte bara märkt annorlunda, utan går dessutom åt båda håll, men det visste Du säkert redan.

Förutom det Du räknar upp, och som syns på bilderna, så är pilotvarianten 0,6 mm tunnare. På armen tycker jag den känns något mer slimmad, vilket säkert är en kombo av faktisk skillnad, tavlans design, och ren inbillning.

Är Du i köptagen?
*hoppas*
Tack för infon! Är den tunnare? Grymt att veta ifall man är lit, ezm diver pallar ju ändå 300m mer men frågans är om det är pga certet från dykar firman? Eller fliegern egentligen oxo pallar det men det skyltar man inte med :rolleyes:

Anyhow, jupp jag har varit köpsugen i 5 år men aldrig slagit till. Har besökt sinn och suktat i åratal men tror att nästa köp blir i Frankfurt. De bästa köpen jag gjort är i Tyskland och efter några bärs :D
 
Som @Mankebank skrev så är EZM3 mindre (41mm vs 44mm), tunnare (12,3 vs 13,3), lättare (81 gr vs 105 gr), EZM automatisk vs UX quartz och EZM3 har inte UX ubåtsstål.

Här hittar du mer info om respektive modell:
EZM3 https://www.sinn.de/en/Diving_Watches/EZM_3.htm
EZM3F https://www.sinn.de/en/Modell/EZM_3F.htm
UX https://www.sinn.de/en/Modell/UX.htm

Så med andra ord, trevliga ur med Sinn tech men väldigt olika :)
Tack Mankebank och Yoko! Det är detta jag gillar med KS. Fullt av goa gubbar som sitter på massa matnyttig klockinput.
Har en UX sedan en tid tillbaka men den känns en aning topptung så denna EZM kanske kan vara ett alternativ.
 
Apropå jämförelserna mellan EZM3 och Sub, så är detta i all sin enkelhet en av mina favoriter bland duellrecensioner:

Sinn EZM3 vs Rolex Explorer? Sure, why not.
The date on the Sinn is all but invisible, which I like. The Rolex date actually IS invisible, which I like even better and don't know how the hell they do it.
http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=2076045&rid=0#msg_6856125
 
Tack för infon! Är den tunnare? Grymt att veta ifall man är lit, ezm diver pallar ju ändå 300m mer men frågans är om det är pga certet från dykar firman? Eller fliegern egentligen oxo pallar det men det skyltar man inte med :rolleyes:

Anyhow, jupp jag har varit köpsugen i 5 år men aldrig slagit till. Har besökt sinn och suktat i åratal men tror att nästa köp blir i Frankfurt. De bästa köpen jag gjort är i Tyskland och efter några bärs :D

Exakt. Skulle min klocka någonsin befinna sig djupare än två meter har något gått allvarligt snett, men mer är ju alltid mer... Med 500 meter har man dessutom täckt upp alla Östersjöns kända djup. bara en sån sak.
Vet - minns Ditt härliga resereportage! Hoppas på en uppföljning nu när de flyttat :)
 
Exakt. Skulle min klocka någonsin befinna sig djupare än två meter har något gått allvarligt snett, men mer är ju alltid mer... Med 500 meter har man dessutom täckt upp alla Östersjöns kända djup. bara en sån sak.
Vet - minns Ditt härliga resereportage! Hoppas på en uppföljning nu när de flyttat :)
Håller med dig engst. Jag köper en klocka som klarar 5000m djup och sedan varken badar, duschar eller dyker jag med den.
 
Testar lite nya kläder till 356an, marine nationale från Erikas originals, klart bekvämt, bygger mindre på höjden än vanliga Nato och man kan justera fritt vart man vill ha spännet. Tog ett par försök att lära mig haka på det smidigt men nu är jag klart nöjd.

04BCD118-0F48-44AF-B9B3-FB2374CABDCF.jpeg

D176B27A-06DA-433D-969E-1CE5709D01DC.jpeg
5B2EFCD8-FF09-484D-8226-C14B4C305B53.jpeg
 

Bilagor

  • 4FB1EB34-E24C-445F-89D6-DBB7344FFDB0.jpeg
    4FB1EB34-E24C-445F-89D6-DBB7344FFDB0.jpeg
    99.7 KB · Visningar: 3
Grattis! Vad tycker du om den? Fördelar/nackdelar mot speedyn? :)
Tack! Hmm, bra fråga. Jag tycker de bärs rätt lika ändå. Sen är det ju klart att Speedyn är väl mer av en ikon (om man vågar säga det här inne). Med tanke på att Sinnen kostar ca 1/3 av Speedyn så är den väldigt bra. Den är knappast 1/3 så mycket klocka än Speedyn.

Med det sagt, en Speedy är alltid en Speedy. Sedan så gillar jag inte dagvisning så mycket heller, vilket Sinnen har. Skulle jag välja, oberoende av priset, skulle jag helt klart välja Speedyn. Men för 11-12k så är Sinnen riktigt, riktigt trevlig. Förutom på Bundläder då. ;)
 
Tack! Hmm, bra fråga. Jag tycker de bärs rätt lika ändå. Sen är det ju klart att Speedyn är väl mer av en ikon (om man vågar säga det här inne). Med tanke på att Sinnen kostar ca 1/3 av Speedyn så är den väldigt bra. Den är knappast 1/3 så mycket klocka än Speedyn.

Med det sagt, en Speedy är alltid en Speedy. Sedan så gillar jag inte dagvisning så mycket heller, vilket Sinnen har. Skulle jag välja, oberoende av priset, skulle jag helt klart välja Speedyn. Men för 11-12k så är Sinnen riktigt, riktigt trevlig. Förutom på Bundläder då. ;)
Det var ett jävla tjat om bundlädret:rolleyes:
 
Tack! Hmm, bra fråga. Jag tycker de bärs rätt lika ändå. Sen är det ju klart att Speedyn är väl mer av en ikon (om man vågar säga det här inne). Med tanke på att Sinnen kostar ca 1/3 av Speedyn så är den väldigt bra. Den är knappast 1/3 så mycket klocka än Speedyn.

Med det sagt, en Speedy är alltid en Speedy. Sedan så gillar jag inte dagvisning så mycket heller, vilket Sinnen har. Skulle jag välja, oberoende av priset, skulle jag helt klart välja Speedyn. Men för 11-12k så är Sinnen riktigt, riktigt trevlig. Förutom på Bundläder då. ;)
Okej, upplevs 103:an större? Är väl 3-4 mm högre tror jag. :)
 
Okej, upplevs 103:an större? Är väl 3-4 mm högre tror jag. :)

Hur upplevs tjockleken på 103 vs speedy?
Alltså Speedy 005 är ju 14,3 mm hög och 103 är 15,5 mm, så det är ingen väsentlig skillnad att prata, dryga millimetern bara. Tycker inte det märks någon skillnad i tjocklek när man bär dem heller, så skillnaden är försumbar imo. Safirglasvarianten av 103 är ju 17 mm och då antar jag att skillnaden märks betydligt mer, men har dock inte testat den varianten så kan inte uttala mig där.
 
Tillbaka
Topp