• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

engst

Silver
Ja verkligen, och jag lyfter på hatten for Schmidts jobb med att vidareutveckla märket. Sen hade jag väldigt gärna velat vara med under flytten till de nya lokalerna. Har fått höra att det dök upp en hel del roligt från förr.

Det var väl även en del som försvann? Är det klarlagt vad arkivförlusten berodde på? Ett bittert ägarbyte? En klumpig flytt? Något annat?

Hela grejen med bristande dokumentation känns för övrigt påfallande otyskt, om man får uttrycka sig så :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Det var väl även en del som försvann? Är det klarlagt vad arkivförlusten berodde på? Ett bittert ägarbyte? En klumpig flytt? Något annat?

Hela grejen med bristande dokumentation känns för övrigt påfallande otyskt, om man får uttrycka sig så :)

Menade flytten som var förra året :)

Har faktiskt inte läst något om vad som hänt med alla gamla dokument. Jag har för mig att Vintage Sinn Collector skrivit att han hittat info bland papper som funnits hemma hos Helmut. Det kanske är så att det finns arkiverat men i och med att det inte är relevant för dagens sortiment så är det ingen som vill lägga tid på att skapa ordning. Låter som ett trevligt extrajobb man skulle vilja ta sig an :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Nu börjar det bli spännande vad som komma skall på Basel. Sinn har ju släppt en hel del nytt sedan förra mässan, och senast bara förra veckan.
Det har ju dessutom varit ett par riktigt bra släpp, så borde ju tyda på att det kan komma något riktigt bra som de har sparat på.

Det hade varit kul med en bezelring i rött till U-boetten som man kunde köpa separat :)

EDIT: Bara för det fick jag för mig att det kommer en U1 med blå bezel, text och visare.
 
Senast ändrad:

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Nu börjar det bli spännande vad som komma skall på Basel. Sinn har ju släppt en hel del nytt sedan förra mässan, och senast bara förra veckan.
Det har ju dessutom varit ett par riktigt bra släpp, så borde ju tyda på att det kan komma något riktigt bra som de har sparat på.

Det hade varit kul med en bezelring i rött till U-boetten som man kunde köpa separat :)

EDIT: Bara för det fick jag för mig att det kommer en U1 med blå bezel, text och visare.
Nä snälla, inte fler varianter av redan befintliga klockor. Det räcker nu.
Ge mig nåt nytt!
 

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Det kommer ju troligtvis en U2000 så en röd bezelring kan jag väl få :)

Det har ju pratats om det tidigare i tråden...men nog vore det coolt med dammodeller av hela U-linjen.
Ja absolut! Skulle passa mig som handsken! Dammodeller då alltså. Sålänge de endast gör dom precis som de är fast under 40mm.
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Jag reviderar att jag kallar det för dammodeller....gillar inte riktigt den klassificeringen. Mindre varianter av U-modellerna helt enkelt :)
När jag började kolla på klockor skulle jag aldrig köpt något som hette midsize, boysize, damklocka osv. Men nu har jag kommit till insikt att jag gillar mindre ur :) de får kalla dom va de vill
 

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Det kommer ju troligtvis en U2000 så en röd bezelring kan jag väl få :)

Det har ju pratats om det tidigare i tråden...men nog vore det coolt med dammodeller av hela U-linjen.
Var kommer informationen att en U2000 är på gång? Men om det gör det så kan du väl få en röd vridring. :)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Var kommer informationen att en U2000 är på gång? Men om det gör det så kan du väl få en röd vridring. :)

Det är ju så klart bara spekulationer som har florerat i olika trådar. Garanterat ingen med egentlig insyn som har startat ryktena heller :) Har redan mailat Sinn och frågat vad en custom skulle kosta, men i och med att en tavla till U1 utan datum skulle gå på ca 20´så har jag inget stort hopp om att det skulle landa på ett rimligt pris.

Hur går det @Clark Kent, släpps din Sinn modell under mässan eller håller du på den ett tag till?

Ja, jag kommer ha en egen hörna i Sinn´s monter :D Närå, just nu är det lite stiltje. En kompis ska hjälpa mig med att rita upp i någon fränt dataprogram, men han är nybliven pappa och tycker tydligen att det är viktigare....märkligt :)
 

Forsberg

Silver
Alltid redo med sinn på armen!:woot:
7FEF95A2-C13D-4B94-9D51-3E573B4F91A6.jpeg
Va ren uniformen är... Skärpning! ;):p:D
Väl utförd persedel-vård, det är bra! Jag har också tvättat min jacka... -för några år sen.. :D
@Rojalisten jag älskar att du har exakt samma avatar-bild som jag har som bakgrundsbild på tjänsteluren.. :)
 

stromq

Basic
Hej Sinnisters!
Funderar lite kring en Sinn som kan fungera i mitt vardagsliv. Vilken instegsmodell skulle ni föreslå?
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Hej Sinnisters!
Funderar lite kring en Sinn som kan fungera i mitt vardagsliv. Vilken instegsmodell skulle ni föreslå?

556 är nog den självklara och ultimata instegs-Sinnen. Du har det mesta i den till ett bra pris, ca 10´på länk. Vattentät till 20Atm, trevlig storlek på 38,5mm x 11mm som gör att den fungerar både under skjortan och till casual klädsel. Länken på kontoret och sen ett snabbt byte, (enkelt pga lug-holes), till nato om man ska ut i naturen :) Stöttålig så att den ska klara ett fall på 1 meter ner i golvet utan att gången ska påverkas. Verket är ett Top Grade ETA 2824-2 som får anses vara en trogen arbetshäst och dessutom kan de flesta urmakare serva när det är dags.

Lånade bilder:

orig.jpg
EDF23BCD-8362-4013-9BA7-237D956CE300-5102-0000058127DA3D1E.jpg
 

stromq

Basic
556 är nog den självklara och ultimata instegs-Sinnen. Du har det mesta i den till ett bra pris, ca 10´på länk. Vattentät till 20Atm, trevlig storlek på 38,5mm x 11mm som gör att den fungerar både under skjortan och till casual klädsel. Länken på kontoret och sen ett snabbt byte, (enkelt pga lug-holes), till nato om man ska ut i naturen :) Stöttålig så att den ska klara ett fall på 1 meter ner i golvet utan att gången ska påverkas. Verket är ett Top Grade ETA 2824-2 som får anses vara en trogen arbetshäst och dessutom kan de flesta urmakare serva när det är dags.

Lånade bilder:

orig.jpg
EDF23BCD-8362-4013-9BA7-237D956CE300-5102-0000058127DA3D1E.jpg
Låter ju som en riktigt fin klocka! Tack för ett väldigt utförligt svar :) Jag hade tänkt mig något med vridbar bezel och lite störra än 38,5 då mina handleder är rätt stora!
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Låter ju som en riktigt fin klocka! Tack för ett väldigt utförligt svar :) Jag hade tänkt mig något med vridbar bezel och lite störra än 38,5 då mina handleder är rätt stora!

Då är nästa steg 104 som är 41mm och med vridring. Fortfarande en trevlig tjocklek på 11,5mm som gör den lättburen till de flesta kläder. Finns med eller utan siffror samt i vitt och kostar ca 13,5´. Efter det blir det ett lite större hopp upp till 17´, (Ezm3 som du ser på den sista bilden).

EDIT: Den vita finns bara med stavindex.

I princip samma spec gällande vattentäthet och tålighet mot stötar. Urverket är ett Sellita SW200 som är ett klonverk på ETA 2824-2 om jag inte är helt ute och cyklar. Den högra länken på översta bilden samt länken på den vita varianten kallas fine-link och kostar ytterligare ca 1´.

0bd76487af745b4555badaf876d4439c.jpg


lrzb0zplfgiy.jpg


IMG_20180225_144642.jpg
 

stromq

Basic
Då är nästa steg 104 som är 41mm och med vridring. Fortfarande en trevlig tjocklek på 11,5mm som gör den lättburen till de flesta kläder. Finns med eller utan siffror samt i vitt och kostar ca 13,5´. Efter det blir det ett lite större hopp upp till 17´, (Ezm3 som du ser på den sista bilden).

EDIT: Den vita finns bara med stavindex.

I princip samma spec gällande vattentäthet och tålighet mot stötar. Urverket är ett Sellita SW200 som är ett klonverk på ETA 2824-2 om jag inte är helt ute och cyklar. Den högra länken på översta bilden samt länken på den vita varianten kallas fine-link och kostar ytterligare ca 1´.

0bd76487af745b4555badaf876d4439c.jpg


lrzb0zplfgiy.jpg


IMG_20180225_144642.jpg
Den där var snygg! Det blir nog en stark kandidat till sommaren, och till grymt bra pris. Tack för bra tips och svar!
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Den där var snygg! Det blir nog en stark kandidat till sommaren, och till grymt bra pris. Tack för bra tips och svar!

Jag tror att den vita blir extra bra på sommaren. Jag har lånat @Nissenutz och har den hemma just nu, och när solen kommer fram så kommer den verkligen till sin rätt. Skönt också med en fin-beater som passar lika bra på drinkparty som på stranden och dessutom i vattnet.

Sen så kan det säkert vara så att det kan komma en ny 104:a nu på Basel, så du får hålla ögonen öppna. Om du håller till runt Stockholm så kan jag rekommendera en tripp till Erikson Urhandel i Sundbyberg som är AD för Sinn. 104 brukar finnas inne så att du kan prova den på armen. Den har en rätt så platt baksida på 104 så det passar vissa handleder bättre än andra.
 

stromq

Basic
Jag tror att den vita blir extra bra på sommaren. Jag har lånat @Nissenutz och har den hemma just nu, och när solen kommer fram så kommer den verkligen till sin rätt. Skönt också med en fin-beater som passar lika bra på drinkparty som på stranden och dessutom i vattnet.

Sen så kan det säkert vara så att det kan komma en ny 104:a nu på Basel, så du får hålla ögonen öppna. Om du håller till runt Stockholm så kan jag rekommendera en tripp till Erikson Urhandel i Sundbyberg som är AD för Sinn. 104 brukar finnas inne så att du kan prova den på armen. Den har en rätt så platt baksida på 104 så det passar vissa handleder bättre än andra.
Ja på Erikson har jag hängt en del, mest för att kolla andra klockor men ser nu på gamla bilder att en 104a flög på i farten vid något tillfälle. Får se till att åka dit och klämma lite på dem, blir ju oftast då som man känner ifall det känns rätt eller inte :)
 

steffe

Guld
Professional Dealer
2-Faktor
Sugen på en Sinn 103 St. Ni som har en eller har haft - är dom lika fantastiska (på nato) som jag föreställer mig? ;)
 

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Ja på Erikson har jag hängt en del, mest för att kolla andra klockor men ser nu på gamla bilder att en 104a flög på i farten vid något tillfälle. Får se till att åka dit och klämma lite på dem, blir ju oftast då som man känner ifall det känns rätt eller inte :)
Annars är ju U1 en riktig klassiker! Eller varför inte kvartsaren UX(rött och rätt gummi) som klarar 5000 meter ifall du är badsugen? :)

IMG_6533.JPG
 
Topp