• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Buddhaliscious

Silver
2-Faktor
Man får ju bada ganska djupt innan luften blir giftig, men visst. Då är ju alla klockor som har en bättre klassning än Diver’s 100 m overengineered.
 

Mankebank

Basic
Man får ju bada ganska djupt innan luften blir giftig, men visst. Då är ju alla klockor som har en bättre klassning än Diver’s 100 m overengineered.
Det stämmer.
https://www.hodinkee.com/articles/w...gs-really-mean-and-whether-you-can-trust-them

Nördnivå: Maximalt djup innan syret i luften medför risk för syrgasförgiftning är 56,6 om man gillar säkerhetsmarginaler och inte vill överskrida 1,4 bars partialtryck för syret. (1,4/0,21=6,6666 bar vilket är trycket vid 56,6 meter.) Det är ganska djupt.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Guld
2-Faktor
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :) Gick från ledsen till jätteglad på några minuter!
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :)

Puh....vilket nervpärs! Men härligt att du kommer få tillbaka en tiptop UX och innan badsäsongen drar igång också :)
 

stromq

Basic
Annars är ju U1 en riktig klassiker! Eller varför inte kvartsaren UX(rött och rätt gummi) som klarar 5000 meter ifall du är badsugen? :)

IMG_6533.JPG
Har kikat på den också! Riktigt häftig faktiskt med hela tavlan när man ser från sidan:)
Skulla nog absolut kunna tänka mig den men inte som en andra klocka till min samling men mycket troligt en tredje;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :) Gick från ledsen till jätteglad på några minuter!
8A4ABD87-1530-45D4-AA34-F3D09E79826B.gif

Epic save av Epic fail!! :D
 

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :) Gick från ledsen till jätteglad på några minuter!
Klockrent! :D
 

mega

Guld
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :) Gick från ledsen till jätteglad på några minuter!

Vilket psykbryt jag hade fått av första svaret... När man inser att det är kört, man kommer att få leva med fläckarna resten av livet...
 

Bjoerlin76

Guld
2-Faktor
Vilket psykbryt jag hade fått av första svaret... När man inser att det är kört, man kommer att få leva med fläckarna resten av livet...
Haha. Det var precis så det kändes! Påbörjade processen att mentalt försöka komma överens med mig själv att jag skulle älska kraken ändå trots dess lilla skönhetsfel. Såg framför mig hur de höll på att lämna över klockan till UPS medan jag skrev mitt desperata svar. Sjukt lättad när jag fick svaret sen!
 

Chuck

Pandion
2-Faktor
Som några av er vet skickade jag ner min UX till Sinn pga några fläckar som syntes på insidan av glaset. Har gottat mig åt att klockan är nere och myser i Frankfurt och blir masserad, rengjord och inoljad. Men så fick jag detta...

Good afternoon CoolGuy1337,
Your watch was analyzed by four watchmakers and two of them did not see any particles, the other two (including the customer service manager) only saw one particle by using a magnifying glass with 10x magnification.

We also tried different angles in different lights.

I´m sorry to tell you that everything is within the tolerance. The tolerance-determination is (normally) looking at the watch-face with 30 centimeters distance for 15 seconds.
Everything which is not seen in this time-frame is within the tolerance. We looked much closer on your watch and couldn´t find the described particles.
So at the moment there is nothing more I can do. I would send the watch back to you (of course still free of charge).
...

Jag svarade att joooooo..det finns visst fläckar där. Inga partiklar. Fläckar. Snääääälla ta en till titt!!

Fick detta:

Hello CoolGuy1337,
I´m so sorry! The email was not for you! I have another UX on my table and the customer is sure that there are particles inside! I confused the repair numbers! So I have bad news for him, but better news for you.

My apologies!

We can see the haze at the inside of the glass. It seems like the glass was not correctly cleaned. So we will perform a complete maintenance service and clean or replace the glass!

Again, sorry for the confusion!
The repair time will take 2-3 weeks.
I will inform you again, after the repair is done.

Have a nice day.

...
Yäy! :) Gick från ledsen till jätteglad på några minuter!
De kallar jag CS!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Min U2 vilar mest i lådan, känner jag.
Ska jag sälja den, eller ska jag vänta in den? Ska jag byta den mot någon annan Sinn?

Vad säger ni?
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Det har stormat lite i förhållandet mellan mig och min UX, som nog alla som hänger här noterat. Idag gjorde vi slut. För gott. Känns lite sorgligt. Men det är nog bäst att gå skilda vägar ändå. Vi var uppenbarligen inte gjorda för varandra. Awesome-Sinn-girl gav mig bra förklaringar, men när UX:en, likt Mario i det bekanta tv-spelet bestämde sig för att bubbla sig igen, då kände jag att nej, nu räcker det. Nu gör jag slut. Så i morse tog vi farväl. Tillbaka till sitt ursprung åkte den, UX:en. :(

Lustigt, nu spelar de Ed Sheran på radion med "Perfect"... :confused:

Nåväl, åter till historien. Om jag träffar Awesome Sinn-girl så kommer hon veta vem jag är när jag presenterar mig som The Bubble Guy. Så väl känner vi varandra nu, mejlledes. :)
Det sköna i detta är, att vad tror ni hon svarar när jag lite trött konstaterar att det ser ut som det är servicedags igen? Eller, föreslår jag också, kanske är det så att det är läge att helt enkelt byta modell så vi slipper denna följetong...?
Jo, hon är glad att jag inte vänder Sinn ryggen utan är redo att ge märket fortsatt förtroende och hon har tillika största förståelse för att detta är irriterande. Så mitt förslag att byta modell faller i god jord, hon tog ut den nya idag från försäljningsavdelningen och "ska kolla den" över helgen.
M a o lär jag ha en annan modell flång ny att hämta ut från UPS nästa vecka. Vi får se vad det kommer att kosta. Modell? Får bli någon enklare paketöppning nästa vecka som avslöjar det.
Sen fick jag veta lite mer om vilka problem som UX-modellen faktiskt har. Att Sinn hade problem med kronan är uppenbart med tanke på att den gjorts om. Vidare fick jag veta att den olja som fanns i dem tidigare har ersatts med en annan eftersom den tidigare visade sig missfärga både tavla och visare efter några år. Så de har bytt olja till en annan som ska gå bättre ihop med tavla och visare. Men den är tydligen knepig att få att funka helt hundra. De arbetar med viskositeten för att få till det, men uppenbarligen är det en bit på resan kvar. Symptomen är att kylan ställer till det och sen blir den aldrig riktigt kurant igen.
Så. Nu är förhållandet som sagt över. Synd, jag gillade den skarpt fram till den bubblade sig. :mad:
En sista bild.
IMG_20180307_205151.jpg

Så, tills vidare over and out from The Bubble Guy.

:heart::sinn:
 

mega

Guld
Det har stormat lite i förhållandet mellan mig och min UX, som nog alla som hänger här noterat. Idag gjorde vi slut. För gott. Känns lite sorgligt. Men det är nog bäst att gå skilda vägar ändå. Vi var uppenbarligen inte gjorda för varandra. Awesome-Sinn-girl gav mig bra förklaringar, men när UX:en, likt Mario i det bekanta tv-spelet bestämde sig för att bubbla sig igen, då kände jag att nej, nu räcker det. Nu gör jag slut. Så i morse tog vi farväl. Tillbaka till sitt ursprung åkte den, UX:en. :(

Lustigt, nu spelar de Ed Sheran på radion med "Perfect"... :confused:

Nåväl, åter till historien. Om jag träffar Awesome Sinn-girl så kommer hon veta vem jag är när jag presenterar mig som The Bubble Guy. Så väl känner vi varandra nu, mejlledes. :)
Det sköna i detta är, att vad tror ni hon svarar när jag lite trött konstaterar att det ser ut som det är servicedags igen? Eller, föreslår jag också, kanske är det så att det är läge att helt enkelt byta modell så vi slipper denna följetong...?
Jo, hon är glad att jag inte vänder Sinn ryggen utan är redo att ge märket fortsatt förtroende och hon har tillika största förståelse för att detta är irriterande. Så mitt förslag att byta modell faller i god jord, hon tog ut den nya idag från försäljningsavdelningen och "ska kolla den" över helgen.
M a o lär jag ha en annan modell flång ny att hämta ut från UPS nästa vecka. Vi får se vad det kommer att kosta. Modell? Får bli någon enklare paketöppning nästa vecka som avslöjar det.
Sen fick jag veta lite mer om vilka problem som UX-modellen faktiskt har. Att Sinn hade problem med kronan är uppenbart med tanke på att den gjorts om. Vidare fick jag veta att den olja som fanns i dem tidigare har ersatts med en annan eftersom den tidigare visade sig missfärga både tavla och visare efter några år. Så de har bytt olja till en annan som ska gå bättre ihop med tavla och visare. Men den är tydligen knepig att få att funka helt hundra. De arbetar med viskositeten för att få till det, men uppenbarligen är det en bit på resan kvar. Symptomen är att kylan ställer till det och sen blir den aldrig riktigt kurant igen.
Så. Nu är förhållandet som sagt över. Synd, jag gillade den skarpt fram till den bubblade sig. :mad:
En sista bild.
IMG_20180307_205151.jpg

Så, tills vidare over and out from The Bubble Guy.

:heart::sinn:
Har alltid trott att det handlat om någon millimeterstor bubbla, men den där är... ja, den är stor...
Hoppas du får en riktigt nice modell som du gillar istället!
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
En fundering.
Awesome Sinn-girl undrar om länken ska vara tegimenterad eller inte på den nya klockan.
Eftersom jag är en skrivbordsdykare som så många andra av oss, rekommenderade hon icke tegimenterad då skrivbordsskivorna ofta innehåller corundum som är hårt som attan, för att minimera repor i ytan. Tydligen så hårt att det repar den tegimenterade ytan, vilken enligt Sinn är omöjlig att borsta i efterhand. Jag tror att den inte kommer att stå emot ett varv med blästern, om det skulle behövas, men jag vet inte. Därmed står jag lite i valet och kvalet.

Hur hade du gjort? Tegimenterat eller ej?
Jag lutar åt tegimenterat, mest för att det är jäkligt coolt tycker jag. Hårdrock på riktigt, liksom.
 

hisingen

Silver
2-Faktor
En fundering.
Awesome Sinn-girl undrar om länken ska vara tegimenterad eller inte på den nya klockan.
Eftersom jag är en skrivbordsdykare som så många andra av oss, rekommenderade hon icke tegimenterad då skrivbordsskivorna ofta innehåller corundum som är hårt som attan, för att minimera repor i ytan. Tydligen så hårt att det repar den tegimenterade ytan, vilken enligt Sinn är omöjlig att borsta i efterhand. Jag tror att den inte kommer att stå emot ett varv med blästern, om det skulle behövas, men jag vet inte. Därmed står jag lite i valet och kvalet.

Hur hade du gjort? Tegimenterat eller ej?
Jag lutar åt tegimenterat, mest för att det är jäkligt coolt tycker jag. Hårdrock på riktigt, liksom.
+1 på det!
Förstår jag rätt om det inte är någon visuell skillnad, orepad då;)
Är det bara armbandet eller även boetten som behandlas, kan ju bli olika slitage om så är fallet.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
+1 på det!
Förstår jag rätt om det inte är någon visuell skillnad, orepad då;)
Är det bara armbandet eller även boetten som behandlas, kan ju bli olika slitage om så är fallet.
Klockan i sig är svår att repa tror jag. Utan att avslöja allt för mycket om modellen. Nyansen är lik stålet i länken även otegimenterad. Om det skiljer sig i tegimenterat utförande är jag lite osäker på. Fast det är fräckt med T:et i spännet som indikerar härdningen.
Hel-tegi körde jag. Bara för att. Det är hårdare. Bokstavligen. :cool:
Precis. Det är som Rammstein. Stenhårt. Typ.
 

engst

Silver
Hur hade du gjort? Tegimenterat eller ej?
Jag lutar åt tegimenterat, mest för att det är jäkligt coolt tycker jag. Hårdrock på riktigt, liksom.

Jag tycker du sammanfattar det väldigt väl. Och en repa som lyckad sätta sig på en tegimenterad yta har nästan gjort sig förtjänt av att stanna :)

Tack förresten för fördjupad info om Din UX. Jag var helt inställd på att köpa ett ex före sommaren, men har nu lagt modellen i min ”kanske-hög”. Trodde att barnsjukdomarna hade passerats vid det här laget.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Jag tycker du sammanfattar det väldigt väl. Och en repa som lyckad sätta sig på en tegimenterad yta har nästan gjort sig förtjänt av att stanna :)

Tack förresten för fördjupad info om Din UX. Jag var helt inställd på att köpa ett ex före sommaren, men har nu lagt modellen i min ”kanske-hög”. Trodde att barnsjukdomarna hade passerats vid det här laget.
Varsågod! Jo, vill inte bre på med problem eller baktala på nåt sätt, men faktum är att nåt tycks behöva ytterligare lite förfining. Synd, för den är förjäkla cool.
Meddelade för övrigt Awesome Sinn-girl att Tegiment is the way to go. :cigar:
 
Topp