• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Bergaren

Panerai
2-Faktor
4453D52A-6656-4344-A502-79CC23E7A885.jpeg
Ett tag sedan jag bar denna nu :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är egentligen inte alls förtjust i Sinn´s jubileumsklockor. Det är inte utseendemässigt utan att man gör en stor sak av udda år. Som i fallet med den här 203:n. 45år....wtf! Vad sjutton är det att fira och göra en specialmodell av....personligen tycker jag bara att det blir konstigt.

Men...den här vill jag ändå lyfta fram då jag tycker att den är kalasbra och dessutom är det någonting med den som påminner om Breitlings nya formspråk efter Kerns intåg. @JensBP Förstår du vad jag menar? Jag har suttit och jämfört med Breitlings nyheter men det är ju egentligen ingen som är det minsta lik och ändå var nya Breitling det första jag tänkte på när jag satt och googlade och denna dök upp på C24.

Skärmavbild 2018-03-30 kl. 21.46.23.png
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
08DD6A47-29E9-4CEB-A7D0-0B3D8A3B37E3.jpeg
Jag förstår hur du menar, för min del får dom gärna göra jubileumsmodeller men att skriva ut årtalen på urtavlan är en dealbreaker för mig.

Vet du om den andra 203:an som kom ut på c24 är samma fast annan tavla @Clark Kent ?
 

demondave

Rolex
Jag är egentligen inte alls förtjust i Sinn´s jubileumsklockor. Det är inte utseendemässigt utan att man gör en stor sak av udda år. Som i fallet med den här 203:n. 45år....wtf! Vad sjutton är det att fira och göra en specialmodell av....personligen tycker jag bara att det blir konstigt.

Men...den här vill jag ändå lyfta fram då jag tycker att den är kalasbra och dessutom är det någonting med den som påminner om Breitlings nya formspråk efter Kerns intåg. @JensBP Förstår du vad jag menar? Jag har suttit och jämfört med Breitlings nyheter men det är ju egentligen ingen som är det minsta lik och ändå var nya Breitling det första jag tänkte på när jag satt och googlade och denna dök upp på C24.

Skärmavbild 2018-03-30 kl. 21.46.23.png

79A99D65-40DA-42A0-B825-65196B35F75F.jpeg


144 jubiläum måste väl ändå anses som rätt lyckad? Talar ju i egen sak, men tycker den är cool! Får inte tillnärmelsevis handledstiden den förtjänar, fick leta långt tillbaka i kamerarullen efter ett WS. (Läs, PM:a bud ;) )

https://www.ablogtowatch.com/sinn-144-st-s-jubilee-anniversary-limited-edition-watch/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
79A99D65-40DA-42A0-B825-65196B35F75F.jpeg


144 jubiläum måste väl ändå anses som rätt lyckad? Talar ju i egen sak, men tycker den är cool! Får inte tillnärmelsevis handledstiden den förtjänar, fick leta långt tillbaka i kamerarullen efter ett WS. (Läs, PM:a bud ;) )

https://www.ablogtowatch.com/sinn-144-st-s-jubilee-anniversary-limited-edition-watch/

Kalassnygg...är det Hoffas gamla? Det är ingenting med klockorna i sig som jag inte gillar...bara de lite okonventionella kriteriet för jubileum. Eller åtminstone enligt min standard. 10, 25, 50, 75 och 100. Det tycker jag är fem rimliga jubileum editions :)
 

demondave

Rolex
Kalassnygg...är det Hoffas gamla? Det är ingenting med klockorna i sig som jag inte gillar...bara de lite okonventionella kriteriet för jubileum. Eller åtminstone enligt min standard. 10, 25, 50, 75 och 100. Det tycker jag är fem rimliga jubileum editions :)

Helt riktigt!

Äh, en 63,5-årsjubileumsklocka är väl typ rimligt? ;) Kan hålla med där, lite tyngd ska det ändå vara bakom årtalen.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Helt riktigt!

Äh, en 63,5-årsjubileumsklocka är väl typ rimligt? ;) Kan hålla med där, lite tyngd ska det ändå vara bakom årtalen.

Jag har annars tänkt att börja lägga in pengar i madrassen till nästa år då jag har en stark känsla av att det kommer en form av jubileumsklocka eller snarare en hyllningsklocka till Helmut. På ett sätt skulle de vara logiskt med en 103:a med den klassiska layouten som på min B, men i och med att det redan finns en uppsjö med 103 så skulle jag kunna tänka mig att man väljer att gå på 101, och varför inte en 101A och en 101B i nytappning. Det hade i alla fall jag satsat på om jag var Herr Schmidt :)
 

Limpas

Cartier
Ni som har 556i. Tröttnar ni på den? Jag saknar min 104 redan, men älskar stilrena klockor... dimensionerna på 556 är klockrena för mig.
Både ja och nej. Jag har flera klockor som jag varvar med och känner att det behövs ibland. Dock sitter 556i på 9 dagar av 10 och har burit den i många veckor i sträck utan att det fallit mig på att jag vill ha någon annan. Det säger väl en del. Byter mellan olika band och länk också och den blir verkligen olika klockor på Nato och läder till exempel, så det gör ju sitt för omväxlingen. Dock sitter länken på den tveklöst största delen av tiden.

Den är enkel i sin design, ja. Men det är också det som är grejen med den tycker jag. Den är inte mer än vad den behöver vara. Inte en massa ploj liksom. Helt enkelt en bra, rejält byggd klocka. Den perfekta vardagsbeatern enligt mig. Smidig på armen, passar till allt, sjukt bra läsbarhet och lätt att variera med alla möjliga sorters band och länk :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Både ja och nej. Jag har flera klockor som jag varvar med och känner att det behövs ibland. Dock sitter 556i på 9 dagar av 10 och har burit den i många veckor i sträck utan att det fallit mig på att jag vill ha någon annan. Det säger väl en del. Byter mellan olika band och länk också och den blir verkligen olika klockor på Nato och läder till exempel, så det gör ju sitt för omväxlingen. Dock sitter länken på den tveklöst största delen av tiden.

Den är enkel i sin design, ja. Men det är också det som är grejen med den tycker jag. Den är inte mer än vad den behöver vara. Inte en massa ploj liksom. Helt enkelt en bra, rejält byggd klocka. Den perfekta vardagsbeatern enligt mig. Smidig på armen, passar till allt, sjukt bra läsbarhet och lätt att variera med alla möjliga sorters band och länk :)

Bra analys! :) Jag tror också att man måste räkna in andrahandsvärdet i formeln ”tröttna”. I och med att den är så pass stabil prismässigt hamnar den i kategorin klockor som man kan sälja för att prova annat, men som man samtidigt vet att man kan köpa tillbaka längre fram utan att riskera att priset har gått Rolexbanans.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Blev både förvånad och glad när jag fick syn på denna variant på 103:an. Jag är ju lite svag för månfaser på en klocka, tyvärr är ju ögon och mun på månen ett stort NEJ tack för min del men kanske kan man ändra sig.
Någon som sitter på en eller haft?

A56690C1-8BED-4149-A3C1-3D6F9D09EF8D.jpeg

Bild tagen från instagram och Vintage sinn collector
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Blev både förvånad och glad när jag fick syn på denna variant på 103:an. Jag är ju lite svag för månfaser på en klocka, tyvärr är ju ögon och mun på månen ett stort NEJ tack för min del men kanske kan man ändra sig.
Någon som sitter på en eller haft?

A56690C1-8BED-4149-A3C1-3D6F9D09EF8D.jpeg

Bild tagen från instagram och Vintage sinn collector

Tyvärr är det närmsta jag har kommit en förlorad budstrid på eBay som jag ångrar att jag vek mig i. Finns både som manuell och automat och är relativt ovanlig då den inte tillverkades så många år. Är väldigt förtjust i den sekundvisaren också med den lite bredare spetsen.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Tyvärr är det närmsta jag har kommit en förlorad budstrid på eBay som jag ångrar att jag vek mig i. Finns både som manuell och automat och är relativt ovanlig då den inte tillverkades så många år. Är väldigt förtjust i den sekundvisaren också med den lite bredare spetsen.
Aj då, kommer du ihåg vad den gick för?

Håller med om den större visaren, hade gärna sett automaten men med detta utseendet på logga och visare. Aldrig är man helt nöjdo_O
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Aj då, kommer du ihåg vad den gick för?

Håller med om den större visaren, hade gärna sett automaten men med detta utseendet på logga och visare. Aldrig är man helt nöjdo_O

Minns faktiskt inte, men tror att det blev +20´till slut i alla fall. Synd att Vintage Sinn Collector aldrig lär sälja av något, han sitter på ett gäng skapliga pjäser :)
 
Snart ett års nöjt ägande av Sinn 556i. Fortsatt slås man av krispigheten i index mot tavla. :)

Nu med alla trådar och artiklar om sommarklockor blir man lite sugen på att testa ett färgat (orange, gul, blå?) gummi till 556an för sommaren.
Någon som testat, alternativt sett bilder? Tror ni det flyger?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snart ett års nöjt ägande av Sinn 556i. Fortsatt slås man av krispigheten i index mot tavla. :)

Nu med alla trådar och artiklar om sommarklockor blir man lite sugen på att testa ett färgat (orange, gul, blå?) gummi till 556an för sommaren.
Någon som testat, alternativt sett bilder? Tror ni det flyger?

Jag tror att du får gå i bräschen för färgat gummi till 556 :) Hittar bara svarta när jag googlar åtminstone. Sinn´s egen gummi är av typen som sluter upp mot boetten, men i 556 fall tror jag att ett med rakt avslut skulle passa lika bra. Eller kanske ett gummi-Nato? Bilden är lånad och jag har ingen aning om vad är det är för hemsida, men det finns ju lite varstans att köpa.

https://www.esprit-nato.com/nl/brus...ato-watch-strap-brushed-buckle-and-loops.html

red-rubber-nato-watch-strap-brushed-buckle-and-loops.jpg


Om du går på Sinn´s egna gummin så tycker jag att du ska ta en funderare på vilket lås du ska ha. Enligt mig passar det mindre fjärilslåset bättre till 556 boett än det mer vanligare större viklåset. Bilder lånade från WUS och jag tycker att det stora låset tar över från själva boetten, (556A på bilden).

IMG_2741.jpg
IMG_2743.jpg
sinnustrapshortbuckle.jpg
 
Topp