• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Pelarn

Patek
2-Faktor
55A572CC-282B-44F9-BE0B-8E30D89F6470.jpeg
 

engst

Cartier
Tack! Asså EZM 3 va riktigt sjysst! Magnetskyddad, klarar temp mellan -45 till 80 grader och 500m vattentät!! Samt ubåtsstål!! Den klarar ju en atomattack!!! :woot:


EZM 3 är en favorit! Bara en tidsfråga innan jag skaffat en själv.
Men som sagt, är Du ute efter ubåtsstål skall Du köpa en modell från U-serien:

___
submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability.
 

Bogatir

Cartier
A7F24A3B-0721-4BE1-BC41-3B26C60E8C3C.jpeg
EZM 3 är en favorit! Bara en tidsfråga innan jag skaffat en själv.
Men som sagt, är Du ute efter ubåtsstål skall Du köpa en modell från U-serien:

___
submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability.
U2 är den bästa klocka jag haft. Tror att jag skulle klara mig med den och en vintage Omega Constellation. Helt grym – rekommenderas varmt. Länken är bättre på U2 än min förra EZM3, den känns mycket kralligare. Min erfarenhet från Sinn är att skaffa det hårdaste :)
 

break out

Omega
5130146E-4CC6-4E12-9ED4-50C37A437A6E.jpeg

Jag köpte en ny länk till min EZM3 under -16 och den skiljer sig mycket från länken på min U2 som är från -17. Är det en uppdatering för länkarna på alla modeller? U2 har också SUG-märkning och det tror jag inte EZM3 har? @LennyK
Jag vet tyvärr inte exakt när bytet skedde, och det är inte otänkbart att det gjordes vid olika tidpunkter beroende på modell. Min 556 från juli 2016 är jubileumsmodellen och inte den vanliga om det har betydelse för att den har den nya länken vet jag dock inte.
 

Bogatir

Cartier
Jag har också kämpat med Sinns ändlänkar (556 och EZM3). Höll på att bli tokig. Gav upp, åkte till Eriksons. Funderar på att skaffa specialverktyg.
Det är omöjligt att inte repa boetten, höll på att bli galen! Testade att tejpa med sårtejp som är seg och bra, men då ser man ju inget. Det trista är att jag inte kommer att byta till röda gummit igen på ett bra tag. Jag fick åka till en kompis som är industridesigner och har grymt handlag. Skulle Sinn kunna ha skruvade ändlänkar i boetten, precis som i länken?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är omöjligt att inte repa boetten, höll på att bli galen! Testade att tejpa med sårtejp som är seg och bra, men då ser man ju inget. Det trista är att jag inte kommer att byta till röda gummit igen på ett bra tag. Jag fick åka till en kompis som är industridesigner och har grymt handlag. Skulle Sinn kunna ha skruvade ändlänkar i boetten, precis som i länken?
Finns ju märken som har skruvar i bandhornen. :)
 

Bilagor

  • 393EF18D-EE61-45D1-AF95-17517CBF23AB.jpeg
    393EF18D-EE61-45D1-AF95-17517CBF23AB.jpeg
    169.4 KB · Visningar: 1
  • 87BA5389-5E12-408C-BE59-BB93C6D2F7FF.jpeg
    87BA5389-5E12-408C-BE59-BB93C6D2F7FF.jpeg
    119.6 KB · Visningar: 2

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vad är det för verktyg som du har scoutat? Jag behöver också. Funderar på att ringa till Sinn och fråga hur de tänker.
Inge värsting. En sån här från ebay.
springbartool_1.jpg

Sen bara mycket micklande och tålamod (läs galen frustration och handsvett).

Lugghål skulle inte skadat på boetter med tajta ändlänkar. Fick dock dit länken på min BB36 enkelt och det är inte glapp där heller.
 
Senast ändrad:

Bogatir

Cartier
Inge värsting. En sån här från ebay.
springbartool_1.jpg

Sen bara mycket micklande och tålamod (läs galen frustration och handsvett).

Lugghål skulle inte skadat på boetter med tajta ändlänkar. Fick dock dit länken på min BB36 enkelt och det är inte glapp där heller.
Det är så svårt att hålla upp länken i exakt vinkel och samtidigt ha koll så att inte sprinten far ut på andra sidan. Det går ju inte att mothålla utan tre händer :(
 
Topp