• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Farsan approvar UX som flygarur!
8DA97133-B847-46F0-8E4F-54501A22D29F.jpeg

Hej alla Sinnfantaster!
Har aldrig ägt en Sinn även om det varit ruggigt nära flera gånger.
Då har det alltid varit 103st som lockat.

På senare tid har jag även fått upp ögonen för den minimalistiska 556i och då särskilt med den coola svarta MOP-tavlan.
Den vita hittar jag bara produktbilder på tyvärr men jag tror att den mörka är mer i min smak.

Ni som är ägare till den svarta, är ni nöjda?
Finns det någon som kan slänga upp lite bilder på den i olika ljus och vinklar?

Och är det så att någon har en som de sälja vandra vidare så är det bara att PM:a :)

Vänliga hälsningar

Hej alla Sinnfantaster!
Har aldrig ägt en Sinn även om det varit ruggigt nära flera gånger.
Då har det alltid varit 103st som lockat.

På senare tid har jag även fått upp ögonen för den minimalistiska 556i och då särskilt med den coola svarta MOP-tavlan.
Den vita hittar jag bara produktbilder på tyvärr men jag tror att den mörka är mer i min smak.

Ni som är ägare till den svarta, är ni nöjda?
Finns det någon som kan slänga upp lite bilder på den i olika ljus och vinklar?

Och är det så att någon har en som de sälja vandra vidare så är det bara att PM:a :)

Vänliga hälsningar
Ja den är snygg men en annan klocka än ursprunget.
Bild snodd av @Maro
5AE9D229-2211-4EE4-BF51-D670828F5C9F.jpeg

För egen del skulle jag köra på originalet.
Fränare visare, index och mer ”Bauhaus”. Men det är ju såklart högst subjektiva åsikter. Mopen är ju sjukt bra den också :)
FD46A76D-5E5D-4C87-9B16-0C1D0E2271B5.jpeg

Ja den är snygg men en annan klocka än ursprunget.
Bild snodd av @Maro
5AE9D229-2211-4EE4-BF51-D670828F5C9F.jpeg

För egen del skulle jag köra på originalet.
Fränare visare, index och mer ”Bauhaus”. Men det är ju såklart högst subjektiva åsikter. Mopen är ju sjukt bra den också :)
FD46A76D-5E5D-4C87-9B16-0C1D0E2271B5.jpeg

Jag håller med om att den skiljer sig från ursprunget som har en enklare tavla och och ej applicerade index.
Från att vara väldigt mycket tool watch till något ganska elegant.

Båda versionerna är snygga men just pärlemortavlan var väldigt snygg och unik tycker jag.

Jag har även sett grå och blå sunbursttavlor som är riktigt snygga de med.
Det finns verkligen många versioner att välja på vilket är kul.

Instämmer!
Svart-Vitt blir så härligt stilrent med :cool:

Den klassiska med vita index och visare är verkligen stilren.
Jag lyckas inte hitta 556i utan datumvisning och svarta tavlan.
Är det så att den inte finns och man är tvungen att välja några av de "färgglada" tavlorna om man vill ha en 556i utan datum?

Är det så att den inte finns och man är tvungen att välja några av de "färgglada" tavlorna om man vill ha en 556i utan datum?
Om du verkligen inte vill ha datum så finns ju 556i anniversary edition vilket inte är allt för "färgglad"
b1f0557569530eea4a2e12c628e52b27.jpg

Om du verkligen inte vill ha datum så finns ju 556i anniversary edition vilket inte är allt för "färgglad"
b1f0557569530eea4a2e12c628e52b27.jpg

Ja tack!
Den där är inte heller dum.
Återstår bara att få tag på ett exemplar på begagnatmarknaden då jag förmodar att det är enda sättet att få tag på en?

Någon här på KS som har en 556i med någon av tavlorna med applicerade index och utan datumfönster att sälja är det bara att pm:a :)

Bra smak! Jag har precis plöjt sisådär 30-40 sidor i Sinntråden, samt ”jag frös min Sinn”-tråden och därefter börjat känna ett visst sug för att ansluta mig till Sinnklubben. Precis som för dig så är det 556 utan datum med svart tavla och vita visare som jag är sugen på. Men förstår jag det hela rätt så är det en utgången modell jag fastnat för.
Nåja! Jag kan inte bestämma mig för vilket mitt nästa klockköp ska bli just ju ändå, så du har första tjing om det dyker upp någon iallafall! Men förr eller senare så ska jag ha en!

Välkommen i gemenskapen (på lite sikt). Du har snöat in på rätt saker.
Dum fråga kanske men jag antar att du även plöjt sinns hemsida och kollat modeller som är i tillverkning och som kan fungera som substitut för en svårfångad modell? Har du testat att efterfråga modellen genom en köpesannons här på KS? Kan ge resultat trots allt. Annars får du kolla chrono24, Ebay mfl.
Lycka till!
Bra smak! Jag har precis plöjt sisådär 30-40 sidor i Sinntråden, samt ”jag frös min Sinn”-tråden och därefter börjat känna ett visst sug för att ansluta mig till Sinnklubben. Precis som för dig så är det 556 utan datum med svart tavla och vita visare som jag är sugen på. Men förstår jag det hela rätt så är det en utgången modell jag fastnat för.
Nåja! Jag kan inte bestämma mig för vilket mitt nästa klockköp ska bli just ju ändå, så du har första tjing om det dyker upp någon iallafall! Men förr eller senare så ska jag ha en!

Senast ändrad:
Tack så mycket!
Ja, jag har kollat igenom hemsidan och jag tror faktiskt att en begagnad av rätt modell lockar mer är ett snarlikt substitut.
Jag har inte försökt efterfråga modellen här för tillfället, men jag såg att F1zbo gjorde det. Jag såg även att den verkar finnas på C24 i önskad modell! Men nu kvarstår mest för min egen del att bestämma i vilken följd jag ska köpa kommande klockor! Sen får väl jakten börja!

Tack detsamma :)
Ja, jag har varit nära att bli med Sinn vid flera tillfällen och känner att nu är det dags.

Har 556i utan datum tillverkats med den blanksvarta tavlan med vita index? Jag får inte kläm på det förutom att det inte tillverkas idag.
Själv lutar det åt den med svart pärlemortavla och jag gissar att det blir nyköp då de inte verkar så vanliga. Jag är dessutom rätt så otålig :)

Har gått på @laketwig 's idé om att köra en klocka en hel vecka. Faktiskt måste jag säga att det är en riktigt bra idé. Man får bra känsla för klockan i sig och dessutom ökar hungern inför nästa klocka på tur.
20180824_191044.jpg

Kan väl konstatera att de ur som kommit på mellis får en chans nu när även favoriterna får vänta på sin tur.
Förvisso är detta endast vecka nr 2 i sammanhanget, men än så länge känns det finfint.
Blir lite spridning i märkena. U2:an fick tjänstgöra förra veckan, och får nog även göra det kommande vecka då sydamerikansk tid behövs parallellt med den svenska. Om inte.... kanske Aerospacen ska få dra sitt strå till stacken.
Ja, vi får väl se.

Tack detsamma :)
Ja, jag har varit nära att bli med Sinn vid flera tillfällen och känner att nu är det dags.

Har 556i utan datum tillverkats med den blanksvarta tavlan med vita index? Jag får inte kläm på det förutom att det inte tillverkas idag.
Själv lutar det åt den med svart pärlemortavla och jag gissar att det blir nyköp då de inte verkar så vanliga. Jag är dessutom rätt så otålig :)
Nej inte vad jag vet...

Har gått på @laketwig 's idé om att köra en klocka en hel vecka. Faktiskt måste jag säga att det är en riktigt bra idé. Man får bra känsla för klockan i sig och dessutom ökar hungern inför nästa klocka på tur.
20180824_191044.jpg

Kan väl konstatera att de ur som kommit på mellis får en chans nu när även favoriterna får vänta på sin tur.
Förvisso är detta endast vecka nr 2 i sammanhanget, men än så länge känns det finfint.
Blir lite spridning i märkena. U2:an fick tjänstgöra förra veckan, och får nog även göra det kommande vecka då sydamerikansk tid behövs parallellt med den svenska. Om inte.... kanske Aerospacen ska få dra sitt strå till stacken.
Ja, vi får väl se.
Jag gör nästan likadant, fast med 2-3 klockor i veckan, en kvartsare och en-två automatiska :p

För en som inte kan sina Sinn, vad heter klockan längst ner? Mycket fin :)

Inte ens Sinn själva är helt hundra på referensen, men jag kallar den 140 S GMT :) Här är svaret jag fick av Sinn:

"This model has two names because it is a long time ago that it was built and one says it this way and the other that way. It was built until 1979. It is called 141 S or 140 S GMT.”

De andra två referenserna är 103B, (till vänster), och 101B, (till höger).

Tillbaka
Topp