Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Några av den sköna 103 ST
Riktigt fina bilder!
I så fall är jag inte intresserad. Men jag kommer knappast köpa en EZM1 heller, jag är nöjd med min EZM3.När de gjorde Ezm1.1 ökade de storleken till 43mm.
https://www.hodinkee.com/articles/sinn-ezm-11-mission-timer-introducing
Bättre matchning får man leta efter!Blev tvungen att byta till Ezm3 då det kom ett paket från @Rawa Jag tycker att det blev en riktigt lyckad färgmatchning mellan band och tryck på tavlan.
Fick hem mitt också. Matchy-matchy?.
Tycker din kombo mot den glansiga texten blev bättre.
Vad gäller egentligen för dom nivåer av stötskydd o antimagnetism som dom enklaste Sinn modellerna (Typ 556 odyl) lever upp till. Det står ju på baksidan av klockan men samtidigt har jag förstått det som att dessa nivåer nås egentligen av alla klockor Frågan är alltså finns det något "extra" även på denna nivå eller är det bara se högre specade modellerna som egentligen har anledning att framhålla detta?
Såja! Med den kombon kanske de äntligen blir av med sina 500 ex
Klickar in på den till och från men damn, de mycket pengar för en ”kul sak”....
Såja! Med den kombon kanske de äntligen blir av med sina 500 ex
Klickar in på den till och från men damn, de mycket pengar för en ”kul sak”....
Jag gillar ju inte de här specialarna men denna är rätt cool!Googlade fram några fler bilder på den limiterade helsvarta. Tycker att den är riktigt cool, men de borde självklart ha gjort datumet i en mörkare ton också. Allra helst lume-applicerade siffror
Jag gillar ju inte de här specialarna men denna är rätt cool!
Annars finns ju den här om man vill vara lite hemlig efter att solen har gått ner
Absolut! Det är jag med på och menade heller inte att det skulle vara något fel i det. Dock har jag förstått det som att det i detta fall inte innebär att några andra konstruktionsmässiga hänsyn tagit än tex Incabloc som ju mer har med grad på verket satt göra. Eller så innebär även denna nivå att klockan faktiskt är lite mer robust än motsvarande "" insert godtyckligt märke""På 556 är ju både skyddet för magnetism och stöttåligheten DIN-standarder och inget eget påhitt så det är en självklarhet att Sinn skriver ut det. Det skulle snarare vara märkligt om man inte gjorde det. Lite som att man inte skulle skriva ut att en klocka har 3ATM´s vattentålighet bara för att det jämförelsevis ligger i den lägre skalan. Det är ju faktiskt ren konsumentupplysning som i fallet med stöttåligheten. Du har svart på vitt vad din klocka förväntas att klara av utan att urverket ska påverkas.
"Watches which are shock resistance must meet the requirements set out in DIN ISO 1413. The testing equipment must deliver a hammer blow at a speed of 4.43 m/s. The resulting change in the watch rate should not exceed +/- 60 seconds per day. The speed of 4.43 m/s is derived from the previous requirement that a fall from a height of 1 m onto a wooden floor should not result in any defect in the movement.”
EDIT:
Även gällande magnetismen så anger man exakt vad klockan kan förväntas att klara av. Det är ju inga anmärkningsvärt höga siffror, men återigen...men vet vad man har att förhåll sig till och om det är så att man befinner sig i miljöer det där krävs extra skydd finns andra modeller.
"DIN guideline 8309 stipulates that mechanical watches are antimagnetic if their rate change does not exceed +/- 30 seconds per day after exposure to a magnetic field of 4,800 A/m (corresponds to 6 mT) (movement diameter larger than 20 mm). The watch should also not stop when exposed to a magnetic field of this strength."
Absolut! Det är jag med på och menade heller inte att det skulle vara något fel i det. Dock har jag förstått det som att det i detta fall inte innebär att några andra konstruktionsmässiga hänsyn tagit än tex Incabloc som ju mer har med grad på verket satt göra. Eller så innebär även denna nivå att klockan faktiskt är lite mer robust än motsvarande "" insert godtyckligt märke""
Ja jag är nog lite otydlig med frågan men jag tror att ditt svar ändå ger mig svaret. Som jag tolkar det så har Sinn i detta fallet ingen högre "robusthet" än någon annan klocka med top grade 2824. Jag trodde egentligen inte det heller men blev ändå lite nyfiken på deras tydliga koppling till att möta Din normer. Vilket sannolikt många andra gör också men inte säger detsamma specifikt. Inga fel i det...typiskt tysk ordning o reda! Jag börjar för övrigt vända helt avseende mina första något ljumma känslor för klockan. Den vinner över mig i snabb takt, återkommer med reviderade intryck . Tack för bra svar!!Jag är nog inte helt med på hur du menar I och med att det är så pass noggrant specat så är det ju relativt enkelt att jämföra med andra klockor i samma prisklass givet att även de andra märkena skriver ut vilka DIN/ISO-standarder som gäller.
Den variant av ETA 2824-2 som Sinn använder sig av i 556 är Top Grade, men att de skulle ha gjort ytterligare modifieringar eller finisheringar utöver graverad rotor är inget som jag har hört talas om. Top Grade och Chronometer-versionerna av 2824-2 använder sig i och för sig av Incabloc medan Standard och Elabore har Etachoc om det var en fråga?
Ja jag är nog lite otydlig med frågan men jag tror att ditt svar ändå ger mig svaret. Som jag tolkar det så har Sinn i detta fallet ingen högre "robusthet" än någon annan klocka med top grade 2824. Jag trodde egentligen inte det heller men blev ändå lite nyfiken på deras tydliga koppling till att möta Din normer. Vilket sannolikt många andra gör också men inte säger detsamma specifikt. Inga fel i det...typiskt tysk ordning o reda! Jag börjar för övrigt vända helt avseende mina första något ljumma känslor för klockan. Den vinner över mig i snabb takt, återkommer med reviderade intryck . Tack för bra svar!!
Ja alltså, jag gillar min EZM3F helt sjukt mycket, men låset på länken känns verkligen inte ok för en klocka som ändå kostar nära 20000kr.Ser fram mot en uppföljning med många bilder Jag tror att en majoritet av Sinn-ägare ser fram mot att det ska komma ett nytt lås. En variant på viklåset som är till gummit skulle vara mumma. Det har en milsvid bättre konstruktion samt i mina ögon estetisk fördel.
Ja alltså, jag gillar min EZM3F helt sjukt mycket, men låset på länken känns verkligen inte ok för en klocka som ändå kostar nära 20000kr.
Video jag tog tidigare som visar problemet:
Efter lite bändande med en tång så är det bättre, men känns fortfarande inte som någon höjdare direkt