• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ser fram mot en uppföljning med många bilder :) Jag tror att en majoritet av Sinn-ägare ser fram mot att det ska komma ett nytt lås. En variant på viklåset som är till gummit skulle vara mumma. Det har en milsvid bättre konstruktion samt i mina ögon estetisk fördel.
Jo det finns elegantare lösningar, det är lite väl "fältmässigt" i känslan ... (Å andra sidan känns det som en ganska robust konstruktion som sannolikt blir skönare ju mer den slits in.)

Sorry för dubbelpost idag men det är verkligen magiska visare på 140:n :)

IMG_20181003_164632.jpg

Nä, borde ha gjort det men har varit för lat :(
Helt klart möjligt att det är ett måndagsex eller liknande.
Jag tror inte att det är det.
Har en U2:a. Likadant spänne och länk. Förvisso är min tegimenterad men det gör det samma i denna sak.
Mitt spänne lyfter jag inte heller med tumnageln rakt upp. Nu har jag kortklippta naglar med endast någon mm "vitt", men hade de varit längre hade det känts som att den skulle vilja släppa från nagelbädden. Säkerhetsbygeln sitter hårt fast.
Men vad är meningen med den? Låsa fast spännet ordentligt. Tänk att detta är Einsatzzeitmesser vi talar om. Det ska funka. Alltid. Oavsett insats.
Så vad gör jag då för att hantera denna egenskap? Sticker in tumnageln litegrann under bygeln och sen vrider tummen lite. Vips, så öppnar sig bygeln utan att nageln vill lossna.
Kass? Beror på hur man ser det. Fancy? Not really. Men det är ju inte heller en Breitling.
Skulle jag vilja ha "gummilåset" istället? Har det med men det är rätt biffigt. Det bygger en del på höjden.
Jag förstår egentligen inte varför spännet dissas så hårt. Det finns helt klart smäckrare och kan hända bättre men jag törs lova att det funkar över tid. Inga tryckknappar som kan haverera. Ingen sand som ställer till det i låset. Inget tjafs helt enkelt. Passar för det klockan är tänkt för i min värld.

Jag tror inte att det är det.
Har en U2:a. Likadant spänne och länk. Förvisso är min tegimenterad men det gör det samma i denna sak.
Mitt spänne lyfter jag inte heller med tumnageln rakt upp. Nu har jag kortklippta naglar med endast någon mm "vitt", men hade de varit längre hade det känts som att den skulle vilja släppa från nagelbädden. Säkerhetsbygeln sitter hårt fast.
Men vad är meningen med den? Låsa fast spännet ordentligt. Tänk att detta är Einsatzzeitmesser vi talar om. Det ska funka. Alltid. Oavsett insats.
Så vad gör jag då för att hantera denna egenskap? Sticker in tumnageln litegrann under bygeln och sen vrider tummen lite. Vips, så öppnar sig bygeln utan att nageln vill lossna.
Kass? Beror på hur man ser det. Fancy? Not really. Men det är ju inte heller en Breitling.
Skulle jag vilja ha "gummilåset" istället? Har det med men det är rätt biffigt. Det bygger en del på höjden.
Jag förstår egentligen inte varför spännet dissas så hårt. Det finns helt klart smäckrare och bättre men jag törs lova att det funkar över tid. Inga tryckknappar som kan haverera. Ingen sand som ställer till det i låset. Inget tjafs helt enkelt. Passar för det klockan är tänkt för i min värld.

You had me at Einsatzzeitmesser :D:D

Dags att testa en Sinn, första intrycket är riktigt bra. Sitter bra på handleden, mycket bekvämare än en speedy pro trots att den är 2mm större, och vacker är den dessutom.
IMG_20181003_170841_624.jpg

Tidigare ägaren hade fått en repa och tyckte att det var bra att köra lite polywatch. Han var inte medveten om att det var safirglas, troligen så är antireflex behandligen borttagen i området som kan ses på bilden nedan. Nu till min fråga, vad bör man göra ? Byta ut glaset eller göra en antireflex behandling, isåfall var ?
20181003_170909.jpg

Dags att testa en Sinn, första intrycket är riktigt bra. Sitter bra på handleden, mycket bekvämare än en speedy pro trots att den är 2mm större, och vacker är den dessutom.

Tidigare ägaren hade fått en repa och tyckte att det var bra att köra lite polywatch. Han var inte medveten om att det var safirglas, troligen så är antireflex behandligen borttagen i området som kan ses på bilden nedan. Nu till min fråga, vad bör man göra ? Byta ut glaset eller göra en antireflex behandling, isåfall var ?
20181003_170909.jpg

Grattis och välkommen :) Ett alternativ är att göra som @Yoko och ta bort resterande ytbehandling. Du har ju AR även på insidan av glaset så jag tror inte att läsbarheten kommer att påverkas nämnvärt, och en fördel blir väl att glaset blir mindre känsligt för fingeravtryck.

EDIT: OT, jag saknar @Yoko i tråden :)

Passar på att presentera nyförvärvet :)
656 från 2009.
565.jpg

Har lite "battle scars" och jag har just spenderat en kvart eller så med att polera bort det yttre AR-lagret (som var vansinnigt repigt) och nu är glaset som nytt :)
Jag är nöjd!

Jag använde Autosol i det här fallet. På denna gick det väldigt enkelt att ta bort genom manuell polering (microfiberduk på pekfinger) men jag har förstått att det hänt en hel del med hårdheten på AR-coatingen och att det är svårare att polera bort den på senare årgångar. Har du repor i coatingen eller är du sugen på att ta bort den i alla fall?

Grattis och välkommen :) Ett alternativ är att göra som @Yoko och ta bort resterande ytbehandling. Du har ju AR även på insidan av glaset så jag tror inte att läsbarheten kommer att påverkas nämnvärt, och en fördel blir väl att glaset blir mindre känsligt för fingeravtryck.

EDIT: OT, jag saknar @Yoko i tråden :)
Jag körde Displex på min ar-repade Breitling. Funkade fint det med.

20181003_170909.jpg
Vill du ha den i originalskick så lär du byta glaset. En efterhands AR-behandling är det många som efterfrågat men såvitt jag vet är det ingen som rott den idén iland. Det är dels svårt att hitta nån som gör det, dels kostar det huggorm i förhållande till vad man får.

Jag skulle säga ta bort AR om du stör dig på detta och, om du ändå ev har kvar klockan när det vankas service, byt då ut glaset.

Efter att ha köpt autosol igår för att få bort AR behandligen insåg jag att jag inte var tillräckligt tålmodig att hålla på i en kvart för att få bort det. Får skylla på att klockan är från 2017 och har ett jobbigare AR att ta bort ;) Dock ger jag inte upp, fortsättning följer.

Hej,
Ska med en bekant till Erikssons Urhandel då han snöat in på Sinn och ska nu köpa sin första riktiga klocka.
Modellen han siktat in sig på är en Sinn 103 på skinn. Kan någon hjälpa med en ungefärlig uppskattning om prutmånen på ovan modell.
Ska såklart fråga på Erikssons i helgen men skönt att ha ett hum om vad som är möjligt.
Tack på förhand!

Hej,
Ska med en bekant till Erikssons Urhandel då han snöat in på Sinn och ska nu köpa sin första riktiga klocka.
Modellen han siktat in sig på är en Sinn 103 på skinn. Kan någon hjälpa med en ungefärlig uppskattning om prutmånen på ovan modell.
Ska såklart fråga på Erikssons i helgen men skönt att ha ett hum om vad som är möjligt.
Tack på förhand!
Jag tror att det är svårt att få någon rabatt men det är väl bara att fråga om det går att göra något. Jag har förstått det som att det inte finns så stora marginaler att göra något på Sinns modeller. Ska han inte köpa den på länk och sedan köpa ett skinnband också? Det är väldigt dyrt att komplettera med en länk senare.

Hej,
Tack på förhand!
Misstänker att det kanske inte blir nåt alls. Men istället kanske det kan bli saker på sidan om, merchandiseprodukter typ keps, kaffemugg eller nåt annat. Under förutsättning att man är glad och trevlig förstås.

Jag tror det är väldigt svårt då Sinns affärsmodell till stora delar bygger på att sälja direkt. Det leder såklart till små marginaler för dom (den) handlare som säljer märket. Dock är det väl samtidigt skälet till väldigt vettig prisnivå jämfört likvärdiga märken. Det går ju tex att köpa en stållänk för någonstans i trakten av 3000 spänn. Det kostar gånger tre till Tudor/OMEGA. Eriksons är ju dessutom väldigt bra och trevliga. Annars är jag typen som prutar jämt men här tror jag faktiskt det bara är dumt.

Efter att ha köpt autosol igår för att få bort AR behandligen insåg jag att jag inte var tillräckligt tålmodig att hålla på i en kvart för att få bort det. Får skylla på att klockan är från 2017 och har ett jobbigare AR att ta bort ;) Dock ger jag inte upp, fortsättning följer.
En kvart räckte verkligen inte för mig. Satt nog en timme, men tejpade om och sköljde rent för att se hur det såg ut emellanåt. Men skam den som ger sig ;)

Jag tror att det är svårt att få någon rabatt men det är väl bara att fråga om det går att göra något. Jag har förstått det som att det inte finns så stora marginaler att göra något på Sinns modeller. Ska han inte köpa den på länk och sedan köpa ett skinnband också? Det är väldigt dyrt att komplettera med en länk senare.
Misstänker att det kanske inte blir nåt alls. Men istället kanske det kan bli saker på sidan om, merchandiseprodukter typ keps, kaffemugg eller nåt annat. Under förutsättning att man är glad och trevlig förstås.
Jag tror det är väldigt svårt då Sinns affärsmodell till stora delar bygger på att sälja direkt. Det leder såklart till små marginaler för dom (den) handlare som säljer märket. Dock är det väl samtidigt skälet till väldigt vettig prisnivå jämfört likvärdiga märken. Det går ju tex att köpa en stållänk för någonstans i trakten av 3000 spänn. Det kostar gånger tre till Tudor/OMEGA. Eriksons är ju dessutom väldigt bra och trevliga. Annars är jag typen som prutar jämt men här tror jag faktiskt det bara är dumt.

Precis den här typen av svar jag sökte!
Tack för hjälpen :)

Det är vad jag tidigare rekommenderat.
Får se vad vi landar i väl på plats!
Tack :)

Det är vad jag tidigare rekommenderat.
Får se vad vi landar i väl på plats!
Tack :)

Har precis varit hos Erikson och i princip alla varianter av 103 finns hemma, och även båda länkvarianterna.

Däremot så tycker jag inte att det nödvändigtvis behövs länk på 103, så om din kompis verkligen inte är en länkkille skulle jag inte lägga alltför stor möda på ett övertalningsprojekt :)

Häpp!
7E6A5F42-493A-4BB3-9F44-645706B80541.jpeg

Så det kan gå när man bara ska iväg på lunchen och plocka upp ett spänne. Spottade denna skönhet på nolltid. Mycket trevligt att råkas @Clark Kent !

Ja det var både oväntat och väldigt trevligt. Det är roligt att vi kan känna igen varandra från forumet enbart genom att man får syn på en klocka :) 903 tillsammans med Sjöö Sandström Royal Capital, en riktigt bra klocka.

IMG_20181004_141217.jpg

Blivit väldigt sugen på en Sinn! Troligtvis en 103.a, Ni som provat 103 med akryl samt safir, vad fick er att välja mellan dessa? Lutar åt det förstnämnda :cool:

Blivit väldigt sugen på en Sinn! Troligtvis en 103.a, Ni som provat 103 med akryl samt safir, vad fick er att välja mellan dessa? Lutar åt det förstnämnda :cool:

För en klocka med identisk tavla tycker jag att akryl och safir skiljer sig betänkligt från varandra. Jag tror att det oftast kommer till om man vill ha en kronograf som blinkar åt vintagehållet, akryl, eller en med mer modernt och robust uttryck, safir. På båda varianterna har du alternativen med öppen/stängd baksida.

Men det är inget enkelt val. Att se hur siffrorna böjer sig i olika vinklar bakom ett akrylglas är supermysigt. Samtidigt gillar jag looken med skruvade pushers :)
Värt att notera om du inte har sett det är att det skiljer sig även med hur bezelringarna är numrerade.

Sinn måste förresten vara den av alla tillverkare som tar fram klockor för de smalaste användningsområdena :) Jag kände inte till den här modellen, det var Catrine på Erikson Urhandel som berättade om den idag. EDIT: Gammal ref som inte säljs längre.

Sinn 303 M specialtillverkad så att man med sin modelljärnväg ska kunna räkna ut hur snabbt man ska köra sina tåg så att det ska vara realistiskt mot den verkliga hastigheten. Hm, det är nog bäst att jag låter Sinn själva förklara :)

"Model railway enthusiasts who put together prototypical trains and design and build contemporary scenes with meticulous attention to detail also want to run their trains at speeds appropriate to the originals. Accordingly, the chronograph's tachymeter is calibrated to a model railway scale. Thus the speed of a fast model ICE can be measured just as accurately as that of a historic steam locomotive.”

72923-f1dcdd295248e9ebd259c1a6b831d9f3.jpg

303-M-kmh_V.jpg

303-M-kmh_H.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp