• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Sinn måste förresten vara den av alla tillverkare som tar fram klockor för de smalaste användningsområdena :) Jag kände inte till den här modellen, det var Catrine på Erikson Urhandel som berättade om den idag. EDIT: Gammal ref som inte säljs längre.

Sinn 303 M specialtillverkad så att man med sin modelljärnväg ska kunna räkna ut hur snabbt man ska köra sina tåg så att det ska vara realistiskt mot den verkliga hastigheten. Hm, det är nog bäst att jag låter Sinn själva förklara :)

"Model railway enthusiasts who put together prototypical trains and design and build contemporary scenes with meticulous attention to detail also want to run their trains at speeds appropriate to the originals. Accordingly, the chronograph's tachymeter is calibrated to a model railway scale. Thus the speed of a fast model ICE can be measured just as accurately as that of a historic steam locomotive.”

72923-f1dcdd295248e9ebd259c1a6b831d9f3.jpg

303-M-kmh_V.jpg

303-M-kmh_H.jpg
Hahah! Galet nördigt. Grymt kul ju! :)

Tack för svar! Gillar hur akrylen leker med ljuset och siffrorna i tavlan, och jag gillar helt klart bezel ringen mer på akryl varianten.

Har dock aldrig haft akryl eller plast glas på en klocka som är gjord för lite mera tuffare tag, om det är något negativt förutom det uppenbara att repor kmr lättare. Gillar att använda mina klockor :D

Tack för svar! Gillar hur akrylen leker med ljuset och siffrorna i tavlan, och jag gillar helt klart bezel ringen mer på akryl varianten.

Har dock aldrig haft akryl eller plast glas på en klocka som är gjord för lite mera tuffare tag, om det är något negativt förutom det uppenbara att repor kmr lättare. Gillar att använda mina klockor :D

Jag tror inte att du behöver begränsa dig om du skulle välja akrylglaset. Men det är en sådan typ av fråga som bör ställas direkt till AD/tillverkare som har ansvaret för garantier istället för att du ska få ett gäng gissningar på forumet av såna som mig som inte behöver ta ansvar om något blir tokigt :)

Sinn måste förresten vara den av alla tillverkare som tar fram klockor för de smalaste användningsområdena :) Jag kände inte till den här modellen, det var Catrine på Erikson Urhandel som berättade om den idag. EDIT: Gammal ref som inte säljs längre.

Sinn 303 M specialtillverkad så att man med sin modelljärnväg ska kunna räkna ut hur snabbt man ska köra sina tåg så att det ska vara realistiskt mot den verkliga hastigheten. Hm, det är nog bäst att jag låter Sinn själva förklara :)

"Model railway enthusiasts who put together prototypical trains and design and build contemporary scenes with meticulous attention to detail also want to run their trains at speeds appropriate to the originals. Accordingly, the chronograph's tachymeter is calibrated to a model railway scale. Thus the speed of a fast model ICE can be measured just as accurately as that of a historic steam locomotive.”

72923-f1dcdd295248e9ebd259c1a6b831d9f3.jpg

303-M-kmh_V.jpg

303-M-kmh_H.jpg
Sjukt oväntat specialare där, ännu sjukare att de gick åt. Einsatzzeitmesser Spielzeug typ.. :hilarious:

Ser ut som man får med en måttband med markörer i lådan.

Senast ändrad:
Har precis varit hos Erikson och i princip alla varianter av 103 finns hemma, och även båda länkvarianterna.

Däremot så tycker jag inte att det nödvändigtvis behövs länk på 103, så om din kompis verkligen inte är en länkkille skulle jag inte lägga alltför stor möda på ett övertalningsprojekt :)
Bra att veta! Då kan han prova flera varianter.
Vi får se vad de landar på helt enkelt :)

Återkommer när den har inhandlats!

Jag tror inte att du behöver begränsa dig om du skulle välja akrylglaset. Men det är en sådan typ av fråga som bör ställas direkt till AD/tillverkare som har ansvaret för garantier istället för att du ska få ett gäng gissningar på forumet av såna som mig som inte behöver ta ansvar om något blir tokigt :)
:hilarious: Haha! Då är ju frågan, Fine eller H länken?:cool:

Där är även någon slags chapter ring eller liknande på safir som skiljer dem åt. Utseendet blir, i mitt tycke, lite mindre intensivt svart. Lite mer avrundat på något sätt.
För en klocka med identisk tavla tycker jag att akryl och safir skiljer sig betänkligt från varandra. Jag tror att det oftast kommer till om man vill ha en kronograf som blinkar åt vintagehållet, akryl, eller en med mer modernt och robust uttryck, safir. På båda varianterna har du alternativen med öppen/stängd baksida.

Men det är inget enkelt val. Att se hur siffrorna böjer sig i olika vinklar bakom ett akrylglas är supermysigt. Samtidigt gillar jag looken med skruvade pushers :)
Värt att notera om du inte har sett det är att det skiljer sig även med hur bezelringarna är numrerade.

Jag skulle säga H-länk till akryl och hugget som stucket mellan H- och Fine på safir.
Jag som har H på 103:an och fine på 104:an säger H.
Köpte 104:an delvis för att jag ville åt just finelänken. Men den är tunn. För tunn tycker jag. Är inte säker, men jag tror att den är ihålig i länkarna. Åtminstone ser det så ut. Tanken var att växla länken med andra ändlänkar så att den skulle passa även 103:an. Men efter att jag kört 104:an med finelänken har jag släppt den tanken. 103:an avnjuts bäst på H-länk.
103:an är rätt tung och finelänken lätt. Man lär uppleva kombinationen som topptung tror jag.

Köpte 104:an delvis för att jag ville åt just finelänken. Men den är tunn. För tunn tycker jag. Är inte säker, men jag tror att den är ihålig i länkarna. Åtminstone ser det så ut. Tanken var att växla länken med andra ändlänkar så att den skulle passa även 103:an. Men efter att jag kört 104:an med finelänken har jag släppt den tanken. 103:an avnjuts bäst på H-länk.
103:an är rätt tung och finelänken lätt. Man lär uppleva kombinationen som topptung tror jag.

Kloka och rimliga antaganden. Gick tillbaka till min jämförelse mellan min Ezm3 med H-länk och @Nissenutz gamla 104 med Fine-link, och det är tydligt när man tittar på bilderna att H-länken är tjockare. @Michael.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-304#post-2216722

Det tror jag också! Visserligen skall man veta att låset på H upplevd väldigt "träigt" o billigt först men egentligen är det inte dålig. Men klarar man låset så är det en väldigt skön länk och betydligt kraftigare än fine länken. Eftersom 103 är en fat cat så tror jag H gör sig bättre än fine. På en 104a skulle jag kanske valt Fine.

Det värmer @Clark Kent:heart:

Jag är här och lurkar lite då och då men har väl tagit lite av en långsemester.

Vad gäller snacket kring Sinn 103 så är jag personligen nog mest svag för akryl. Av de tre 103:eek:r jag har, används de nog i mest i ordningen...
St ty
IMG_20181006_143244.jpg

Vanlig St
IMG_20181006_154154.jpg

Och A Sa B
IMG_20181006_154302.jpg

Vad väldigt roligt att se dig :) Förstår dig helt och fullt med långsemester. Jag har ju gjort liknande pauser och det kan man behöva med jämna mellanrum för sinnesfridens skull. Det där är en 103-trippel deLuxe och intressant att den limiterade först hamnar på plats 3.

Hoppas du tittar in i tråden lite då och då. Allt gott :)

Tillbaka
Topp