• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Kör Sinn idag

5D105AA9-5DD9-4EBA-B115-6A018AD2D017.jpeg

Hur är 103 med länk? Länken bekväm? Bra eller kass? Frågan är om man ska köra på läder direkt?

//D

Om du vet med dig att du gillar att variera mellan länk och läder så skulle jag köpa den på länk och försöka deala till mig ett bra pris på ett extra läder med viklåset. Å andra sidan så är det någorlunda humant att komplettera med länk om du skulle ändra dig längre fram. Till skillnad från många andra tillverkare kostar den inte huggorm, ca 3.500sek om jag inte minns helt fel, mot exempelvis 13.500sek till en vanlig Tudor BB58.

Hej

Var inne på Erikssons häromdagen för att testa några klockor från Sinn. Främst 556 och 856.

Jag gillar urtavlan på 556 (Den vanliga svarta) samtidigt så upplever jag att den är rätt hög i relation till sin storlek. 856 an tyckte jag hade en bättre relation mellan diameter och höjd men samtidigt testade jag 856an på stållänk och 556 på läder så det kan såklart också spelat in en del. Är detta något som någon annan tänker på eller är det att min vardagsklocka är ca 8,5 mm som gör att jag är lite färgad?

Hej

Var inne på Erikssons häromdagen för att testa några klockor från Sinn. Främst 556 och 856.

Jag gillar urtavlan på 556 (Den vanliga svarta) samtidigt så upplever jag att den är rätt hög i relation till sin storlek. 856 an tyckte jag hade en bättre relation mellan diameter och höjd men samtidigt testade jag 856an på stållänk och 556 på läder så det kan såklart också spelat in en del. Är detta något som någon annan tänker på eller är det att min vardagsklocka är ca 8,5 mm som gör att jag är lite färgad?
Välkommen hit!
556an har ju glasbaksida som bygger en hel del på höjden. Men jag upplever den ändå inte som särskilt hög.
Men det är säkert som du säger, att 856 är något lägre.
Båda är ju ett bra val! :)

Hej

Jag tror absolut att din 8,5mm-referens spelar in. En mekanisk klocka bygger mer, lägg sen på glasbaksidan på det så blir det litegrann.
Men så är det. En del av livet som klocknörd.

Jag tror absolut att din 8,5mm-referens spelar in. En mekanisk klocka bygger mer, lägg sen på glasbaksidan på det så blir det litegrann.
Men så är det. En del av livet som klocknörd.

Sorry, 8,5 mm är en automatisk klocka med glasbaksida men med ett annat urverk.

Hela anledningen till att jag är inne på att skaffa en sinn är att de verkar härligt robusta så det kanske hör till lite. Man kanske skall ta sig dit igen utan att ha haft den andra klocka på sig innan.

Men annars är det nog 856an som gäller. Jag har kollat runt lite och det verkar finnas rätt så gott om 556or beggade men jag har väldigt svårt att hitta några 856or. Tror ni att det är till att köpa direkt i butik som gäller för den modellen?

Välkommen hit!
556an har ju glasbaksida som bygger en hel del på höjden. Men jag upplever den ändå inte som särskilt hög.
Men det är säkert som du säger, att 856 är något lägre.
Båda är ju ett bra val! :)

Tack, känns som att det finns risk att man blir fast här. Kul med ett forum som är intresserat och hjälpsamt för omväxlings skull.

Sorry, 8,5 mm är en automatisk klocka med glasbaksida men med ett annat urverk.

Hela anledningen till att jag är inne på att skaffa en sinn är att de verkar härligt robusta så det kanske hör till lite. Man kanske skall ta sig dit igen utan att ha haft den andra klocka på sig innan.

Men annars är det nog 856an som gäller. Jag har kollat runt lite och det verkar finnas rätt så gott om 556or beggade men jag har väldigt svårt att hitta några 856or. Tror ni att det är till att köpa direkt i butik som gäller för den modellen?
Jag letade efter 856 S ett tag men tröttnade och fick masa mig till Erikson till sist.

Kan tänka mig att en 856:a är lite vanligare och lättare att hitta men allt beror på ditt tålamod, hoppas det är bättre än mitt:)

Det är dåligt med den saken. De förefaller ha pressat sina priser så att de tom ligger billigare än köp via sinns hemsida.

Edit: i alla fall för några veckor sedan.
Hehe, kan helt klart bli problem med tålamodet, i bästa fall sträcker det sig nog månaden ut.

Finns det någon prutmån på sinn hos Erikssons?

Om jag minns rätt är 556an 11mm hög. Det är väl ingen höjd att tala om på en 200wr. Jag tycker inte den känns särskilt hög. Oerhört bekväm dock!

Om du vet med dig att du gillar att variera mellan länk och läder så skulle jag köpa den på länk och försöka deala till mig ett bra pris på ett extra läder med viklåset. Å andra sidan så är det någorlunda humant att komplettera med länk om du skulle ändra dig längre fram. Till skillnad från många andra tillverkare kostar den inte huggorm, ca 3.500sek om jag inte minns helt fel, mot exempelvis 13.500sek till en vanlig Tudor BB58.
2800:- hos Erikssons. Kollade med dem i våras så att man vet ifall man ramlar över en begagnad på läder.

Jag upplever ändå att 556an inte bygger så mycket på höjden. Visst det hade gått att spara ett par mm utan glasbaksidan, men jag tror nog inte att man hade märkt av den skillnaden. Bifogar ett par bilder på 556 på mina sub 17 handleder:D
IMG_20181009_075849.jpg
IMG_20181009_075846.jpg
IMG_20181009_075837.jpg
IMG_20181009_075834.jpg

Hej

Dök upp en 856 på länk idag på Chrono24 för 13 tSEK. Gör nog ett tillslag på den. Gick sådär med tålamodet...

Är rätt så sugen på att slå till på lite olika andra band att sätta den på. Någon som har förslag på band de tycker den gör sig extra bra på?

Bra haffat om det är den som står som reserverad :) Jag tycker att samtliga 556/856 gör sig väldigt bra på olika typer av nato. Svart/grönt/grått är lika bra kombinationer i mitt tycke. Om du funderar på gummi så tycker jag att du ska gå för det mindre låset som får bättre proportioner mot caset än det stora.

Bra haffat om det är den som står som reserverad :) Jag tycker att samtliga 556/856 gör sig väldigt bra på olika typer av nato. Svart/grönt/grått är lika bra kombinationer i mitt tycke. Om du funderar på gummi så tycker jag att du ska gå för det mindre låset som får bättre proportioner mot caset än det stora.

Stämmer, tack.

Missade det tidigare men såg nu att det även verkade ingå ett gummiband till den så då är det bara till att gå loss på ett gäng natoband :)

Du råkar inte ha förslag på någon bra sida där man kan beställa?

Tillbaka
Topp