Zee
Basic
Välkommen! Snygg!
Äntligen i klubben. Stort tack, man kan lita på smålänningar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Välkommen! Snygg!
Jag har inte klämt på just denna model. Ezm9an var fjäderlätt vill jag minnas. På förrförra mini Basel så var det lite av en besvikelse. Men på den tiden så gillade jag jättestort och jättetungt iofs.Coolt med tegimenterad titan! Sen är den inte pyttelätt, ligger ganska exakt mellan en 103 och en U1 i vikt head only
Grattis! Välkommen! De är riktigt snygga de där. Gillar de speciella visarna (som min fru himlade med ögonen åt när jag visade och sa att jag gillade).
Mycket trevlig. Om jag lyckas tyda servicekvittot från Sinn på c24 så lyckas de ej täta den mer än till 3 bar men min skoltyska är inte som den varit. Säljaren har även en annan från 93 på länk som ser väldigt trevlig ut även om det är rejäla glipor mot länken mot boetten. Blev väldigt intresserad nu.Ni får säga till om det är trist med postande av modeller som jag inte själv äger. Tycker bara att det är intressant med modeller som jag inte har känt till tidigare
En känd säljare på C24 som brukar ha riktigt roliga vintage-Sinn i bra skick har postat vad de menar är första generationens Sinn 103 med ett Girard Perregaux-case och inte det klassiska 103-caset.
GP Chrono Diver med V726 är det närmaste jag kan hitta. Kanske GP-experten @Rozzy kan bistå med vilket case det är? Och @Aurum har ju bra koll på boetter, så det skulle vara intressant att höra om den delar case med ännu fler märken och om det verkar troligt att man har använt sig av detta och om 60-tal kan stämma. Jag tycker att Sinn-trycket lämnar en del övrigt att önska när man jämför med andra äldre loggor och 103 med V7750/60 kom betydligt senare, (om jag har gjort min googling korrekt), än 60-tal som säljaren menar att det här är. Jag har inte lyckats hitta någon info om när man började tillverka det, men enligt Calibre11 kom V7750 1973/4. @TorNet brukar ha bra koll på urverk. Det blev många inpingade i det här meddelandet
Och så lite bilder på klockan i fråga:
Mycket trevlig. Om jag lyckas tyda servicekvittot från Sinn på c24 så lyckas de ej täta den mer än till 3 bar men min skoltyska är inte som den varit. Säljaren har även en annan från 93 på länk som ser väldigt trevlig ut även om det är rejäla glipor mot länken mot boetten. Blev väldigt intresserad nu.
Trodde hade ensamrätt på ubåts stålet
Sinn 757 kommer du få svårt att repa då den kommer med deras tegimerade stål. @Fliegerchronograph har en Sinn 757 och har nog bra input om klockan som följeslagare under flygtur.
https://www.sinn.de/en/TEGIMENT.htm
Info nedan taget från WUS, inget som jag har kontrollerat om det stämmer.
"Tegimented Sinn cases are in the ~1200 Vickers range (though I've read 1500 in some places). That puts it in the ~72 HRC range. As mentioned, that's a surface layer, on the order of 20-30 microns thick; underneath it'll be softer.
Ice-hardened Damasko cases are in the ~800 Vickers range (~64 HRC). Hardened completely through, not a surface layer.
Both companies use a PVD coating in the 2000+ Vickers range for their black cases.
From all reports, both hardened options are very scratch resistant. Though given contact with the right (wrong?) material, it is still possible to scratch either option."
Verkligen snygg, synd bara att den i likhet med så många klockor är för stor.Om ni har en halvtimme över ikväll kan jag rekommendera videorecensionen av Ezm10. Herregud vilket pjäs! Jag hade ingen aning om att Sinn hade safir-bezel, men det har Ezm12. Plus att den verkligen är fullproppad med Sinn-teknik. Även om den är rejält stor så har den fortfarande ”bara” 52mm lugg till lugg, dvs endast 1mm större än U-serien.
"As in all of our pilot watches, this rotating bezel is captively linked to the case and has a luxury feature: the ring insert is made from high-grade sapphire crystal glass.”
Bilder lånade från dp.graphics Instagram.
Hmm ja, jag har sett dom och gillar dom! Skulle vara bra att få se dom i verkligheten men jag misstänker att jag för min del föredrar den svarta med siffror.Kanske en blå eller grå?
Verkligen snygg, synd bara att den i likhet med så många klockor är för stor.
Det trodde jag också och att Damasko har en helt annan teknik för att härda sitt stål. Så har det åtminstone varit historiskt. Är det inte bara någon som har fått det om bakfoten?
Hmm. Vet inte, säljer sina boetter till andra fabrikat? Kanske de finns tillgängliga i sub stål i fler boett former? Se denna länk https://www.watchuseek.com/flieger-friday-pilot-watches-released-for-munich-time/
Ni får säga till om det är trist med postande av modeller som jag inte själv äger. Tycker bara att det är intressant med modeller som jag inte har känt till tidigare
En känd säljare på C24 som brukar ha riktigt roliga vintage-Sinn i bra skick har postat vad de menar är första generationens Sinn 103 med ett Girard Perregaux-case och inte det klassiska 103-caset.
GP Chrono Diver med V726 är det närmaste jag kan hitta. Kanske GP-experten @Rozzy kan bistå med vilket case det är? Och @Aurum har ju bra koll på boetter, så det skulle vara intressant att höra om den delar case med ännu fler märken och om det verkar troligt att man har använt sig av detta och om 60-tal kan stämma. Jag tycker att Sinn-trycket lämnar en del övrigt att önska när man jämför med andra äldre loggor och 103 med V7750/60 kom betydligt senare, (om jag har gjort min googling korrekt), än 60-tal som säljaren menar att det här är. Jag har inte lyckats hitta någon info om när man började tillverka det, men enligt Calibre11 kom V7750 1973/4. @TorNet brukar ha bra koll på urverk. Det blev många inpingade i det här meddelandet
Och så lite bilder på klockan i fråga:
Har fastnat totalt för U2 SDR men har några frågor, ser man på boetten om den är tegimenterad eller inte och sen varför lovordar alla u1an (kan inte med visarna) men ingen nämner U2an är det något som jag har missat?
Du har inte läst tillräckligt många sidor i tråden. Sök. Och du skall finna.Har fastnat totalt för U2 SDR men har några frågor, ser man på boetten om den är tegimenterad eller inte och sen varför lovordar alla u1an (kan inte med visarna) men ingen nämner U2an är det något som jag har missat?
Monterade H-länken från Erikson Ur idag. Riktigt snyggt! Hade först siktet inställt på finelänken, då jag hörde vissa tala om H-länken som att den har något billigare känsla, hårt/dåligt spänne och liknande. Jag valde dock bort finelänken då den saknar microjustering/halvlänkar samt ser lite för dressad ut för en toolwatch. Och jag ångrar mig inte! H-länken ser riktigt bra ut, tycker jag. Känns gedigen och passande till min Sinn 104!
Varför U1:an är så poppis är obegripligt. Lego är för barn. Svärd är för vuxna.
U2 är premium. Kanske därför vi är så få som har den
Det var skrivet med ett visst mått av ironi.Så kan man tycka förstås. Jag valde själv mellan just U1 och U2 och för mig kokar det ner till
1. U1 är ikonisk för Sinn.
2. U1 och lego är unik för klockvärlden. Hur många klockor kan säga det..
3. Lego var jag lite orolig för att tröttna på. Men nej, den är fortfarande störtskön.
4. Kör tegi extra allt. Bara för att kumma säga det. Det matchar liksom klockans karaktär.
Oavsett är Sinn ett fantastiskt märke med en härlig kultur och designestik.
Kör!
Kul att du är nöjd! men klart det finns halvlänkar till finelänken.Monterade H-länken från Erikson Ur idag. Riktigt snyggt! Hade först siktet inställt på finelänken, då jag hörde vissa tala om H-länken som att den har något billigare känsla, hårt/dåligt spänne och liknande. Jag valde dock bort finelänken då den saknar microjustering/halvlänkar samt ser lite för dressad ut för en toolwatch. Och jag ångrar mig inte! H-länken ser riktigt bra ut, tycker jag. Känns gedigen och passande till min Sinn 104!
Aha! Jag läste någonstans att det inte följde med några och sen när jag tänkte på hur H-länken bättre kompletterar klockan så fick det fälla avgörandet. Men då kan man ju köra finelänk på nästa Sinn!Kul att du är nöjd! men klart det finns halvlänkar till finelänken.
Halvlänkarna till vänster
Följer alltid med 2st. Jag köpte till en extra för att kunna finjustera ytterligare men den blev tyvärr överflödig ändå extra halvlänk kostar 300kr btwAha! Jag läste någonstans att det inte följde med några och sen när jag tänkte på hur H-länken bättre kompletterar klockan så fick det fälla avgörandet. Men då kan man ju köra finelänk på nästa Sinn!
Något för dig @Fliegerchronograph ?
Har googlat men inte hittat vad som hände 2012 som föranledde en limiterad version