• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

U1an var svår men det är ingenting mot denna. :mad:
Men nu sitter länken där och just nu känns det inte som att den någonsin kommer att tas bort.

4B03AD6C-3146-4F82-B2AB-4BFF9CC1C431.jpeg
Verkar vara vanligt förekommande irritations moment på SINN, hur gör de i fabrik? Gjuter boetten runt länken ?!

Sådärja... Alltså... Jag har ju småteasat nu och pratat om en fläskig premiärpost. Sen kommer man hem från jobbet, dyngtrött, anfallen av tre barn och får prestationsångest. ;) Så nja... De grymma bilderna från systemkamera med snyggt ljus och bra vinklar får kanske vänta, men jag tycker ändå mitt nyförvärv som tar mig in i Sinn-klubben (?!) är snyggt som det är och talar för sig själv. :) Håll tillgodo!

PS. Det är ingen klassisk unboxing då det sköttes i butik, såklart! Mer lite sköna bilder... Ursäkta fotobomben! DS.
20181130_164056.jpg

20181130_164137.jpg

20181130_164216.jpg

20181130_164242.jpg

20181130_164300.jpg

20181130_230934.jpg

20181130_231003.jpg

20181130_231023.jpg

20181201_195533.jpg

20181201_201138.jpg

Några bilder från justering av gummit i butik och käk på hemresan (har typ bara jobbat sen jag köpte klockan, så tar med dessa pga wristshot-torkan!)

Sådärja... Alltså... Jag har ju småteasat nu och pratat om en fläskig premiärpost. Sen kommer man hem från jobbet, dyngtrött, anfallen av tre barn och får prestationsångest. ;) Så nja... De grymma bilderna från systemkamera med snyggt ljus och bra vinklar får kanske vänta, men jag tycker ändå mitt nyförvärv som tar mig in i Sinn-klubben (?!) är snyggt som det är och talar för sig själv. :) Håll tillgodo!

PS. Det är ingen klassisk unboxing då det sköttes i butik, såklart! Mer lite sköna bilder... Ursäkta fotobomben! DS.
20181130_164056.jpg

20181130_164137.jpg

20181130_164216.jpg

20181130_164242.jpg

20181130_164300.jpg

20181130_230934.jpg

20181130_231003.jpg

20181130_231023.jpg

20181201_195533.jpg

20181201_201138.jpg

Några bilder från justering av gummitni butik och käk på hemresan

Man får gratulera! En riktigt stilig pjäs och fina bilder. Har den även burits? Intryck, reflektioner? :)

Man får gratulera! En riktigt stilig pjäs och fina bilder. Har den även burits? Intryck, reflektioner? :)
Tack! :) Den har absolut burits, men ser fram emot mkt mer! Intryck so far:
  • Snygg och skön lyster i materialet. Utan att ha provrepat så känns tegimenteringen (jag beställde en extra tegimenterad) mycket övertygande.
  • Tung men bärs lätt och relativt litet, även på min inte särskilt grova handled.
  • Fortade sig en ynka sekund på 24h när jag bar den konstant. Idag när den hängt i mitt klädskåp på jobbet +3s/dygn. Raktigenom inom COSC iaf, sjukt bra!
  • Älskar det tighta, mörka datumfönstret och typsnittet däri. Samma såklart med tavlan etc, men de sakerna var lättare att avgöra på bilder än datumfönstret som behövde ses.
  • Fått bekräftat att U2 var helt rätt framför U1 för mig. En smaksak, men jag gillar svärd framför lego och dessutom har jag gärna UTC-komplikationen.
  • Tycker länken är enkel men snygg och funktionell. Med en snabbjustering som på min Omega Seamaster vore den helt komplett.
  • Lumen är fin, men kunde varit ännu bättre.
  • Överlag känns den sjukt välbyggd. Kvalitetskänslan är för mig i de flesta avseenden jämförbar med min Seamaster Planet Ocean, fast utan att den känns lika skör. Och det var just det jag ville ha, något för vardagen! Kör på länk ett litet tag och ska sen byta över till gummit och se vad jag känner inför det. Nu längtar jag (och den?) till sommar, bad, fridyk, kajakpaddling och en massa ruffa saker som kan (men inte ska) döda den (och mig)! :) :)
Detta är det spontana. Får återkomma med mer kött på benen framöver! Men mkt nöjd än så länge.

Tack! :) Den har absolut burits, men ser fram emot mkt mer! Intryck so far:
  • Snygg och skön lyster i materialet. Utan att ha provrepat så känns tegimenteringen (jag beställde en extra tegimenterad) mycket övertygande.
  • Tung men bärs lätt och relativt litet, även på min inte särskilt grova handled.
  • Fortade sig en ynka sekund på 24h när jag bar den konstant. Idag när den hängt i mitt klädskåp på jobbet +3s/dygn. Raktigenom inom COSC iaf, sjukt bra!
  • Älskar det tighta, mörka datumfönstret och typsnittet däri. Samma såklart med tavlan etc, men de sakerna var lättare att avgöra på bilder än datumfönstret som behövde ses.
  • Fått bekräftat att U2 var helt rätt framför U1 för mig. En smaksak, men jag gillar svärd framför lego och dessutom har jag gärna UTC-komplikationen.
  • Tycker länken är enkel men snygg och funktionell. Med en snabbjustering som på min Omega Seamaster vore den helt komplett.
  • Lumen är fin, men kunde varit ännu bättre.
  • Överlag känns den sjukt välbyggd. Kvalitetskänslan är för mig i de flesta avseenden jämförbar med min Seamaster Planet Ocean, fast utan att den känns lika skör. Och det var just det jag ville ha, något för vardagen! Kör på länk ett litet tag och ska sen byta över till gummit och se vad jag känner inför det. Nu längtar jag (och den?) till sommar, bad, fridyk, kajakpaddling och en massa ruffa saker som kan (men inte ska) döda den (och mig)! :) :)
Detta är det spontana. Får återkomma med mer kött på benen framöver! Men mkt nöjd än så länge.
Härligt! Grattis till en grym klocka!

Men hur gör'i pöjkar?

Passform eller? :watching:

Verkar vara vanligt förekommande irritations moment på SINN, hur gör de i fabrik? Gjuter boetten runt länken ?!
Men alltså... det måste ju finnas många olika sätt att lösa problemet med att ta bort en länk?
En så tekniskt duktig tillverkare som Sinn, eller nästan vilket klockmärke som helst måste ju kunna lösa detta tämligen enkelt?
Cartier har kommit på ett snabbfäste till nya Santos tex.
Sinn själva har fasta bandstift på Ezm12. Panerai har sin snabblåsning. De två sista har ju iofs inte länk men det förtar inte det faktum att det borde vara möjligt att komma fram till en lösning.
Skärpning klocktillverkare!

Men alltså... det måste ju finnas många olika sätt att lösa problemet med att ta bort en länk?
En så tekniskt duktig tillverkare som Sinn, eller nästan vilket klockmärke som helst måste ju kunna lösa detta tämligen enkelt?
Cartier har kommit på ett snabbfäste till nya Santos tex.
Sinn själva har fasta bandstift på Ezm12. Panerai har sin snabblåsning. De två sista har ju iofs inte länk men det förtar inte det faktum att det borde vara möjligt att komma fram till en lösning.
Skärpning klocktillverkare!
Enkelt. :) Man gör en avfasning på insidan av bandhornen, så blir det enklare att ta av och på länkarna.
F-n, nu måste jag prova på min beater, tyvärr ingen Sinn.

Funderar på att skaffa en ny klocka då jag börjat tröttna på de jag har. Klockorna jag har i dagsläget "håller inte tiden" och hamnar efter några månader minuter efter. Klockan jag är är riktigt sugen på för tillfället är en sinn 857 UTC då den här en väldigt stilren urtavla med tydliga siffror. Är det någon här som kan rekommendera en butik i Stockholms området så man kan känna och klämma lite på den?

Tack på förhand//
Jonathan

Funderar på att skaffa en ny klocka då jag börjat tröttna på de jag har. Klockorna jag har i dagsläget "håller inte tiden" och hamnar efter några månader minuter efter. Klockan jag är är riktigt sugen på för tillfället är en sinn 857 UTC då den här en väldigt stilren urtavla med tydliga siffror. Är det någon här som kan rekommendera en butik i Stockholms området så man kan känna och klämma lite på den?

Tack på förhand//
Jonathan
Erikson urhandel i Sundbyberg är det som gäller! Lycka till!

Tack på förhand//
Jonathan
En 857 kommer inte vara mycket mer precis. Går den cirka +3 spd så går den efter tre månader 4,5 minuter för snabbt. Mekaniska klockor är inte jätteprecisa och kräver ändring mer frekvent.

Tack på förhand//
Jonathan
Som @TobiasD Säger så kommer en mekanisk klocka alltid att dra sig lite över tid.
Om det är viktigt för dig så leta upp en med kvartsverk istället.
Sinn UX är en solklar favorit bland dessa!

IMG_0944.JPG

Tack på förhand//
Jonathan
Hej!

Jag skulle också rekommendera en Quartz för precis tidshållning. Jag uppskattar det själv, även om de lite roligare klockorna ofta är mekaniska. Ska man ha en mekanisk med precis tidshållning behöver man gå upp i de högre prisklasserna, typ de dyrare uren från Rolex, Omega eller Grand Seiko.

Ett tips är att ha en blandad samling med både och. :)

Som @TobiasD @Moorflax och @Remofflan nämner drar sig mekaniska urverk oberoende av hur bra de är. Kan själv tycka att det är skönt att "bara kunna ta på en klocka och att den bara stämmer" som då gäller kvarts. Det är förvisso förbryllande att klockor överhuvudtaget fungerar men att mekaniska urverk fungerar är ytterligare så. Det är av denna känslan som jag ändå främst söker mig till mekaniska verk. Var man ställer sig i den frågan är individuellt.

Tack på förhand//
Jonathan

Hur är det med service intervaller på en UX? Normalt sett behöver ju en kvartsare service väldigt väldigt sällan. När UX väl behöver det antar jag att det är Sinn själva som gäller. Det är ju lite drygt så frågan är hur ofta man behöver serva öht? (Normal fallet alltså)

Hur är det med service intervaller på en UX? Normalt sett behöver ju en kvartsare service väldigt väldigt sällan. När UX väl behöver det antar jag att det är Sinn själva som gäller. Det är ju lite drygt så frågan är hur ofta man behöver serva öht? (Normal fallet alltså)
Jag har hört någonstans att verket servas (om det behövs) i samband med batteribyte. Då såklart hos Sinn i tyskland.

80B61F52-9092-47B2-971D-3B7BCE50BEF5.jpeg
Enkelt. :) Man gör en avfasning på insidan av bandhornen, så blir det enklare att ta av och på länkarna.
F-n, nu måste jag prova på min beater, tyvärr ingen Sinn.

Tänker citera mig själv, då jag nu testat på min jobbklocka. Det gick lättare att både ta av och sätta dit länken efter avfasning på ena bandhornet (dock ingen jättetajt Sinn-länk).
Men tänker att varför är ändarna helt raka? Varför inte tillverka dem med lite vinkel, så man slipper ”byrålådsefekten”?

80B61F52-9092-47B2-971D-3B7BCE50BEF5.jpeg

Tänker citera mig själv, då jag nu testat på min jobbklocka. Det gick lättare att både ta av och sätta dit länken efter avfasning på ena bandhornet (dock ingen jättetajt Sinn-länk).
Men tänker att varför är ändarna helt raka? Varför inte tillverka dem med lite vinkel, så man slipper ”byrålådsefekten”?
Är väl en säkerhetsgrej kanske.
Jag tror jag hoppar över att fila på mina klockor ;)

Jag har hört någonstans att verket servas (om det behövs) i samband med batteribyte. Då såklart hos Sinn i tyskland.
Jo det borde man väl förstå att det är rekommendationen förstås....:meh:
Nåja, bara den dära oljan håller sig på plats och inte geggar ihop så borde det väl var lugnt att serva om ett tjugotal år... :)

Jo det borde man väl förstå att det är rekommendationen förstås....:meh:
Nåja, bara den dära oljan håller sig på plats och inte geggar ihop så borde det väl var lugnt att serva om ett tjugotal år... :)
Man skickar till Sinn. De måste rengöra hela verket i sb m servicen. Var 7:e år är det dags. Men det är rätt billigt, ca 2000 kr. Utslaget per år är det ju typ 300 spänn... Nästan gratis.

Tillbaka
Topp