• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ute på äventyr! Mot ubåtsstaden... :)
Vart ska U2 och jag?

20181202_122929.jpg
Grattis till en underbar klocka hoppas att du blir lika nöjd som mig.

Servcicebehovet blir ju ganska konkret eftersom batteriet helt enkelt lär ta slut ungefär då :)
Jo det är ju sant. Fick för mig att man kanske kunde byta batteri utan att serva men såklart inte eftersom man ju måste öppna klockan :banghead:. Synd då förtar man ju en av fördelarna med Quartz. En del av Sinns finesser klarar man sig bra utan tycker jag.... Det är ju iofs bra för då kan man köpa dom billigaste varianterna! :)

Samma här. Gäller överlag. Kör länk på nästan alla mina klockor, det blir oftast snyggare och lyfter de första klockor, enligt mig då. Går även snabbt att ta av och på sig klockan då. ;) (undantag: stenhårda clasps utan tryckknapp). Nato är dock väldigt skönt och bra som omväxling. Dressur tycker jag oftast ser bäst ut på läder.

Summerar det rätt bra för min del med. Kul med ombyte men man återgår till länk allt som oftast.
Samma här. Gäller överlag. Kör länk på nästan alla mina klockor, det blir oftast snyggare och lyfter de första klockor, enligt mig då. Går även snabbt att ta av och på sig klockan då. ;) (undantag: stenhårda clasps utan tryckknapp). Nato är dock väldigt skönt och bra som omväxling. Dressur tycker jag oftast ser bäst ut på läder.

Håller med! Brukar sällan gå många dagar med läder/Nato innan länken åker på igen!
Haha, stämmer in i kören... Som om man skrivit det själv! Tydligast för mig på Seamaster PO där jag har originalnato, sailcloth och ett alldeles utsökt läder köpt av grym forummedlem (naturligtvis för vinterbruk, sommartid är det 100% badbart som gäller på mina dykare). Men det hjälper liksom inte... De är alla skitfina men nu sitter länken där igen och jag känner mig hemma. Vad gäller min nya Sinn så köpte jag ju med ett gummi också, får se när lusten faller på (apropå gummi :)), men har en känsla av att länken snabbt nog återkommer där också...

Sinn-vänner,

Har ett dilemma som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Ska köpa en ny klocka och har velat mellan en Sinn 556a eller en Longines Legend Diver. Ska iväg och testa en 556 imorgon och planen var att om jag gillade den skulle den få följa med hem. Nu så här kvällen innan funderar jag på om den är lite lik de klockor jag redan har - militärinspirerade dykarur (Rolex sub, Aqualand, CWC etc) och att kanske LLD skulle vara ett bättre komplement till samlingen? Så övertyga mig - varför ska jag välja 556:an? Ni som har en, är ni nöjda?

Sinn-vänner,

Har ett dilemma som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Ska köpa en ny klocka och har velat mellan en Sinn 556a eller en Longines Legend Diver. Ska iväg och testa en 556 imorgon och planen var att om jag gillade den skulle den få följa med hem. Nu så här kvällen innan funderar jag på om den är lite lik de klockor jag redan har - militärinspirerade dykarur (Rolex sub, Aqualand, CWC etc) och att kanske LLD skulle vara ett bättre komplement till samlingen? Så övertyga mig - varför ska jag välja 556:an? Ni som har en, är ni nöjda?
Skippa tankarna om vad som skulle passa samlingen bäst och köp det du verkligen känner att du vill ha ;)

Sinn-vänner,

Håller med @TobiasD att du ska välja själv. Blir sällan bra om man måste övertyga någon om ett köp. Men om du har fått upp ögonen för Sinn så finns det ju för modeller att prova om du åker till Erikson imorgon. De nya 104 är riktigt bra.

Sen är det ju rätt stor skillnad på LLD och 556. Bland annat 42mm som enligt mig bär rätt så stort mot 38,5mm. LLD finns inte på länk förutom meshet som man kan ha åsikter om :) Sub, Aqualand och CVC håller sig väl alla runt samma diameter så det verkar vara en storlek som passar din arm? Har du provat LLD på armen?

Tack för kloka ord. Har testat LLD för ett tag sen och noterade de långa bandhornen, men vad jag minns var det inget jag störde mig på. Ser dock fram emot att få se hur en lite mindre klocka som 556 bärs på armen (jmf med de 40 mm och uppåt på mina andra klockor). Bra tips med 104, gillar även 103. Det känns som man kan variera banden i det oändliga på de flesta Sinn-modeller, vilket är kul så klart!

Tack för kloka ord. Har testat LLD för ett tag sen och noterade de långa bandhornen, men vad jag minns var det inget jag störde mig på. Ser dock fram emot att få se hur en lite mindre klocka som 556 bärs på armen (jmf med de 40 mm och uppåt på mina andra klockor). Bra tips med 104, gillar även 103. Det känns som man kan variera banden i det oändliga på de flesta Sinn-modeller, vilket är kul så klart!
Jag är gravt allergisk på Långkines så mitt inlägg är inte direkt objektivt.
Med 556 får du en klassisk design som kommer att fungera väl över tid. Diameter 38,5 mm är perfekt på de flesta handleder och du störs heller inte av de för långa bandhornen. Klockan är väldigt väl balanserad och det finns ingenting som sticker ut på fel sätt.
Var med på en passaround på en LLD och jag tröttnade efter någon dag. Tror till och med att jag skickade den vidare i förtid.
För mig, ett lätt val mellan dessa två. Men som @Clark Kent säger så kommer du säkert gilla Sinn 104 också. :)

Sinn-vänner,

Jag är gravt allergisk på Långkines så mitt inlägg är inte direkt objektivt.
Med 556 får du en klassisk design som kommer att fungera väl över tid. Diameter 38,5 mm är perfekt på de flesta handleder och du störs heller inte av de för långa bandhornen. Klockan är väldigt väl balanserad och det finns ingenting som sticker ut på fel sätt.
Var med på en passaround på en LLD och jag tröttnade efter någon dag. Tror till och med att jag skickade den vidare i förtid.
För mig, ett lätt val mellan dessa två. Men som @Clark Kent säger så kommer du säkert gilla Sinn 104 också. :)
Det är en stor risk att läsa vad andra skriver ibland. Om man gillar en klocka kan ens känsla lätt spolieras av en kommentar från någon som noterat, eller känt nåt.
Så...
Vill du inte påverkas i tanken om LLD, sluta läs nu.

Det var en bekanting i tråden som testade LLD och hade lite tankar om den. Dels vill jag minnas att 9-indexet i själva verket stod 91 i praktiken. Varför då?
Men värre var att timvisaren mest av allt liknar en... ja ta en titt.
Men tänk dig för. What's been seen can't be unseen.

Dessa problem slipper du med Sinn-en. Den är renare och enklare i sin design. Utan missar lika de ovan.

Jag har haft en 556 länge och använt den mycket. Har också tittat på LLD ett par-tre gånger i butik, men aldrig riktigt fastnat - den ser nog bättre ut på bild helt enkelt. Tänkte att en dressad retrodykare måste vara rätt, men något fattades. Det jag störde mig på var att visarna (ja, timvisaren ser ut som en ...) såg ut att vara utklippta ur en bit plåt. Tunn plåt.

Det är precis det som är problemet - kan inte riktigt bestämma mig. Får se hur det känns när 556:an sitter på armen imo...
Jag håller med ovanstående talare till fullo. Har själv en 556i som jag först retade mig lite (mycket!) på låset på H-lönken och det verkar vara en vanlig reaktion. Dock har detta gått över helt. Länken är grymt bekväm, känns väldigt robust o jäkligt snygg i den sidenmatta borstningen. Tycker för egen del att H länken är mest rätt till denna modell. Klockan för övrigt är fantastiskt trevlig. Finns knappt ett tillfälle där den är helt fel men desto fler där den är helrätt. Kombinationen av blank tavla/kritvita index ihop med storleken på klockan ger en kul elegans till en för övrigt väldigt toolig klocka. Får klart mest tid på armen sedan inköp för ett par månader sedan. Skulle bli förvånad om inte detta blir en sliten gammal kompis.
Så tumme upp från en subjektiv ägare!

Tack för ert engagemang! Har nu klämt på LLD och kände faktiskt ingenting. Som ngn skrev ovan så är den bättre på bild än på handleden. När jag fick på mig 556:an så blev jag glad på ett helt annat sätt. Och ja, den fick följa med hem. :)

85FF5D92-A835-4621-8985-6E903EA2E3AF.jpeg
GRATTIS!
Den ser riktigt trevlig ut. Återkom gärna med intrycksrapport :)

Får kolla in om jag hittar någon Quartz istället då. Får bygga upp en härlig samling så kan kan anpassa sig efter tillfällen ;)

Tillbaka
Topp