• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Denna fick följa med på en skotertur på fjället idag. Det klarade den fint :)
20181209_124643-01.jpeg

Tack. Det framstår som snudd på (nåja) nytt. Sen har det egenheten att det "självläker", det oxiderar ju så att ev märken inte framträder lika tydligt.
Titta och bedöm själv.
Det som faktiskt degraderas är säkerhetsbygeln för spännet. Stansningarna som skapar knopparna på insidan av bygeln nöts ned med tiden och bygelns låsfunktion degraderas därmed. Det går dock att stuka den lite så att den även trögar fast. Men känslan är inte lika som en ny, tror jag iaf.
Ber om ursäkt för snedtrampet, märkesmässigt.
20181208_140945.jpg
20181208_140957.jpg
20181208_141017.jpg
20181208_141031.jpg
Har haft en sådan två gånger tror jag. Gillar den och kul att titanet står sig så väl. Antar att du använder den regelbundet och att den inte ligger i lådan...

Har haft en sådan två gånger tror jag. Gillar den och kul att titanet står sig så väl. Antar att du använder den regelbundet och att den inte ligger i lådan...
Nu har inte jag ägt den särskilt länge, men säljaren hade använt den regelbundet och den var i bra skick. Titanet klarar sig bra, åtminstone om man iaf tänker sig för litegrann, blir min slutsats.
Gillar den mycket, och en riktigt fin klocka tycker jag.

Den är grym. Efter långt suktande efter just sa uppenbarade sig möjligheten att köpa st-varianten istället. Har dock ej släppt sa ur tanken. Vore mycket intressant att lägga dem bredvid varann och syna skillnaderna och avgöra huruvida sa är så grym som jag föreställt mig...
Länge sedan jag var här inne, och ännu längre sedan jag bar min Sinn! Min Sinn har hunnit fylla 1år, så länge har jag aldrig ägt en klocka och detta firar vi med en wristshot direkt från Sälen!

EDB77908-BAD6-41D8-8E47-43A6BB01DDDD.jpeg

En keeper jag aldrig gör mig av med! :p

Har funderat några timmar om dagen på ifall jag ska byta ut min SARB033 mot en Sinn 556 I. Vad tror ni? Är de jämförbara? Jag gillsr verkligen sarb:ens boett, men urtavlan är lite för dressad. Tror den svartvita tavlan kan passa mig bättre än en silversvarta. Vill också ha något mer tooligt i samma storlek, som är lika mångsidig och bandbytesvänlig. Ett litet krux är väl att 556:an är mer än dubbelt så dyr, och därför verkligen behöver kännas rätt. Svåra val man utsätts (eller utsätter sig själv) för!

Har funderat några timmar om dagen på ifall jag ska byta ut min SARB033 mot en Sinn 556 I. Vad tror ni? Är de jämförbara? Jag gillsr verkligen sarb:ens boett, men urtavlan är lite för dressad. Tror den svartvita tavlan kan passa mig bättre än en silversvarta. Vill också ha något mer tooligt i samma storlek, som är lika mångsidig och bandbytesvänlig. Ett litet krux är väl att 556:an är mer än dubbelt så dyr, och därför verkligen behöver kännas rätt. Svåra val man utsätts (eller utsätter sig själv) för!
Du är ju i Sinntråden så svaren här är väl ganska givna.
Jag köpte en sarb, öppnade locket på lådan och stängde igen. När jag köpte 556an så stirrade jag på den enkla Bauhausliknande tavlan länge.
Den passar bra på alla möjliga band också.

56C40A7A-FF77-4F21-B0FC-F5FB7E217232.jpeg

1CEB1472-DC45-4AA2-BA84-FC6477B4249D.jpeg

Du är ju i Sinntråden så svaren här är väl ganska givna.
Jag köpte en sarb, öppnade locket på lådan och stängde igen. När jag köpte 556an så stirrade jag på den enkla Bauhausliknande tavlan länge.
Den passar bra på alla möjliga band också.

Förstår att svaret blir Sinn-positivt här, men ... ja, jag tror ändå folk här kan Seiko bättre än vad Seikotråden kan om Sinn. ;)

Jag får helt enkelt prova en 556. Enda sättet att veta säkert. :) Men då låter det som att det kan bli ett byte av ur på den platsen i samlingen!

Jag har haft båda och Seiko är fina klockor och mycket prisvärda men en Sinn 556 spelar i en helt annan division. Den är dyrare beggat men värd varje krona

Jag har glapp vid "55" ungefär (< 1mm) som följer med runt. Det blev något bättre när jag drog fast skruvarna lite bättre. Dock inte lika tajt som på tex Rolex eller Breitling, men då pratar vi ju andra prisnivåer.

Glappet är en del av klockans karisma :)

Jag håller med att rolex kan och börda bli bättre, men att en fel är en del av en klockans karisma protestera jag. För mer än 10k dem kan får en bezel att sitta rätt! Om klockan är under guarantee så ska sinn fixa den.
Uppdatering: Både Eriksson och Sinn support anser att glappet inte är något fel på en 104a.

Jag stör mig inte på det men ville kolla med AD/tillverkaren för att få svar.

Jag har haft båda och Seiko är fina klockor och mycket prisvärda men en Sinn 556 spelar i en helt annan division. Den är dyrare beggat men värd varje krona
Jag håller med. Har haft sdgm003 o alpinist som ju båda är fina (sdgm egentligen fruktansvärt fin) men båda fick lämna utan några känslor. 556an är så mycket mer känsla o intelligens i. Helt överlägsen i mitt tycke. Den är så grymt användbar i alla sammanhang o alltid "rätt" medan båda (alla) mina seiko alltid känts lite "svåra" på något sätt. Väldigt subjektivt såklart....

Har varken haft sarb033 eller 556:an (vilket kanske diskvalificerar mig en aning) men att döma av fem andra seiko, av bra till bättre snitt, i förhållande till två andra Sinn så är kvalitetskänslan några pinnhål högre på Sinn. Sarben är billigare och kvalar definitivt in på "bang for the buck".

Senast ändrad:
Finns säkert svar på detta någonstans men:

Vart lämnar man in en Sinn U1 för service?
Prisvärdast att göra det inom Svea eller skickar man den till Tyskland?

Är lite sugen på att köpa en men den har servicebehov.

Finns säkert svar på detta någonstans men:

Vart lämnar man in en Sinn U1 för service?
Prisvärdast att göra det inom Svea eller skickar man den till Tyskland?

Är lite sugen på att köpa en men den har servicebehov.
Kan skickas till fabrik Tyskland eller Erikson urhandel som är enda återförsäljare Sverige i Sundbyberg.

Edit: finns kanske urmakare som kan göra service hemma men sånt vet jag inget om

Jag håller med. Har haft sdgm003 o alpinist som ju båda är fina (sdgm egentligen fruktansvärt fin) men båda fick lämna utan några känslor. 556an är så mycket mer känsla o intelligens i. Helt överlägsen i mitt tycke. Den är så grymt användbar i alla sammanhang o alltid "rätt" medan båda (alla) mina seiko alltid känts lite "svåra" på något sätt. Väldigt subjektivt såklart....

Har varken haft sarb033 eller 556:an (vilket kanske diskvalificerar mig en aning) men att döma av fem andra seiko, av bra till bättre snitt, i förhållande till två andra Sinn så är kvalitetskänslan några pinnhål högre på Sinn. Sarben är billigare och kvalar definitivt in på "bang for the buck".

Tackar! Det blir till att prova och se. Hade hoppats 104:an kunde fylla denna position, men den är tyvärr lite för stor för det, även om den också är väldigt mångsidig och ljuvlig att beskåda! Fortsättning följer ... ;)

Tillbaka
Topp