• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Om man blandar 104 och 556 vad får man då? Jo, man får en 556 Isetan :) Vet inte om alla har sett den, det finns bilder och info längre bak i tråden. Limiterad till 50ex och släppt av Isetan som är ett japanskt varuhus. Tyvärr inte plexi men det är så jäkla bra. Grämer mig lite då och då att jag inte fortsatte buda när det var en till salu på eBay förra året. Första och enda gången jag har sett en säljas.

14965538328_bff0585c72_c.jpg
14781724720_e2f11efdb9_o.jpg
Den är så bra att jag kryper fram från under den sten jag lurkar... Kan ta den eller en 809. Eller en av varje ännu hellre :woot: Magi från Deutschland!

Den är så bra att jag kryper fram under den sten jag lurkar under... Kan ta den eller en 809. Eller en av varje ännu hellre :woot: Magi från Deutschland!

809 är grym! Men det gäller verkligen att hitta ett ex med perfekta index och visare, annars försvinner en del av magin. Men definitivt en av de modellerna från Sinn som står överst på önskelistan. Här kommer lite kvällsläsning om du inte har sett artikeln innan :)

https://wornandwound.com/affordable-vintage-sinn-809-aut/

Skärmavbild 2018-12-13 kl. 23.20.13.png

Om man blandar 104 och 556 vad får man då? Jo, man får en 556 Isetan :) Vet inte om alla har sett den, det finns bilder och info längre bak i tråden. Limiterad till 50ex och släppt av Isetan som är ett japanskt varuhus. Tyvärr inte plexi men det är så jäkla bra. Grämer mig lite då och då att jag inte fortsatte buda när det var en till salu på eBay förra året. Första och enda gången jag har sett en säljas.

14965538328_bff0585c72_c.jpg
14781724720_e2f11efdb9_o.jpg
Varför så begränsad? Varför inte låta oss vanliga få handla en så vacker skapelse? Misstänker att de blir/är väldigt dyra om någon kommer ut till försäljning. :(

Varför så begränsad? Varför inte låta oss vanliga få handla en så vacker skapelse? Misstänker att de blir/är väldigt dyra om någon kommer ut till försäljning. :(

Isetans 356 är också en riktig fullträff, men även den släpptes endast i 50 ex. Minns faktiskt inte vad 556 Isetan slutade på, men runt 13-14. Hade det varit idag hade jag gått högre, men det var på den tiden då de mentala spärrarna var satta långt tidigare än nu :)

356-Isetan.jpg

Isetans 356 är också en riktig fullträff, men även den släpptes endast i 50 ex. Minns faktiskt inte vad 556 Isetan slutade på, men runt 13-14. Hade det varit idag hade jag gått högre, men det var på den tiden då de mentala spärrarna var satta långt tidigare än nu :)

356-Isetan.jpg
Ett separat ämne kanske, men har reflekterat över skiftet i ens mentala inställning, vad man tycker det är värt med en fin klocka. Det har väl till viss del med kunskap att göra också.

För 15 år sen tyckte jag min dåvarande Tissot var dyr på 3.500 kr. Tio år senare köpte jag en Victorinox för 7.800 kr och sen dess har det verkligen eskalerat. Nu ser jag priserna på helt annat sätt. Tänkte på det härom dagen. Att man kan ”råka” klicka hem en klocka för 10 papp och tycka att det är rimligt (fast man redan har några stycken).

Ett separat ämne kanske, men har reflekterat över skiftet i ens mentala inställning, vad man tycker det är värt med en fin klocka. Det har väl till viss del med kunskap att göra också.

För 15 år sen tyckte jag min dåvarande Tissot var dyr på 3.500 kr. Tio år senare köpte jag en Victorinox för 7.800 kr och sen dess har det verkligen eskalerat. Nu ser jag priserna på helt annat sätt. Tänkte på det härom dagen. Att man kan ”råka” klicka hem en klocka för 10 papp och tycka att det är rimligt (fast man redan har några stycken).

Inte kunskap - dårskap :D

Inte kunskap - dårskap :D
Ja, ett visst mått av. Med tanke på hur relativt få vi är. Man tittar ju ofta på vad kollegor och vänner bär för ur. De flesta har inte lagt några betydande summor.

Ett (annat) stort problem är att jag verkligen gillar så många klockor. Blir svårt när man ämnar banta samlingen. Sinn-klockorna har ju en riktigt snygg finish och tilltalande estetisk!

Ja, ett visst mått av. Med tanke på hur relativt få vi är. Man tittar ju ofta på vad kollegor och vänner bär för ur. De flesta har inte lagt några betydande summor.

Ett (annat) stort problem är att jag verkligen gillar så många klockor. Blir svårt när man ämnar banta samlingen. Sinn-klockorna har ju en riktigt snygg finish och tilltalande estetisk!

Ja, men så länge det inte är vintage-Rolex som man är intresserad av så går det ju att bida sin tid och köpa det man vill ha längre ner på vägen. Håller med om att det finns för många bra klockor och ständigt för lite pengar på klock-kontot :)

Har följt sinntråden ett tag nu. Hej hallå där @demondave hur blev 104:an emottagen av snubben som är anställd i ditt företag? Riktigt snygg dinka hursomhelst! Bra val där! Eller har han inte fått klockan än? Tror det finns fler än mig som är nyfikna på hans present och hur han reagerade på den!

Han fick klockan för drygt två veckor sedan, så riktigt nöjd ut! :) Inte sett honom sedan dess. Inget alarmerande dock, vi jobbar ju mobilt och far runt mest överallt.

Gissar att Sinnen blir finklockan, så räknar med att få vänta på att se den bäras. Var ju trots allt ingen UX, sådana får inte vara enbart finklocka ;)

En fråga till er som köpt sinn på läder sista tiden.... I min box fanns inte bandverktyget med? Fast det kanske dom bara skickar med ihop med länken? Verkar isf lite konstigt....

En fråga till er som köpt sinn på läder sista tiden.... I min box fanns inte bandverktyget med? Fast det kanske dom bara skickar med ihop med länken? Verkar isf lite konstigt....
Har inte köpt ny Sinn på länge men det är väl ändå en självklarhet att det billiga verktyget ska följa med?
Ring Ericson så skickar de säkert :)

80B7A1D0-DABD-4C53-92C3-EC903603F724.jpeg

Nytt gummi till pjäsen. Ringde igår till Ericson i Sumpan och beställde ett svart gummi, idag låg ett brev i lådan. Kan inte ens klaga på PostNord längre, Sverige fungerar visst riktigt bra utan regering. Enkelt att klämma dit det nya bandet, men nu tror jag att det dröjer innan U1:an bärs på Nato.
Ligger och lyss till pojkens andetag, har precis sövt honom med Astrids fina lilla novell om en småländsk tjurfäktare....
”Sätt en smålänning och en get på en klippa i havet och de skall leva och existera”
Trevlig helg alla Sinntrosofer

80B7A1D0-DABD-4C53-92C3-EC903603F724.jpeg

Nytt gummi till pjäsen. Ringde igår till Ericson i Sumpan och beställde ett svart gummi, idag låg ett brev i lådan. Kan inte ens klaga på PostNord längre, Sverige fungerar visst riktigt bra utan regering. Enkelt att klämma dit det nya bandet, men nu tror jag att det dröjer innan U1:an bärs på Nato.
Ligger och lyss till pojkens andetag, har precis sövt honom med Astrids fina lilla novell om en småländsk tjurfäktare....
”Sätt en smålänning och en get på en klippa i havet och de skall leva och existera”
Trevlig helg alla Sinntrosofer

Riktigt bra kombo och bra jobbat av Erikson och PostNord :) Om du vill ha lite mysfeeling med U1:n och inte ha länk eller gummi kan jag rekommendera Hirsch Terra som passar finfint höst/vinter och till grovstickat.

IMG_20171014_130439.jpg
IMG_20171014_125835.jpg

Nu kan jag besvara min tidigare fråga.... Bandverktyget följer endast då man köper på länk. Spelar ingen roll iofs då jag har en Bergeon som gör jobbet men konstigt då bandbyte sannolikt blir vanligare med läder än länk o_O

Skrev tidigare att jag var intresserad av en sinn 856 UTC då jag gillar klockan urtavla och fina design. Men att största anledningen till att vilja byta klocka var att mina nuvarande hamnar efter i tiden... Fick då tips om sinn UX då den höll tiden bättre. Men är fortfarande sugen på sinn UTC klockor då dessa faller mig i smaken ordentligt. Har någon här tips på bra UTC klockor från sinn ??

Skrev tidigare att jag var intresserad av en sinn 856 UTC då jag gillar klockan urtavla och fina design. Men att största anledningen till att vilja byta klocka var att mina nuvarande hamnar efter i tiden... Fick då tips om sinn UX då den höll tiden bättre. Men är fortfarande sugen på sinn UTC klockor då dessa faller mig i smaken ordentligt. Har någon här tips på bra UTC klockor från sinn ??

Sinn UX är ju en quartz så den kommer rimligen alltid hålla tiden bättre än automatiska/manuella ur. Vill du ha en automatisk UTC som är lik UX rekommenderar jag varmt Sinn U2. Dock lär du inte få precision som en quartz, min snittar +5s/dygn. Men det är en fantastisk klocka!

20181207_153635.jpg

Senast ändrad:
Uppenbar är ju U2. I princip ikadan som UX men automatisk och med GMT funktion.

Sinn UX är ju en quartz så den kommer rimligen alltid hålla tiden bättre är automatiska/manuella ur. Vill du ha en automatisk UTC som är lik UX rekommenderar jag varmt Sinn U2. Dock lär du inte få precision som en quartz, min snittar +5s/dygn. Men det är en fantastisk klocka!

20181207_153635.jpg
Hade lite svårt för U2 i början men börjar tycka att den är riktigt snygg. Den verkar vara riktigt stöttålig vilken är bra för min del.

Hade lite svårt för U2 i början men börjar tycka att den är riktigt snygg. Den verkar vara riktigt stöttålig vilken är bra för min del.
Ja smaken är ju olika. Själv har jag alltid haft ett gott öga till den. Har haft min för kort tid för att uttala mig om tåligheten, men jag kan iaf inte se så mkt som en hairline på min efter några veckor. Jag valde dock att köpa med extra tegimentering, just för att jag också ville ha den som en tålig vardagsklocka. Vad gäller utseendet kan jag rekommendera en tur till Eriksson om du har läge och inte redan varit där. I mitt tycke är den ännu snyggare IRL och då får man också känna den sköna tyngden och hur pass bra den sitter på armen (åtminstone min) trots den hyfsade storleken.

Ja smaken är ju olika. Själv har jag alltid haft ett gott öga till den. Har haft min för kort tid för att uttala mig om tåligheten, men jag kan iaf inte se så mkt som en hairline på min efter några veckor. Jag valde dock att köpa med extra tegimentering, just för att jag också ville ha den som en tålig vardagsklocka. Vad gäller utseendet kan jag rekommendera en tur till Eriksson om du har läge och inte redan varit där. I mitt tycke är den ännu snyggare IRL och då får man också känna den sköna tyngden och hur pass bra den sitter på armen (åtminstone min) trots den hyfsade storleken.
Har inte haft vägarna förbi Eriksson än, men har planer på att drar dit innan årets slut för att känna och klämma på lite klockor. Känns som det kan bli en heldag med massa härliga klockor

Tillbaka
Topp