• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hmm, dina klockor är märkta Swiss, Made in Germany och Swiss made T. De flesta Sinn 103 jag sett verkar inte ha någon ursprungsmärkning alls. Dessutom, vadå Swiss och Swiss made T? Anspelar bokstaven T på urverket?

De är fake ;)

Nej då, men på de nyare 103 så varierar det om de är märkta med Made in Germany eller inte. 103 St och ST Sa saknar märkning medan till exempel ST Diapal har märkningen. Äldre 103, de som bara har datumfönster är märkta med Swiss Made.

Jag tror att det är ca -85 när man flyttar till större lokaler i Frankfurt som märkningen ändras från Swiss till Made in Germany.

101B som är märkt T Swiss Made T är på grund av Tritium i lume.

https://www.hautehorlogerie.org/en/...y-of-watchmaking/s/swiss-t-25-t-swiss-made-1/

Samtliga 103B är märkta med bara Swiss om det är en korrekt tavla.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vilken är den hetaste Sinnkronografen just nu?

Nya eller gamla? Det är ju en nästan omöjlig fråga att svara på :)

Av de gamla håller jag 103A Big Eyes, 103 B och 103 Tachometer högst.

Av de nya säger jag som part i målet 103 St C även om jag var en smula skeptisk när den först landade men då går jag enbart på look och vintagekänsla samt att den är ett rätt stort steg åt sidan från vad som hittills är släppt i 103-serien. Sen finns det ju tekniskt mer intressanta koreografer som Ezm1:1, 140St, 910 Jubileum och Jagduhr 3006 men de är för dyra för mig för att prova på utan 100% kärlek innan.

Hm, det var visst svårt att bara välja en :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har kommit på varför jag gillar kombon med det ljusa bandet med sömmarna så mycket. Jag har länge gått och suktat över den Heuer Autavia som kom på Basel 2017 och som har ett liknande band med och silvriga register mot svart tavla. Så min Sinn får vara en poor mans Heuer :)

IMG_20190311_124712.jpg


cbe2110-fc8226-.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Nya eller gamla? Det är ju en nästan omöjlig fråga att svara på :)

Av de gamla håller jag 103A Big Eyes, 103 B och 103 Tachometer högst.

Av de nya säger jag som part i målet 103 St C även om jag var en smula skeptisk när den först landade men då går jag enbart på look och vintagekänsla samt att den är ett rätt stort steg åt sidan från vad som hittills är släppt i 103-serien. Sen finns det ju tekniskt mer intressanta koreografer som Ezm1:1, 140St, 910 Jubileum och Jagduhr 3006 men de är för dyra för mig för att prova på utan 100% kärlek innan.

Hm, det var visst svårt att bara välja en :D
Spelar ingen roll vilket decennium...
 

Minuten

Cartier
Har kommit på varför jag gillar kombon med det ljusa bandet med sömmarna så mycket. Jag har länge gått och suktat över den Heuer Autavia som kom på Basel 2017 och som har ett liknande band med och silvriga register mot svart tavla. Så min Sinn får vara en poor mans Heuer :)

IMG_20190311_124712.jpg


cbe2110-fc8226-.jpg

Bra liknelse, även storleken är väl något bättre på Sinnen? Autavian är tyvärr för stor för mig, det var en besvikelse.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bra liknelse, även storleken är väl något bättre på Sinnen? Autavian är tyvärr för stor för mig, det var en besvikelse.

De är hyfsat lika i mått. Sinn 41mm - Heuer 42mm. Tjocklek Sinn 15,5mm - Heuer 16mm. Hittar inte mitt skjutmått så lugg till lugg googlade jag fram, Sinn 47mm - Heuer 51mm. Så största skillnaden är lugg till lugg plus att min gissning är om jag jämför bilder att en större del av tjockleken på Sinn är plexit jämfört mot Heuern.
 

Minuten

Cartier
De är hyfsat lika i mått. Sinn 41mm - Heuer 42mm. Tjocklek Sinn 15,5mm - Heuer 16mm. Hittar inte mitt skjutmått så lugg till lugg googlade jag fram, Sinn 47mm - Heuer 51mm. Så största skillnaden är lugg till lugg plus att min gissning är om jag jämför bilder att en större del av tjockleken på Sinn är plexit jämfört mot Heuern.
Aha, tack för klargörandet! De mm i längd är nog rätt betydelsefulla!
Din 103 St C är riktigt fin! :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Såg den i en artikel om guinand 361, som f ö också är riktigt trevlig!
759A6A8E-5896-48A4-9419-74D27602B048.jpeg

Jag har sett den där förut och är tveksam om det är en äkta tavla faktiskt, och boetten ser inte riktigt ut som den ska på 102.

Här är den absolut bästa modellöversikten som finns. Herr Tripi var bekant med Helmut himself så det är nog så nära facit det går att komma.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
De är hyfsat lika i mått. Sinn 41mm - Heuer 42mm. Tjocklek Sinn 15,5mm - Heuer 16mm. Hittar inte mitt skjutmått så lugg till lugg googlade jag fram, Sinn 47mm - Heuer 51mm. Så största skillnaden är lugg till lugg plus att min gissning är om jag jämför bilder att en större del av tjockleken på Sinn är plexit jämfört mot Heuern.
Fast fyra mm i lugmått är ju som att gå från 29 till 33 i jeans ju :)
 

Moose

Omega
Jag har sett den där förut och är tveksam om det är en äkta tavla faktiskt, och boetten ser inte riktigt ut som den ska på 102.

Här är den absolut bästa modellöversikten som finns. Herr Tripi var bekant med Helmut himself så det är nog så nära facit det går att komma.
Här ser man tydligare hur boetten ser ut på 102 med en väldigt rak linje mellan bandhornen.

23421640_321215138360775_7594747174382993408_n.jpg

Ja, den ser inte ut att stämma. Vilken luring!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förutom 903, 356 och moderna 103 så tror jag inte att jag har sett någon Sinnkronograf. De jag sett har jag dessutom bara haft kort tid på mig att studera. Från bild så ligger Clark Kents nya 103:a bra till.

Min 140 S Gmt är ju också en riktigt fin kronograf med alla fantastiska visare. Lemania 5100 med den väldigt speciella Gmt-visare som är fixerad vid timvisaren :)

IMG_20190312_120002.jpg
 
Topp