• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag tycker det beror mycket på typ av klocka. Jag föredrar också oftast lite mindre klockor, 36mm är en sweetspot, men har klockan en toolig känsla så tycker jag dom ska ha mer närvaro på armen. En 103a eller tex speedy skulle kännas helt fel i 36mm.
Ja, dykare blir t ex konstiga i 36 mm med sin breda bezel. Tycker också 36-38 mm är perfekt, ändå är mina två senaste köp 42 och 43 mm. Fan också!

Ja, dykare blir t ex konstiga i 36 mm med sin breda bezel. Tycker också 36-38 mm är perfekt, ändå är mina två senaste köp 42 och 43 mm. Fan också!
Känner igen mig i det där :) sålde min förra speedy för att jag fick för mig att jag inte ska ha så stora klockor och köpte 16570. Höll i ett halvår sen såldes den för att köpa speedy igen, men vintage denna gång. Och innan det trillade en 103 in :) visst är det stora klockor, men skulle dom vara mindre tror jag den tooliga känslan skulle försvinna något.

Själv undviker jag problemet genom att inte vara kategorisk. Tar det som det kommer, utifrån vilket uret är helt enkelt.
Jag tycker det beror mycket på typ av klocka. Jag föredrar också oftast lite mindre klockor, 36mm är en sweetspot, men har klockan en toolig känsla så tycker jag dom ska ha mer närvaro på armen. En 103a eller tex speedy skulle kännas helt fel i 36mm.

Börjar man köpa mindre klockor (vilket jag gjort) inser man snart vad befriande bekvämt och snyggt det är. Men.... Då blir andra fina klockor som tex 104an genast på gränsen o andra rent omöjligt stora!

Ok, jag ställs också inför problemet. Känner då att 42mm numera känns väldigt stort och 36mm väldigt näpet. Senaste seikon in 42,6mm och har en ärvd IWC på 35mm som väljs vid "fintillfällen". Summerat blir det lättare att resonera som i mitt inlägg ovan.
Edit: skönt att båda mina Sinn ligger inom "favvointervallet" ;)

Krävs bild naturligtvis!
Go söndag på er!
IMG_20190130_082939.jpg

Håller helt med om att det beror på modell. Ju tooligare o ju mindre "glasdiameter" dess bättre funkar större. Men det går inte att komma ifrån att man gärna vänjer in sig på en viss storlek. Förr kunde jag inte tänka mig mindre än 40mm. Nu är 104an på gränsen men helt OK tack vare som följsamma o korta profil.

Hm, det är nog mer 300 som jag går och tänker på. Ångrar lite att jag var sen på @Tias.F annons, https://klocksnack.se/threads/doxa-300-sharkhunter-50th-anniversary.103941/ Är ju egentligen allergisk mot vita datumfönster till svart tavla, men tycker att det fungerar.
Klokt, tycker 300an bärs mycket bättre. Sharkhuntern är riktigt cool dessutom!

Till dina frågor så tycker jag att Doxan bärs rätt mycket mindre. Den är ju dessutom rätt tunn och den ser också tunn ut på handleden. UXen är lite mer klossig med sin platta boettsida. Kände att UXen var i det största laget till mina ~17,5cm handleder medan jag tycker att Doxan sitter väldigt bra. Tycker även att Doxan är mer bekväm att bära, mycket tack vare att den är lättare skulle jag tro. Här är två jämförelsebilder:
1E9FF3DA-D6DD-474F-B326-3505BEE3AC08.jpeg

CE9960BD-B083-49D0-AD8A-EDC1FECB713A.jpeg

Klokt, tycker 300an bärs mycket bättre. Sharkhuntern är riktigt cool dessutom!

Till dina frågor så tycker jag att Doxan bärs rätt mycket mindre. Den är ju dessutom rätt tunn och den ser också tunn ut på handleden. UXen är lite mer klossig med sin platta boettsida. Kände att UXen var i det största laget till mina ~17,5cm handleder medan jag tycker att Doxan sitter väldigt bra. Tycker även att Doxan är mer bekväm att bära, mycket tack vare att den är lättare skulle jag tro. Här är två jämförelsebilder:
1E9FF3DA-D6DD-474F-B326-3505BEE3AC08.jpeg

CE9960BD-B083-49D0-AD8A-EDC1FECB713A.jpeg

Grymt...stort tack :) Kommer sitta still i båten till Basel hur som helst, men bra att vara uppdaterad på alternativen.

@Bjoerlin76 Du som har haft både UX och Doxa. Hur skiljer sig boetterna på handleden? Storleksmässigt och komfortmässigt. Tack på förhand :)
Doxa 300t har jag provat en del o den sitter som en smäck på min 16,5 handled. Väldigt väldigt trevlig klocka! Sharkhunter eller aqua lung i silver är fina grejer!
Tycker man kan jämföra känslan på armen med Seikos turtle men Doxans länk är ljusår bättre.

Tillbaka
Topp