• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En fråga...

Hur är kvaliten på länkarna? Vilken är bäst, Fine länken eller H?

Bra kvalitet men med fokus på funktion snarare än form. Det folk brukar invända på oftast är låset till H-länken som saknar viss elegans och dessutom ingen microjustering. Det kom en ny H-länk förrförra året om jag inte är ute och cyklar som är något tjockare än den tidigare. Men annars kan du jämföra H och F i min post längre ner. Den länken är till Ezm3 så den är beadblasted och inte polerad som tex till 103.

@ironcastle sammanfattar det fint och jag håller med om att valet mellan de två beror helt på vilken modell som det ska vara till.

Jag som har H på 103:an och fine på 104:an säger H.
Köpte 104:an delvis för att jag ville åt just finelänken. Men den är tunn. För tunn tycker jag. Är inte säker, men jag tror att den är ihålig i länkarna. Åtminstone ser det så ut. Tanken var att växla länken med andra ändlänkar så att den skulle passa även 103:an. Men efter att jag kört 104:an med finelänken har jag släppt den tanken. 103:an avnjuts bäst på H-länk.
103:an är rätt tung och finelänken lätt. Man lär uppleva kombinationen som topptung tror jag.

Här kommer en liten fotojämförelse mellan Ezm3 och 104 W. Med tanke på att de har väldigt närbesläktade case så är det ändå verkligen väsensskilda klockor.

Om Ezm3 är tool så är 104 W mer åt bling-hållet även om den är en högst duglig beater. Vad sägs om vattentäthet till 20Atm, Sinn´s DIN-standard för stöttålighet, DIN ISO 1413, som innebär att klockan ska klara ett fall på en meter rakt ner i golvet utan att gången ska påverkas. Bezelringen är likt på Ezm3 fäst med fyra skruvar så att den inte ska riskera att lossna vid slag och stötar.

Ezm3 är med sin argon-fyllda boett så klart snäppet värre i plurret med 50Atm vattentäthet. Den slår även 104 på fingrarna med tåligheten mot magnetism där den tangerar Rolex Milgauss, bara det att Sinn använder sig av A/m, ampere per meter, istället för Gauss. Men det är samma grad av skydd...80.000A/m = 1.000 Gauss.

För de som inte redan är Sinn-frälsta men teknikintresserade och tittar in i tråden kan jag rekommendera att man följer den här länken, där man kan läsa om Sinn´s olika standarder samt mycket annat.

https://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_65

Men nu tillbaka till bilderna :)

De väger in på 152gram respektive 143gram så länkarna väger i princip exakt samma då skillnaden head only är 8 gram. Jag hade nog trott att det skulle skilja mer om man går på känslan på handleden där jag uppfattar Ezm3 som betydligt tyngre plus att H-länken är något tjockare än fine-linken.

IMG_20180225_144031.jpg
IMG_20180225_144207.jpg


Ezm3 är tydligare och kanske framförallt när det börjar skymma, men då är det ju Ezm3 också en Einsatzzeitmesser som är gjord just för god läsbarhet.

IMG_20180225_144642.jpg


Två detaljer som skiljer sig åt mellan kusinerna är dels bezelringen och dels baklocket.
Ezm3 har en traditionell dykarbezel medan 104 har en pilotbezel. Som man kan se på bilderna sluttar bezelringen på Ezm3 medan den är mer jämntjock på 104.

IMG_20180225_144942.jpg


Båda klockorna har safirglas med dubbel AR, men 104 har även safirglas på baksidan och faktiskt även det glaset är AR-behandlat med bara på insidan. Det blev inte någon bra bild, men om man har de båda klockorna framför sig blir det mer tydligt hur 104 är helt platt medan Ezm3 har en mindre kontaktyta mot handleden med sitt upphöjda baklock.

IMG_20180225_145108.jpg

IMG_20180225_144356.jpg
IMG_20180225_144309.jpg


Det plattare baklocket på 104 gör att den kommer ner mer mot handleden och tillsammans med den något tunnare fine-linken är min känsla att den är mer följsam runt handleden och den bärs otroligt bekvämt.

IMG_20180225_145757.jpg
IMG_20180225_145628.jpg


Båda klockorna sitter fint på armen, men här ser man skillnaden att Ezm3 ligger någon millimeter högre än 104 dom ligger dikt mot armen. Man ser också hur det skiljer sig med räfflorna på bezelringen mellan kockorna.

IMG_20180225_145816.jpg
IMG_20180225_145642.jpg


Listpris för Ezm3 på länk är ca 18,3´medan 104 listar 13,5´med H-länken och 14,5´om man väljer fine-link.

Jag tycker att Ezm3 och 104 W kompletterar varandra på ett fint sätt utan att den ena för den delen konkurrerar ut den andra. Jag tror att 104 W framförallt kommer till sin rätt under sommaren och extra bra blir den om man har en mer solvänlig hudtyp som kan gå mot brun annat än min rysk-irländska vit/rosa :D

En del får problem med fine-linken då den saknar microjustering och man är hänvisad till att få till en bra passform endast med hel- och halvlänkar, men på mina 18,5cm handleder sitter den som en badmössa...inget att klaga på och den är snäppet bekvämare än H-länken.

IMG_20180225_145313.jpg


Så...dags att stoppa om de små liven efter ett väl utfört arbete som fotomodeller :)

IMG_20180225_145956.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Man ska ju aldrig säga aldrig, men med tanke på hur saknad den är just nu så har jag svårt att se mig tröttna. Men om så skulle ske så är du givetvis på köplats 1 ;)

Jag är faktiskt bara glad att den hamnade på rätt sida Atlanten :) Du får ursäkta om jag redan har frågat, men är det i förebyggande syfte den är på service eller gick den dåligt?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Puh...nu kan jag andas ut. Från att haft en livlig dialog med säljaren blev det tvärtyst efter att jag malde honom igår att jag varit på banken och fört över pengar. Skickade ett nytt mail imorse och frågade lite försynt om han fått mitt förra mail, men inget svar. Men nu så kom det till slut ett svar och där jag även fick full kontaktinfo så nu känns det bra :) Blev lite nervig ett tag, men tänkte ändå att om man vill blåsa folk på pengar så varför skulle man välja en obskyr Sinn.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Varför? Då jag inte är så insatt; vad skiljer som skulle bli bättre med 358?

Det är enbart personliga preferenser som ligger bakom. 356 är 38mm och 358 42mm men 358 är 0,5 mm lägre än 356. 15mm mot 15,5. Så det är mest av estetiska orsaker jag tycker att 358 hade varit bättre. Men jag gillar Verkligen 356 Isetan. Skickade till och med ett prisförslag på en innan det köp som jag precis har gjort gick i lås :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Ja, lite skillnad när Sinn släpper limited och när Omega gör limited.:D Läskigt fin, dock känns priset kontra den vanliga 356 lite svettigt. Tankegången är "Isetan eller en beggad 356 OCH en UX".:angel:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, lite skillnad när Sinn släpper limited och när Omega gör limited.:D Läskigt fin, dock känns priset kontra den vanliga 356 lite svettigt. Tankegången är "Isetan eller en beggad 356 OCH en UX".:angel:

De flesta limiterade Sinn sker i samarbeten med olika företag som i fallet med Isetan som är ett stort varuhus i Tokyo. De har även släppt en 556 Isetan som också kom i 50ex.

En av de coolaste limiterade någonsin är U2 Solebox som är ett tyskt sneakersföretag och där det bara släpptes 10ex till allmänheten. Jag har inte hittat någon info på hur många som såldes inom bolaget.

img_sinn_u2_watch_solebox_3.jpg


En annan kategori limiterade är tillsammans med Sinn´s återförsäljare som tex BLU1 som togs fram av Page & Cooper eller U1 Professional från WatchBuys.

Sinn-Page-Cooper-6.jpg


Sinn_U1Pro_beauty.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är faktiskt bara glad att den hamnade på rätt sida Atlanten :) Du får ursäkta om jag redan har frågat, men är det i förebyggande syfte den är på service eller gick den dåligt?
Den gick fint och höll tiden bra men Kronograf sekunden gick lite ojämt. Hade en innestående service hos min uris så då va det lika bra att låta den bli lite ompysslad :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bra kvalitet men med fokus på funktion snarare än form. Det folk brukar invända på oftast är låset till H-länken som saknar viss elegans och dessutom ingen microjustering. Det kom en ny H-länk förrförra året om jag inte är ute och cyklar som är något tjockare än den tidigare. Men annars kan du jämföra H och F i min post längre ner. Den länken är till Ezm3 så den är beadblasted och inte polerad som tex till 103.

@ironcastle sammanfattar det fint och jag håller med om att valet mellan de två beror helt på vilken modell som det ska vara till.
Stämmer att nya H-länken är tjockare o bättre än den tidigare. Dock har H-länken faktiskt Micro justering (tre lägen) vilket fine länken saknar.
Och som sagt låset på H - länken får man vänja sig vid. Numera tycker jag det är trevligt. Det är väldigt robust men saknar all form av "känsla" när man hanterar det. Studerar man konstruktionen o använder det lite så inser man att det är jäkligt robust. Länken i sig är bekväm o lite lätt rasslig på ett skönt sätt. Jag var starkt skeptisk i början men tycker nu att det är den trevligaste länken på någon klocka jag har/haft. Den håller nog sannolikt i tre hundra år också så man får räkna med att dras med den :D
Och jo jag tycker man skall gå på H länken i nästan alla lägen då den är väldigt Sinn typisk o väldigt snygg.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stämmer att nya H-länken är tjockare o bättre än den tidigare. Dock har H-länken faktiskt Micro justering (tre lägen) vilket fine länken saknar.
Och som sagt låset på H - länken får man vänja sig vid. Numera tycker jag det är trevligt. Det är väldigt robust men saknar all form av "känsla" när man hanterar det. Studerar man konstruktionen o använder det lite så inser man att det är jäkligt robust. Länken i sig är bekväm o lite lätt rasslig på ett skönt sätt. Jag var starkt skeptisk i början men tycker nu att det är den trevligaste länken på någon klocka jag har/haft. Den håller nog sannolikt i tre hundra år också så man får räkna med att dras med den :D
Och jo jag tycker man skall gå på H länken i nästan alla lägen då den är väldigt Sinn typisk o väldigt snygg.

Du har ju såklart rätt i att det finns tre justeringslägen :) Det jag menade var att den saknade en mer praktisk funktion så som glidelock hos Rolex eller Tudors spänne till Pelagos som autojusterar sig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Otroligt cool!
En av få klockor som kommer undan med den där boetten, för övrigt. Den får mig faktiskt att tänka på Darth Vader :D

Tack :) Vi får se hur känslan är när den landar, men den har definitivt sin plats i kronograf-samlingen.

Jag skulle tro att den kommer göra sig bäst på ett tropic eller ett enkelt nato, men det finns faktiskt ett länkalternativ. Den delar boett med en gammal Heuer som har en länk där ändlänkarna fyller ut så att hela klockan får en annorlunda look. Säkert inte den lättaste att få tag på, men det är ingen brådska heller.

Heuer_Carrera_PVD1.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@TorNet

Du som är expert på urverk. Jag får inte riktigt ihop det gällande skillnaden mellan Lemania 5100 och 5012.
På samtliga ställen som jag har hittat info står det att 5012 i princip är samma urverk men att det saknar 24h-registret vid 12 som på Heuern ovan.

Men som du ser på bilderna i länken så har den 143 utan 24h-register ett L5100. Kan du hjälpa mig att reda ut det hela? :)

http://www.sometimeago.com/sinn-143/
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
@TorNet

Du som är expert på urverk. Jag får inte riktigt ihop det gällande skillnaden mellan Lemania 5100 och 5012.
På samtliga ställen som jag har hittat info står det att 5012 i princip är samma urverk men att det saknar 24h-registret vid 12 som på Heuern ovan.

Men som du ser på bilderna i länken så har den 143 utan 24h-register ett L5100. Kan du hjälpa mig att reda ut det hela? :)

http://www.sometimeago.com/sinn-143/
Är långt ifrån expert på urverk, men vet att det finns versioner av 5100 både med och utan 24h-visare. 5012 finns endast utan 24h-visare och går dessutom med lägre frekvens än 5100 - 21600 istället för 28800.

Din Sinn har för övrigt inte identisk boett med Heuern du visade så är inte säkert att den länken skulle passa. Har sett Sinn och Lemania på länk från tyska Expandro med raka ändlänkar, har en sån länk i min låda men den är nerfilad från 20 till 19 mm.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är långt ifrån expert på urverk, men vet att det finns versioner av 5100 både med och utan 24h-visare. 5012 finns endast utan 24h-visare och går dessutom med lägre frekvens än 5100 - 21600 istället för 28800.

Din Sinn har för övrigt inte identisk boett med Heuern du visade så är inte säkert att den länken skulle passa. Har sett Sinn och Lemania på länk från tyska Expandro med raka ändlänkar, har en sån länk i min låda men den är nerfilad från 20 till 19 mm.

Toppen, tack för svar! Då blir det helt enkelt till att öppna upp och titta. Nu när jag tänka efter så har ju min 140 Lemania 5100 och den saknar 24h-register.

Tack även för info om boett och länk. Jag tror att den kommer få leva sitt liv på nato eller tropic.
 
Topp