• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har kört denna ett tag nu. Sjukt nöjd! Trivs nästan bättre med denna än med Speedy Pro’n...men sånt kanske man inte får säga högt... :)

BEDB4C66-7B3B-4246-9B3F-80F064AF015D.jpeg

Här inne går det utmärkt att säga :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Du får skrika det! Frånsett arvet vinner ju 103:an på många viktiga punkter. Snyggare, vattentät på riktigt och halva priset.
Edit: Min st sa har dessutom safir vilket gör den reptålig (om man kan avstå det där med hur ljuset bryts i akrylen) är här också något att ta fasta på.
Har kört denna ett tag nu. Sjukt nöjd! Trivs nästan bättre med denna än med Speedy Pro’n...men sånt kanske man inte får säga högt... :)

BEDB4C66-7B3B-4246-9B3F-80F064AF015D.jpeg
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får skrika det! Frånsett arvet vinner ju 103:an på många viktiga punkter. Snyggare, vattentät på riktigt och halva priset.
Edit: Min st sa har dessutom safir vilket gör den reptålig (om man kan avstå det där med hur ljuset bryts i akrylen) är här också något att ta fasta på.

Fast just akrylglaset är en av de bättre featuresen IMO. Den är bra på safir (säkert bättre, rent praktiskt), men det är så myzigt med plast! :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Som skrivet personlig preferens med akryl. Vid jämförelse mellan st och st sa landade jag på st sa men det berodde främst på att jag gillar bezelen bättre. Oavsett vilket är 103:an ett riktigt bra alt. till speedyn.
Fast just akrylglaset är en av de bättre featuresen IMO. Den är bra på safir (säkert bättre, rent praktiskt), men det är så myzigt med plast! :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Du får skrika det! Frånsett arvet vinner ju 103:an på många viktiga punkter. Snyggare, vattentät på riktigt och halva priset.
Edit: Min st sa har dessutom safir vilket gör den reptålig (om man kan avstå det där med hur ljuset bryts i akrylen) är här också något att ta fasta på.
Väldigt mycket charmigare än Speedy som egentligen är en ganska tråkig modell. (I mitt tycke då som egentligen inte gillar chronografer ...):)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
IMG_20190220_074941.jpg

Några poster upp skrev jag ett inlägg där poängen var att kan man ha 556 vilket nog alla kan så funkar antagligen 104an också. Den har ett riktigt kort lugmått på runt 46/47 och den följer armen fint. Själva diametern upplevs väl ungefär som den 41a den är men pga vridringen känns den inte stor. Så den funkar nog fint om du bara gillar modellen!
Och förresten.... Du skall såklart ha modellen med siffror!
Som jag har tjatat om att man ska ha 104 med siffror! :rolleyes:
Coolt med Stowa-rem också!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
556 och 356 är ju coola och lite mindre modeller. Men det är synd att helt gå förbi U1, UX, 857 och liknande pga deras storlek.
De är inte så stora rakt över lug till lug. Har för mig att U1:an är 51 mm.
Testa vetja!

A743D2EA-1176-4115-A96A-CA5D6C679241.jpeg

IMG_20190220_074941.jpg

Några poster upp skrev jag ett inlägg där poängen var att kan man ha 556 vilket nog alla kan så funkar antagligen 104an också. Den har ett riktigt kort lugmått på runt 46/47 och den följer armen fint. Själva diametern upplevs väl ungefär som den 41a den är men pga vridringen känns den inte stor. Så den funkar nog fint om du bara gillar modellen!
Och förresten.... Du skall såklart ha modellen med siffror!

Runt 40mm? 356:an är 38,5mm. 104:an och 103:an är 41mm men de kanske faller under kategorin av de du bedömer som för stora?

Vill minnas att U1 an 44mm men sitter som sagt inte så stort, du bör absolut testa.

Inser att det enda rätta är att besöka Erikson urhandel och testa. Har dock endast 16,5 handled (dock platt) så har svårt med större klockor. Har visserligen en speedy pro samt en seiko samurai (strl. större) och dessa går att bära upp. Det viktiga brukar vara L2L-måttet. Allt över 50mm hänger dessvärre över. Det tråkiga med de mindre Sinn modellerna är att man då oftas inte får med någon av de roliga Sinn teknologierna. Drömmen hade varit UX fast om den vore mindre, kring 40-41 :(
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inser att det enda rätta är att besöka Erikson urhandel och testa. Har dock endast 16,5 handled (dock platt) så har svårt med större klockor. Har visserligen en speedy pro samt en seiko samurai (strl. större) och dessa går att bära upp. Det viktiga brukar vara L2L-måttet. Allt över 50mm hänger dessvärre över. Det tråkiga med de mindre Sinn modellerna är att man då oftas inte får med någon av de roliga Sinn teknologierna. Drömmen hade varit UX fast om den vore mindre, kring 40-41 :(

Du har ju Ezm3/13 som är 41mm och L2L 48mm. Fullproppade med Sinn-teknologi. UX-boetterna har 51mm L2L men för en 44mm klocka bärs den litet.

SINN_EZM13_DIAL9.jpg
Skärmavbild 2019-03-19 kl. 15.43.54.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Apropå egentligen ingenting. Jag har vanligtvis svårt för årtal på Sinn´s tavlor, speciellt då det ofta är lite udda jubileum. Men 358 Anniversary är så jäkla mysig men en grym tavel-layout, och 50år känns tillräckligt jämnt för att det ska vara relevant :) Men 358 är ju väldigt ovanlig i tråden. Är det någon som sitter på en just nu oavsett ref?

c7b0ef69ba932abfdf709a36c7d3c1d2.jpg
358-Anniversary_V.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tror jag hittat klockan jag vill ha! Röda sekundvisaren gjorde att standard 556i blev ngt helt annat:woot: Nu är frågan vem som saluför den o_O
https://www.pageandcooper.com/sinn-556-i-red-metal-bracelet/
SI-393.jpg

Du väl egentligen tre alternativ om du inte vill köpa från P&C. Antingen får du leta begagnat, förslagsvis på eBay, WatchRedon eller Uhrforum. Eller så hör du om @ERIKSON URHANDEL har möjlighet att ta in ett ex med röd sekund. Alternativ tre är att kontakta Sinn direkt som ibland kan göra custom-klockor, frågan är bara vad det kostar. Jag ville tex ha en tavla till min U1 utan datumfönster. Den skulle kosta 2.000...EURO :) Alltså enbart tavlan, inte hela klockan.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Apropå egentligen ingenting. Jag har vanligtvis svårt för årtal på Sinn´s tavlor, speciellt då det ofta är lite udda jubileum. Men 358 Anniversary är så jäkla mysig men en grym tavel-layout, och 50år känns tillräckligt jämnt för att det ska vara relevant :) Men 358 är ju väldigt ovanlig i tråden. Är det någon som sitter på en just nu oavsett ref?

c7b0ef69ba932abfdf709a36c7d3c1d2.jpg
358-Anniversary_V.jpg
Den var riktigt snygg! Gillar annars 356 med koppartavlan. Denna var lika snygg, minst ...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Du väl egentligen tre alternativ om du inte vill köpa från P&C. Antingen får du leta begagnat, förslagsvis på eBay, WatchRedon eller Uhrforum. Eller så hör du om @ERIKSON URHANDEL har möjlighet att ta in ett ex med röd sekund. Alternativ tre är att kontakta Sinn direkt som ibland kan göra custom-klockor, frågan är bara vad det kostar. Jag ville tex ha en tavla till min U1 utan datumfönster. Den skulle kosta 2.000...EURO :) Alltså enbart tavlan, inte hela klockan.
Tack för tipsen, ska först och främst kolla med @ERIKSON URHANDEL. Gick att beställa via P&C men är lite orolig för Brexit. leveranstiden från Sinn var 10 veckor.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Inser att det enda rätta är att besöka Erikson urhandel och testa. Har dock endast 16,5 handled (dock platt) så har svårt med större klockor. Har visserligen en speedy pro samt en seiko samurai (strl. större) och dessa går att bära upp. Det viktiga brukar vara L2L-måttet. Allt över 50mm hänger dessvärre över. Det tråkiga med de mindre Sinn modellerna är att man då oftas inte får med någon av de roliga Sinn teknologierna. Drömmen hade varit UX fast om den vore mindre, kring 40-41 :(

Det låter som att du behöver hitta en begagnad U200? 37mm och stencool tkr jag?!
https://www.sinn.de/en/Modell/U200.htm
 

Fjärvik

Omega
Inser att det enda rätta är att besöka Erikson urhandel och testa. Har dock endast 16,5 handled (dock platt) så har svårt med större klockor. Har visserligen en speedy pro samt en seiko samurai (strl. större) och dessa går att bära upp. Det viktiga brukar vara L2L-måttet. Allt över 50mm hänger dessvärre över. Det tråkiga med de mindre Sinn modellerna är att man då oftas inte får med någon av de roliga Sinn teknologierna. Drömmen hade varit UX fast om den vore mindre, kring 40-41 :(

Sinn T2 i titan är 41,5 mm och ganska platt. Jag vill ha en. Lånad bild:
Skärmavbild 2019-03-20 kl. 12.37.32.png
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-03-20 kl. 12.30.12.png
    Skärmavbild 2019-03-20 kl. 12.30.12.png
    308.9 KB · Visningar: 2

rm83

Panerai
2-Faktor
JA!!! Där snackar vi.. Måste försöka hitta en. Det är exakt det jag sökte efter :D Nu har man även stålar till övers när Basel-släppen var en flopp (tänkte framförallt Tudor)
Bör ju gå att hitta även om det såg snålt ut på Chrono24 när jag kikade. Tänker att Stålmannen (@Clark Kent) kanske vet någon i sina tyska kanaler? :) Jag tycker den är riktigt, riktigt fin och tänker bli jävligt avundsjuk om du köper en!
 
Topp