• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det blev ju bra, men blästringen är ju helt pajad. Vad tusan har han gjort med sidan, kan man fråga sig. Och så har han ju repat låset i övrigt.
Jag har blästrat mitt tidigare blankpolerade lås själv. Ser grövre ut på bild än vad det gör irl.
Har du vägarna förbi mina trakter kanske vi kan göra nåt åt ditt lås.
20190320_211753.jpg
20190320_211703.jpg
20190320_211659.jpg

20190320_211715.jpg
Vad blästrar du med? Är lite nyfiken på vad för medium som används för att få den fina satinytan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
  1. Hur är det med den blåa som finns idag, den är väl lite sunburst/Metallic också eller var den mer matt?

De andra tavlorna på tex olika 556 och 103 kallar Sinn elektronpläterade och har sunbirst men den här kallas bara metallic så jag tror att den är helt annorlunda. Mörkt grön och mörkt läder är ju en fin kombo :)
 
Hej en liten undring, min U2 beter sig lite konstigt när jag lägger ifrån mig klockan för natten på högkant krona upp eller ner spelar ingen roll så drar den sig mellan 4 och 5 spd men om jag lägger den met urtavlan upp så fortar den sig mellan 3 och 4 spd. Inga stora diffar tycker jag men att det skiljer så mycket på hur klockan ligger vad beror det på någon som har en teori.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej en liten undring, min U2 beter sig lite konstigt när jag lägger ifrån mig klockan för natten på högkant krona upp eller ner spelar ingen roll så drar den sig mellan 4 och 5 spd men om jag lägger den met urtavlan upp så fortar den sig mellan 3 och 4 spd. Inga stora diffar tycker jag men att det skiljer så mycket på hur klockan ligger vad beror det på någon som har en teori.
Hur ska jag tolka det du skriver? Jag läser natten, som en natt. Det är typ 8 timmar. Sen läser jag 4-5 spd, vilket betyder sekunder per dygn. Delat på 3, som en tredjedel av ett dygn, innebär det ca 1,5 sek saktning per dygn. Eller fortning, om den ligger annorlunda.
Det låter rimligt för mig. Den är inte cosc:ad. Att det varierar har med gången att göra, hur väl balanserad den är mm. I detalj kan jag inte beskriva vad det beror på, men det låter rimligt för mig.

Om du däremot menar att den under natten ändrar sig 4-5 sek så låter det som det är alldeles för mycket. Då borde Sinn titta på den, om detta är viktigt för dig.
 
Hur ska jag tolka det du skriver? Jag läser natten, som en natt. Det är typ 8 timmar. Sen läser jag 4-5 spd, vilket betyder sekunder per dygn. Delat på 3, som en tredjedel av ett dygn, innebär det ca 1,5 sek saktning per dygn. Eller fortning, om den ligger annorlunda.
Det låter rimligt för mig. Den är inte cosc:ad. Att det varierar har med gången att göra, hur väl balanserad den är mm. I detalj kan jag inte beskriva vad det beror på, men det låter rimligt för mig.

Om du däremot menar att den under natten ändrar sig 4-5 sek så låter det som det är alldeles för mycket. Då borde Sinn titta på den, om detta är viktigt för dig.

Själva tidsdiffen är som jag skriver inget som jag tycker är farlig men att det går från att sacka till att forta sig på bara hur den ligger är det jag undrar över, påverkar klockans läge under natten så mycket att den går från - till +. Mätningarna är gjorda under en månad per läge (krona upp, ner och tavla upp) och dom två första ger -4/-5spd och tavla upp ger +3,6spd.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Själva tidsdiffen är som jag skriver inget som jag tycker är farlig men att det går från att sacka till att forta sig på bara hur den ligger är det jag undrar över, påverkar klockans läge under natten så mycket att den går från - till +. Mätningarna är gjorda under en månad per läge (krona upp, ner och tavla upp) och dom två första ger -4/-5spd och tavla upp ger +3,6spd.

Det är väl snarare väldigt vanligt? Var det inte Rolex som hade det som tips i gamla manualer, olika positioner för att jämna ut gångavvikelsen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Själva tidsdiffen är som jag skriver inget som jag tycker är farlig men att det går från att sacka till att forta sig på bara hur den ligger är det jag undrar över, påverkar klockans läge under natten så mycket att den går från - till +. Mätningarna är gjorda under en månad per läge (krona upp, ner och tavla upp) och dom två första ger -4/-5spd och tavla upp ger +3,6spd.
Att gången ändras beroende på hur klockan läggs är en egenskap. Like it or not.
Ju mer jobb som lagts ned på verkets precision, desto mindre är differensen mellan lägena, så att säga. Eller desto exaktare går verket.
Det är helt enkelt kopplat till gravitationen och klockans rörliga delar. Det finns verk där man lagt ner väldigt mycket pengar på att minimera gravitationens inverkan, t ex i tourbillionverk, men då det blir det galet dyrt. Billigare lösningar finns, men det är fortfarande dyrt.
U2:an har inte fått verk av denna klass, således är den känsligare för vad den utsätts för m a p tyngdkraften.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Själva tidsdiffen är som jag skriver inget som jag tycker är farlig men att det går från att sacka till att forta sig på bara hur den ligger är det jag undrar över, påverkar klockans läge under natten så mycket att den går från - till +. Mätningarna är gjorda under en månad per läge (krona upp, ner och tavla upp) och dom två första ger -4/-5spd och tavla upp ger +3,6spd.
Det är nog som det ska. Det är en klocka med ett relativt enkelt urverk.
Ställ om den när den dragit sig för mycket och var nöjd
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Apropå bandbyte... Svidade just om 757an till gummi! Kostade ett Sinn-bandverktyg (bröts av vid första användningen). Förmodligen skit bakom spakarna även om jag inte direkt var oförsiktig... Nåväl, ville bara inflika hur jäkla fint jag tycker Sinn-gummit sitter!
20190322_134828.jpg

20190322_134652.jpg

20190322_134638.jpg

Supersnyggt! Jag har nog knäckt 4-5st spetsar på Sinn´s verktyg så tror inte att de har satsat på tegimenterat stål i bandverktygen :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Supersnyggt! Jag har nog knäckt 4-5st spetsar på Sinn´s verktyg så tror inte att de har satsat på tegimenterat stål i bandverktygen :)

Hahaha! Nä, det är jag glad för också... Bättre att sabba verktygen än klockan. Rätt beslut, Sinn :)

Såg förresten att det diskuterats verk i tråden också, på U2 etc... Där tror jag mig verkligen ha fått ett topptrimmat exemplar efter de sju sorgerna och åtta bedrövelserna. Sedan jag fick klockan 14 feb har jag tappat 15 sekunder = -0,4s/dygn. Visst, skulle ju hellre fått vara +0,4s/dygn, men man ska tänka på också att klockan inte har ngn sekundvisare, så det är inte full precision i bedömningen...
 

Abben

Cartier
2-Faktor
Apropå bandbyte... Svidade just om 757an till gummi! Kostade ett Sinn-bandverktyg (bröts av vid första användningen). Förmodligen skit bakom spakarna även om jag inte direkt var oförsiktig... Nåväl, ville bara inflika hur jäkla fint jag tycker Sinn-gummit sitter!
20190322_134828.jpg

20190322_134652.jpg

20190322_134638.jpg
Det där såg ju inte dumt ut alls. Har du nån koll på prisbild på gummit?
 
Topp