Fan vad köpsugen man blir! Bara ekonomin som saknas.Jag skulle säga att 356 inte alls har samma dimensioner som 556. Du får fundera på vilket av måtten på 556 det är som du uppskattar mest, diametern på 38.5mm eller tjockleken på 11mm. 356 delar diameter med är rejält tjockare med 15,5mm så proportionerna är helt annorlunda. Även vilken typ klocka du föredrar. Är det en kronograf du är ute efter är 356/103 utmärkta val, både är fantastiska klockor.
Men annars är den modell som enligt mig överensstämmer bäst storleksmässigt men ändå än väsentligt annorlunda i både funktion och utseende, (nåja, hyfsad skillnad i utseende i alla fall ), 856UTC. Något större, 40mm, men samma tjocklek på 11mm. Den är också nästa steg med Sinn-teknologi med AR-teknologi, tegimenterat case, 24-timmars andra tidszon och grymt skydd mot magnetism på 1000Gauss. Likt 556 är den också ett strap-monster som passar lika bra på länk, nato och gummi. Ingen favorit för mig på läder dock.
Jämförelsebild 556/856UTC. Där ser man även tydligt skillnad på slipningen på casen med 856 bead-blasted mot 556 satinerade.
Så ska en slipsten dras
Funderade någon dag på hur ofta jag faktiskt använder armbandsuret för att kolla tiden. Det är mest på jobbet, då jag bär G-Shock. Hemma blir det ofta micron i köket eller klockradion vid tv:n. Men tittar ganska ofta på klockan på armen.
Svårt att motivera kostnaden ur funktionellt perspektiv, men det är nog annat som ligger bakom hobbyn. Försökte ett tag minska antalet klockor kraftigt, men märkte snart att jag inte är nån owg. Och inte vill vara det.
Får se vad nästa inköp blir. Om jag lyckas spara ihop till den så lutar det ändå åt 356, som det känns nu.
Trevlig klocksöndag!