• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

1492439C-535E-4B60-9612-238EA06E4F2E.jpeg
Ahh va fan, här är två
B3A1E874-1007-431A-8208-DCD728D0FE39.jpeg
till! Nu väntar jag bara på 556:an, ska dyka upp i mitten/slutet på Juni.:)

Magisk tavla
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag skickade just in min 103st in på service och började fundera på om det var dags att göra lite förändring i klocklådan.

Sälja 103:an och plocka in något annat.

En vit 104:a ser t.ex. riktigt trevlig ut. Någon som har erfarenhet av en sån? Jag har aldrig sett den irl.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skickade just in min 103st in på service och började fundera på om det var dags att göra lite förändring i klocklådan.

Sälja 103:an och plocka in något annat.

En vit 104:a ser t.ex. riktigt trevlig ut. Någon som har erfarenhet av en sån? Jag har aldrig sett den irl.

@Nissenutz har haft en. Här är lite mått och bilder från när jag hade den till låns.

Här kommer en liten fotojämförelse mellan Ezm3 och 104 W. Med tanke på att de har väldigt närbesläktade case så är det ändå verkligen väsensskilda klockor.

Om Ezm3 är tool så är 104 W mer åt bling-hållet även om den är en högst duglig beater. Vad sägs om vattentäthet till 20Atm, Sinn´s DIN-standard för stöttålighet, DIN ISO 1413, som innebär att klockan ska klara ett fall på en meter rakt ner i golvet utan att gången ska påverkas. Bezelringen är likt på Ezm3 fäst med fyra skruvar så att den inte ska riskera att lossna vid slag och stötar.

Ezm3 är med sin argon-fyllda boett så klart snäppet värre i plurret med 50Atm vattentäthet. Den slår även 104 på fingrarna med tåligheten mot magnetism där den tangerar Rolex Milgauss, bara det att Sinn använder sig av A/m, ampere per meter, istället för Gauss. Men det är samma grad av skydd...80.000A/m = 1.000 Gauss.

För de som inte redan är Sinn-frälsta men teknikintresserade och tittar in i tråden kan jag rekommendera att man följer den här länken, där man kan läsa om Sinn´s olika standarder samt mycket annat.

https://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_65

Men nu tillbaka till bilderna :)

De väger in på 152gram respektive 143gram så länkarna väger i princip exakt samma då skillnaden head only är 8 gram. Jag hade nog trott att det skulle skilja mer om man går på känslan på handleden där jag uppfattar Ezm3 som betydligt tyngre plus att H-länken är något tjockare än fine-linken.

IMG_20180225_144031.jpg
IMG_20180225_144207.jpg


Ezm3 är tydligare och kanske framförallt när det börjar skymma, men då är det ju Ezm3 också en Einsatzzeitmesser som är gjord just för god läsbarhet.

IMG_20180225_144642.jpg


Två detaljer som skiljer sig åt mellan kusinerna är dels bezelringen och dels baklocket.
Ezm3 har en traditionell dykarbezel medan 104 har en pilotbezel. Som man kan se på bilderna sluttar bezelringen på Ezm3 medan den är mer jämntjock på 104.

IMG_20180225_144942.jpg


Båda klockorna har safirglas med dubbel AR, men 104 har även safirglas på baksidan och faktiskt även det glaset är AR-behandlat med bara på insidan. Det blev inte någon bra bild, men om man har de båda klockorna framför sig blir det mer tydligt hur 104 är helt platt medan Ezm3 har en mindre kontaktyta mot handleden med sitt upphöjda baklock.

IMG_20180225_145108.jpg

IMG_20180225_144356.jpg
IMG_20180225_144309.jpg


Det plattare baklocket på 104 gör att den kommer ner mer mot handleden och tillsammans med den något tunnare fine-linken är min känsla att den är mer följsam runt handleden och den bärs otroligt bekvämt.

IMG_20180225_145757.jpg
IMG_20180225_145628.jpg


Båda klockorna sitter fint på armen, men här ser man skillnaden att Ezm3 ligger någon millimeter högre än 104 dom ligger dikt mot armen. Man ser också hur det skiljer sig med räfflorna på bezelringen mellan kockorna.

IMG_20180225_145816.jpg
IMG_20180225_145642.jpg


Listpris för Ezm3 på länk är ca 18,3´medan 104 listar 13,5´med H-länken och 14,5´om man väljer fine-link.

Jag tycker att Ezm3 och 104 W kompletterar varandra på ett fint sätt utan att den ena för den delen konkurrerar ut den andra. Jag tror att 104 W framförallt kommer till sin rätt under sommaren och extra bra blir den om man har en mer solvänlig hudtyp som kan gå mot brun annat än min rysk-irländska vit/rosa :D

En del får problem med fine-linken då den saknar microjustering och man är hänvisad till att få till en bra passform endast med hel- och halvlänkar, men på mina 18,5cm handleder sitter den som en badmössa...inget att klaga på och den är snäppet bekvämare än H-länken.

IMG_20180225_145313.jpg


Så...dags att stoppa om de små liven efter ett väl utfört arbete som fotomodeller :)

IMG_20180225_145956.jpg
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
@Nissenutz har haft en. Här är lite mått och bilder från när jag hade den till låns.

Tack @Clark Kent!
Den såg ju fin ut på finelinken. Jag har nog främst tänkt att ha den på gummi och läder men kanske får köpa en finelink ändå. Det kan ju vara bra att ha om inte annat.

Har haft en 856:a på h-länk och är inte jätteimponerad av känslan och låset på den tyvärr.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag skickade just in min 103st in på service och började fundera på om det var dags att göra lite förändring i klocklådan.

Sälja 103:an och plocka in något annat.

En vit 104:a ser t.ex. riktigt trevlig ut. Någon som har erfarenhet av en sån? Jag har aldrig sett den irl.
Jag har precis som @Clark Kent skrivit ägt en under ganska lång tid ändå. Tycker den var jäkligt trevlig och fick möjlighet att kika på en svart sida vid sida. Ty kte nog den vita var klart trevligare. Indexen blev inramade med svart istället för vit på vit som det blir på svarta. Den svarta upplevde jag som mer platt.

Jag sålde min till @jenskevin så hör med honom om han vill sälja vidare. Sällan vita 104 kommer ut beggade här. Tror min gamla kan vara den enda på forumet.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag har precis som @Clark Kent skrivit ägt en under ganska lång tid ändå. Tycker den var jäkligt trevlig och fick möjlighet att kika på en svart sida vid sida. Ty kte nog den vita var klart trevligare. Indexen blev inramade med svart istället för vit på vit som det blir på svarta. Den svarta upplevde jag som mer platt.

Jag sålde min till @jenskevin så hör med honom om han vill sälja vidare. Sällan vita 104 kommer ut beggade här. Tror min gamla kan vara den enda på forumet.

Tack, jag ska kolla!

Den ser onekligen trevlig ut. Har klämt och känt på en svart 104:a och har 103st så själva boettformen trivs jag verkligen med men tänket att den vita skulle bli en utmärkt sommarklocka och ett bra komplement till mina andra klockor som har svart tavla
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Jag trodde att det här var en modell som bars ganska tjock? På bilden ser den ju perfekt proportionerad ut. :)
Alltså... Det är en rejäl klocka. Och jag gillar ju iofs klockor med lite massa och relativt stora (men inte abnormt). Men nää... Jag tycker den sitter som gjuten på min ändå relativt smala handled, och jag springer absolut inte och slår i den stup i kvarten. Den är stor med bra feeling kan man väl säga :)
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Jag skickade just in min 103st in på service och började fundera på om det var dags att göra lite förändring i klocklådan.

Sälja 103:an och plocka in något annat.

En vit 104:a ser t.ex. riktigt trevlig ut. Någon som har erfarenhet av en sån? Jag har aldrig sett den irl.

Jag hade en för ett par år sedan och som du säger är den en en lysande "sommarklocka". Jag kan säga att jag absolut saknar den :arghh: Det enda negativa jag har att säga om den är att den är lite mer svåravläst än den svarta och har heller inte samma "nod" till den svarta 104:ans flieger arv. Förstår faktiskt inte varför det finns så få här på forumet (ganska säker på att den jag ägde är samma som @Nissenutz senare ägde) men, hur som haver, så tycker jag att du ska jaga en om du gillar den vita tavlan. Den är grym och ovanlig på våra breddgrader :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så klart! Men vad är det som hägrar istället för Sinn?
Jag har ju insett att Tudor gör trevliga klockor, som jag faktiskt tycker är prisvärda. Ehm... allt är som bekant relativt...
Så jag gjorde slag i saken och handlade mig en Pelagos. Som jag har tyckt varit platt, stor och lite trist.
I verkligheten är den dock lite som en Sinn. Mycket fin passning, små toleranser, inget bling när det inte ska vara det, utan en, jag gillar inte uttrycket, men kanske ändå rätt träffande denna gång, toolwatch.
Som en Sinn fast nästa nivå. Typ. Eller nåt.

Fast jag funderar samtidigt om samlingen är lite enahanda;
Sinn U2, Omega PO, Tudor Pelagos, Rolex SubC, förvisso såhär långt ett bra vattentäthetssnitt, men rätt lika ändå, bortsett fr Omegan möjligen, sen Omega AT Skyfall, Tudor BB 36, Aerospace EVO.
Nåja, det skiljer ju sig iaf litegrann mot slutet. Men dykare tycks vara det som ligger närmast till hands. Bredda sig? Nej, vid min ålder har man rätt att vara en dinosaurie :pompus:
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har ju insett att Tudor gör trevliga klockor, som jag faktiskt tycker är prisvärda. Ehm... allt är som bekant relativt...
Så jag gjorde slag i saken och handlade mig en Pelagos. Som jag har tyckt varit platt, stor och lite trist.
I verkligheten är den dock lite som en Sinn. Mycket fin passning, små toleranser, inget bling när det inte ska vara det, utan en, jag gillar inte uttrycket, men kanske ändå rätt träffande denna gång, toolwatch.
Som en Sinn fast nästa nivå. Typ. Eller nåt.

Fast jag funderar samtidigt om samlingen är lite enahanda;
Sinn U2, Omega PO, Tudor Pelagos, Rolex SubC, förvisso såhär långt ett bra vattentäthetssnitt, men rätt lika ändå, bortsett fr Omega än möjligen, sen Omega AT Skyfall, Tudor BB 36, Aerospace EVO.
Nåja, det skiljer ju sig iaf litegrann mot slutet. Men dykare tycks vara det som ligger närmast till hands. Bredda sig? Nej, vid min ålder har man rätt att vara en dinosaurie :pompus:
Du är ingenjör, skulle kännas märkligt om du helt plötsligt släppte hårda och mätbara värden för att dyka upp med en Cartier Tank på läderband :).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn-tråden levererar!

Åtta timmar efter att jag börjat tänka på en vit 104 ligger det en bättre begagnad vit 104:a på lådan på väg till mig. Nu är det bara att vänta...

Tack @Clark Kent, @Nissenutz och @jenskevin
för hjälpen!

Nu måste jag bara se till att sluta ställa frågor om andra sinn-modeller jag är sugen på här i tråden. Det kan bli dyrt annars. :)

Underbart! Det där gillas...snabba bud :) Jag hade den till låns mitt under bistraste vargavinter så jag fick aldrig njuta av den på sommaren så bomba på med bilder när den kommer.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Underbart! Det där gillas...snabba bud :) Jag hade den till låns mitt under bistraste vargavinter så jag fick aldrig njuta av den på sommaren så bomba på med bilder när den kommer.

Jodå, jag ska posta bilder. Ska sätta mig nu och beställa hem lite band att testa på den. Något tropic, något trevligt canvas och kanske något läderband blir det nog. :)

Efter att ha gått och grunnat i månader på vad jag ska köpa för "rolig" klocka som bryter av mot de lite tråkiga, svarta tavlorna jag har på klockorna hemma så det var otroligt skönt när det här dök upp!

Nu när jag ändå är i utforskartagen...

Hur är det med priserna på vintage sinn? Får man en Sinn 103:a eller liknande med lite ålder och bicompax/tricompax-upplägg på subdialsen för 30-35tkr?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jodå, jag ska posta bilder. Ska sätta mig nu och beställa hem lite band att testa. Något tropic, trevligt canvas och kanske något läderband blir det nog. :)

Har gått och grunnat i månader vad jag ska köpa för "rolig" klocka som bryter av mot de lite tråkiga, svarta tavlorna jag har på klockorna hemma så det var otroligt skönt när det här dök upp!

Nu när jag är i utforskartagen...

Hur är det med priserna på vintage sinn? Får man en Sinn 103:a eller liknande med lite ålder och bicompax/tricompax-upplägg på subdialsen för 30-35tkr?

Bland det svåraste är att överhuvudtaget hitta bra vintage.

De billigaste är 103 med subdialsen 12/6/9 och med datum vid 3. Det kan du hitta från 15', med en stor portion tur, och upp till ca 30.

Nästa steg är 102 men som nästan aldrig är till salu. Senast jag såg en var hos handlare för ca 1 år sedan för ca 25' om jag inte minns helt fel.

101 är lika svår att få tag på och jag skulle gissa att de nog inte går att köpa under 30' längre.

Sen är det 103A och B som är de som kostar mest. Finns en 103A hos handlare nu för ca 90'. Shucktheoyster sålde en 103A och en 103B förra året för ca 75'. Men det är samma problem där att de så sällan kommer ut till salu. Åtminstone i de kanaler som jag trålar ska kanske tilläggas :)
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Bland det svåraste är att överhuvudtaget hitta bra vintage.

De billigaste är 103 med subdialsen 12/6/9 och med datum vid 3. Det kan du hitta från 15', med en stor portion tur, och upp till ca 30.

Nästa steg är 102 men som nästan aldrig är till salu. Senast jag såg en var hos handlare för ca 1 år sedan för ca 25' om jag inte minns helt fel.

101 är lika svår att få tag på och jag skulle gissa att de nog inte går att köpa under 30' längre.

Sen är det 103A och B som är de som kostar mest. Finns en 103A hos handlare nu för ca 90'. Shucktheoyster sålde en 103A och en 103B förra året för ca 75'. Men det är samma problem där att de så sällan kommer ut till salu. Åtminstone i de kanaler som jag trålar ska kanske tilläggas :)

Tack för infon!

Då kanske det är 101 och 102 som jag ska hålla utkik efter men det låter ju inte hoppfullt om de är så sällsynta. Skulle tro att det blir en speedmaster för mig istället.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för infon!

Då kanske det är 101 och 102 som jag ska hålla utkik efter men det låter ju inte hoppfullt om de är så sällsynta. Skulle tro att det blir en speedmaster för mig istället.
Se min en bit upp, sent 80/tidigt 90-tal. Kostade inte många slantar mer än en ny 103a. Då hade jag en jäkla tur också att få tag på den, och det var nog riktigt bra pris dessutom. Se tråden.
https://klocksnack.se/threads/Äntligen-paketöppning.102168/
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Se min en bit upp, sent 80/tidigt 90-tal. Kostade inte många slantar mer än en ny 103a. Då hade jag en jäkla tur också att få tag på den, och det var nog riktigt bra pris dessutom. Se tråden.
https://klocksnack.se/threads/Äntligen-paketöppning.102168/

Snyggt!

Mycket trevlig klocka!

Jag kanske får börja hålla utkik!

Hur ser det förresten ut med service på gamla sinn-modeller. Har sinn samma resonabla priser på service av vintageklockor som på mer moderna grejer? Någon som vet?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snyggt!

Mycket trevlig klocka!

Jag kanske får börja hålla utkik!

Hur ser det förresten ut med service på gamla sinn-modeller. Har sinn samma resonabla priser på service av vintageklockor som på mer moderna grejer? Någon som vet?

Jag tror inte att de har något enhetligt pris som på service av moderna klockor. Den 103A som är till salu nu har varit på service hos Sinn med bifogat kvitto på 500€. Jag har lämnat in både min 101 och 103 till Robert på Tidlösa Ur för ungefär samma peng, men då slipper jag oron med frakt plus eventuella språkförbistringar när det kommer till vad man vill att de inte ska röra :)
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag tror inte att de har något enhetligt pris som på service av moderna klockor. Den 103A som är till salu nu har varit på service hos Sinn med bifogat kvitto på 500€. Jag har lämnat in både min 101 och 103 till Robert på Tidlösa Ur för ungefär samma peng, men då slipper jag oron med frakt plus eventuella språkförbistringar när det kommer till vad man vill att de inte ska röra :)

Det känns ju ändå som ett helt rimligt pris för en service.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sinn-tråden levererar!

Åtta timmar efter att jag börjat tänka på en vit 104 ligger det en bättre begagnad vit 104:a på lådan på väg till mig. Nu är det bara att vänta...

Tack @Clark Kent, @Nissenutz och @jenskevin
för hjälpen!

Nu måste jag bara se till att sluta ställa frågor om andra sinn-modeller jag är sugen på här i tråden. Det kan bli dyrt annars. :)
Fan va gött! Jag visste att @jenskevin började känna sig klar med den så misstänkte att detta skulle gå i lås :)

Du lär kunna få en go passform på länken också. Under min ägo så köpte jag till en extra halvlänk så det är totalt 3st sådana.
 
Topp