• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
143 är väldigt annorlunda från mina andra Sinn. Aluminumcase med en boettform som inte liknar någon av de andra modellerna. Den vackra, smala gamla logotypen. Färgklickarna på tavlan och krämfärgade index och visare som kontrasterar det svarta på ett perfekt sätt. Centrumvisare till kronografen, både för sekund och minut i skarp orange. Och som grädde på moset vridringen med alla världsstäder. Nu på nytt racing sailcloth från @Royal Straps.

IMG_20191116_105744_1-01.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
143 är väldigt annorlunda från mina andra Sinn. Aluminumcase med en boettform som inte liknar någon av de andra modellerna. Den vackra, smala gamla logotypen. Färgklickarna på tavlan och krämfärgade index och visare som kontrasterar det svarta på ett perfekt sätt. Centrumvisare till kronografen, både för sekund och minut i skarp orange. Och som grädde på moset vridringen med alla världsstäder. Nu på nytt racing sailcloth från @Royal Straps.

IMG_20191116_105744_1-01.jpeg
Kanonfin den där! :)
Gamla loggan är ju klart snyggare
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Moorflax

Patek
2-Faktor

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
143 är väldigt annorlunda från mina andra Sinn. Aluminumcase med en boettform som inte liknar någon av de andra modellerna. Den vackra, smala gamla logotypen. Färgklickarna på tavlan och krämfärgade index och visare som kontrasterar det svarta på ett perfekt sätt. Centrumvisare till kronografen, både för sekund och minut i skarp orange. Och som grädde på moset vridringen med alla världsstäder. Nu på nytt racing sailcloth från @Royal Straps.

IMG_20191116_105744_1-01.jpeg

Mycket fin klocka! Övervägt det bandet själv. Vad är din uppfattning om kvalitén? Svårt efter några timmar kanske, räknar med att du har haft lite olika band som referens :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mycket fin klocka! Övervägt det bandet själv. Vad är din uppfattning om kvalitén? Svårt efter några timmar kanske, räknar med att du har haft lite olika band som referens :)

Jag har tre band från Royal Straps som är i princip identiska. Skiljer i färg på sömmen och nu det senaste med racinghål. Har inget alls att anmärka och är mycket nöjd med hur det känns runt handleden. De äldsta banden håller fortfarande form och utan något synligt slitage vid hålen för sprinten. Det enda som jag har märkt är att racingbandet var något kortare än de andra två. Dessutom blixtsnabba leveranser vilket är en fördel för en otålig köpare som jag :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag har tre band från Royal Straps som är i princip identiska. Skiljer i färg på sömmen och nu det senaste med racinghål. Har inget alls att anmärka och är mycket nöjd med hur det känns runt handleden. De äldsta banden håller fortfarande form och utan något synligt slitage vid hålen för sprinten. Det enda som jag har märkt är att racingbandet var något kortare än de andra två. Dessutom blixtsnabba leveranser vilket är en fördel för en otålig köpare som jag :)

Tack Clark, då tror jag det blir en beställning
 

seikoswede

Panerai
Hej på er!

Har varit borta från KS under en längre tid och håller som bäst på att läsa in mig på de dryga 300 sidor i tråden som jag missat sedan sist.

Skall byta om lite i klocklådan och äntligen införskaffa en Sinn men har inte riktigt bestämt mig även om det lutar lite mot en U1.

Alternativ finns förstås och jag gillade verkligen tidvattenkomplikationen och utseendet på passaround-klockan, 142 St II GZ och hittade nu en variant av H-länk som jag inte hittar någon information om på Sinns hemsida. Ingen info alls och inga priser men kan ha missat något förstås.

Någon som vet mer? Tycker den ser cool ut på bild men kanske blir klumpig på handleden?

Jim

34FD8C07-C0FC-4A33-BD9E-FE1649972F22.png
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Har varit borta från KS under en längre tid och håller som bäst på att läsa in mig på de dryga 300 sidor i tråden som jag missat sedan sist.

Skall byta om lite i klocklådan och äntligen införskaffa en Sinn men har inte riktigt bestämt mig även om det lutar lite mot en U1.

Alternativ finns förstås och jag gillade verkligen tidvattenkomplikationen och utseendet på passaround-klockan, 142 St II GZ och hittade nu en variant av H-länk som jag inte hittar någon information om på Sinns hemsida. Ingen info alls och inga priser men kan ha missat något förstås.

Någon som vet mer? Tycker den ser cool ut på bild men kanske blir klumpig på handleden?

Jim

34FD8C07-C0FC-4A33-BD9E-FE1649972F22.png

Välkommen tillbaka :)

Det där är en utgången modell som du tyvärr inte kan handla via Sinn längre. Inget som jag någonsin har sett hos @ERIKSON URHANDEL heller. De senaste som sålts på Uhrforum är från 2016/17 och gick då runt €1.800. Det finns ett par 142 på C24, men ingen ST II/ST II GZ med datumvarianten på översta subtavlan.

Jag skulle tro att den bärs stort då ändlänken blir som en förlängning på boetten i och med att det sluter upp ändå ut på kanten. Samma mått som 140 som har en redig handledsnärvaro, och 142 med ytterligare lite size.

8642462b_zoom.jpg
8642462d_zoom.jpg


Här ser du skillnaden mellan en vanlig 142 GZ och 142 GZ gen 2.

31331624tl.jpg


Väldigt speciell infästning av länken :)

1338117-7b236633f4b3048302bb4e81628a43f1.jpg
1338120-de3205a794f236d0114272650d821d43.jpg
1338121-df3dce26c8ff92fa60fac8ebbadb36ca.jpg


Med läderbandet blir den något mindre och snudd på identisk som en 140 skulle jag tro.

sn-216.jpg
 

seikoswede

Panerai
Tack Stålis, för välkomnandet tillbaka och för utförligt svar! Som alltid måste jag tillägga!:)

Då vet jag hur infästningen ser ut och jag gillar den lösningen mer och mer faktiskt.
Har 20,5-21cm handleder och gillar stora klockor så den kan nog funka.

Gillar inte Sinns andra band och länk utan det är H-länk som gäller för mig, plus den här varianten då.

Rörde dessvärre till det lite med modellnamn och bilden och tänkte väl egentligen mest på om det skulle gå att montera en sådan ”special-länk” på en vanlig 240?

Edit: ser nu att det skiljer en mm på bredden 142(44mm) och 240(43mm) så är nog inte möjligt även om casen är hyggligt lika i mina ögon, förutom pushers förstås.
Skall printa ut bilder på de två modellerna och jämföra lite mer nogrannt
Annars får jag mejla Sinn och höra lite längre fram.

Önskar er alla en fortsatt trevlig söndagkväll!

Jim
 
Senast ändrad:

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Börjar bli rätt sugen på att beställa mig en 556 I M... Har dock viss beslutsångest över vilken länk jag ska välja. Har H-länken på min 104, så kanske kunde vara kul att testa Fine den här gången. Nu verkar visserligen H-länken till 556 vara lite mer slimmad, plus att den är helborstad, vilket kanske gör att den upplevs annorlunda? Tar tacksamt emot input.
 

koffe81

Breitling
Hej
Jag köpte en 556i av en forummedlem för några år sedan. Jag fick nyligen problem med att den kuggar över vid uppdrag, allt verkar funka i övrigt.
Jag har tänkt skicka den på service/reparation. Någon som har input på som kan vara fel och vad en reparation kan gå loss på?
Såg att en standard service hos Sinn verkar ligga på 230 EUR,

/Kristoffer
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Börjar bli rätt sugen på att beställa mig en 556 I M... Har dock viss beslutsångest över vilken länk jag ska välja. Har H-länken på min 104, så kanske kunde vara kul att testa Fine den här gången. Nu verkar visserligen H-länken till 556 vara lite mer slimmad, plus att den är helborstad, vilket kanske gör att den upplevs annorlunda? Tar tacksamt emot input.
Jag hade 556 med H-länk, det var faktiskt just den länken eller mer spännet som gjorde att jag sålde den, jag hade en köpes ute ett tag på fine-link men inget napp, verkar som folk håller i dem..

Jag själv hade valt fine-link för jag tycker de är mycket snyggare om jag skulle köpa en idag.. men jag har ingen erfarenhet av hur länken sitter.

MOP-tavla, vilken färg tänkte du?
 
Topp