• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sneglar själv mest på den moderna 903. Men de lite äldre är riktigt fina också.

903 St B E är en favorit av de nya. Bild lånad från @Watcho

464B06D1-5638-4E38-ABF2-2FE046891700.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är 903 en racingklocka?

Främst en pilotkronograf med en väldans massa räknefuntioner. Citat hämtat från manualen till 903.

"Using the rotating bezel you can perform many calculations and conversions, in particular for aviation. Using the crown at 10 o'clock you can move the bezel in either direction. The disc calculator of the adjustable outer bezel is constructed based on the slide rule principle. It serves to determine times, distances, fuel consumption and other sizes, based on known values."
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ska man omvandla det där till begriplig svenska så är det en rund räknesticka. En logaritmisk skala som gör multiplikation och division väldigt enkelt.

Drar jag yttre ringens röda 10 till någon siffra på inre skadan kan jag se alla multiplar genom att se vad yttre ringens värde motsvarar på inre. Motsatt kan man dividera genom att ställa yttre ringen som täljare framför inte ringens värde som nämnare, och så pekar den röda 10:an på inre ringen på svaret på yttre ringen.

Rörigt i text, men det finns fina visuella beskrivningar på Youtube :bookworm:
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Mao alla funktioner som man behöver i sitt dagliga liv. Går inte att vara utan :p
Främst en pilotkronograf med en väldans massa räknefuntioner. Citat hämtat från manualen till 903.

"Using the rotating bezel you can perform many calculations and conversions, in particular for aviation. Using the crown at 10 o'clock you can move the bezel in either direction. The disc calculator of the adjustable outer bezel is constructed based on the slide rule principle. It serves to determine times, distances, fuel consumption and other sizes, based on known values."
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Mao alla funktioner som man behöver i sitt dagliga liv. Går inte att vara utan :p
Du verkar sarkastisk. Det ÄR praktiskt. Är du på resa kan du sätta bezeln på växlingskursen och med en snabb titt på klockan kan du direkt se vad något kostar i kronor. Exempelvis.
Det där med vätskor, knop, tidsenheter osv är klart flygspecifikt, men nog använder man multiplikation ofta i vardagslivet! Splitta notor, räkna ut dricks osv osv osv.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Eftersom jag inte har en 903:a får jag finna andra sätt att utföra mina räkneoperationer med. Ta't lugnt, det var med kärlek i grunden.
Du verkar sarkastisk. Det ÄR praktiskt. Är du på resa kan du sätta bezeln på växlingskursen och med en snabb titt på klockan kan du direkt se vad något kostar i kronor. Exempelvis.
Det där med vätskor, knop, tidsenheter osv är klart flygspecifikt, men nog använder man multiplikation ofta i vardagslivet! Splitta notor, räkna ut dricks osv osv osv.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag inte har en 903:a får jag finna andra sätt att utföra mina räkneoperationer med. Ta't lugnt, det var med kärlek i grunden.
Det är svårt med känsloyttringar på nätet – jag är absolut inte upphetsad på något sätt, jag ville bara förtydliga eftersom jag själv trodde att man bara kunde räkna bränsleförbrukning och några andra obskyra saker, men blev positivt överraskad över hur mycket jag faktiskt använder den nu när jag övat :)
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för tips! Får se om jag har vägarna förbi Södertälje snart. Såg att de har showroom där och vill gärna se och klämma på väskan innan köp.
Inte alls dumt. Köpte den lilla, mycket nöjd.
Showroomet är litet o enkelt, men de har de populära modellerna där o du kan jämföra med Pelicase om du vill.
Trevliga har de varit också.
Villhöver du ha utskuret efter eget huvud lär de ordna det med. De har skärutrustningen i verkstadsdelen på undervåningen i huset.
500 pix gav jag för väskan nedan.
Funderar på om jag ska köpa en skuminredning till för bättre skydd men färre klockor.
20191113_185736.jpg
20191113_185714.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inte alls dumt. Köpte den lilla, mycket nöjd.
Showroomet är litet o enkelt, men de har de populära modellerna där o du kan jämföra med Pelicase om du vill.
Trevliga har de varit också.
Villhöver du ha utskuret efter eget huvud lär de ordna det med. De har skärutrustningen i verkstadsdelen på undervåningen i huset.
500 pix gav jag för väskan nedan.
20191113_185736.jpg
20191113_185714.jpg

När det är förskuret så där är det ok att pyssla själv. Men menar du att man kan få utskuret från solid skumgummi så att man inte behöver se de små fyrkanterna och att det riskerar att gå upp med tiden när man stoppar i och ur klockorna?
 
Topp