• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
Var inne en sväng till @ERIKSON URHANDEL idag och fick hjälp med länken. Alltid lika trevligt och man vet alltid lite mer om klockbranschen när man går än vad man gjorde när man kom :)

Idag berättade Richard t.ex. att Sinn under väldigt lång tid har haft en kraftig majoritet kvinnliga ingeniörer. Det var i alla fall en nyhet för mig och inget jag trodde i vad jag uppfattar som vanligtvis en relativt mansdominerad bransch. Kul!

Jag fick också se det lilla fjärilslåset till gummi för första gången och blev positivt överraskad. Har alltid varit av åsikten att det stora låset gör sig bäst till U-boetten, men jag reviderar det något och om det är så att man har en något smalare handled så kommer det mindre låset vara perfekt.

IMG_20191112_170120.jpg
IMG_20191112_170041.jpg
IMG_20191112_165937.jpg

Det fanns också en hel del lås och gummin inne för hugade spekulanter.

IMG_20191112_165853.jpg


Sortimentet för dagen:

IMG_20191112_170159.jpg
IMG_20191112_170152.jpg
IMG_20191112_170146.jpg
IMG_20191112_170139.jpg


Båda Arktis fanns inne. Tror ändå att den svarta är min favorit även om blå är originalet.

IMG_20191112_170231.jpg


856 är en riktig favorit. Vilket kompetent fieldwatch om den nu kvalar in i kategorin. Kompetent oavsett. Synnerligen lyckade index som inte kommer till sin rätt på bild.

IMG_20191112_170426.jpg


Sen fick jag förmånen att få se Ezm12 för första gången in the flesh. Väääldigt speciell och kvalar in i kategorin "med ett utseende endast en mor kan älska", men jag gillar den :D

IMG_20191112_173821.jpg
IMG_20191112_173807.jpg


Stängningsdags :) Edit: Efter stängning

IMG_20191112_180343.jpg
Ja, Arktis är bra fin. Riktigt fin faktiskt.
Men annars kan jag nöjt konstatera att hjärtat klappar hårt för UX SDR. Vid jämförelse med det andra Erikson har så är det fortfarande den jag hade valt. Kul när det känns så, med det man för dagen har runt handleden!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, Arktis är bra fin. Riktigt fin faktiskt.
Men annars kan jag nöjt konstatera att hjärtat klappar hårt för UX SDR. Vid jämförelse med det andra Erikson har så är det fortfarande den jag hade valt. Kul när det känns så, med det man för dagen har runt handleden!

Stod faktiskt och tittade på de stundande sekundvisarna ett bra tag. Cool feature :) Lyckades se och ge komplimang till en person ute på Ulriksdals Trädgård häromdagen som hade en UX SDR. Inte så vanligt att man ser den på någons handled.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Vad anser ni kunniga om Sinn 656, åsikter om denna pjäsen på gott & ont?
Har hittat en som jag blev sugen på, framförallt då den är så pass toolig med 80K A/m och slutade tillverkas för ett gäng år sedan. Den är servad förra året, med tillhörande dokumentation från Sinn. Även tacksam om någon vet vad en rimlig prislapp, utan länk, kan tänkas vara?
656_V.jpg
 

JSP

Breitling
2-Faktor
Nya spännet till gummit ser riktigt bra ut, måste testas...

Är man helt dum i huvet om man skaffar sig två U1:eek:r? Har en icke tegimenterad sdr men känner rätt ofta att jag nog var dum som gjorde det valet. Inte på grund av att jag fått en massa repor eller så. Endast för att den inte känns fulländad.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Nya spännet till gummit ser riktigt bra ut, måste testas...

Är man helt dum i huvet om man skaffar sig två U1:eek:r? Har en icke tegimenterad sdr men känner rätt ofta att jag nog var dum som gjorde det valet. Inte på grund av att jag fått en massa repor eller så. Endast för att den inte känns fulländad.
Beror på vilken tråd du frågar i. Här är det säkert en bra idé! Testa gärna att fråga i Submariner-tråden också :)
Skämt åsido, klart du ska ha en tegimenterad! :p
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nya spännet till gummit ser riktigt bra ut, måste testas...

Är man helt dum i huvet om man skaffar sig två U1:eek:r? Har en icke tegimenterad sdr men känner rätt ofta att jag nog var dum som gjorde det valet. Inte på grund av att jag fått en massa repor eller så. Endast för att den inte känns fulländad.
Köp en ny länk och sälj den gamla. Inte skitdyrt från Sinn själva.
 
  • Like
Reactions: JSP

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad anser ni kunniga om Sinn 656, åsikter om denna pjäsen på gott & ont?
Har hittat en som jag blev sugen på, framförallt då den är så pass toolig med 80K A/m och slutade tillverkas för ett gäng år sedan. Den är servad förra året, med tillhörande dokumentation från Sinn. Även tacksam om någon vet vad en rimlig prislapp, utan länk, kan tänkas vara?
656_V.jpg

Nyservad men utan länk skulle jag kunna tänka mig att mellan 6´-8´ är rimligt. Märkligt nog ligger 656, som är en mer kompetent klocka än 556, i samma prisklass och till och med under i pris. Visst att de flesta 556 har längre tid kvar till service än motsvarande 656, men det är inga jättekostnader att serva, €180.

Fördelarna är som du redan nämnt är skyddet mot magnetism plus den mycket tooligare täckta baksidan. Länk kan du alltid köpa till i efterhand om du blir sugen på det.
 
Hej! Ni med 104: or, vad har ni för tidsavvikelser på era ur? Min tappar 8-10 sek per dygn. Det är väl okej. Men varenda recension jag stöter på uppger typ +1-2 spd.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Nyservad men utan länk skulle jag kunna tänka mig att mellan 6´-8´ är rimligt. Märkligt nog ligger 656, som är en mer kompetent klocka än 556, i samma prisklass och till och med under i pris. Visst att de flesta 556 har längre tid kvar till service än motsvarande 656, men det är inga jättekostnader att serva, €180.

Fördelarna är som du redan nämnt är skyddet mot magnetism plus den mycket tooligare täckta baksidan. Länk kan du alltid köpa till i efterhand om du blir sugen på det.
Tack för hjälpen! Då borde nog priset jag fått, ses som rimligt. Jag har bara kunnat utgå från vad man hittar på C24 även om just denna är från annan plats. Ja länk är tanken till sommaren, vintertid har jag gärna ett bra läderband :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för hjälpen! Då borde nog priset jag fått, ses som rimligt. Jag har bara kunnat utgå från vad man hittar på C24 även om just denna är från annan plats. Ja länk är tanken till sommaren, vintertid har jag gärna ett bra läderband :)

Jag tror att alcantarabandet skulle bli riktigt snyggt till den matta boetten. Plus att det är Sinn´s absolut skönaste band och perfekt på vintern. Passar ypperligt till grovstickat :) Jag har det till min 103 St C men det ser ju lite annorlunda ut tillsammans med svart vridring. Hittade bara bilder på det i övrigt till 556 MoP. Kommer se ännu bättre ut till svart tavla.

556_I_Mother-of-pearl_S.jpg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag tror att alcantarabandet skulle bli riktigt snyggt till den matta boetten. Plus att det är Sinn´s absolut skönaste band och perfekt på vintern. Passar ypperligt till grovstickat :) Jag har det till min 103 St C men det ser ju lite annorlunda ut tillsammans med svart vridring. Hittade bara bilder på det i övrigt till 556 MoP. Kommer se ännu bättre ut till svart tavla.

556_I_Mother-of-pearl_S.jpg
Oh, det är ju ett riktigt bra band helt klart! Det kommer göra sig bra till klockan!
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Styrker +1 spd. Du kan säkert få bättre gång om du lämnar in för ruckning. Skönt dessutom med enkelt urverk som man vågar lämna till sin lokala urmakare :)
Hej! Ni med 104: or, vad har ni för tidsavvikelser på era ur? Min tappar 8-10 sek per dygn. Det är väl okej. Men varenda recension jag stöter på uppger typ +1-2 spd.
 
Senast ändrad:

rm83

Panerai
2-Faktor
De har det bandet i den pågående passarounden för Sinn 104, så där kan du säkert på lite feedback på kvalitet och handledskänsla och framförallt se bilder.

https://klocksnack.se/threads/passaround-sinn-104.121661/

I egenskap av nuvarande klockinnehavare i passarounden med klockan runt armen just nu kan jag efter bara ett par timmars användning gå i god för att det är sjukt bekvämt och känns mkt välgjort med fina sömmar etc. Riktigt snyggt och får även en hyfsat toolig klocka att plötsligt kännas classy skulle jag säga. Passar tyvärr inte ett blötdjur som mig bara, men det är ju inte bandets fel :)
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Bästa Klocksnackare,
Två saker. Det ena är att de kommande nio Sinnkunderna kommer erhålla Sinns almanacka för 2020, om man nu önskar erhålla den;-)
Det andra är att den av er som lägger högst bud erhåller ett eget exemplar. Pengarna går oavkortat till BCF. Hemleverans utan kostnad, om du inte har möjlighet att besöka oss.
SINN 2020.jpg
 

jukkatahtinen

Breitling
Jag tror att alcantarabandet skulle bli riktigt snyggt till den matta boetten. Plus att det är Sinn´s absolut skönaste band och perfekt på vintern. Passar ypperligt till grovstickat :) Jag har det till min 103 St C men det ser ju lite annorlunda ut tillsammans med svart vridring. Hittade bara bilder på det i övrigt till 556 MoP. Kommer se ännu bättre ut till svart tavla.

556_I_Mother-of-pearl_S.jpg
ricktigt snygg combo !!
 

TomGanks

Panerai
Bästa Klocksnackare,
Två saker. Det ena är att de kommande nio Sinnkunderna kommer erhålla Sinns almanacka för 2020, om man nu önskar erhålla den;-)
Det andra är att den av er som lägger högst bud erhåller ett eget exemplar. Pengarna går oavkortat till BCF. Hemleverans utan kostnad, om du inte har möjlighet att besöka oss.
SINN 2020.jpg
Budgivning i tråden? Öppnar med 200kr.
 

Goflorp

Cartier
Går och lägger upp en sparkassa och göttar mig åt ett köp. Min nästa klocka blir en Sinn (En Mondaine kommer iofs imorrn men...)

99% säker det blir en 857.
Den kommer ju i lite olika stöpningar.
857, 857 UTC och ngn specialare 857 LH Cargo, det finns säkert fler....

Jag tycker den är coolast ren (857) men jag vill gärna lyssna på råd från de ytterst pålästa sinneasterna vi har här.

Finn det ngt se upp för? Några no-no's ? Eller är det KBK*

*Kör, Bara Kör!
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Tyvärr fick 256 lämna, den blev utkonkurrerad av dom andra två 103orna.
Nu till frågan, vad ska den ersättas med? Har kollat på 857, EZM 13, UX SDR och 144 st sa (som jag saknat sedan försäljningen)

Semi-vintage/vintage är också intressant, förslag på trevliga referenser där? Skannar chrono24 men tycker det är svårt med pris och vad som är rimligt att betala.
20191107_113028.jpg
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Tyvärr fick 256 lämna, den blev utkonkurrerad av dom andra två 103orna.
Nu till frågan, vad ska den ersättas med? Har kollat på 857, EZM 13, UX SDR och 144 st sa (som jag saknat sedan försäljningen)

Semi-vintage/vintage är också intressant, förslag på trevliga referenser där? Skannar chrono24 men tycker det är svårt med pris och vad som är rimligt att betala.
20191107_113028.jpg
Känns som att EZM13 är den som sticker ut mest av de valen. Och den är rätt olik de du redan har. Chronograph men ändå inte :)
 
Topp