• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ångrar mig verkligen nu. Skulle ha sålt annat och nyare före den här :(

IMG_20191205_131652.jpg
Meeen! Tycker den där är riktigt fin, så förstår dig....
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Meeen! Tycker den där är riktigt fin, så förstår dig....


Tråkigt att du känner så. Tavlan är underbar, men jag, liksom du, har lite svårt för fyrkantiga klockor. Boetten är en stor del av upplevelsen. Hoppas du åtminstone gjorde en ok affär.

Förstår det då den är svår att hitta, men magkänslan måste ju sagt att det inte var helt perfekt. Så jag tror du gjorde rätt val, även om ångesten kan krypa på efter en affär :)

Som ensam klocka var den inte perfekt, men som del i samlingen var den något som inte fanns innan och som kommer bli svårt att hitta igen. Tror att när jag tog mig lite tid att tänka på det idag så trillade poletten ner. Det här var "Vintage Sinn Collectors" gamla och den enda jag sett. Och han sålde enbart då han hittat en annan 104. Jag har sagt till köparen att ha gärna får hör av sig om han kommer att sälja framledes, men det verkar rätt så tröstlöst att hysa förhoppningar om det.

Postar tre bilder som jag redan postat i vintage-delen tidigare idag. Inte säkert att alla här inne läser där och för övrigt så tycker jag att det här gänget förtjänar att få vara med på bild i hemma-tråden :) När jag tittar på de bilderna tycker jag att det blir glasklart att den borde ha stannat. Jag skulle ha sorterat ut det som var riktig vintage på en gång för att få en känsla hur den passade in och inte som det blev med att tränga ihop den även med de nyare klockorna och semi-vinage. Men nu lovar jag att sluta gnälla över det här :)

IMG_20191205_133707.jpg
pixlr_20191205134620938.jpg
IMG_20191205_133234.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nej, jag tänker förresten gnälla om en sak till som jag såg precis nu och som är Ytterligare en anledningen att den borde stannat. Det är ju faktiskt så att ingen av mina vintage delar boett, så ej heller 104. Blä! :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men vad blir det istället nu då?

Ingenting för tillfället. Det blir till att slicka lite sår och ta ett steg tillbaka. Ev kommer jag få möjlighet på en 103 månfas i slutet av december. Men utöver det så är tanken nu att sakta ner tempot. KS är dåligt för min impulshjärna så eventuellt loggar jag ut fram till Basel, jag måste ta mig en funderare på det. Om jag ska vara helt ärlig och prata från hjärtat så blir det dessvärre så att jag prioriterar bort sådant som borde ligga många snäpp över klockor på behovstrappan. Man kan väl säga att jag är dålig på ett se saker i ett längre perspektiv. Känslan blir att jag måste köpa allt nu på en gång så fort tillfälle ges vilket naturligtvis är helt orimligt så länge inte Tipstjänst ringer, vilket de aldrig gör utan på sin höjd mailar hånfullt att man har vunnit 29sek på Lotto för 4 rätt och 1 tillägg :)

Hej, jag heter Clark Kent och är klockoholic!
 

Goflorp

Cartier
Ingenting för tillfället. Det blir till att slicka lite sår och ta ett steg tillbaka. Ev kommer jag få möjlighet på en 103 månfas i slutet av december. Men utöver det så är tanken nu att sakta ner tempot. KS är dåligt för min impulshjärna så eventuellt loggar jag ut fram till Basel, jag måste ta mig en funderare på det. Om jag ska vara helt ärlig och prata från hjärtat så blir det dessvärre så att jag prioriterar bort sådant som borde ligga många snäpp över klockor på behovstrappan. Man kan väl säga att jag är dålig på ett se saker i ett längre perspektiv. Känslan blir att jag måste köpa allt nu på en gång så fort tillfälle ges vilket naturligtvis är helt orimligt så länge inte Tipstjänst ringer, vilket de aldrig gör utan på sin höjd mailar hånfullt att man har vunnit 29sek på Lotto för 4 rätt och 1 tillägg :)

Hej, jag heter Clark Kent och är klockoholic!

Känner med dig, fastän jag inte ens känner dig.
Men, hur skall man lära, skaffa perspektiv och dra lärdom av saker om man inte gör fel emellanåt.
Ta det lugnt. Det är bara klockor.
Jag håller på, som arbetarunge, att börja samla på klockor som kostar en månadslön. Tur min gamle far är lyckligt ovetande :)
Vi är all bara människor, med brister, fel och skavanker. Det är de sakerna som gör en personlighet.
 

TomGanks

Panerai
Ingenting för tillfället. Det blir till att slicka lite sår och ta ett steg tillbaka. Ev kommer jag få möjlighet på en 103 månfas i slutet av december. Men utöver det så är tanken nu att sakta ner tempot. KS är dåligt för min impulshjärna så eventuellt loggar jag ut fram till Basel, jag måste ta mig en funderare på det. Om jag ska vara helt ärlig och prata från hjärtat så blir det dessvärre så att jag prioriterar bort sådant som borde ligga många snäpp över klockor på behovstrappan. Man kan väl säga att jag är dålig på ett se saker i ett längre perspektiv. Känslan blir att jag måste köpa allt nu på en gång så fort tillfälle ges vilket naturligtvis är helt orimligt så länge inte Tipstjänst ringer, vilket de aldrig gör utan på sin höjd mailar hånfullt att man har vunnit 29sek på Lotto för 4 rätt och 1 tillägg :)

Hej, jag heter Clark Kent och är klockoholic!

Jag tycker du verkar ha god insikt i din "sjukdomsbild", så ingen fara på taket där. Men jag upprepar/omformulerar tidigare fråga. Den såldes inte för att ge plats för något annat utan enbart för att klockan i sig kändes fel?
 

Fjärvik

Omega
Som ensam klocka var den inte perfekt, men som del i samlingen var den något som inte fanns innan och som kommer bli svårt att hitta igen. Tror att när jag tog mig lite tid att tänka på det idag så trillade poletten ner. Det här var "Vintage Sinn Collectors" gamla och den enda jag sett. Och han sålde enbart då han hittat en annan 104. Jag har sagt till köparen att ha gärna får hör av sig om han kommer att sälja framledes, men det verkar rätt så tröstlöst att hysa förhoppningar om det.

Postar tre bilder som jag redan postat i vintage-delen tidigare idag. Inte säkert att alla här inne läser där och för övrigt så tycker jag att det här gänget förtjänar att få vara med på bild i hemma-tråden :) När jag tittar på de bilderna tycker jag att det blir glasklart att den borde ha stannat. Jag skulle ha sorterat ut det som var riktig vintage på en gång för att få en känsla hur den passade in och inte som det blev med att tränga ihop den även med de nyare klockorna och semi-vinage. Men nu lovar jag att sluta gnälla över det här :)

IMG_20191205_133707.jpg
pixlr_20191205134620938.jpg
IMG_20191205_133234.jpg
Förstår dig, den tillförde onekligen samlingen något unikt.
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Ingenting för tillfället. Det blir till att slicka lite sår och ta ett steg tillbaka. Ev kommer jag få möjlighet på en 103 månfas i slutet av december. Men utöver det så är tanken nu att sakta ner tempot. KS är dåligt för min impulshjärna så eventuellt loggar jag ut fram till Basel, jag måste ta mig en funderare på det. Om jag ska vara helt ärlig och prata från hjärtat så blir det dessvärre så att jag prioriterar bort sådant som borde ligga många snäpp över klockor på behovstrappan. Man kan väl säga att jag är dålig på ett se saker i ett längre perspektiv. Känslan blir att jag måste köpa allt nu på en gång så fort tillfälle ges vilket naturligtvis är helt orimligt så länge inte Tipstjänst ringer, vilket de aldrig gör utan på sin höjd mailar hånfullt att man har vunnit 29sek på Lotto för 4 rätt och 1 tillägg :)

Hej, jag heter Clark Kent och är klockoholic!
Jag är helt med på ditt resonemang!
Jag har själv slutat flippa i tid och otid. U1an används både på jobbet och hemma. Jag skulle kunna tänka mig en lite mindre klocka att alternera med. Men annars är jag rätt nöjd.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker du verkar ha god insikt i din "sjukdomsbild", så ingen fara på taket där. Men jag upprepar/omformulerar tidigare fråga. Den såldes inte för att ge plats för något annat utan enbart för att klockan i sig kändes fel?

Det i kombination med en ekonomisk aspekt. Men de initiala känslorna att den kändes fel sveptes bort när jag insåg dess rättmätiga plats bland mina vintage-Sinn och inte bland det totala gänget av Sinn. Det var en stor skillnad där som jag borde ha funderat kring lite längre än vad jag gjorde.

Piggar upp stämningen med Sinn 103 IFR. Det går inte att klaga på läsbarheten i alla fall :)

IMG_20191207_102723-01.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det i kombination med en ekonomisk aspekt. Men de initiala känslorna att den kändes fel sveptes bort när jag insåg dess rättmätiga plats bland mina vintage-Sinn och inte bland det totala gänget av Sinn. Det var en stor skillnad där som jag borde ha funderat kring lite längre än vad jag gjorde.

Piggar upp stämningen med Sinn 103 IFR. Det går inte att klaga på läsbarheten i alla fall :)

IMG_20191207_102723-01.jpeg
Jag är ju också i det läget att jag borde prioritera annat. Mitt köpstopp har hållit i sig från i somras. Idag var det dock sjuuukt nära att jag högg på @Jaggis U1:a som ligger ute. Gör lite reklam för annonsen här så jag slipper köpa den.
https://klocksnack.se/threads/sinn-u1-sdr.124268/
6k rabatt för en månadsgammal klocka är bra på riktigt.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Kan inte Sinn göra en sådan här i 39-40mm tack. Subdials i pärlemor och manuellt Lemaniaverk. Det här exemplaret är 33mm. Ser ut att ha en betydligt lägre profil än många av Sinn´s moderna skapelser i FFD-serien.

Skärmavbild 2019-12-07 kl. 19.57.16.png
Skärmavbild 2019-12-07 kl. 19.57.30.png
Fin, får lite Cartier känsla av den.

Första tanken var att det hade varit en kanonklocka men andra tanken är om jag vill ha en ”finklocka” från Sinn? Har svårt att släppa tool = Sinn. Märkligt hur hjärnan fungerar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fin, får lite Cartier känsla av den.

Första tanken var att det hade varit en kanonklocka men andra tanken är om jag vill ha en ”finklocka” från Sinn? Har svårt att släppa tool = Sinn. Märkligt hur hjärnan fungerar.

Förstår absolut vad du menar. Men det är sympatiskt att det har hela utbudet från hårdaste hårda till riktigt fantastiska mekaniska dressare i roséguld och vitguld. 6200 Meisterbund, 40 x 9,3mm. Tänk den med Breguet-siffror, det hade varit overkligt bra.

SINN_6200Meisterbund1_mvt_detail_2-1000.jpg

6200_MEISTERBUND_I.jpg
 

Simpatico

Rolex

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Datum på vänster sida är ingen höjdare. Ser den inte för övrigt ganska obalanserad ut med den tavel-layouten?

Det är ovant om inte annat, men det finns ju ett antal referenser från Sinn redan tidigare som har samma layout. Däremot föredrar jag tvåregisters-chronos med Sinn centrerat istället för ytterligare ett register vid 12, se 156 som exempel.

156-12.jpg
12465432_xxl_v1569221611388.jpg
 
Senast ändrad:
Topp