• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Får och får. Det är nog ok. Problemet är väl att få tag i deras kontaktuppgifter. De framkommer, så vitt jag minns, inte via watchpatrol. Efter ett misslyckat försök att bli medlem löste det sig för mig genom att annan medlem vidarebeforda säljarens kontaktuppgifter. Sedan var saken Sinn :)
Får/kan man kontakta säljare där utan konto? Är ju inte så lätt att bli medlem.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Får och får. Det är nog ok. Problemet är väl att få tag i deras kontaktuppgifter. De framkommer, så vitt jag minns, inte via watchpatrol. Efter ett misslyckat försök att bli medlem löste det sig för mig genom att annan medlem vidarebeforda säljarens kontaktuppgifter. Sedan var saken Sinn :)
Jag fick avslag på min fina ansökan på tyska. Utan att de uppgav en anledning. :( Antar att man bränd för gott då?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag fick avslag på min fina ansökan på tyska. Utan att de uppgav en anledning. :( Antar att man bränd för gott då?

De tillämpar tysk disciplin om man gör något fel :) Fick min förra annons raderad utan förvarning för att jag skrivit längst ner i annonsen att jag var privatperson och inte högst upp som det står i regelverket :) Bara att fylla i en ny ansökan.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
I ansökan är det tydligen viktigt med tyska men tolereras enbart tyska sedan på forumet? Ett tag sedan nu men tycker mig sett engelska förekomma.
De tillämpar tysk disciplin om man gör något fel :) Fick min förra annons raderad utan förvarning för att jag skrivit längst ner i annonsen att jag var privatperson och inte högst upp som det står i regelverket :) Bara att fylla i en ny ansökan.
 

Sebastard

Vacheron
Fasen så bra denna är!

D05F6851-52E7-42A2-B8D5-4977F1249278.jpeg
 

TomGanks

Panerai
Nu har jag kapat rackaren 1pinne till. Är på lite varmare ort med ca 20grader och det verkar lugnt. Bilderna är alltså efter kapning. Det är dessutom bra för nu vet jag att jag ska kapa det röda osymmetriskt med. Här var det 1,4 som blev 1,3. Alternativet med 0,4 kändes orimligt. På det röda är det 2,3 just nu så där fanns ändå 2 rimliga alternativ men det blir 1,3 på det med då.
20191213_123805.jpg
20191213_123809.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nu har jag kapat rackaren 1pinne till. Är på lite varmare ort med ca 20grader och det verkar lugnt. Bilderna är alltså efter kapning. Det är dessutom bra för nu vet jag att jag ska kapa det röda osymmetriskt med. Här var det 1,4 som blev 1,3. Alternativet med 0,4 kändes orimligt. På det röda är det 2,3 just nu så där fanns ändå 2 rimliga alternativ men det blir 1,3 på det med då.
20191213_123805.jpg
20191213_123809.jpg
Har du haft problem med att det främre gummit viker sig inne i låset? Mitt ville vika sig inne i låset så att det kilade fast. Kanske kapade det lite för kort, fastän jag kapade mitt emellan stålpinnarna. Hade jag kapat igen hade jag sparat mer av gummit än vad jag gjorde då.
Har justerat men inte kunna testa ännu. Har inte härdat riktigt ännu.
20191213_213438.jpg


Edit: Provmonterade. Funkar! :)
20191213_213903.jpg

Kolla vinkeln mellan spännets yttersida och gummit. Gummit är närmast stålet så gott som parallellt med stålet, ingen brytning alltså dem emellan, vilket gör att det inte kan vika sig och kilas fast. Skoj, blev rätt irriterad på fenomenet innan.
 
Senast ändrad:

TomGanks

Panerai
Har du haft problem med att det främre gummit viker sig inne i låset? Mitt ville vika sig inne i låset så det att kilade fast. Kanske kapade det lite för kort, fastän jag kapade mitt emellan stålpinnarna. Hade jag kapat igen hade jag sparat mer av gummit än vad jag gjorde då.
Har justerat men inte kunna testa ännu. Har inte härdat riktigt ännu.
20191213_213438.jpg


Edit: Provmonterade. Funkar! :)
20191213_213903.jpg

Kolla vinkeln mellan spännets yttersida och gummit. Gummit är närmast stålet så gott som parallellt med stålet, ingen brytning alltså dem emellan, vilket gör att det inte kan vika sig och kilas fast. Skoj, blev rätt irriterad på fenomenet innan.
Inte haft det problemet nej. Men jag har aldrig kapat mitt i mellan utan alltid så att så mycket som möjligt är kvar men fortfarande ett rakt snitt så att säga. Inte mitt igenom det hålet jag tagit bort liksom.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ok, viker jag låset sådär så kilar det fast.. Men det händer ju aldrig på handleden.... :) :)
Det började när jag sov med klockan på armen. Vaknade på morgonen och märkte att det hade hänt av sig själv. Man kan väl gissa att det främst berodde på att gummit blivit så varmt under natten att det mjuknat och att sen rörelser fått klockan att vrida sig på handleden (jag har den tämligen löst sittande på armen med gummit monterat) och att det då lyckats bli en sådan vinkel att gummit kilade fast sig.
Men sen har jag kunnat se tendensen komma lite då o då beroende på hur klockan hamnat på handleden. Gissar att det beror på en kombination av styvt gummi och lite väl långt armband. Då vill det hellre vika sig i det aktuella området än böja sig där det borde.
Bilden visar ett provokationstest. Men det funkade också, så jag hoppas att fenomenet nu eliminerats.

Kontentan blir iaf: ska man kapa, spara så mycket gummi som möjligt är, kapa hellre flera ggr så att det verkligen blir perfekt passning, än att riskera att lämna för lite gummi kvar.
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
Kul att en så ny klocka kan få en att känna så :) själv känner jag så för mina äldre Seiko.

Edit: Äger tyvärr ingen Sinn så :oops: men någon gång :happyhappy:

-Du har en poäng. 2 veckor är alldeles för kort tid för att dra slutsatser :)

Det jag skriver är baserat på en point-by-point jämförelse mellan 104:an och de klockor som jag ägt tidigare.

Ena klockan har det men den saknar något annat osv... Utifrån min egen lista om vad jag vill att en klocka ska ha så ser 104:an som en mycket komplett klocka :)

Sen att säga efter 2 veckors tid att 104:an blir en keeper för livet skulle vara att ta i. Sen vill jag försöka att inte sälja klockor för ofta heller. Dock blir man sugen på att prova något annat och ja, alla vet nog hur det funkar :angel:
 

TotteH

Patek
2-Faktor
-Du har en poäng. 2 veckor är alldeles för kort tid för att dra slutsatser :)

Det jag skriver är baserat på en point-by-point jämförelse mellan 104:an och de klockor som jag ägt tidigare.

Ena klockan har det men den saknar något annat osv... Utifrån min egen lista om vad jag vill att en klocka ska ha så ser 104:an som en mycket komplett klocka :)

Sen att säga efter 2 veckors tid att 104:an blir en keeper för livet skulle vara att ta i. Sen vill jag försöka att inte sälja klockor för ofta heller. Dock blir man sugen på att prova något annat och ja, alla vet nog hur det funkar :angel:
Det här med text och missförstånd :D
Jag menade inte efter "bara 2 veckor" :) Tänkte mer på att det är en "ny" klocka, inte så gammal. Jag känner personligen mer för mina "gamla" klockor än de som är nyproducerade. "Men så äger jag ingen Sinn heller" ;) Jag är EXTREMT sugen på en 103 st. Och då gärna en med lite patina. Men min plånbok tillåter inte det nu plus att jag inte vill sälja något av det jag har. Men någon gång :happyhappy:
Följer tråden och alla extremt fina klockor så länge. Måste säga att du @Clark Kent har en samling som får mig att få rysningar när du lägger upp alla på bild :)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Det här med text och missförstånd :D
Jag menade inte efter "bara 2 veckor" :) Tänkte mer på att det är en "ny" klocka, inte så gammal. Jag känner personligen mer för mina "gamla" klockor än de som är nyproducerade. "Men så äger jag ingen Sinn heller" ;) Jag är EXTREMT sugen på en 103 st. Och då gärna en med lite patina. Men min plånbok tillåter inte det nu plus att jag inte vill sälja något av det jag har. Men någon gång :happyhappy:
Följer tråden och alla extremt fina klockor så länge. Måste säga att du @Clark Kent har en samling som får mig att få rysningar när du lägger upp alla på bild :)

-Haha! Då förstår jag vad du syftade på ;)

Men å andra sidan är 2 veckor ingen tid för att dra några slutsatser ändå :D

Jag har pendlat ett tag mellan nyproducerat och vintage. Jag tror att jag är lite mer för nyproducerat. Det jag vill uppnå är att komma över det där ”det gör ont i hjärtat när man repar/sliter på en klocka”. Så min utmaning är att se en klocka att bli gammal och sliten och under tiden njuta av den maximalt.

Ja 103! Ju mer jag ser på den desto mer vill man ha en:hungry: Den snabba vägen hade varit att flippa lite :D Men nej, det ska jag inte :angel:
 
Senast ändrad:

TomGanks

Panerai
Det började när jag sov med klockan på armen. Vaknade på morgonen och märkte att det hade hänt av sig själv. Man kan väl gissa att det främst berodde på att gummit blivit så varmt under natten att det mjuknat och att sen rörelser fått klockan att vrida sig på handleden (jag har den tämligen löst sittande på armen med gummit monterat) och att det då lyckats bli en sådan vinkel att gummit kilade fast sig.
Men sen har jag kunnat se tendensen komma lite då o då beroende på hur klockan hamnat på handleden. Gissar att det beror på en kombination av styvt gummi och lite väl långt armband. Då vill det hellre vika sig i det aktuella området än böja sig där det borde.
Bilden visar ett provokationstest. Men det funkade också, så jag hoppas att fenomenet nu eliminerats.

Kontentan blir iaf: ska man kapa, spara så mycket gummi som möjligt är, kapa hellre flera ggr så att det verkligen blir perfekt passning, än att riskera att lämna för lite gummi kvar.
Instämmer!
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Kommer lägga ut min 104 till försäljning. Dra ett PM om intresse finns hos någon i tråden, annons kommer under morgondagen!
 
Topp