• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det är väl ETA 2824-2 Top Grade i den? https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA
"Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds."
Jag vet inte, därför jag frågade :D just vilken grad av justering är de jag inte blev helt säker på.

Men då kan man säga att en Ezm3 som håller knappt +10spd går som den ska ändå.

Onsdagsöl och Sinn är en bra kombination! :)
PSX_20200205_182950.jpg

Maybe people are afraid of needing to service it? I had a 144 with the same movement and the minute hand didnt always go all the way back to 0, but if I ran the chronograph long enough there was enough power in the snap back to get it back to the right spot.
Aha, så kan det vara. Min vintage 103a nollställer inte heller så bra. Någon som har tips på urmakare som servar för ett vettigt pris?
F94F07C8-63F5-45B2-9986-2A174CD5EFAF.jpeg

Haha! Vad sjukt. Sitter och dricker exakt samma öl i detta nu. Den är så bra. Köpte två stycken, efter att ha druckit en beställde jag fyra till. Undrar om jag inte ska ta hem ett par till och kanske lagra några. Sitter dock med Seiko på mig så det blir ingen bild. Tyckte bara det var så roligt :)
Väldigt otippat! :D Jag köpte tre, drack en och sen köpte jag tolv till... De ska drickas under många år här hemma! :hungry:

Min höll tiden bättre än så i nästan tio år innan den började tappa. När den var nere på -15 spd servade jag den men jag har inte kontrollerat gången sedan jag fick tillbaka den.
Jo de Sinn jag har haft har legat mellan 2 till 6 spd. Men Vafan, detta var bra nog och dessutom hyfsat nyservad så snart Sinnist igen. Var längesen :)

Aha, så kan det vara. Min vintage 103a nollställer inte heller så bra. Någon som har tips på urmakare som servar för ett vettigt pris?
F94F07C8-63F5-45B2-9986-2A174CD5EFAF.jpeg

Min är Servad av Daniel på ahlens ur i Örebro och nollställer finfint. Gjorde den iofs innan service också :p
Fast det kanske inte är samma verk i våra. Är din automat? Min är manuell, men fick för mig att din också är det? @Sebastard din är en automatare va?

Inom vilket spann ska en Ezm3 hålla sig tidsmässigt?

Mina svaga googlingskills ger mig typ +-10spd. Stämmer det?

Det stämmer åtminstone bra med hur mitt googlande landade för några år sedan. Men bättre resultat förekom förstås.

Dessutom minns jag flera inofficiella referenser från Sinns support där de själva angav en smärtgräns på +-15 innan de tog in klockan, men jag har tyvärr inga bekräftande länkar, så Du får ta mitt grumliga minne för vad det är =)

Tillbaka
Topp