• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Såg att Sinn tydligen har släppt en kopia på dagens jobbklocka :)

IMG_20200214_164127.jpg

Alltså bör man välja borstat med tegimentering om man vill vara som mest skyddad mot repor?
Ja, men finns det?
Borsta en härdad yta kan man sannolikt bara drömma om. Inget lär hända.
Borsta och sen härda, skulle tro att borstningen försvinner, eller iaf reduceras markant av den kraftiga uppvärmningen som krävs för att nå fasomvandligen i stålet som man är ute efter.
Så i praktiken är det nog inte möjligt att nå en borstad och härdad yta. Vi får väl höra med dem på plats sen.
Även den blästrade ytan har ju en tämligen slät struktur vilket jag vilket jag misstänker att värmebehandligen bidrar till.

Ja, men finns det?
Borsta en härdad yta kan man sannolikt bara drömma om. Inget lär hända.
Borsta och sen härda, skulle tro att borstningen försvinner, eller iaf reduceras markant av den kraftiga uppvärmningen som krävs för att nå fasomvandligen i stålet som man är ute efter.
Så i praktiken är det nog inte möjligt att nå en borstad och härdad yta. Vi får väl höra med dem på plats sen.
Även den blästrade ytan har ju en tämligen slät struktur vilket jag vilket jag misstänker att värmebehandligen bidrar till.
Jag som blandar ihop orden. Menar ju blästrat :)

Lyllos! Jag lider av att min fru inte gillar någon av Sinns klockor. :/ Men jag kan inte vara helt utan, känner jag!

Lutar åt att 356 kan bli min nästa. ;)
Min fru har börjat gilla klockor lite för mycket, står en Sinn 356 (eller en Speedmaster), en Squale 1521 och en brons-Oris på hennes lista nu. Inte ens jag har så fina klockor! :confused:

356 känns som en grym klocka men hade velat prova en innan jag köper. :)

Så vad ska man säga om dagens två nyheter. Det är ju alltid vanskligt att uttala sig utan att ha klämt, känt och haft på handleden, men spontant blir det en tumme upp och en tumme vågrätt.

Båda är förvisso fina klockor, men när det gäller 158 känns det som att Sinn uppmärksammade succén med Dark Star och hoppas på en liknande hype utan att ha gjort jobbet ordentligt. Jag såg vad Richard skrev om att det var bråttom, men jag vette sjutton om inte de 1000 exen av 104 kommer sälja slut före de 500 158. Att välja bort den stora pilen på kronografsekunden är för mig obegripligt, och nog hade den varit värd lite roligare band. Tex ett bund, eller hur @Moorflax :)

Den blå 104 St Sa A B E, (underbar beteckning :) ), är min favorit av de två och det kommer bli en dräpare som sommarklocka. Jag är egentligen inte så förtjust i sunburst, men den här verkar dela ytbeläggning med 103 Sa B E som har en högst diskret sunburst och i många vinklar ser solidblå ut med en något kornig yta. Det här är en högst personlig åsikt, men jag har svårt för sunburst på dykare och funktionskronografer. Nu säger ju Sinn själva att 104 är en pilotklocka, men jag kallar den en superkompetent basklocka.

Effekten av färgen på lumen blir likt på 103 Sa B E att klockan får en varmare ton snarare än att det känns som fakepatina. Superfina band, och jag tror även att den kommer se fantastisk ut på den polerade länken.

Sinn-103-Sa-B-E-Pilot-Chronograph-aBlogtoWatch-05.jpg

Senast ändrad:
Så vad ska man säga om dagens två nyheter. Det är ju alltid vanskligt att uttala sig utan att ha klämt, känt och haft på handleden, men spontant blir det en tumme upp och en tumme vågrätt.

Båda är förvisso fina klockor, men när det gäller 158 känns det som att Sinn uppmärksammade succén med Dark Star och hoppas på en liknande hype utan att ha gjort jobbet ordentligt. Jag såg vad Richard skrev om att det var bråttom, men jag vette sjutton om inte de 1000 exen av 104 kommer sälja slut före de 500 158. Att välja bort den stora pilen på kronografsekunden är för mig obegripligt, och nog hade den varit värd lite roligare band. Tex ett bund, eller hur @Moorflax :)

Den blå 104 St Sa A B E, (underbar beteckning :) ), är min favorit av de två och det kommer bli en dräpare som sommarklocka. Jag är egentligen inte så förtjust i sunburst, men den här verkar dela ytbeläggning med 103 Sa B E som har en högst diskret sunburst och i många vinklar ser solidblå ut med en något kornig yta. Det här är en högst personlig åsikt, men jag har svårt för sunburst på dykare och funktionskronografer. Nu säger ju Sinn själva att 104 är en pilotklocka, men jag kallar den en superkompetent basklocka.

Effekten av färgen på lumen blir likt på 103 Sa B E att klockan får en varmare ton snarare än att det känns som fakepatina. Superfina band, och jag tror även att den kommer se fantastisk ut på den polerade länken.

Sinn-103-Sa-B-E-Pilot-Chronograph-aBlogtoWatch-05.jpg
Sinn plockar verkligen de lågt hängande frukterna med båda dessa modeller.
— Vad kan kunderna tänkas vilja ha?
— Retro går hem. Blått är givet, och fejkpatina! Det funkade för Tudor, det kan inte gå fel.
— Då gör vi två klockor. En retro och en med det andra på listan.
Helmut vrider sig...

— Retro går hem. Blått är givet, och fejkpatina! Det funkade för Tudor, det kan inte gå fel.
Helmut vrider sig...
Vad tror vi om Basel, om det inte blir inställt eller att Sinn inte deltar? Vore trevligt med lite icke-limiterade nyheter. :)

Sitter i en kall bil och väntar på bussen.
85CA3D3A-A6A9-46E3-86B6-CD716C23E8AA.jpeg

IMG_20200214_164127.jpg
That's an amazing watch! For me definately top 3 sinn all time. Original ezm and the earlier double stamped navitimers being the others... 144 pvd vintage and modern u1 to round it out a top 5!
Nice to see yo back Clark, I haven't had a sinn in over a year but this is one of the threads that I still follow daily, partly because of the watches, and partly because of the people. You're contributions to this thread have been enormous and it's great to see you again!

Helmut vrider sig...
Lite hårt. Vi snackar om sammanlagt 1500 units, någon gång får man spela för kören :).

IMG_20200214_164127.jpg

Självklart är originalet så mycket coolare. Och de hade kunnat fixa till den lite mer. Men dagens 158 tycker jag inte är så tokig. Svårt med re-issues. Tycker att 158 följer ett visst sinn formspråk ändå.
Sinn 158
DCF7028B-916C-4017-A692-A9CB6A45C608.jpeg

Visarna och tavlan är lika
5D838324-59D9-41FF-85C2-608BFCFE6A63.jpeg

AB9C367D-ED30-45F9-80F1-91E5738F23CB.jpeg

Och jag tycker 158 faktiskt är snyggare än nedan, då jag inte gillar fake-patinan:
5F0CBA50-99ED-46F3-97A4-F438F3E4A368.jpeg

Tillbaka
Topp