• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Hej Sinnfolket!

Jag går och funderar över nästa inköp och från början hade jag bestämt mig för en 556 B med Fine-länk men nu börjar jag vela över om jag ska
köra på H-länk istället. Skulle man kunna få lite input här vilken som är mest bekväm, fördelar, nackdelar osv.
Vore grymt tacksam. Jag tycker båda länkar passar bra till modellen så det är svårt att bestämma sig.
155366410-origpic-14c5f7.jpg
155366420-origpic-3aaec0.jpg
H-länken är tjockare o mer "Sinn" i mina ögon.
Jag tycker inte låset är klumpigt däremot är känslan i stängning rätt "grov" och trist. Men... Det där vänjer man sig vid o länken känns bara bättre och bättre. Den är både kraftfull och samtidigt lite charmigt "rasslig". Dessutom som sagt bättre justering.

Du kan borra lite. :)

Det är samma urverk som i alla andra 556 så den har datum egentligen, men det syns inte. :/ Jag har för mig att modellerna utan datum fönster har ett ”spöksteg” på kronan för datumet.
Jag är nog inte tillräckligt äventyrlig. Ja, det låter rimligt förstås. Funderingarna fortsätter.

Kapar din fråga lite grann här (sorry!) men jag undrar varför inte 556B finns med datum? Eller har jag letat dåligt? Tycker att 556an är otroligt trevlig generellt men saknar datumet ovan.
Egentligen är det konstigt då den vanliga i har det. Sååå dressig är ju inte B modellen...Men är datum viktigt tycker jag man skall köra på "I" den är ändå sen mest klassiska och en jäkligt bra blandning av tool, tuff o stilsäker. Kontrasten mellan de kritvita indexen o den bläcksvarta tavlan ger tillsammans med den väldigt minimalistiska tavlan ett mycket speciellt o bra intryck i verkligheten.

Egentligen är det konstigt då den vanliga i har det. Sååå dressig är ju inte B modellen...Men är datum viktigt tycker jag man skall köra på "I" den är ändå sen mest klassiska och en jäkligt bra blandning av tool, tuff o stilsäker. Kontrasten mellan de kritvita indexen o den bläcksvarta tavlan ger tillsammans med den väldigt minimalistiska tavlan ett mycket speciellt o bra intryck i verkligheten.
Ja. Kontrasten är verkligen magisk när man ser den i verkligheten. Så svart!

Sinn 104 fick jag tips om att köpa för en ganska begränsad budget!
Är det någon som äger en sådan och kan berätta lite mer om den?
Samt ungefärligt pris begagnad?
Eller är det någon som har en driven någonstans som säljer ut?
Mvh
De ligger oftast mellan 7-10' begagnade men det beror på skick, ålder och om det är med eller utan länk. Jag har en men har inte ägt den mer än någon månad. Vad är det du mer vill veta om klockan?:)

De ligger oftast mellan 7-10' begagnade men det beror på skick, ålder och om det är med eller utan länk. Jag har en men har inte ägt den mer än någon månad. Vad är det du mer vill veta om klockan?:)
Vill mest veta hur den håller tiden och fungerar liksom. Försöker få tag på någon så billigt som möjligt i så gott skick som möjligt.

Vill mest veta hur den håller tiden och fungerar liksom. Försöker få tag på någon så billigt som möjligt i så gott skick som möjligt.
Aren't we all? Den jag har håller inte tiden särskilt väl men det visste jag när jag köpte den, säljaren var tydlig med det. Normalt så brukar väl Sinn ligga inom +/-5spd men det kan såklart variera. Min 556i ligger t.ex. på +2spd vilket jag tycker är mer än godkänt. Det är bra arbetshästar till urverk de kör med så den biten hade jag inte varit så orolig för.

Aren't we all? Den jag har håller inte tiden särskilt väl men det visste jag när jag köpte den, säljaren var tydlig med det. Normalt så brukar väl Sinn ligga inom +/-5spd men det kan såklart variera. Min 556i ligger t.ex. på +2spd vilket jag tycker är mer än godkänt. Det är bra arbetshästar till urverk de kör med så den biten hade jag inte varit så orolig för.
Tack så mycket för infon. Är så grymt sugen att slå till på en faktiskt.

Bra fråga! När jag hade min köpes-annons ute på 104an så hade jag tre säljare som hörde av sig och sen ångade sig, haha. Den fjärde personen som till slut sålde den till mig tvekade också genom hela affären. :D
Jag vill veta vilken som är den ultimata Sinn:en för mig, köpa den och vara nöjd!

Bra fråga! När jag hade min köpes-annons ute på 104an så hade jag tre säljare som hörde av sig och sen ångade sig, haha. Den fjärde personen som till slut sålde den till mig tvekade också genom hela affären. :D
Jag sålde min 103:a (till förlustpris) efter nån månad för att den hade engelskt datum. Grejen är att den gick typ +0-1 spd, min bästa automatare hittills. Ångrar mig lite. Får se vad det blir. Lite tunnare vore skönt, men höjden var inte så farlig som jag trodde den skulle vara.

Vill i alla fall ha max 41 mm, 20 mm bandbredd, kronan på höger sida ;) och svartvit tavla. Strap monster till alla 20-straps som ligger.

Yrar lite här i vabbandet, men det här är ju allvarliga funderingar! Svåra problem som man har.

Jag sålde min 103:a (till förlustpris) efter nån månad för att den hade engelskt datum. Grejen är att den gick typ +0-1 spd, min bästa automatare hittills. Ångrar mig lite. Får se vad det blir. Lite tunnare vore skönt, men höjden var inte så farlig som jag trodde den skulle vara.

Vill i alla fall ha max 41 mm, 20 mm bandbredd, kronan på höger sida ;) och svartvit tavla. Strap monster till alla 20-straps som ligger.

Yrar lite här i vabbandet, men det här är ju allvarliga funderingar! Svåra problem som man har.
Lutar åt ett Sinn köp även för mig, har samma tankar och funderingar. Kanske ska testa sig fram? :)

Lutar åt ett Sinn köp även för mig, har samma tankar och funderingar. Kanske ska testa sig fram? :)
Ja. Jag har haft flera olika. Men dyrt i längden att testa genom att köpa och sälja, när man har långt till Stockholm.

Får försöka nå fram till svaret baserat på mina erfarenheter. Nu skulle man känna Philip Diab.

Jag vill veta vilken som är den ultimata Sinn:en för mig, köpa den och vara nöjd!

Det tråkiga svaret är nog att det inte finns någon ultimat Sinn... Eller annan klocka heller för den delen... :bag: :banghead:

Jag kan tänka mig släppa min 103. Steglös bezel är säkert kanon för vissa, dock inte med två småbarn som drar i en.
Det tråkiga svaret är nog att det inte finns någon ultimat Sinn... Eller annan klocka heller för den delen... :bag: :banghead:
Den finns nästan. 103 med klickbezel skulle vara perfekt för mig!

Tillbaka
Topp