• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Och det är vi glada och tacksamma för :) Ett riktigt stort grattis till nya klockan!

Jag tror min spaning om att 104 kommer sälja slut före 158 fortfarande känna rimlig. Eller hur är känslan gällande efterfrågan nu när båda har funnits ute ett tag @ERIKSON URHANDEL ?

Natobandet längst ner till vänster var ju förresten en osedvanligt lyckad färgmatchning :)
104an, där är våra beställda slutsålda, men jag har bett om fler, vilket vi kanske får. Får återkomma om så blir fallet. Som Clark Kent antyder är det inte något större tryck på 158. Vi har sålt några stycken och har några kvar till försäljning. Här är jag, oavsett priset är lite högre än på gängse Sinn, förvånad att vi inte sålt slut alla till dags dato. En tidsfråga innan så är fallet, men jag trodde ni skulle gå igång stenhårt på 158an.

104an, där är våra beställda slutsålda, men jag har bett om fler, vilket vi kanske får. Får återkomma om så blir fallet. Som Clark Kent antyder är det inte något större tryck på 158. Vi har sålt några stycken och har några kvar till försäljning. Här är jag, oavsett priset är lite högre än på gängse Sinn, förvånad att vi inte sålt slut alla till dags dato. En tidsfråga innan så är fallet, men jag trodde ni skulle gå igång stenhårt på 158an.
158'an är väldigt fin men den är både för hög och något för bred för mig. Att man prioriterat vintage-känsla med plexiglas men inkluderat datum är väl nådestöten för åtminstone mitt intresse.

Äntligen! Då har man blivit med en Sinn igen :smug:
Tack för den fina servicen @ERIKSON URHANDEL nu ska jag fira. :sinn:
20200304_131409.jpg
20200304_131615.jpg
Trevlig variant, grattis!

Dubbel hårdhetsbehandling. 8x hårdare I boetten än vanligt rostfritt stål, 5x hårdare i länken - allt enligt @ERIKSON URHANDEL vid inköp :)
Jag tror han reagerar på ordet ”dubbel”. Den ursprungliga hårdhetsbehandlingen är en standardprocedur i sinns metall. Men tegimenteringen är utöver standard. Därför blir kanske ordet ”dubbel tegimentering” missvisande. Den är tegimenterad och därmed x gånger hårdare och reptåligare. Men den är de facto endast tegimenterad en gång. :)

Jag tror han reagerar på ordet ”dubbel”. Den ursprungliga hårdhetsbehandlingen är en standardprocedur i sinns metall. Men tegimenteringen är utöver standard. Därför blir kanske ordet ”dubbel tegimentering” missvisande. Den är tegimenterad och därmed x gånger hårdare och reptåligare. Men den är de facto endast tegimenterad en gång. :)
Ok. Det är så det uttryckts i mail från återförsäljaren till mig iaf :) Hoppas detta klargjorde oavsett.

Ok. Det är så det uttryckts i mail från återförsäljaren till mig iaf :) Hoppas detta klargjorde oavsett.
Jadå, ingen skugga över dig. :)
Jag har för mig att jag har sett det uttrycket tidigare och även då undrat var det kommer ifrån. För mig veterligen gör tegimenteringsproceduren ingen större skillnad i tålighet om man gör den två gånger om :) Men jag och @ironcastle ska ju till frankfurt snart. Kan ta med mig frågan till fabriken. :)

Jadå, ingen skugga över dig. :)
Jag har för mig att jag har sett det uttrycket tidigare och även då undrat var det kommer ifrån. För mig veterligen gör tegimenteringsproceduren ingen större skillnad i tålighet om man gör den två gånger om :) Men jag och @ironcastle ska ju till frankfurt snart. Kan ta med mig frågan till fabriken. :)
Enkel tegimentering 5ggr hårdare i boett, 2 ggr hårdare I länk. Dubbel/extra teg 8x/5x. Så skrev Erikson till mig då :)

Hej Sinnfolket!

Jag går och funderar över nästa inköp och från början hade jag bestämt mig för en 556 B med Fine-länk men nu börjar jag vela över om jag ska
köra på H-länk istället. Skulle man kunna få lite input här vilken som är mest bekväm, fördelar, nackdelar osv.
Vore grymt tacksam. Jag tycker båda länkar passar bra till modellen så det är svårt att bestämma sig.
155366410-origpic-14c5f7.jpg
155366420-origpic-3aaec0.jpg

Hej Sinnfolket!

Jag går och funderar över nästa inköp och från början hade jag bestämt mig för en 556 B med Fine-länk men nu börjar jag vela över om jag ska
köra på H-länk istället. Skulle man kunna få lite input här vilken som är mest bekväm, fördelar, nackdelar osv.
Vore grymt tacksam. Jag tycker båda länkar passar bra till modellen så det är svårt att bestämma sig.
Den är så vacker att jag nästan måste stanna och applådera, som Farmen-Qristina sa om hur hon kände när Leonard Cohen spelades i bilen när hon var ute och körde.

Jag är med i #owgmarch med min SMP, men känner ett så starkt Sinn-sug så det inte är klokt! Det kommer kanske inte hålla hela mars det här, Sinn har för stor dragningskraft! De är så fina. :)

Jag har haft flera Sinn med H-länk (103, 104, 556) men tyvärr ingen med fine-länk. Jag har känt att H-länken dels är lite speciell för Sinn och passar bra till det tooliga utseendet. 556 B har dock, med sin dressiga blå sunburst-tavla, mycket bra förutsättningar för fine-länken.

Det som skiljer rent praktiskt är ju att H-länken har möjlighet till finjustering av storleken, men å andra sidan ett "klumpigare" lås.

Den är så vacker att jag nästan måste stanna och applådera, som Farmen-Qristina sa om hur hon kände när Leonard Cohen spelades i bilen när hon var ute och körde.

Jag är med i #owgmarch med min SMP, men känner ett så starkt Sinn-sug så det inte är klokt! Det kommer kanske inte hålla hela mars det här, Sinn har för stor dragningskraft! De är så fina. :)

Jag har haft flera Sinn med H-länk (103, 104, 556) men tyvärr ingen med fine-länk. Jag har känt att H-länken dels är lite speciell för Sinn och passar bra till det tooliga utseendet. 556 B har dock, med sin dressiga blå sunburst-tavla, mycket bra förutsättningar för fine-länken.

Det som skiljer rent praktiskt är ju att H-länken har möjlighet till finjustering av storleken, men å andra sidan ett "klumpigare" lås.
Är inne i en owg period jag med men man kan ju alltid bunkra upp så man är redo när plågan är över ;)
Skulle man kunna säga att den kommer bäras något nättare med Fine-länk utifrån att H-länken som du nämner har ett klumpigare lås ?

Är inne i en owg period jag med men man kan ju alltid bunkra upp så man är redo när plågan är över ;)
Skulle man kunna säga att den kommer bäras något nättare med Fine-länk utifrån att H-länken som du nämner har ett klumpigare lås ?
Jag törs tyvärr inte uttala mig då jag inte provat Sinns fine-länk. Den kommer nog ge klockan ett nättare uttryck då låset är ganska stort på H-länken. Och fjärilslås är ju smidigare att öppna/stänga. Jag killgissar att fine-länken är tunnare, men jag tror det är bättre att vi inväntar svar från andra Sinnister. :)

Hej Sinnfolket!

Kapar din fråga lite grann här (sorry!) men jag undrar varför inte 556B finns med datum? Eller har jag letat dåligt? Tycker att 556an är otroligt trevlig generellt men saknar datumet ovan.

Kapar din fråga lite grann här (sorry!) men jag undrar varför inte 556B finns med datum? Eller har jag letat dåligt? Tycker att 556an är otroligt trevlig generellt men saknar datumet ovan.
Ingen fara. O jag vill ha den framförallt för att den inte har datum :)

Sinn 104 fick jag tips om att köpa för en ganska begränsad budget!
Är det någon som äger en sådan och kan berätta lite mer om den?
Samt ungefärligt pris begagnad?
Eller är det någon som har en driven någonstans som säljer ut?
Mvh

Finelink är lite tunnare, och skulle jag tro, med ihåliga länkar, så den är rätt lätt. Den är sannolikt lite knepigare att få rätt längd på, även om det finns halvlänkar också. H-länken med sitt lås har microjusteringsmöjligheter. Låset till finelink erbjuder inga justeringsmöjligheter.

Finelink är fin men jag skulle nog säga att H vinner i längden. Men klockan blir tyngre och får såklart ett lite tuffare utseende.

Du kan borra lite. :)

Det är samma urverk som i alla andra 556 så den har datum egentligen, men det syns inte. :/ Jag har för mig att modellerna utan datum fönster har ett ”spöksteg” på kronan för datumet.

Tillbaka
Topp