• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tack för alla snabba svar på min fråga. Ni har räddat min söndagskväll. Klumpen i magen över att min klocka kommer tickar för snabbt har släppt lite och jag kan återgå till att bara beundra min underbara klocka ;)

Det blir ju en icke-fråga om man har många klockor och byter flera gånger i veckan. Om man däremot testar att vara OWG blir tidshållningen en lite viktigare parameter. Jag har ruckat min 556:a så att den nu håller ca + 1,5 spd. Det är ingen idé att börja rucka förrän efter ca 8 veckor, och helst inte innan garantin har gått ut om man gör det själv. Gör man det själv bör man ha gott handlag med finmekanik och en Timegrapher. Man vill helst att klockan ska gå en aning fort, så att man kan stanna (hacka) den några sekunder så att den får rätt tid.

Efter att ha kört passaround-Orient hela förra veckan så fick denna följa med på jobbet. 2nd honeymoon! :D
PSX_20200309_082706.jpg

Jag är fascinerad över att ni har så bra koll på hur era klockor går. För egen del är jag osäker på om klockorna går +- i sekunder eller minuter :D

Bra fyndat @Oskar89 du lär bli nöjd :)
Håller med, jag märker om en klocka går dåligt först om den börjar gå fel med flera minuter. Men i början av intresset mätte jag alla klockor jag också, men det blev alldeles för jobbigt att hålla på med :)

Håller med, jag märker om en klocka går dåligt först om den börjar gå fel med flera minuter. Men i början av intresset mätte jag alla klockor jag också, men det blev alldeles för jobbigt att hålla på med :)
Jag brukar mäta i början när jag köpt en klocka mest för att se så att inget är fel. Köper man en ny eller nästan ny klocka och den går helt snett så vill man ju ha det åtgärdat. :)

Använder man sig av mekaniska klockor så är det ingen idé att vara sekundjägare, du kommer bara att bli besviken. Då är det bättre att hålla sig till quartz om så är fallet. Men är avvikelsen större än 10sek per dygn ja då stör jag mig iaf och då får man åtgärda det med en ruckning eller service.
Men det är bra om man har ett ett hum om hur klockan går för då kan du kompensera avvikelsen när du ställer klockan. Går den +10sek så kan man ställa den -30 och efter sex dagar så ligger du +30 och eventuellt justerar igen, så brukar jag göra iaf:)

Senast ändrad:
Jag vet, tänker beställa en 22 mm version av samma band (om nu inte någon här vill bli av med ett :)). Giller inte läderbandet som kommer med klockan, och hade den här liggand. Syns inte lika mycket i verklighet som på bilden.
Nej, ser alltid värre ut på bild. Gillar du gummit? Jag fick med ett som är likadant som ditt till min 104a men jag tycker att det är rätt obehagligt, sladdrigt och konstigt.

Tillbaka
Topp