• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

IMG_20200319_170452_569.jpg

Kärleken till denna lever vidare, man skulle kunna säga att jag är en OWG sen ett halvår tillbaka om man får räkna bort g-shock, casio och en töntig smartwatch :wtf:
Schysst band. Vad är det för något?

Blir nyfiken. VAD skulle det vara? Spill dina bönor. AR på utsidan vilket blir mycket repigt efter ett tag är det enda jag kan komma på, och då famlar jag efter anledningar... Juste, och såklart spännet på H-länken, men det har ju inget med klockan att göra.

Edit: Juste! En till sak. Att inte tolvmarkeringen har dubbelmarkering eller något som särskiljer kan störa mig när min dotter sparkar mig i ryggen mitt i natten och jag vill notera tiden.
Den är för hög (resultat av 200m, 2824 och glasbaksida) och är helt vertikal i boetten vilket får den att bäras ännu högre. Med en kupad stålbaksida och mer skulpterad boett hade den varit bättre, släng in ett 2892 för att få ner tjockleken ännu mer. Då har vi en klocka jag skulle låta bli att sälja.

Blir nyfiken. VAD skulle det vara? Spill dina bönor. AR på utsidan vilket blir mycket repigt efter ett tag är det enda jag kan komma på, och då famlar jag efter anledningar... Juste, och såklart spännet på H-länken, men det har ju inget med klockan att göra.

Edit: Juste! En till sak. Att inte tolvmarkeringen har dubbelmarkering eller något som särskiljer kan störa mig när min dotter sparkar mig i ryggen mitt i natten och jag vill notera tiden.
Det är verkligen småsaker, det är det. Klockan är fantastisk och det är inte alls säkert att andra stör sig på samma saker som jag gjorde. Höjden var inte ett problem för mig, och inte eller AR på utsidan av glaset. Jag hoppas bara ingen börja störa sig på nedanstående för att jag skriver det.

1. Visarna är lite för korta. De borde nudda vid indexmarkeringarna, men slutar en bit ifrån. När jag väl börjat tänka på det hade jag svårt att bortse från att det kändes som de var aningen, bara aningen, för korta.

2. Smala bandhorn. Det är också en smaksak och bara en detalj. Jag kände att bandhornen var aningen för smala för boetten och att hålen satt lite, lite för långt ut från boetten. Detta gjorde att lite tjockare band, eller band med stoppning på delarna närmast bandstiften, passade sämre än de borde göra.

3. Lume. Av någon anledning är det väldigt svag lume. Ingen stor sak för mig egentligen eftersom jag sällan har riktig praktisk användning av lume. Ändå synd eftersom det hade varit önskvärt med lika bra/stark lume som på andra modeller, t ex 103 eller 104.

4. Datumfönstret. Just eftersom tavlan är så underbart, magiskt och mystiskt bläcksvart bryter datumet något som skulle kunnat bli en fulländad symmetri. Ett val med en 556 I utan datum hade kunnat få mig att behålla den. De varianter som finns utan datum har inte samma tavla, även om de också år väldigt fina. Tyvärr sitter det samma urverk i (med datum) och vetskapen om detta är också något som ligger och stör. OCD-varning på det, men jag vet att jag har tecken på att lida av det.

Som slutkommentar eller fotnot vill jag ändå tillägga att ingen klocka är helt perfekt och 556 I är ändå riktigt, riktigt bra. Jag har övervägt att återinförskaffa den vid flertalet tillfällen. :)

Den är grym. TGV utsåg den till ”the perfect everyday watch”. Två gånger!
Kan inte annat än att hålla med, klockor har kommit och gått men det finns en anledning till varför just denna har fått stanna så pass länge. Men tycker denna är så perfekt en klocka kan bli i både dimension och utseende (iaf för mig) . Tycker den Blå limited edition 104 var sjukt läcker också, skulle kunna tänka mig ha 2st 104or haha:banghead:

Har gått! Fast bara tre dagar :oops:
Prova på i Motala. Drygt tre år sen. Har en moraklocka som ärvts men som inte gått på rätt många år.
Varför inte serva den, tänkte jag. Vad är det värst som kan hända...
Jag får väl komma med mina tre glassbunkar å förnedra mig hos Klockmaster. Hilfe...
Men det går nog bra detta. Nästa steg blir ultraljudstvätten.

Vi gjorde trots allt typ detta på prova-på kursen
20200321_155002.jpg

Tillbaka
Topp