• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

D4D4AECF-ECF6-4A6E-9928-85FF588B2C72.jpeg
Är sugen på att testa min 104:a på tygband av nåt slag (Nato, Zulu, Erica’s eller annat). Grön, grå, khaki verkar fungera bra - har ni några favoriter? Lånade bilder...
BACC421B-819B-4CBB-9C90-D98E9DCB0BD1.jpeg
 
Senast ändrad:

fransl

Cartier
D4D4AECF-ECF6-4A6E-9928-85FF588B2C72.jpeg
Är sugen på att testa min 104:a på tygband av nåt slag (Nato, Zulu, Erica’s eller annat). Grön, grå, khaki verkar fungera bra - har ni några favoriter? Lånade bilder...
BACC421B-819B-4CBB-9C90-D98E9DCB0BD1.jpeg
Tack för den bilden!
Jag har gått och varit sugen på en 556 i snart ett år, men varit osäker på om a eller i-modellen. Gillar ju egentligen 3, 6, 9, 12-grejen. Och eftersom jag har en SARB033, har jag lite kännt att den ligger rätt nära i. Men av den här bilden ser man också att siffrorna blir väldigt stora, eftersom tavlans yta blir stor när det inte finns någon vridrging. Även om klockan i sin helhet är mindre, är tavlans yta mycket större, vilket bidrar till ett helt annat intryck.
 

exiplex

Omega
Tror att just den lite halvdunkla lume:en är det enda jag skulle vilja ändra med min (för mig) nya 556. Läste någonstans, kanske felaktigt, att det är en kompromiss för att uppnå det där krispigt kritvita.

Med det sagt gör lume:en den vad den ska - låter mig se att klockan är alldeles för mycket under resan tur och retur till badrummet.

3zVlNWr_d.jpg
 
Senast ändrad:

Marksan

Cartier
2-Faktor
Går och funderar på att köpa mig en Sinn men undrar hur är de i sin lume? Om man jämför med typ seiko eller Oris?
Jag har en 104A från 2019 och en 857 från 2014, och 104A-an har jättebra lume, håller hela natten, medan 857-an ljuser up bra från början (som i @hexiplex bild), men blir rätt svagt ganska fort. Vet någon om Sinn använder bättre lume i nyare modeller eller åldras den bara?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Läste någonstans, kanske felaktigt, att det är en kompromiss för att uppnå det där krispigt kritvita.
Lume:n är ju märkbart svagare, och den mattas av betydligt tidigare, på 556-modellerna. Så har det iaf varit på mina, jämfört med mina 104/103. Din förklaring låter helt rimlig, då lysmassan (väl?) egentligen är gulaktig. Lysmassan på 103/104 är också märkbart mer off-white/gulnad.
 
Jag har en 104A från 2019 och en 857 från 2014, och 104A-an har jättebra lume, håller hela natten, medan 857-an ljuser up bra från början (som i @hexiplexbild), men blir rätt svagt ganska fort. Vet någon om Sinn använder bättre lume i nyare modeller eller åldras den bara?
Jag har en 104A från 2019 och en 857 från 2014, och 104A-an har jättebra lume, håller hela natten, medan 857-an ljuser up bra från början (som i @hexiplex bild), men blir rätt svagt ganska fort. Vet någon om Sinn använder bättre lume i nyare modeller eller åldras den bara?
kanske får bli en 104A då, tack för input
 
Tror att just den lite halvdunkla lume:en är det enda jag skulle vilja ändra med min (för mig) nya 556. Läste någonstans, kanske felaktigt, att det är en kompromiss för att uppnå det där krispigt kritvita.


Med det sagt gör lume:en den vad den ska - låter mig se att klockan är alldeles för mycket under resan tur och retur till badrummet.

3zVlNWr_d.jpg
Okey ja ibland vill man ju inte alls veta vad klockan är, själv vill ja veta då jag ger min multihandikappade son mediciner på natten.
 

exiplex

Omega
Okey ja ibland vill man ju inte alls veta vad klockan är...

01:40 skrämmer ingen nattjobbare!

Hursom hade jag i dag på förmiddagen inget bättre för mig än att låsa in mig i ett mörkt rum med 556a:n. Om det är symtom på ett tragiskt eller lite poetiskt leverne? Det får ni själva avgöra.

Efter en timmes 'laddning' i dagsljus var lume:en synlig för min mobilkamera i cirka 15 minuter. Efter 20 minuter såg inte mobilens kamera vad klockan var - men mina ögon gjorde det.

Reservation för att det fanns en strimma ljusinsläpp från dörren. Ska göra om testet när det blir lite mörkare.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
kanske får bli en 104A då, tack för input
Tyckte att min U1 hade bedrövlig lume när jag köpte den men läste sedan att det är ett medvetet val hos Sinn.

Deras klockor är byggda för att användas som tools, som dykare är det viktigare att lumen håller länge ifall man inte hinner ladda upp lysmassan innan ett dyk än att den lyser starkt under en kortare tid.

Kommer inte ihåg var jag läste om detta tyvärr.
 
Tyckte att min U1 hade bedrövlig lume när jag köpte den men läste sedan att det är ett medvetet val hos Sinn.
Låter ju iofs rimligt, tror nog många tillverkare tänker så.
Deras klockor är byggda för att användas som tools, som dykare är det viktigare att lumen håller länge ifall man inte hinner ladda upp lysmassan innan ett dyk än att den lyser starkt under en kortare tid.

Kommer inte ihåg var jag läste om detta tyvärr.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Tänkte höra lite angående service, min 556i från -16 börjar tappa lite tid och funderar på en service. Har sett att många skickar ner sina dinkor till Frankfurt och även ibland med hjälp av Eriksons, servar inte Eriksons själva?
Tänkte ta mig förbi butiken i dagarna men expertisen här kanske vet?:)

och hur ser det ut nu i coronatider, har Sinn bommat verksamheten som många andra?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte höra lite angående service, min 556i från -16 börjar tappa lite tid och funderar på en service. Har sett att många skickar ner sina dinkor till Frankfurt och även ibland med hjälp av Eriksons, servar inte Eriksons själva?
Tänkte ta mig förbi butiken i dagarna men expertisen här kanske vet?:)

och hur ser det ut nu i coronatider, har Sinn bommat verksamheten som många andra?
Jag har svårt att svara på det första eftersom jag inte behövt serva någon Sinn än. På vad jag hört/sett i tråden tidigare har jag för mig att man behöver skicka den till Sinn i Tyskland.

Det jag kan svara på är att de inte har stängt! :) De annonserar dagligen på sin insta om hur de har öppet och skruvar ihop ur i verkstaden.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Jag har svårt att svara på det första eftersom jag inte behövt serva någon Sinn än. På vad jag hört/sett i tråden tidigare har jag för mig att man behöver skicka den till Sinn i Tyskland.

Det jag kan svara på är att de inte har stängt! :) De annonserar dagligen på sin insta om hur de har öppet och skruvar ihop ur i verkstaden.

tackar:)
Då kanske det inte spelar så stor roll om den får ta sig till Tyskland för kärlek:)
Hur lång tid brukar en sinn service ta ungefär?
 
Topp